Vardagsproblem i stallet

Sv: Vardagsproblem i stallet

*knapp*

Inser hur gött jag har det (sedan inackorderingen flyttade, så jag blev själv igen) med eget stall :love:

Mitt enda problem är att bredaste dörren är 10 cm för smal för att rundbalarna ska gå in, och jag har både hö och halm i rundbal. Så höet ligger i ett annat utrymme 20 m från stallet och halmen öppnar vi i dörröppningen och skottar in för hand. Vi ska bygga om till sommaren :D
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

*kl*

Jag vet inte om jag har några praktiska problem, men ibland är jag för jävla trött på att städa efter andra. Jag jobbar på en ridskola och har inga problem att plocka undan efter elever/inackorderingar (fast inackorderingarna skäller jag på om det blir för mycket :D), det ingår ju i jobbet. Men att städa efter andra som jobbar där kan jag bli fly förbannad på! Vi delar hölada med bondgården, och de som jobbar där lämnar alltid efter sig en jäkla röra (halm överallt, snor vårt spån, dräller storbalshö på stallplanen). Och eftersom ladan ligger närmst stallet så är det vi som får ta skiten om det ser rörigt ut.

Eller om man kommer en morgon och ska göra i ordning hästar inför första förmiddagslektionen, och man inte hittar beskydd/tränsen är uppknäppta på fel ställen/stigbyglar saknas/etc etc...

Upprepade personalmöten tycks inte vara lösningen :smirk:

Annars har jag nog inget att klaga på, om jag har det så är det upp till mig att organisera om. Och vi har minusgrader kanske två veckor om året sammanlagt, jag längtar INTE tillbaka till Sverige när jag läser om era problem :D Har haft min beskärda del av fastfrusna haggrindar, lårhög snö och översnöade hösilagebalar. Huu!
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Största vardagsproblemet där jag står är nog hantering av rundbalarna. Ibland får vi hjälp av bonden men oftast rullar vi dem för hand. det fungerar men det är inte smidigt och kräver ibland att fyra personer har tid samtidigt. Nu har vi fått dom uppställda rätt nära stallet så det funkar ganska bra men ibland levereras dom nedanför backen=problem.

Annars har vi boxdörrar där stängningsmekanismen ibland skruvar ur sig, man får hålla koll på dom för annars har vi nån häst på vift rätt vad det är!

Men på det stora hela tycker jag stallet funkar bra.
Vattenkopparna fryser ibland men vi har hittills alltid haft rinnande vatten i täckesrummet så det har ordnat sig ändå, vi har fått sätta ut hinkar bara.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Såg en ställning i Falsterbo där man kunde hänga ikeapåsar så de höll sig plats under tiden man fyllde. enkel lätt sak i stålrör men jag kommer inte ihåg vem som saluförde det

Det är ett företag som heter Ydregrinden som kommit på idén och tillverkar dem http://ydregrinden.se/utfodring.html. På den bild de har på sin sida så har de hängt upp påsen i de långa handtagen, helt fel man använder de korta handtagen :). Jag köpte en, tror den kostade 400 spänn och jag är enormt nöjd http://my.opera.com/marti130/blog/present-till-mig
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Varför förökar sig allt där inne?? Är det så att täcken, sadlar, träns mm är tvåkönade så att dom gör små täckes-bebisar, sadel-bebisar mm där inne?? :eek:

Haha! Älskar din beskrivning! Men sant, dock hade jag mest fleecetäcken som förökade sig när jag hade häst :angel:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Här är det sadlar som förökar sig :devil: Jag och stallägaren har dock teorin om att det är för att våra sadlar måste ligga på varandra för att på plats på sadelhängarna :o Sadlarna kn*llar mao :angel::rofl::banana::rofl::banana:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Vi har inga vattenkoppar i stallet, då det ändå bara fryser så vi bär alltid vatten men nu när det har fryst i stallet så får man gå lite längre "/.
men vi har en smal gång mellan boxarna där vi även har våra grepar! och när man ska gå förbi där med häst eller inte är det bra att greparna hänger åt "rätt" håll, kan man bli rätt irriterad på då de kan fastna i dem.

Sen när man inte låser sadelkammaren efter sig kan man bli lite irriterad på.!

något annat som man blir smått irriterad över är när man kommer på morgonen eller eftermiddagen och märker att ens häst inte har fått kvällsmat!
Har som tur är inte hänt mer än två gånger och det har bara varit en av hästarna som inte har fått mat. Måste väl tillägga att inte inte var "den vanliga" som gav kväll.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

KL.

Irritationsmoment är jag bra på!

Det största just nu är att spånet fryser i boxen, försöker hålla det så gott det går men det gör mig mer arg för varje dag som går med minusgrader :p

Att släpa varmvatten hemifrån, tungt!!!!

Dålig stämning från ett håll i stallet, vi var jättebra vänner innan jag enligt henne öppnade fel höbal. Dagisnivån skriker...

Men man ska ju tänka positivt, snön gör att det är ljust ute...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

KL

Jag har stall hemma och bara mina 2 pållar så jag har den ordning jag vill ha ;).

Det enda som är jobbigt just nu är KYLAN. Har kallstall och det är alltså lika kallt inne som ute. Pållarna klarar kylan, men det är värre för min del. Det är inte snack om att man står och har några mysstunder med borstning osv. Det är endast absolut nödvändig borstning där täcket tas bort en bit i taget för att hästen inte ska börja frysa.

Annars så tycker jag att det är skönt med snön - det är ljus och fint. Dock behöver det inte komma något mer nu :p

Men kylan... det räcker med 1-2 minusgrader - då står jag ut. Att göra iordning pållan i -18 (som i söndags) - det är inte ens kul :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Här är det sadlar som förökar sig :devil: Jag och stallägaren har dock teorin om att det är för att våra sadlar måste ligga på varandra för att på plats på sadelhängarna :o Sadlarna kn*llar mao :angel::rofl::banana::rofl::banana:

Om ni vill bli av med några kan jag ta dom- eller iaf testa dom på min raring som inte passar i nån sadel:-)

/Lavinia
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

*kl* Mitt största problem är att jag inte har ngt stall i eg. mening... Och det gör allt så mycket krångligare..... Svärfar ställer in släpkärran så att han blockerar utgången från lösdriften, gubben tycker det är viktigare att hans kasserade oljefilter är i ladugråden än att jag får utrymme att binda upp unghingsten någonstans osv.....

Har planerat mitt nya stall länge men det verkar inte bli av med ngt bygge i år heller. Ladugården vi har skall rivas, så därför vill inte gubben göra mer än nödvändigt....(förståeligt.....) Men vi har olika syn på vad som är nödvändigt..Golv och 2-3 boxar är nödvändigt för mig medans gubber tycker jag gott kan leda hästarna från svägerskan lagård, så behöver vi inte göra i ordning hemma... Och jag trivs inte alls med att vara beroende av henne och inhyst där!!!
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Inser när jag läser era inlägg att jag är bortskämd. Stall/ dvs hästägaren fixar allt, det enda jag måste göra är att plocka undan efter mig och hänga upp sakerna där de ska vara. Gör jag inte det så får jag höra det nästa dag, de må ni tro! Jag är själv i stallet på kvällen och rider en till två hästar , plockar undan, hänger var sak på sin plats. Stänger å släcker i ridhuset och skriver på tavlan när jag kommer å rider nästa gång så att stallägaren vet och kan planera hästarnas motionering. Ofta tänker jag att jag får vara i hästpardiset!! Efter att ha haft egen häst i kollektiv i Sthlm så vet jag hur det kan vara på kvällen när alla ska rida å alla olika viljor. Hu..
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Hm, nu sköter jag mig i princip själv, så alla eventuellt borttappade och felplacerade saker är nästan bara mitt fel. :angel:

Irriterande just nu är att dyngstacken börjar bli full, och att höet på skullen kommer längre och längre från luckan med tiden. Dyngstacken är dock lättfixad om jag kommer ihåg att påminna hyresvärden. Eller att han ser själv att det behöver skottas. :)

Är även ordentligt trött på kutterspånet vi strör med, det är dyrt och ligger inte stilla, så man får mocka ut hälften av det man lade in nytt dagen före eftersom hästarna blandat ut det med skiten. :crazy:

Att vattnet inne i stallet frusit gör mig inget, det är bara två hästar att bära åt och det finns i kranen i det uppvärmda fd mjölkrummet. Tycker det snarare är en fördel att man alltid vet om och hur mycket de druckit, och att det går att få vattnet lagom drickljummet i kranen.
Hade vattenkopparna funkat hade det vattnet varit iskallt och de hade kanske druckit mindre...

Annars är det ett ganska lättarbetat stall, eller så är jag bara van. ;)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

vi som har våra hästar på lösdrift har tillgång till ett antal boxar. Hatar att komma ut till stallet och behöva mocka efter någon annan för att kunna nyttja en box. Som tur är händer det sällan. Annars nöjd med det mesta. Glada trevliga människor som jag lärt känna.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Kl - vad bra att den här tråden startades, för nu har jag en ställning att hänga hönätet i så det är lätt att fylla:) Kommer bild senare...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

kl

Nog har jag det bra i stallet, (står helinakorderad för typ inga pengar alls) Men jag vill gnälla lite jag också!

Jag vill gnälla på att proppen går om man har ridbanebelysningen tänd samtidigt som båda lysrören i stallet + värmefläkt. På samma propp går stallägarens hela kök... lite pinsamt om proppen går när dom lagar mat...

I övrigt har jag nog inget att gnälla på, har den bästa stallägare man kan ha, härom kvällen hittade jag honom stå med hårtorken och blåsa på min vattenkopp som frusit, jag kan komma en dag så är hästen helt plötsligt nyskodd osv..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp