Vardagsproblem i stallet

Sv: Vardagsproblem i stallet

Mina största problem:
Hästen min krossar saltstenshållare hela tiden:mad:
Och att han ständigt saboterar staketet i hagarna (strömmen går inte runt med all denna snö).
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Mina vardagsproblem i stallet är:

Inget vatten i stallet

Jag är den enda som mockar i hagen trots att vi har sagt att alla ska mocka minst 1 skottkärra om dagen per häst man har för att hålla hagen fräsch

Alltid rörigt när jag kommer så jag får börja med att städa efter andra

Oftast bara jag som gör rent thermobaren

Jag är så gott som alltid ensam om att se över bla stängsel

Finns inget uppvärmt utrymme

Har ingen sadelkammare

Ofta dåligt polgat när man kommer, ska dock lära mig att köra traktorn själv nu så jag kan fixa det och inte vara låst av att stallägaren måste göra det om denne är på arbetet eller har problem med sin sjukdom

Men det är iaf jättefina hagar och hästen trivs som fisken i vattnet och de övriga stalltjejerna har åtminstone goda hjärtan även om de är både lite slarviga och röriga och jag är mer åt det pedantiska hållet.
Men till sommaren ska jag se till att fixa bättre förvaring så kanske det blir mer ordning :)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

man kommer ut till stallet efter skolan & ser att hästen inte har något som helst underlag i boxen då han ätit upp ALL halm -.-
(har dock börjat med spån!)

men tror ni man hade minskat att han äter halm från golvet om man hade hängt in ett transportnät med halm i så han har o pula med ? (:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Massor av snö, måste skotta gödselcontainern för att kunna mocka idag. .

Behöver inte skotta containern, men den är full. Sedan ganska länge. Finns inte en suck att få den utbytt i det här vädret = vi måste försöka få plats med ännu mer. På ett eller annat vis...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Efter att ha läst X antal kommentarer inser jag att jag inte har några vardagsproblem i stallet.

Vi är 6st inakorderade på 8st hästar. Vi har varsin städvecka, på rullande schema som sköts utmärkt. Vi har en anställd "stallpojke" som tar in & ut hästarna på vardagarna & vi inhyrda delar på helger & kvällar, kan inte vi så tar stallägaren eller "stallpojken" passen.

Varmstall, så både varm & kallvatten funkar som det ska året runt. Täckesrum med varmluft så torvbalarna tinas där inne.

Stora skogshagar, med fri tillgång, ston & vallackar försig, plogning sköts utmärkt, och 5 min skrittavstånd till ridhus 20x60. Även nybyggd utebana 30x60 vid stallet. Ja sen är ju de flesta rätt trevliga oxå. Inget onödigt gnällande över småsaker, man sköter sig själv & sin häst, & ber man om hjälp & råd så får man det eller ger till andra.

Vi har stallmöten ca 1 gång i månaden, och tar upp det nödvändigaste.

Ja ok en negativ sak, som av säkerhetsskäl är bra, men vi har inga täckeshängare vidboxarna, alla täcken, grimmor hänger på avsedda platser. (ja iaf det börjar brinna i stallet så ska det inte hänga en massa onödigt skit i vägen"

:)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Har samma erfarenhet. Dom räcker inte till när det blir ner mot 20. Trist när man investerar å det inte funkar. Jag borde ha läst det "finstilta" i produktbeskrivningen, där det faktiskt står om att det inte alltid räcker till. Dumt nog gjorde jag inte det. Nu måste vi gräva upp i vår igen. Pust!
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Va bra. Ska genast leta! Har både småbalshö och hösilage. Det är hösilaget som är knöligast ju... När det gäller småbalshöet gör jag ungefär som du.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Rolig läsning :)

Kan faktiskt komma på något speciellt som jag stör mig på i stallet. Vi är 5 stallägare med 6 hästar (jag har två st). Allt flyter och vi sköter vår egen/egna hästar och plockar upp det som är sitt eget när man använt det.

Det som kan vara störande är fruset vatten, men det är ju vinter...suck!
Vi bär ut hinkar med varmt vatten morgon och lunch, ibland fler ggr om man är i stallet mellan passen. Vi brukar av rutin kolla i hagarna om hästarna behöver vatten även då. Sen får dom vatten i boxarna på kvällen och där fryser det inte.

Ridbanan hålls efter jättebra! Plogas så fort vägarna plogas, så det går alltid att rida där :) Vi har världens bästa hyresvärdar! Jag och min sambo hyr även lägenhet på gården av dom + stallplatser :)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

KL
I mitt stall råder det bara I-landsproblem :) Efter att ha läst alla inlägg så aktar jag mig för att klaga men... Vi har faktiskt lite trångt i fika/tvättrummet just nu, för där har vi staplat torvbalar på upptining, så det krävs lite smidighet att ta sig fram till tvättmaskinen..
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Pannlampa är ens bästa vän när man ska hämta hästar i hagen vintertid vid 21-tiden och ingen utebelysning. :bow:

Håller med. Vi har ingen belysning från huset och till stallet och ej heller till hagen. Så skönt att kunna bära saker och slippa hålla en lampa i handen.
Synd att de försvinner så lätt av nån anledning. Vi köper 3-4 varje vinter.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Knyt fast grimskaft i dunkarna och dra dem direkt på snön istället, det är mkt enklare :)

Jag har inte heller vatten i stallet utan tar med från huset och jag drar dunkarna direkt på snön, får med mig tre dunkar åt gången på så vis.

det ska jag testa annars är en sparkstötting ett exemplariskt fortskaffningsmedel

mina vardagsbekymmer....
var förra vinern två rena som uppehöll sig i hästhagen och åt upp höet och även tog sönder hagarna, tillslut var jag less och ringde samebynsordförnade och talade om för honom att innfinner han sig inte i rödaste rappet och hämtar bort dessa renar slutar dom två i min gryta och frysbox, så var det bekymmret löst

i år dessa ÄLGAR i söndags anklagde jag våran ponny för rymmningsförsök tills min dotter berättade att det var en älg, totalt orädda går dom omkring och vill åt höet, tack och lov har hästarna slutat bry sig utan knallar till hagen utan bekymmer.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

kl

som de flesta här är det ju ett elände med vattnet....

men det största problemet är den där häxan till granne!!!!! Gör allt för att bråka,
stänger för ridvägar så vi inte kommer någon stans.
hennes förbannade hundar står utanför våran stalldörr och skäller konstant när man är där och de är ute. Löper de släpper hon dem vind för våg, våran stackars han hund blir helt till sig när han är med i stallet.
hon rider där man inte får och det får vi skit för,
gör sig ovän med alla runt omkring så att alla hästmänniskor får skit... listan kan göras lång.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

min dag i jobb stallet börjar kl 7 då jag fodrar, upptäcker att de redan fyllda lunch-hö-påsarna blivit använda till kvälls fodring istället ,vilket innebär att jag måste fylla alla igen senare fodra lunch och fylla dem igen:/. börjar mocka medans hästarna äter frukost, spån bädd så det är ganska lätt ^_^. alla boxarna klara förutom fölens, fyller en hö påse och en vatten hink(vilket tar låång tid då det är världens dåligaste vatten tryck, rullar ihop alla lindor sålänge) och går ut med det i fölens hage. får ett sms om vilka hästar som ska ridas idag, skyndar mig ut med fölen . gör i ordning första hästen och ställer den i gången, tar ut en häst till. upptäcker att ryttaren inte kommit ut än, tar ut en häst till. kommer tillbaka och ser hur hästen kastar sig i skötselspiltan då byggarbetarna i rummet bredvid använder en slag-borr-maskin-sak. lugnar ner hästen men vågar inte lämna hästen för att ta ut fler hästar, ryttaren syns fortfarande inte till. en kvart senare så har ryttaren vaknat och jag kan skynda mig ut med 3 hästar till och gör i ordning häst nr 2 och sadlar av och tar ut häst nr 1, fortsätter med att ta ut 2-3 hästar och göra i ordning + sadla av hästar tills alla är ridna och ute. fyller hö påsarna, ger lunch. fyller hö påsarna igen och hoppas de är fyllda nästa morgon också, putsar allt läder, sopar, åker hem och gör i ordning mitt stall, somnar på soffan.
det är egentligen ett ganska lättskött stall men den är svårt att vara ensam med 17 hästar där 5-6 rids samtidigt som man försöker ta ut hästarna :/+ att de renoverat samtidigt i sadelkammaren så allt läder (som tydligen måste putsas varje dag, dvs in dränkta av tvål rester) blir jätte dammigt och äckligt :( .
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Jag irriterar mig på extremt få saker, är så nöjd nu :D

Dock är sadelkammaren smal men lång. Ofta på väg ut slår jag i huvudet i hjälmhängarna (alltid min hjämhängare också, haha). Det står också en stor fläkt på golvet precis innanför dörren. Den kan stå lite var som helst i sadelkammaren men oftast precis innanför dörren så det blir lite hinderbana. Men det finns åtminstone en fläkt, som torkar de blöta täckena!

Sen är min boxdörr lite trögare att skjuta igen än de andra. Men den har tydligen alltid varit så, är nog ett tillverkningsfel.

Är annars jättenöjd med allt. Bra rutiner, allt har sin plats, nära till allting i stallet etc. I baracken finns det fika och element om man blivit kall och på dåligt humör, då kan man värma sig och fika tills man är glad igen :D
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Vårt största problem just nu är att hålla hagen framme under all snö, har vanligtvis hög stolp men eftersom jag lånar för bara en vinter kändes det drygt att köra ner de jättestolparna bara för att rycka upp dem några månader senare. Jaja, jag vet, lathet...

Sedan har jag sopat så mycket med sopen så den är bara hälften så lång som den ska vara vilket resulterar i att det fastnar spån i sopen som åker ur när man tar nytt tag. Så jag får nog köpa en ny...

Värst just nu är att gubben inte är hemma och att traktorerna inte startar pga kylan (och att jag då inte kan köra traktor) så jag får bära ut hö i hagen istället för att ställa ut en bal. Planering!!!!! Men ingen av oss visste att han skulle iväg och när de inte startade stack tiden iväg och han var tvungen att åka. Tur att det bara är för ett par dagar :)

Ett annat vardagsproblem är att jag är pedant och inackorderingen trivs med lite skit i hörnen ;)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

*kl*

Jag har mina hästar hemma på gården och inga inackorderingar, så jag får bara skylla mig själv :angel:
Men en sak (förutom vattnet vintertid...) som jag undrar över - varför är aldrig sadelkammare tillräckligt stora???
Det finns bara två varianter, nybyggda och fulla. Jag har den senare varianten :crazy:.
Varför förökar sig allt där inne?? Är det så att täcken, sadlar, träns mm är tvåkönade så att dom gör små täckes-bebisar, sadel-bebisar mm där inne?? :eek:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

När alla 10 grepar i stallet har varit trasiga sen i mitten av januari och de tänker inte köpa nya fören i slutet av februari :mad:
Grepjävlar ingår i stallhyran!!!!

Jag köpte mig en egen som är väl märkt så ingen kan missa vems grep det är och väl gömd där bara JAG har tillgång till den :devil:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Fast är 10 grepar trasiga skulle i allafall jag börja undra hur man använder greparna?
Som brytjärn? Eller som spett?
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Ja det är frågan. Antar att folk mockat hagar och hämtat fryst spån med plastgreparna :grin:

Alla gick inte sönder samtidigt och det är 52 boxar som mockas varje dag så det är förståligt att dom går sönder. Men att inte köpa nya är bara slött och elakt mot stallpersonalen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp