Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var precis på väg att skriva ett inlägg på vad jag har gjort idag, men ångrade mig. Alltså varför skulle jag skriva om sådana triviala saker?

Men jag tror att anledningen till att skriva banala inlägg mest handlar om att jag inte har någon att dela min vardag med. Har ju sällan någon att prata med ö.h.t. Och då blir Buke ett substitut för det sällskap jag saknar.
 

Alltså, jag kan inte delta i trådar där risken finns att jag kommer att läsa något som triggar en panikattack. Det är helt enkelt ett dåligt förslag att tipsa mig om att delta där.
Jag tycker inte att det är konstigt att du undviker trådar där det finns saker som kan trigga dig.
Det som blir problematiskt är ju din tankegång "folk skriver saker som triggar mig (som inte har med dig att göra som tex sina egna skador/sjukdomar) = de vill stänga ute mig och mobba mig"
För att det är inte så det hänger ihop.
Du matar liksom ditt egna självhat genom att intala dig orsakssamband som inte finns, som att du inte skulel vara välkommen i vissa trådar för att det kan råka skrivas som saker som triggar dig i dom.
Självklart är du välkommen, men på samma villkor som alla andra - att det inte tas nån särskild hänsyn till just DIN trigger.
Andra är triggade av helt andra saker än du, som du kanske skriver om till exempel.
 
Och det handlar inte alls om att folk blir arga på mig utan att folk rätt och slätt varit elaka mot mig.

Din upplevelse är din, men oavsett hur otrevliga och riktigt elaka en del kan vara, så är steget från det till att på riktigt hata en helt främmande människa gigantiskt och det är ju onödigt att gå omkring i tron att massor av folk hatar en, när sanningen faktiskt är att de allra flesta människor inte lägger den energin på främlingar.

Inte ens mobbing handlar om hat, det handlar om makt och kontroll och rent krasst så är jag hyfsat säker på att de du tror hatar dig inte ens lägger 3 sekunders tanke på dig som person i sin vardag öht, även om de är kvicka att hoppa in och hugga om någon annan pekar ut en tråd.

Att ogilla, att vara medvetet elak och otrevlig mot någon är väldigt långt från att hata. Alltså på riktigt, med varje fiber verkligen hata.
Hat är ett ord som urvattnats enligt min åsikt.
 
@Wille Har du försökt vända dig till moderatorerna med det du upplever är/har varit mobbing?
Nej, jag blir oftast så ledsen att jag blir handlingsförlamad. Och nu är de värsta mobbarna på min ignorera-lista.

Jag tycker inte att det är konstigt att du undviker trådar där det finns saker som kan trigga dig.
Det som blir problematiskt är ju din tankegång "folk skriver saker som triggar mig (som inte har med dig att göra som tex sina egna skador/sjukdomar) = de vill stänga ute mig och mobba mig"
För att det är inte så det hänger ihop.
Du matar liksom ditt egna självhat genom att intala dig orsakssamband som inte finns, som att du inte skulel vara välkommen i vissa trådar för att det kan råka skrivas som saker som triggar dig i dom.
Självklart är du välkommen, men på samma villkor som alla andra - att det inte tas nån särskild hänsyn till just DIN trigger.
Andra är triggade av helt andra saker än du, som du kanske skriver om till exempel.
Det finns fler sidor av myntet. Jag har dragit slutsatsen att folk hatar mig när de säger elaka saker till mig. I syfte att trycka till mig. Det handlar liksom inte bara om att jag inte är inkluderad.

D

Du undviker frågan om det logiska felslutet. På vilket sätt kan dina (eller andras) upplevelse ge vetskap om att någon annans intentioner med det de skriver är hat och ont uppsåt?
Frågan är jättekonstig. Det är ju liksom uppenbart att det handlar om hat och ont uppsåt.
 
Din upplevelse är din, men oavsett hur otrevliga och riktigt elaka en del kan vara, så är steget från det till att på riktigt hata en helt främmande människa gigantiskt och det är ju onödigt att gå omkring i tron att massor av folk hatar en, när sanningen faktiskt är att de allra flesta människor inte lägger den energin på främlingar.

Inte ens mobbing handlar om hat, det handlar om makt och kontroll och rent krasst så är jag hyfsat säker på att de du tror hatar dig inte ens lägger 3 sekunders tanke på dig som person i sin vardag öht, även om de är kvicka att hoppa in och hugga om någon annan pekar ut en tråd.

Att ogilla, att vara medvetet elak och otrevlig mot någon är väldigt långt från att hata. Alltså på riktigt, med varje fiber verkligen hata.
Hat är ett ord som urvattnats enligt min åsikt.
För mig är det obegripligt hur man kan vara elak mot någon utan att hata.
 
För mig är det obegripligt hur man kan vara elak mot någon utan att hata.
Fast du uttrycker dig ibland väldigt elakt och kränkande om andra människor, till exempel när autism har diskuterats men jag utgår inte från att det innebär att du hatar personer med autism.
Så att säga saker som sårar andra behöver inte bero på hat, det kan bero på att man är elak, okunnig, korkad och en hel massa andra saker också. Ibland även att mottagaren feltolkat saken eller att mottagaren har fel, även om mottagaren blir ledsen av det som sägs.
 
För mig är det obegripligt hur man kan vara elak mot någon utan att hata.
Då måste jag fråga dig om du hatar alla de som du sårat oerhört kraftigt med dina stundtals mycket elaka uttalanden?
Jag tror du måste börja se världen ur ett bredare perspektiv. Du är centrum i ditt liv men du är inte centrum i alla andras liv. Visst kan man försöka visa hänsyn men precis som andra skrivit så ska man ta hänsyn till allas problem så blir det inget skrivet alls. Hänsynen får nog snarare ligga på nivån att inte skriva om den typen av saker i dina dagbokstrådar.
Det här med elakhet är intressant. Om jag går fram och slå dig i huvudet så är jag definitivt elak men går jag fram till dig och säger "du Wille din gylf är inte uppdragen" så kan det tolkas som att jag anser att du inte kan klä på dig = jag är elak eller så kan det tolkas som att jag vill låta dig slippa gå runt hela dagen med gylfen nere så du slipper må dåligt över det när du upptäcker det på kvällen= jag är vänlig. Jag tror du skulle må bättre om du började tänka som så att folk generellt faktiskt inte är elaka utan vill väl. De allra flesta hamnar nämligen i den kategorin. När du läser saker i skriven text försök alltid leta upp den vänligaste tolkningen för meddelandet, i 99,9% av fallen så kommer du då hamna närmast sanningen för vad som var intentionen hos avsändaren.
Jag skulle vilja vara så modig att påstå att det inte finns en enda person på det här forumet som hatar dig, hat är en känsla som kostar väldigt mycket energi. Varför skulle någon vilja slösa den energin på dig när det gäller något så destruktivt som hat?
 
Alltså, jag kan inte delta i trådar där risken finns att jag kommer att läsa något som triggar en panikattack. Det är helt enkelt ett dåligt förslag att tipsa mig om att delta där.
OK. Då säger du bara att förslaget inte var för dig. Inte mer än så.
Det är väldigt sällan folk lägger ut bilder på sår i VGV-tråden om man tänker på antal inlägg och det är inte rimligt att folk ska undvika för att du kanske råkar vara i den tråden just då :) I dina egna inlägg är det självklart för de som vet om din fobi att prata varsamt runt ämnet, inte lägga in några bilder men i andra trådar är det inte ett rimligt krav. Inte för att det är personligt mot dig men det är inte ett rimligt krav.

Detta är en dagboksdel i forumet så självklart kan man rabbla på vad man gjort under dagen utan att det är konstigt:D
 
Du brukar säga att folk missförstår dig när du själv hävt ur dig något som större delen av forumet verkar tolka elakt. Så är det inte möjligt att du missförstår själv vad andra skriver och om det är skrivet med välmening eller hat? :)
 
Jag tycker också att det ofta blir tråkig stämning i @Wille s trådar, många användare verkar bli extremt provocerade när Wille inte vill ta emot tipsen dessa ger.
Blir ofta drevliknande där en klump av användare bara fortsätter och fortsätter. Nu börjar denna tråd gå åt det hållet också.
Till @Wille , vi är fler som håller på dig och bryr oss, men tyvärr låter den andra skaran mer. Dock tycker jag inte du ska ta det som hat, grunden är välvilja men sen spårar det ur när du inte tar emot det de vill säga.
 
Som en av de TS har på ignore och enligt hennes utsago hatar henne (vilket inte är ett dugg sant) tycker jag att det är extremt obehagligt att Dagbok får användas för att spy galla över andra användare på det här sättet (för det är det som sker, indirekt).

TS har sin sanning vilket hon har rätt till men det finns ändå gränser för vad en får säga om andra. Jag kan också säga att min sanning (eftersom jag träffat TS) inte överensstämmer med hennes. Den objektiva sanningen (om det ens är något att eftersträva) ligger förmodligen någonstans mitt emellan.

Men jag kan faktiskt inte hålla tyst längre över den galla som sprids över mig och även över andra i den här tråden. TS välkomnades i mitt hem, det startades en dagbokstråd i samband med det där det antyddes att hon skulle vara inbjuden med armbågen och egentligen inte välkommen vilket sårade mig något enormt. Antingen är en välkommen hos mig eller så är en inte det, det finns inga olika nivåer. Min särbo hjälpte henne sätta upp hennes tält och försökte få henne att känna sig välkommen. Sedan kommer sådant här. TS pratar väldigt mycket om hänsyn men jag har då inte sett något av det från hennes håll.

Flera av oss som @Wille har på ignore (inkl jag) var också inblandade i att se till att ambulansen kom dit när vi var oroliga för att hon skulle göra illa sig själv. Det är nämligen så en gör även om en är oense med någon. Även om det personen betett sig enormt illa mot folk. Jag kan ärligt säga att jag skulle göra det igen och jag hoppas verkligen TS får hjälp för sina problem. Men jag tänker f-n inte hålla tyst heller när det indirekt och direkt snackas skit om mig. Där går också en av mina gränser.
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att det ofta blir tråkig stämning i @Wille s trådar, många användare verkar bli extremt provocerade när Wille inte vill ta emot tipsen dessa ger.
Blir ofta drevliknande där en klump av användare bara fortsätter och fortsätter. Nu börjar denna tråd gå åt det hållet också.
Till @Wille , vi är fler som håller på dig och bryr oss, men tyvärr låter den andra skaran mer. Dock tycker jag inte du ska ta det som hat, grunden är välvilja men sen spårar det ur när du inte tar emot det de vill säga.
Problemet är nog inte att Wille inte lyssnar på just den personen utan att hon hela tiden talar om att livet inte fungerar. Trots det så envisas hon med att fortsätta göra allt på exakt samma sätt och förväntar sig ett annat resultat. Wille är mycket smartare än så så folk blir nog rejält frustrerade av att någon som är smart inte klarar av att slå sig ur den återvändsgränden ens litegrann genom att försöka göra i alla fall någon liten sak annorlunda.
 
Jag tycker också att det ofta blir tråkig stämning i @Wille s trådar, många användare verkar bli extremt provocerade när Wille inte vill ta emot tipsen dessa ger.
Blir ofta drevliknande där en klump av användare bara fortsätter och fortsätter. Nu börjar denna tråd gå åt det hållet också.
Till @Wille , vi är fler som håller på dig och bryr oss, men tyvärr låter den andra skaran mer. Dock tycker jag inte du ska ta det som hat, grunden är välvilja men sen spårar det ur när du inte tar emot det de vill säga.
Nu hade denna tråd hunnit ligga ett dygn utan mer svar, absolut TS trådar brukar kunna spåra men i denna tråd känns det inte som ett drev går på :confused: TS gick igång på ett vänligt förslag med självhat och anklagelse om att Buke drivit till inläggning, en anklagelse som skett många gånger och det kommer alltid bli respons.

Det finns enormt mycket välvilja som tolkas fel och säkert inte bara av TS. Jag hoppas inte att jag tillhör en skara som låter mer men som inte bryr sig lika mycket? Mina inlägg är då aldrig för att få likes eller av några andra skäl än omtanke för TS:)
 
Som en av de TS har på ignore och enligt hennes utsago hatar henne (vilket inte är ett dugg sant) tycker jag att det är extremt obehagligt att Dagbok får användas för att spy galla över andra användare på det här sättet (för det är det som sker, indirekt).

TS har sin sanning vilket hon har rätt till men det finns ändå gränser för vad en får säga om andra. Jag kan också säga att min sanning (eftersom jag träffat TS) inte överensstämmer med hennes. Den objektiva sanningen (om det ens är något att eftersträva) ligger förmodligen någonstans mitt emellan.

Men jag kan faktiskt inte hålla tyst längre över den galla som sprids över mig och även över andra i den här tråden. TS välkomnades i mitt hem, det startades en dagbokstråd i samband med det där det antyddes att hon skulle vara inbjuden med armbågen och egentligen inte välkommen vilket sårade mig något enormt. Antingen är en välkommen hos mig eller så är en inte det, det finns inga olika nivåer. Min särbo hjälpte henne sätta upp hennes tält och försökte få henne att känna sig välkommen. Sedan kommer sådant här. TS pratar väldigt mycket om hänsyn men jag har då inte sett något av det från hennes håll.

Flera av oss som @Wille har på ignore (inkl jag) var också inblandade i att se till att ambulansen kom dit när vi var oroliga för att hon skulle göra illa sig själv. Det är nämligen så en gör även om en är oense med någon. Även om det personen betett sig enormt illa mot folk. Jag kan ärligt säga att jag skulle göra det igen och jag hoppas verkligen TS får hjälp för sina problem. Men jag tänker f-n inte hålla tyst heller när det indirekt och direkt snackas skit om mig. Där går också en av mina gränser.
Jag har inte sett @Wille spy galla över nån namngiven användare. :confused:

Om man känner sig träffad så finns det nog en anledning till det.
 
@Wille hoppas du inte tar illa upp nu och tycker det blir för intimt. Men hur ligger du till i klimakteriet?
Har för mig vi är ganska lika i ålder, och jag har lidit av klimakterie-pms och depressio/ångest i ett och ett halv år snart och det har varit vidrigt. Hela mitt liv senaste tiden har visserligen varit en berg&dalbana av andra orsaker, men klimakteriet och allt med det har inte gjort det lättare direkt.
När jag var hos läkaren senast för att få nytt recept för mina ångestdämpande mediciner, så frågade den läkare just om det.
Hon berättade att risken för depression/ökad depression är jättestor när man går in i klimakteriet.
Helt plötsligt förstod jag varför min PMS varit 1000 ggr värre och varför jag med jämna mellanrum fullkomligt rasar ihop för saker som efteråt framstår som småsaker men i där och då är gigantiska.
Som sagt jag har haft så mörka stunder ibland att jag känt jag inte velat finnas och alla hatar mig.
 
Jo, jag vet, men jag kan inte delta i den tråden. Rätt som det är så skriver någon att den gjort sig illa eller lägger in bilder på sår och så får jag en panikattack. Och om jag då säger att jag fick brutal ångest av någons inlägg så ska jag bara hålla käften för det är så synd om den som la in inlägget jag mådde dåligt av. Jag känner mig inte välkommen där.

Sen ser jag inte den tråden heller. Har sjukt många på min ignorera-lista eftersom många hatar mig och det är väl någon av dem som startat tråden.

Det gjorde hon indirekt, när hon sa att hon kan inte vara med i vgv tråden för den som oftast startar den är en på ignor o det brukar vara @athena_arabians
Nja, då tolkade vi det olika. Jag läste det jag fetat ovan och tolkade det exakt som det står: @Wille har väldigt många på ignore och eftersom hon inte ser den är det väl nån av dem som startat tråden.
Vilken användare det kunde vara tänkte jag inte ens på. Brukar inte fundera på vilka som har vilka på ignore och minns inte vilka som startat olika trådar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 029
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 461
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 521
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen bestämde jag mig för att helst inte logga in här på ett tag, och särskilt inte skriva något här på några månader. Detta då...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp