Vårfint i stallet!

Sv: Vårfint i stallet!

kl
härlig tråd^^, vi ska renovera klart vårt stall i år så jag lägger upp lite bilder. har inga före bilder bara från pågående renovering, men än är det ine helt klart. lagade taket ovanför min hästs box idag då det regnar in där lite då och då. men här är bilder från hur det såg ut förra sommaren, innan renoveringen så var det lågt i tak och bara 2 boxar en på 2*4m och en på 2* 1,5m. dock så had evi bara 2 shettisar då. men min gamla ponny fick kronisk hosta av det stallet och veterinären sa aldrig att han behövde bättre luft. nu så hostar han nästan aldrig^^ och jag har äntligen fått vatten i stallet och avlopp i stall gången så att man kan duscha hästarna inne!!
30707466.jpg
[/url][/IMG]
30707493.jpg
[/url][/IMG]
sadel kammaren halvt igenom renoveringen (vi har vatten!)
30707485.jpg
[/url][/IMG]

29828253.jpg
[/url][/IMG]
sadelkammaren/ foderkammaren helt renoverade!!
30707525.jpg
[/url][/IMG]

30707482.jpg
[/url][/IMG]
ena väggen med och utan puts, nu är det ett likadant fönster som i boxarna nedan och putsat. ska måla nu i vår.
29961114.jpg
[/url][/IMG]
boxarna! allt är hemma svetsat/snickrat av min pappa. väggarna är 5cm tjocka och var helt gratis^^
30707469.jpg
[/url][/IMG]
innersta boxen var fram tills nyligen fyld med bråte, men då min gamla host ponny behöver äta mer än box kompisen så fick han ta den även om den är oputsad och det står en pelare mitt i den.
lägger upp mer bilder här efter hand.
 
Sv: Vårfint i stallet!

oj vist ja^^ glömde nästan, i vår ska vi laga vattenledningen som frös sönder nu i vinter (fick gå tillbaka till att hämta vatten från huset)
vi ska också bygga loft och byta ut hela taket på loftet och stallet.
sen så ska vi putsa klart innersta boxen och sätta in lampor i stallgången.
jag hoppas att stallet blir klart i år, det är jobbigt att sköta om hästarna på byggnads plats.

och idag så lagade jag taket ovanför min stora hästs box då det regnade in där och förstörde färgen i fönstrerna :/ det har flagnat av massor. sen så ska vi putsa om den boxen då min polla älskar att sparka i väggen så putsen flyger, hon har en inbyggd klocka så att hon vet exakt när hon ska få mat, och om man är sen så sparkar hon för att man inte ska glömma henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårfint i stallet!

superkul med en sån här tråd=)

har idag fått tillåtelse av min pappa(han äger stallet) att bygga ut sadelkammaren då den är alldeles för liten. Ska försöka lägga ut lite bilder för det är ju alltid kul. Sen ska jag kanske ge mig på att måla hela stallet också på insidan. Det är nog inte gjort sedan ladugården byggdes om till stall på 70-talet så det är en salig blandning av färger och omålat=)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Åååå, nu påminde du mig om allt som ska göras ute också! Det är en hel del, för strömmen funkar plötsligt inte! Det betyder att lampan över lösdriften inte lyser, att vi inte har någon el i stängslet, och att termobaren varit bottenfrusen ett tag (vilket inte gör något nu längre, men ändå). Trots att vi varit runt och lagat stängsel och felsökt så har vi inte lyckats få igång det hela.

Sen blir det till att städa hagen när snön smält lite mer, öppna upp ridvägar som är igenväxta, fixa underlaget på ridbanan m.m.
 
Sv: Vårfint i stallet!

Det låter som att ni befann er i samma läge när ni flyttade in som jag befinner mig i nu. Det ÄR ju inte mitt stall eller min gård, men jag vill ha det tipp topp för min hästs skull, och för min egen trivsel, och stallägaren är bara glad att jag engagerar mig :)

*kl*

Jag har kommit på hur jag vill att stallet ska se ut invändigt: Rappa väggarna vita där de består av gipsplattor fulla av spikhål. Sen lasera detaljer, typ stolpar med en kallröd färg. Sen har jag skissat på namnskyltar, och kommit på en helt ny idé: Jag är en sucker för gamla old school-tatueringsmotiv, har en drös själv på armarna. Jag tänkte skriva ut namnskyltar och rita en varsin hästsko i den stilen på varje skylt, och sen laminera och sätta i guldfärgade ramar. Tror det blir supersnyggt!
 
Sv: Vårfint i stallet!

Ungefär såhär ska hästskorna se ut:

3895209359_f70ecb44a4.jpg


lucky-horseshoe-tattoo-m.jpg


Den finaste:

tumblr_kwagr8uxsa1qai90co1_500.jpg


Jag ska hämta inspiration från dessa och göra en bild anpassad till varje häst. Med en Nordsvensk och två Quarters blir det nog fyrklöver och svenska blommor till den första, och westernmotiv till de andra två :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Klart annorlunda, det blir nog väldigt charmigt när det är klart :)

Jag har också gjort mina boxskyltar själv. Gjorde bilderna i photoshop som jag sedan skickade på framkallning och monterade i specialbeställda plexiramar. Blir jag less så byter jag enkelt ut bilden bara. ramarna kostade en slant, men det är ju en engångssumma. Anledningen till att jag specialbeställde dem var att när jag gjorde skyltarna så hade jag fortfarande bara uteboxar, så skyltarna måste ju tåla väder och vind :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vilken bra tråd!

Hittills borstar och sadlar jag utomhus (eller inne i ligghallen vid dåligt väder) och använder en del av vårt garage som sadelkammare. Innan vintern skulle jag gärna vilja bygga om vårt gamla garage till skötplats och sadelkammare! Det kräver en rätt genomgående make-over, speciellt i sadelkammardelen som jag skulle vilja isolera och ha möjlighet att värma upp. Bara att städa ur alla 'bra att ha'-grejor som står där nu kommer nog ta ett tag (jag är ngt av en hamster ;) ). Så här ser det ut för tillfället:

30709531.jpg


Dessutom skulle jag vilja bygga en skiljevägg som man kan ta bort i sektioner i ligghallen och en boxdörr i andra änden så att man kan använda den på tre olika sätt: a) helt öppet b) halv skiljevägg som man kan passera på sidan c) box. Såhär ser det ut i stallet nu:

30709530.jpg


Såhär såg det förresten ut när vi flyttade in (tom värre än gamla garaget):

30709529.jpg


Det vore även bra med lite stenplattor ed på strategiska ställen i rastpaddocken, tex där de äter hö. När snön töade bort blev det lite väl mkt grusblandad hästskit/gammalt hö kvar som jag inte vet var jag ska slänga...

I vår/sommar måste vi fixa till trädgården, så det kanske inte är helt realistiskt att allt blir klart till vintern. Men förhoppningsvis kommer vi en bit på väg!
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jösses vilket jobb ni lagt ned, stallet ser ju inte ens ut att vara samma byggnad nu jämfört med före-bilden :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

imorgon så ska jag göra en stig igenom ett stengärde^^, där jag bor finns det inga ridvägar förutom upp och ned för en 300m lång markväg:( men om jag gör en gång igenom ett stengärde och rider längst en åker så kan jag komma till en skog som jag får rida i + att det finns mycket fina grusvägar och stigar på andra sidan stengärdet^^. (har fått lov att rida vid sidan av åkern vid den blivande stigen för att komma till skogen också så klart)
ska försöka komma ihåg att ta före och efterblider^^
 
Sv: Vårfint i stallet!

Har inga bilder i nuläget, men vi har en del små och större projekt på gång till våren. Så fort det torkat upp ordentligt kommer vi sätta igång :)

-Riva befintlig sadelkammare och foderkammare och bygga en helt ny utbyggnad där för samma ändamål. Större och fräschare.
-Fräscha upp ridbanans underlag. Vi schaktade om den i höstas (hade satt sig under åren och lutade för mycket). Så nu fortsätter vi med att bygga upp underlaget med nytt och gammalt material.
-Bygga klart det nya trästaketet runt ridbanan.
-Byta lysrör
-Se över nya lösningar på tork av täcken
-Den årliga storstädningen med högtryckstvätt, virkon, följt av rostskydd och sen nymålas rubbet. Så fort hästarna gått ut på bete och det blivit varmt.
 
Sv: Vårfint i stallet!

kl

Kul tråd!
Vi har alldeles för mycket som borde göras i vår/sommar här på våran lilla gård :D
Förra sommaren/hösten byggde vi sadelkammare, målade paddockstaketet och stallet invändigt.

I år ska vi;
- lyfta innertaket i stallet (det är ganska lågt nu och ganska ruttet, luften är kanonbra för det är hål i taket på flera ställen haha så ventilationen är det inget fel på iallafall!)
- Byta staket runt sommarhagen, högre stolpar behövs och ny tråd runt hela.
- Fixa underlaget i paddocken, den har tillochmed en egen tråd här på buke..
- Måla lite gnagda fläckar på stallinredningen, och få det lite mer ordningssamt bland fodret osv, men det är mest småpyssel.

Problemet är väl som vanligt budgeten :D
Kan fixa bilder någon dag, orkar inte förminska dem bara..
 
Sv: Vårfint i stallet!

Här kommer bilderna... obs har inte städat så det brukar vara lite mera ordning:laugh:

26031_378315478726_741848726_3794178_2868507_n.jpg

På håll.
26031_378315498726_741848726_3794181_2542004_n.jpg

Utanför.
26031_378315503726_741848726_3794182_8362314_n.jpg

26031_378318728726_741848726_3794321_3398996_n.jpg

26031_378318638726_741848726_3794307_4329871_n.jpg
 
Sv: Vårfint i stallet!

Hallojs

Jodå, ja hänger på. Inga bilder från stallet idag tyvärr, bidde bara på panzarn å dozan:D, sen var minnet fullt. Men jag gör ett nytt försök imon. Pappa å kärleken har byggt en massa i stallet i helgen. Å många fler projekt e på g.

Så snart på återseende med bilder.

Kjams H
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 348
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp