Vårfint i stallet!

Sv: Vårfint i stallet!

Ja materialet i väggarna är förmodligen oslagbart, det håller jag med om. Det är dock tuggat hål på några ställen (de fanns när vi flyttade in) och jag tycker det är lite för mörkt. Smuts syns ju förstås bättre på ljusa väggar precis som du säger :) Vi har ju visserligen vldigt snälla hästar som varken sparkar i väggarna eller lever om på annat sätt.

Byta stall vill jag absolut inte göra med någon :) Hästarna trivs kanonbra i sina stora fina boxar och jag trivs minst lika bra med de stora öppna ytorna :) Jag hade inte tackat nej till en större sadelkammare dock, även om det egentligen är rätt lagom stort där inne med :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vårfint i stallet!

Vilka fina boxskyltar, mer personligt kan det väl inte bli :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vilka fina boxskyltar, mer personligt kan det väl inte bli :)

Tack (ni andra också, för berömmet) :) Det var kul när jag tog in min dam och band upp henne i stallgången samma dag som jag hängt upp skyltarna. Hon tittade länge på var och en av dem, som om hon läste :D
 
Sv: Vårfint i stallet!

Väldigt snygga boxskyltar :)

KL

Så fort hästarna kan stå ute nattetid blir det.

Tvätta hela stallet
Dra lite ny el till fler lampor
Sätta lister
Måla om allt, nederdelen kommer att bli i en grå färg och överdelen vit gallrena blir silver.
Ska även upp mer galler

Ridbanans staket ska målas några varv till, hann bara ett varv i höstas.

Sen ska det göras nya vindskydd och vinterhagarna ska bli ännu större :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Tack! :)

*KL*

För att få lite fart på tråden: Jag har röjt undan lite mer bråte, men nu har jag nog nått gränsen för vad jag kan göra innan stallägaren sätter igång och städar ur allt som ska ut... Jag har iaf satt upp en tränshängare intill vardera sadel, gjort plats för städgrejer i ena hörnet vid ytterdörren, och satt upp en almanacka där för dagboksnoteringar. Sen har jag börjat spika upp en fönsterkarm i min pållas box, och röjt upp utanför stallet, där en massa gammalt emballage och skräp smält fram...

Idag har jag dock lyckats med ett projekt jag är mäkta stolt över: Jag har byggt egna hinderstöd! :banana: Jag ska lägga in bild när jag hittat sladden till kameran. Är väldigt peppad på hoppning nu (får tacka norrland65 för lånet av sadel), måste vara vårkänslor :) Hoppas det spritter även i pållans ben då... :D Tror jag ska sätta som mål att vi ska ha tagit oss över 110 cm innan året är slut. Oups, skrev jag verkligen det där?
 
Sv: Vårfint i stallet!

*kl*

Jag fick ett ryck i söndags och satte in ett till fönster i mitt stall. Den nya boxen kändes en smula mörk, men hela stallet blev faktiskt bra mkt ljusare när fönstret kom in :D

Givetvis glömde jag plåta väggen innan jag satte sågen i den, men så här såg iaf väggen ut i somras

blog


Å så här blev det med fönstret (jag borde ta en bild som är i samma vinkel som den från i somras, men just nu får denna duga :)):

Ignorera skitig ruta och havererat vädringsställ tack :p

blog


Så här ljust och fint blev det i boxen:

blog



Nu vill jag ha målningsväder så att jag kan få lite färg på det nybyggda!
 
Sv: Vårfint i stallet!

Men hallå! Du är ju fenomenal människa, här skryter jag över att "ha börjat spika upp en fönsterkarm", och så har du sågat ut och satt upp ett helt fönster bara sådär... :p
 
Sv: Vårfint i stallet!

Hihi! Det låter nog krångligare än vad det är att sätta in ett fönster, egentligen är det varken svårt eller jobbigt. Det mest jobbiga är nog att man blir full i sågspån överallt när man sågat upp hålet, iaf om man som jag slarvat bort spånuppsamlaren till cirkelsågen :p

När får vi se bild på de fenomenala hinderstöden då? Du kan ju inte avslöja att du byggt såna och sen inte visa oss bilder på dem ;)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jag är också svinimponerad av dig! :bow:

Själv har jag tummen mitt i handen.... eller jag har iaf aldrig lärt mig några nyttiga kunskaper såsom att bygga saker tyvärr. :crazy:

Du får gärna bo här några veckor om du vill :D
 
Sv: Vårfint i stallet!

Tssss..nu blir jag generad jue :o:p

Jag har alltid tyckt om att använda händerna faktiskt. Från att jag kunde ta mig fram på två ben så hängde jag min far i hälarna och "hjälpte till" med allt som han pysslade. Pappsen är en riktig alltiallo, så av honom har jag lärt mig i princip allt jag kan...och sen har jag fyllt på kunskapen via böcker/internet samt att jag tar varje chans jag får att slå klorna i diverse hantverkare med mina funderingar.

Visst skall jag erkänna att det gått på tok många ggr med mina projekt, det har kunnat bli galet långa omvägar för att ta mig fram till det önskade resultatet...fast sånt kan ju vara rätt lärorikt det också.

Nästa "läroprojekt" är att få kläm på hur svetsen fungerar för jag har bestämt mig för att gjuta en motvikt till traktorn i sommar, och då måste jag svetsa ett fäste till trepunkten för att kunna montera vikten på traktorn :)

Om sommaren vore några månader längre så skulle jag utan tvekan ta mig en semestertripp ett par veckor, då skulle jag hinna med att göra "sommarbestyren" & semestra...som det är nu hinner man ju inte med ngn semester innan sommaren är över :(
 
Sv: Vårfint i stallet!

*lånar min egen knapp*

Jamen just ja, jag kom ju på att jag måste visa upp mina nya boxskyltar också, de är i skrivande stund på väg till labbet för framkallning, så på fredag har jag nog dem hemma för montering på boxarna :)

Jag har valt "figur" efter mina pållars personlighet , så här blev de:


vknpony.jpg


stormtaz.jpg


Jag tyckte de blev lite roliga :p
 
Sv: Vårfint i stallet!

Mina mål

1. Tömma stallet.
2. Högtryckstvätta.
3. Slipa mellanväggarna.
4. Lasera/olja/betsa mellanväggarna.
5. Måla om i foderkammaren.
6. ”Möblera om” och snygga till foderkammaren.
7. Fylla på grus på stallplanen.
8. Fylla på grus i hagfronterna.
9. Fylla på underlag på ridbanan.
10. Ordna en väggklocka som syns från ridbanan.
11. Sätta upp bokstäver på ridbanan.
12. Måla staket så långt jag bara orkar.
13. Stängsla om ena beteshagen.
14. Ordna förvaring av hindermaterial intill ridbanan under sommarhalvåret.
15. Göra klart renoveringen på sadelkammaren.

Jag skulle också vilja hitta en lösning för frostfritt vatten i hagarna tills nästa vinter och snygga till grovfoder/ströförvaringen.
Jag kanske fyller på med mer sedan.

Deadline: Innan det blir för kallt för att måla m.m.
 
Sv: Vårfint i stallet!

kl, pga att min kära häst har börjat sparka ut rutorna i boxen så har vi satt in galler i hennes box^_^har dock ingen bild men hon har inte sparkat på gallret än i alla fall:D
 
Sv: Vårfint i stallet!

Nu äntligen kommer bilderna :)
Här e dozans nya hem ;).
20100504581_87752747.jpg

20100504569_87752695.jpg

20100504576_87752723.jpg

20100504564_87752673.jpg

20100504577_87752763.jpg





Stallet e gammalt, men vi rustar upp å förbättrar allt eftersom.
E ett kollektivstall. Ett kanon härligt gäng :)

Vi har massor av ideer , men vi tar lite i taget. Allt kostar ju

Men på önskelistan/planeringen står:
Dra in vattnet, ( e påbörjat)
Dra om elen (påbörjat)
Måla om
Bygga iordning enheltlig foderkammare
Fixa med hagarna, röja m.m
Byta ut galler m.m i boxarna, så allt blir enhetligt
spolplatta (drömma går ju )
Fixa taket
Bygga spånhäck!
En redskaps/vagnsskjul

Kommer inte på mer nu.

Men förra sommaren fixade vi till sadelkammaren. Blev kanonbra, vad tycker ni?

Kjams Helena
 
Sv: Vårfint i stallet!

Så himla kul att se! Ni har det ju superfint, så härligt med en sadelkammare som är sådär inbjudande och erbjuder lite socialt umgänge med tvåbenta :)

Jag ser så himla mycket fram emot att hälsa på er!

Beklagar att jag är så dålig på att uppdatera med bilder på framsteg i den här tråden, men de sker! Just nu får jag skylla på att jag glömt kameran hos några vänner.
 
Sv: Vårfint i stallet!

*KL*

Livar upp tråden med mitt senaste projekt: Två nya fönster i stallet :D

Jag tyckte de stora boxarna kändes så mörka när jag bommade igen fönstret på framsidan eftersom jag bygger sadelkammare där. I ett antal dagar har jag funderat över hur jag skall åtgärda "mökertrubblet" på smidigast sätt utan att behöva riva halva stallet. Idag vid lunchtid hade jag grunnat klart och satte igång.
Givetvis stötte jag på trubbel ex antal gånger, jag fick gå en och annan omväg innan jag fick ordning på projektet.

Men NU sitter fönstren iaf på plats och det jag har kvar är smygar, foder och lite "piff" samt att göra ett galler för det fönster som sitter i storpålles box. Ikväll hängde jag upp en Jeppegrind för fönstret för säkerhets skull. Pålle brukar aldrig röra fönstren, men man kan ju inte var nog säker.

Självklart ska jag visa bilder, men ikväll blev det så sent och sonen ville att jag skulle komma in så jag hade inte hjärta att be honom vänta medans jag hämtade kameran och gick tillbaka till stallet för att plåta. Men imorgon, DÅ skall jag plåta och visa bilder för er. Då har jag ju hunnit få dit galler och fönsterfoder också :)

Skitbra blev det iaf, underbart ljust och stallet känns genast mkt större :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 106
Senast: Pratsch
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 344
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp