Tävlingar 2019-

Tack! Jag har försökt göra så som du beskriver. Vi fick t.ex. 6 på mellantrav vilket jag inte trodde, och kommentaren ”mjukt” på flera övergångar. Jag får fokusera på det och träna vidare på det som är våra svårigheter.
Framförallt ska du ju nästa gång ha en bättre plan för framridning och inte sitta på hästen i 1 timme. För en ft-ryttare är det helt obegripligt varför ni dressyrryttare rider fram så länge för ett program på 5 minuter? Träna får man ju göra hemma, på tävling gäller det att värma upp o kolla gas/broms och hålla både sig själv o hästen på gott humör! :D . Har man en otroligt pigg häst så kanske 40 min behövs men annars borde det räcka med 30 min uppvärmning.
 
Framförallt ska du ju nästa gång ha en bättre plan för framridning och inte sitta på hästen i 1 timme. För en ft-ryttare är det helt obegripligt varför ni dressyrryttare rider fram så länge för ett program på 5 minuter? Träna får man ju göra hemma, på tävling gäller det att värma upp o kolla gas/broms och hålla både sig själv o hästen på gott humör! :D . Har man en otroligt pigg häst så kanske 40 min behövs men annars borde det räcka med 30 min uppvärmning.

Ja jo, det var nog orutin/nervositet från min sida som gjorde att det blev så lång uppvärmning 😳 Bättring till nästa gång!
 
Framförallt ska du ju nästa gång ha en bättre plan för framridning och inte sitta på hästen i 1 timme. För en ft-ryttare är det helt obegripligt varför ni dressyrryttare rider fram så länge för ett program på 5 minuter? Träna får man ju göra hemma, på tävling gäller det att värma upp o kolla gas/broms och hålla både sig själv o hästen på gott humör! :D . Har man en otroligt pigg häst så kanske 40 min behövs men annars borde det räcka med 30 min uppvärmning.


Jag är dressyrryttare men rider inte fram mer än 15-25 min + framskrittning för hand en stund! Jag förstår mig inte heller på entimmesframridning. Då skulle både jag och hästen ha tröttnat. Men så är vi ju inte så mycket för nötning på ridbana/ridhus annars heller!
 
Framförallt ska du ju nästa gång ha en bättre plan för framridning och inte sitta på hästen i 1 timme. För en ft-ryttare är det helt obegripligt varför ni dressyrryttare rider fram så länge för ett program på 5 minuter? Träna får man ju göra hemma, på tävling gäller det att värma upp o kolla gas/broms och hålla både sig själv o hästen på gott humör! :D . Har man en otroligt pigg häst så kanske 40 min behövs men annars borde det räcka med 30 min uppvärmning.
Jag förstår inte heller så långa uppvärmningar. Jag brukar inte ens rida dressyr i en timma när jag tränar hemma..
 
Ja jo, det var nog orutin/nervositet från min sida som gjorde att det blev så lång uppvärmning 😳 Bättring till nästa gång!
Om du pga nervositet hoppar upp för tidigt och när du är färdigvärmd har för lång tid kvar, hoppa av hästen då o ställ er o chilla nånstans. Sen skuttar du upp igen när det är 7 min kvar till start, travar en vända och sätter på dig ett glatt ansikte så ska du se att hästen också är glad och programmet går lätt!
 
Om du pga nervositet hoppar upp för tidigt och när du är färdigvärmd har för lång tid kvar, hoppa av hästen då o ställ er o chilla nånstans. Sen skuttar du upp igen när det är 7 min kvar till start, travar en vända och sätter på dig ett glatt ansikte så ska du se att hästen också är glad och programmet går lätt!

Tack för pepp! Jag hade nog också kunnat gå och beta lite med henne innan jag satt upp, men väl på tävlingen med fjärilar i magen så funkade nog inte hjärnan riktigt :P Men det kan ju bara bli bättre med mer rutin :) Min häst var väldigt snäll och cool på tävlingsplatsen så det var bara mina nerver som pajade för oss.
 
I dag är jag så nöjd! Visste inte när jag anmälde vilka klasser som skulle gå ute och vilka som skulle gå inne, tävling på två banor samtidigt. Och eftersom hästen gärna spänner sig lite vid utomhustävlingar anmälde jag till 2 klasser. När startlistorna kom visade det sig att båda mina klasser skulle gå inne vilket passar oss bättre. Bestämde mig för att rida första klassen och sedan bestämma mig utifrån hur det kändes hur jag skulle göra med andra klassen, var över 30 grader varmt i dag.

Red fram kortare än jag brukar, både på grund av värmen och eftersom jag laddade för två klasser. Inne på banan kändes det riktigt bra! Vi missförstod varandra i ena galoppfattningen så det blev fel galopp, men fick totalt 64,464%. En 8 på ett av galoppmomenten blev jag riktigt glad för. Hade det varit vanlig klass hade jag placerat mig, kom på plats 3 och det var 12 starter. Men, det här var en så kallad rosettklass. Vet inte om det finns i fler distrikt än i Skåne, men man får i alla fall bronsrosett vid uppnådda 65%, silverrosett vid 67% och guldrosett vid 69%.

Bestämde mig för att rida andra klassen också, vi hittade skugga, hästen hittade gott gräs, det blåste lite lagom så det inte kändes så varmt och vi hade god tid för paus mellan klasserna. Red fram ca 15 minuter, nästan bara skritt. Går in och känner hur hästen verkligen vill göra sitt bästa. Inga stora missar, lite bakom lod i bland vilket brukar kunna hända när han är lite trött. Men, totalt 63,611% och plats 4 av 9 i klassen. Även detta var en rosettklass. Näst bästa resultatet jag fått i LA:1, tur jag valde att rida klassen!
 
Vi lyckades med en riktigt bra dressyr på tävlingen i helgen 😍
Han var stadig, lösgjord och köndes superfin på framridningen.
Red ihop 65.43% och nytt poängrekord för oss. Detta trots galopp i mellantraven och trav i skritten. Men 7:or på mycket annat räddade oss.
Känns så kul att min pigga lilla irländare börjar bli en riktigt trevlig dressyrhäst.
Så glad över domarens kommentar.
Trevlig uppvisning på häst med utstrålning
Molnis ❤
 
Vi lyckades med en riktigt bra dressyr på tävlingen i helgen 😍
Han var stadig, lösgjord och köndes superfin på framridningen.
Red ihop 65.43% och nytt poängrekord för oss. Detta trots galopp i mellantraven och trav i skritten. Men 7:or på mycket annat räddade oss.
Känns så kul att min pigga lilla irländare börjar bli en riktigt trevlig dressyrhäst.
Så glad över domarens kommentar.
Trevlig uppvisning på häst med utstrålning
Molnis ❤
Heja! :) 👍 Vad är det för program ni rider?
 
@leoparden Du kommer att hitta vad och hur mkt som passar dig och din häst efter ett par tävlingar. Nästan alla mina vill ha det helt olika. Min favorithäst är alltid ett energiknippe och behöver gå ganska mkt dagen innan samt galoppera av sig rejält på framridningen för att hålla sig i schack och gå fullständigt bananas. Den nya har massor av energi samtdiigt som den energin (unghäst) dör ganska snabbt också så där får man portionera ut det lite så det räcker hela vägen tex.
 
I går var jag iväg och red LB:1 och LA:1, samma klasser som sist. Förra gången gick det jättebra, i går gick det inte alls lika bra. I LB så tappade jag bjudningen på banan, men var ändå nöjd med att vår lägstanivå har höjts, fick 61,6%. I LA hade jag några missar men betydligt bättre känsla. Fick drygt 53% :eek:! Nåväl, det är bara att bryta ihop och ta nya tag, försöka hitta vad det är som gör att vi vissa tävlingar har fin framåtbjudning och andra inte....
 
Den 14e är det dags för min första tävling för i år. Har kämpat hela sommaren med att få hästen i form igen efter en senskada och därefter kraftig övervikt. Nu är hon i form igen men inte på sitt bästa humör när vi försöker träna hemma. Så det känns sådär. Ändå så var hon helt fantastiskt fin på senaste träningen för våran guru. Men hon brukar alltid bli lite knepig i humöret vid den här tiden och tävling kanske peppar upp lite. Får hoppas vi hinner träna en gång till innan.
 
Idag så var jag och Mulle iväg och debuterade msv B. Och vilken debut! Trots att ridbanorna låg under vatten och allt underlag bara simmade omkring så går min lilla bäbis snällt runt hela programmet. Egentligen inga grova missar, vi kan fortfarande inte göra byten ordentligt så de 4orna var bara bonus att de inte var 0or. 65,5% och en tredje placering! :love:

Nu väntar 6årsklass på onsdag. Vi ska försöka få till breederskval, vore trevligt med kval till Falsterbo också men det vågar jag inte hoppas på. Första gången jag rider årgångsklass vilket ska bli jättespännande. Hoppas att Mulle sköter sig lika fint som idag.

Men hallå?? Fick inte du barn nyss eller har jag drömt det? Om du fick det så....din otäcka unge! Sådär såg minsann inte jag ut efter jag fick barn!:rage::arghh::D

Mulle går som en dröm, jag håller tummar o tår för ditt breederskval!
 
Men hallå?? Fick inte du barn nyss eller har jag drömt det? Om du fick det så....din otäcka unge! Sådär såg minsann inte jag ut efter jag fick barn!:rage::arghh::D

Mulle går som en dröm, jag håller tummar o tår för ditt breederskval!
Lugn. Barnet är inte ute ännu. Det är väl i november om jag minns rätt @Waco ?
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 804
Senast: corzette
·
  • Artikel
Dagbok 2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 386
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp