Vårfint i stallet!

Sv: Vårfint i stallet!

Men vad "en del tycker" är väl rätt oviktigt, det är väl vad NI tycker som är det intressanta? ;)
Uppdatera gärna med resultatet, om ni fick ordna med galler (och betalning) själva eller om gubben löste det hela (och hur). :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Här kommer fixet från "mitt" stall..

Före:


4812685861




Efter:



4813315736

Skillnad?

Resterande bilder kan ni se på: http://www.flickr.com/photos/52246416@N06/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vårfint i stallet!

Men vad "en del tycker" är väl rätt oviktigt, det är väl vad NI tycker som är det intressanta? ;)
Uppdatera gärna med resultatet, om ni fick ordna med galler (och betalning) själva eller om gubben löste det hela (och hur). :)

Jag menar "en del" i stallet ;) Återkommer när det är klart (nu har iaf hans fru insett att gallren måste bytas och att försöka stoppa henne är som att stoppa en tornado så något kommer hända det är vi säkra på men inte riktigt vad ;) )
 
Sv: Vårfint i stallet!

Men vad "en del tycker" är väl rätt oviktigt, det är väl vad NI tycker som är det intressanta? ;)
Uppdatera gärna med resultatet, om ni fick ordna med galler (och betalning) själva eller om gubben löste det hela (och hur). :)

Nu är det fixat! Gubben löste det hela (och jag tror det blev rätt dyrt men det blev snyggt) Vi har nu "riktiga" svetsade galler och inte armeringsjärn i fönstren :love: Ser snyggt och luftigare ut än tidigare. Hela stallet är skurat och målat vitt och grått (grått nere vitt uppe). Så himla fräscht! Nu längtar man tills hästarna ska stallas in :D

Tyvärr är jag alltför tekniskt korkad för att kunna lägga upp bilder :o
 
Sv: Vårfint i stallet!

*kl*

Jaha, hur har du nu gått med alla era projekt?

Har i dagarna gjort ett ryck och fixat och donat i stallet. Såsmåningom ska jag försöka lägga in lite före- och efterbilder också:)

Hittils har jag målat ytterdörren och bytt gångjärn, målat alla fönsterkarmar invändigt, bytt ut lite brädor i boxarna, tvättat väggarna, målat alla järnstolpar utefter stallgången, målat dörren till foderkammaren och röjt undan en del.

Är en del kvar att göra, såsom lite mer tvätt, målning av det nyuppsatta brädorna, gjuta igen en grop i betonggolvet, och inte minst flytta lite garderober och annan bråte.

Nästa projekt är sadelkammaren, och idag har jag inhandlat färg till golv och väggar, nya hyllor som ska betsas, nya hängare för paddar och täcken, och lite annat smått och gott. Dessutom ska det in en ny blandare till diskbänken.

Senare i höst ska jag även ta mig an foderkammaren, men just nu håller jag den dörren stängd och låtsas som ingenting:angel:

Men jag vill ha ännu mera inspiration, så in med lite bilder:)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vad duktig du har varit! :bow:

Själv har jag inte kommit ngn vart alls känns det som, det har hela tiden varit en massa annat som dummat till det för mig :(
Men till veckan tänkte jag iaf se till att få hem lite virke så att jag kan börja med sadelkammaren, hösten närmar sig ju med stormsteg och jag vill absolut ha en sadelkammare till vintern.
 
Sv: Vårfint i stallet!

Lite efter är jag allt men iallafall detta ska göras i år:

*Sadelkammaren färdigställas (lister och lite förvaring saknas)
*Täckesrum (en vägg och dörr saknas just nu, och hängare till täcken)
*Skivor på ytterväggarna (inte påbörjat än men kommer gå ganska fort)
*Måla måla måla (måla boxväggarna jag inte han måla förra året, kalka alla stenväggar och måla klart de nya ytterväggarna)
*Gräva ur dränera och grusa upp utanför stalldörren

Detta har vi gjort tidigare i sommar:
*Målat alla galler
*Målat trappan till höloftet
*Kalkat halva stallet
*Tvättat stallet
 
Sv: Vårfint i stallet!

Härligt vad du jobbar på! Hur stor är sadelkammaren resp täckeskammaren?

I år har vi:
Installerat varmvatten:love:. Så nu har vi tvättho med ny blandare med varmvatten. Samt dragit rör till en extra kran.
Tvättat hela stallet med högtryckstvätt samt Virkon S.
Målat 3 gallerlängor.
Målat 2 1/2 box och 1 1/2 stallgång.
Byggt en ny dörr ut till gödselstacken.
Byggt en vägg på logen,städat upp och öpnnat upp till vinterhagen och på så vis fått en ligghall. Tror det var 8-9m x 4,5m med öppning op 4,5m.
Målat 4 fönster.
Målat 2 grimmsakfthållare.
Gjutit upp en ränna i ponnyboxen.
Sista av 4 hyllor i täckeskammren uppsatt.
3 hyllor uppsatta avsedda för foderhinkar,vattenhinkar,minseraler och mediciner.
Nya saltstenshållare uppe i boxarna.
Satt upp whitebordtavla.
Satt upp redskapshängare.
Satt upp vattenslangshållare.
Satt upp 4 nya grimmskaft i stallgången för uppbindning.
Har även ökat hästantalet från två till fyra:love:


Kvar:
Måla en gallerlänga.
Måla 1 1/2 box och 1/2 stallgång.
Bygga färdigt ponnyboxen och bygga en boxdörr.
Bygga en ny stalldörr.
Måla 3 dörrar invändigt.
Måla 2 fönster.
Måla 2 grimmskafthållare.
Gjuta upp en ränna i täckeskammaren.
Borra hål i väggen och dra igenom rör till gårdsplanen så det blir en kran på utsidan.
Borra hål och sätta en kran i stallgången.
Bygga en hylla för enbart hagmaterial så som skruvdragare,isalatorer,elrep,tång m.m.


Förra året gjöt i en stallgång samt tog bort två boxar och sänkte ner dom mot golvet så det blev mer lättstädat.Byggde sadelkammare på 9kvm och täckeskammare på 12kvm.Samt målade hela stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 341
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp