Bukefalos 28 år!

Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Min dotter går i trean, och har alltid haft lätt för sig i skolan. Nu hade de haft någon kunskapslek grupp härom dagen och hon hade väl varit drivande och kunnat mycket. Då hade något annat barn kläckt ur sig "är du ett geni eller?" Hon tog det lite som en pik, medan jag sade att den som sade det kanske bara var lite avundsjuk på att hon kan så mycket.

Men varför anses det redan bland 9-10 åringar att man är något av en kuf om man gillar att lära sig saker?
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Ren och skär avundsjuka!

Jag har ingen aning om varför det börjar så tidigt, kanske har det med föräldrarna att göra.
Barnet kanske är rädd för att bli retad för att det inte kan svaret på frågorna och skyndar sig därför att reta den som kan istället.
Ungefär som "Bättre att förekomma än att förekommas"
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Därför att i Sverige härskar "du ska inte tro att du är något"-lagen. I Sverige får man bara vara framgångsrik om man blir det genom "ödet" i form av tur i lotterier eller genom att man blir "upptäckt" av en talangscout. Tyvärr, eftersom det krävs minst lika mycket hårt arbete att vara duktig i skolan.

Sedan har det förmodligen en hel del med att barnen jämförs med varandra och "rangordnar" varandra utifrån det, och när den rangordningen inte stämmer med den sociala, blir den som befinner sig på "fel" ställe i skalan hackkyckling. Socialt fenomen eller svenskt?
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Men det är ju så det är. Iaf enligt min erfarenhet. Det är "fint" att vara bra på musik och bild, och idrott...det kan väl passera om man är duktig i språk... men nåde den som är bra på andra ämnen och speciellt om det ämnet är matte eller fysik?
Någonstans måste det väl vara vi vuxna som förmedlar detta åt barnen.
Du får väl försöka stödja och stärka din dotter så gott det går. Enligt vad jag lärt mig på pedagogiklektionerna (har iofs bara 10p pedagogik och jag var väl inte bäst i klassen heller) så är det oerhört viktigt att stödja barn i 7-11 års ålder som är bra i skolan (oavsett VAD barnen är bra på). Det är viktigt att läraren inte suckar "jaha, har du gjort ut matteboken, jaha...då får du väl sitta och rita i två veckor då tills resten är ikapp" utan att man ger mer stimulerande uppgifter. Annars "lär" sig barnet att den som är duktig, är ett hinder och ett bekymmer, och "lär" sig därmed att bli sämre i skolan. Detta enligt Piaget. Och jag tror på det, för jag var själv ett sådant barn. Usel i teckning och musik, medelmåtta i idrott men full pott på allt annat. Men gissa om intresset sjönk då man hela tiden fick höra hur jobbigt det var att man var klar innan de andra.
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Jag är ju halvvägs till lärarexamen själv, så jag tror nog att jag kan motivera henne att fortsätta vara duktig i skolan ;) Min dotters lärare är duktig på att ge rätt läxor, bla har min dotter en svårare engelskaläxa än de andra eftersom hon ligger på en helt annan nivå än de andra barnen.


Detta är ju inget jätteproblem än så länge, vi får se hur det blir framöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Min besvärliga men överintelligenta son skulle ha svarat "Ja jag är ett geni, vad är det med det då? Du är väl bra på något annat?"

Det finns som jag ser det två problem med överintelligenta barn.
Ett är att omgivningen inte alltid är snäll och stimulerande för sådana barn.
Ett annat är att dessa barn kan se omgivningen som urbota korkad.

Jag försöker att få min son att vara stolt över att han är smart och samtidigt uppskatta att andra är bra på annat.
Den egenskaper som han uppskattar mest hos sina kamrater, det är att de är snälla och trevliga och gillar att leka.
Han kommer (numera) mycket bra överens med alla i klassen som är snälla.
Och hjäpler gärna de som kommer litet efter på lektionerna.

Han kunde läsa av sig själv när han var 5år och räknade enkel matte för mellanstadiet som 6-åring.
Han har nyligen fått flytta upp från 3-an till 4-an tillsammans med 3 till från sin klass.

Jag tycker att skolan hanterar det hela bra.
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Aha :) , då har du ju lite erfarenhet även från lärarsidan. Du får väl ta med dig det till alla de barn du kommer att undervisa då, försöka se varje barn och stötta dem i det just det barnet är duktigt på. (Säkert jääääättelätt, med dagens resurser).
Min erfarenhet som mamma är att en bra lärare är jätteviktig. Det är stor skillnad på mina barns utveckling sedan de bytte klasslärare.
Med den första läraren så fick jag stötta mina barn oerhört mycket hemma med skolarbete och fick ändå mest höra på utvecklingssamtalen hur hopplösa mina barn var. Med nya läraren (har funnits på plats i ett par år nu) så vill barnen lära sig, och de lär sig verkligen utan att vi måste ägna hela loven åt att traggla vad de borde ha lärt sig i skolan. Och det tror jag inte bara beror på barnens ålder/utveckling utan mest på nya läraren. Där den gamla såg hinder så ser den nya möjlighet.
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Ingen får sticka ut i en grupp. Ungarna håller varandra i schack. Tyvärr verkar det bara vara att anpassa sig till rådande normer annars kan man råka illa ut. Det verkar inte bli bättre heller när man blir vuxen, passa in eller stick!
Minns själv från skoltiden, småskolan, att de som var "fjäskisar" fick snöboll i ryggen på väg hem, inte av mig men av "killarna".
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

En del grundas i vad lärarna förmedlar... Just det är att man är jobbig om man är för duktig... Själv fick jag sitta och rätta de andras prov på lektionerna för jag hade ju ändå full pott jämnt... :crazy:
Det gjorde inte mig särskilt populär att jag slapp vara med på olika lektioner för att jag ändå kunde det...

Men vissa lärare är jätteduktiga på att ta vara på dessa elever och kan stödja och hjälpa på rätt sätt. Även en del privatskolor är bättre för dessa elever. Bla Kunskaps skolan är bra för elever som klarar av att ta eget ansvar och gillar att plugga. Men jag tror att de bara tar emot elever från åk 6... Men det kan vara värt att kolla upp.
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Kunskapsskolan är en friskola, det finns knappt några privatskolor kvar i Sverige.
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Såntdär fick/får jag också höra. Om vi har en lektion när bara jag kan hela tiden, så är det väl ett sätt att lätta upp stämningen. Kan tas som en pik om man hemskt gärna vill, men jag har aldrig tagit det så. För mig på hittills tre skolor har det aldrig varit fult att bara duktig i skolan, även om man muttrar "no life" om dom som pluggar flera timmar om dagen. Avundsjuka är ett ord jag tror används alldeles för ofta. :smirk: Däremot är det jobbigt när jag får högre betyg eller bättre resultat när jag inte ansträngt mig för fem öre, när mina kompisar pluggar som tusan. Särskilt om dom nämner det. Man får tänka att dom är bra på annat.
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

break_a_leg skrev:
Kunskapsskolan är en friskola, det finns knappt några privatskolor kvar i Sverige.

Jag vet!! Jag hade bara fullständigt frisläpp i hjärnan... Jag kom på det nu när jag läste igen att det blev helt fel... Kan man skylla på att man är gravid små barnsmamma? ;)
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Snurrfian skrev:
Bla Kunskaps skolan är bra för elever som klarar av att ta eget ansvar och gillar att plugga. Men jag tror att de bara tar emot elever från åk 6... Men det kan vara värt att kolla upp.

Nej, satsa inte på Kunskapsskolan. Min lillasyster gick på en sådan i ca 1 år (kanske lite mer), och det var en väldig omsättning på elever! Det fanns t ex inte studiematerial till alla, alla fick inte egna böcker utan det fanns en bokhylla där alla fick låna böcker över dagen. Problemet med det var att det inte fanns matteböcker åt alla... :crazy: så de kunde få vänta två veckor på en mattebok oavsett hur mycket de behövde få räkna i en! Nej, aldrig mer Kunskapsskolan!

Mvh Huntress
 
Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?

Det kanske beror på skola... Elins kusin har gått på kunskapsskolan i två år nu och stortrivs och fungera betydligt mycket bättre än "vanliga skolan"... De har ingen större omsättning på elever men däremot en lång kö som vill komma in... Så det beror nog mycket på vilket ställe man pratar om... Sånt är ju ganska lätt att kolla upp, på deras skola få de som vill finnas med som "referenser" så att de som funderar på skolan kan ringa och fråga och prata om hur det fungera, då får man ju rätt så snabbt veta vad som är bra eller dåligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 322
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 362
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp