Vardagsproblem i stallet

Sv: Vardagsproblem i stallet

Det stora problemet är ju att vi tycker att alla sadlarna behövs. Min har tre egna sadlar tex...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

i mitt stall finns det inte så jätte mycket att störa sig på för jag tycker alla håller god ordning. Kan istället störa mig mer på hästhanteringen och ridningen. Men visst några saker finns det.. ;)

* hyresgästerna glömmer tömma sina vattenkar i hagen på kvällen och vattnet fryser under natten, ja måste med andra ord ägna minst ½ h åt att knacka hål på isen, tömma karen och bli allmänt kall och blöt. Efter det skall det fyllas på vatten.
* hundarna som springer härs och tvärs i stallet och är mesta dels jämt i vägen..ja älskar hundar och har alltid haft hund, men har alltid sett till att ha dem kopplade sittande någonstanns i stallet där dom inte är i vägen om det är mycket folk, eller så får dom helt enkelt vara ute på gården..men inte inne i stallet runt alla hästar..som gjort för en olycka!
* folk som röker precis utanför stallets dörrar..inte särskilt trevligt att känna rökdoften inne i stallet för varken hästar eller oss andra som inte röker..
* folk som glömmer släcka på olika ställen..ja ni förstår säkert varför man tycker detta är surt! elen är dyr!
* folk som skriver på tavlan och inte undertecknar med sitt namn..varför? feghet? eller ingen allmänbildning?
* folk som inte läser på tavlan och missar hälften av all info..eller inte svarar på meddelanden på tavlan..varför?

Vill också tillägga att jag har stallregler tydligt uppsatta och diverse lappar här och där gällande rökning och annat, men nää vissa har inställningen att "jag har alltid gjort så här och d¨å kommer ja fortsätta med det.."

Tack för mig! ;)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Låter bra :)
Fast mycket bättre nu!
Han sattes igång efter vilan, svettades mer och ville alltså ha mer salt :) Så har börjat ge honom lite extra salt i maten och nu har saltstenshållaren klarat sig ett tag :banana:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

KL - Så här ser min nya hönätshållare ut!

Foto0716.jpg

Foto0717.jpg
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

i mitt stall finns det inte så jätte mycket att störa sig på för jag tycker alla håller god ordning. Kan istället störa mig mer på hästhanteringen och ridningen. Men visst några saker finns det.. ;)

* hyresgästerna glömmer tömma sina vattenkar i hagen på kvällen och vattnet fryser under natten, ja måste med andra ord ägna minst ½ h åt att knacka hål på isen, tömma karen och bli allmänt kall och blöt. Efter det skall det fyllas på vatten.
* hundarna som springer härs och tvärs i stallet och är mesta dels jämt i vägen..ja älskar hundar och har alltid haft hund, men har alltid sett till att ha dem kopplade sittande någonstanns i stallet där dom inte är i vägen om det är mycket folk, eller så får dom helt enkelt vara ute på gården..men inte inne i stallet runt alla hästar..som gjort för en olycka!
* folk som röker precis utanför stallets dörrar..inte särskilt trevligt att känna rökdoften inne i stallet för varken hästar eller oss andra som inte röker..
* folk som glömmer släcka på olika ställen..ja ni förstår säkert varför man tycker detta är surt! elen är dyr!
* folk som skriver på tavlan och inte undertecknar med sitt namn..varför? feghet? eller ingen allmänbildning?
* folk som inte läser på tavlan och missar hälften av all info..eller inte svarar på meddelanden på tavlan..varför?

Vill också tillägga att jag har stallregler tydligt uppsatta och diverse lappar här och där gällande rökning och annat, men nää vissa har inställningen att "jag har alltid gjort så här och d¨å kommer ja fortsätta med det.."

Tack för mig! ;)

Så typiskt många rökare att inte visa hänsyn. Jag själv avskyr röklukt och får huvudvärk. Att gå iväg och röka tillhör väl vett och etikett så människor och djur slipper känna den obehagliga odören!!
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

KL.

Irritationsmoment är jag bra på!

Det största just nu är att spånet fryser i boxen, försöker hålla det så gott det går men det gör mig mer arg för varje dag som går med minusgrader :p

Att släpa varmvatten hemifrån, tungt!!!!

Dålig stämning från ett håll i stallet, vi var jättebra vänner innan jag enligt henne öppnade fel höbal. Dagisnivån skriker...

Men man ska ju tänka positivt, snön gör att det är ljust ute...

Är mest rädd för att hamna i ett stall med "Fel" folk när när det blir dax för oss att bli med häst..
Har blivit ordentligt rädd av skräckhistorierna här på Buke...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Annars är det nog fylla hönät som är mitt hatobjekt. Min häst äter inte om det ramlar på golvet, så hönät är ett måste. Men det är så knöligt att få i 7 kilo. Har funderat på om man skulle kunna modifiera ett ställ för sopsäckar så man kunde trä på nätet där, som en säck alltså, och sen bara ösa i. Har försökt att först fylla påse och sen i nätet, men det går inte så mycket i påsarna, så då måste jag iaf stå och knöla. Nån som har bra tips, skriv gärna:)

Jag fyller näten med hjälp av en sån soppsäcksställ. Ingen omodifiering behövs på det stället i varjerfall. Det är små piggar som man hakar fast soppsäcken på som jag hakar fast nätet på. Sen tar jag min ikeasäck och bara vänder i, tar någon sekund:)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Tajger:har köpt ett hönät som du utan problem kan ta en hel höbal 10-15 kg och stoppa i nätet.Lysande!!min häst är som din,äter inte om det hamnar på golvet:•)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Vågar man ha sådana i stallet? Jag har ett i källaren, men vågar inte ta ned det till stallet just på grund av rädslan för brand :(

Kanske är jag nojig...

Japp det kan man ha i stallet :)

Mitt är godkänt att ha i stallet av kompis som är brandinspektör :)
Finns ju överhettningsskydd och allt vad det heter i dels torkskåpet sen kan man sätta i flera om man ändå är orolig.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Tips för att slippa bli blöt när man gräver loss en massa is i hinkar och badkar är att använda diskhandskar, billigt och bra. Man slipper bli blöt iaf.
/hallonsaft som inte har någon häst och därför inga problem just nu men skulle kunna göra en tjock bok om ett stall jag stod i förut :cry:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Vad sägs om snöras från taket som lägger sig i en stilig driva utanför ingången till ligghallen och sen tittar solen fram. Resultatet blir ju då ganska sörjig ligghall. Skaffar man räcke längs taket måste man skotta snö antagligen, om inte annat landar smältvattnet fint ändå. Kanske funkar att skotta undan skiten efter hand.

Annars har vi det med att allt fryser fast i golvet på kallstall. Spillt vatten blir isgata, hästskit fryser fast och blir hinderbana om man inte är snabb att ta bort etc. Vinter är inte kul.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Vi har också kallstall, men har man ordentligt med strö för hästen att skita på så fryser det inte fast.


Jag stör mig just nu på att avloppet spolspiltan i vår uppvärmda!!! groom har frusit.
Det är 15-20 grader varmt där inne och ändå så är det fruset, så att det blir översvämning av att spola av hovarna på hästarna.

Men det är helt klart ett I-landsproblem då det finns 2-3 andra fungerande spolspiltor på gården.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp