Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Lite infekterat ämne för mig just nu men jag ska försöka att inte börja grina av eventuella mothugg:crazy:

Jag vill inte ha barn. Aldrig. Någonsin. Jag har alltid vetat det. Jag är dessutom lyckligt gift med en man som känner likadant.
Våra liv är till bredden fyllda av allt vi önskar oss, jobb, djur, resor osv och det finns inget av detta jag skulle vilja plocka bort till förmån för ett barn.
Jag anser dessutom inte att jag har de fysiska och psykiska förutsättningarna för att bli en mamma.
Egoist? Javisst! Men i mina ögon inte mer egoistiskt än att sätta barn till världen med helt fel förutsättningar bara för att det pockar på.

Varför är detta då ett problem för så många?

Varför ett sådant behov av att upplysa mig om vad jag möjligtvis missar men som jag ändå aldrig kommer att lida av då jag inte vet vad jag missar?
Jag upplyser ingen om vad jag anser att de missar om de inte genast skaffar två kameler, två hästar, en hund och fyra katter.

Varför besvärar det folk att jag kommer sitta heeeelt ensam på hemmet utan någon att fira jul med när jag blir gammal? Vad är det som säger att deras barn kommer att bo kvar i landet och besöka dem på på hemmet varje helg?

Varför får jag som förslag att lösa mina menstruationsproblem med att skaffa barn?

Och varför får jag alltid veta att jag kommer att ändra mig och att det är långt ifrån försent trots att jag är 38 år. Hur vet de att jag kommer att ändra mig när inte ens jag vet det?

Jag försöker att le och inte bry mig men då denna omsorg om mig och min barnlöshet (läs barnfrihet) börjar gå mig på nerverna vet jag inte riktigt hur jag ska tackla det hela längre. Det känns som att det snart kommer något riktigt fult ur min annars ganska snälla lilla mun:wtf:

Tankar?
Någon som känner igen sig som den ena eller den andre? Du kanske är en barnförespråkare som vill övertyga mig om min stora miss i livet och kan förklarar hur du tänker när du hoppar på mig med dina argument?
Eller så har du det som jag och kan tipsa om hur man snabbast bryter diskussionen?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag tror det är för att de flesta föräldrar verkligen älskar sina barn och inte förstår hur någon kan leva utan det.
På samma sätt som vissa inte kan leva utan hund och tycker alla som missar det är idioter?

Jag skulle aldrig vilja vara utan den kärleken jag ger och får av min son, men visst vill jag byta ut honom ibland.

Sen så tror jag att det finns något ännu mera primärt bakom, att vi är gjorda för befruktning.
Jag tycker det är helt fantastiskt att vi kan gå emot allt vi är skapade för på det sättet, att vi är så jäkla smarta.
(dåligt formulerat, hoppas ni fattar ändå)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag är inget av dem, men har en syster och en f.d svägerska som båda bestämde sig tidigt för att de inte ville ha barn.
Jag tycker det är helt upp till var och en!

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att inte vara mamma (har två egna barn + två bonusar), då det är det bästa jag någonsin gjort och mina barn gör mig lyckligare än något annat. Men min syster som inte har egna barn är fullt nöjd hon också, hon har sina hästar och hundar och de gör henne lycklig på samma sätt som mina barn gör mig. Ser inget som helst fel med det.

Sen ska man väl ändå inte skaffa barn bara för att ev. få besök när man blir gammal och grå och ev. hamnar på hem. Du kan ju lika gärna vara pigg, hemma och lycklig med dina djur tills den dag du dör utan att någonsin hamna på hem :)

Däremot ska det bli intressant att veta varför vissa finner det så provocerande, då jag aldrig har förstått det trots att jag är en riktig barnförespråkare :D
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Då ska man dock ha en god kontakt med syskonbarnen;)
Jag som jobbar i äldrevården tycker att det är de med engagerade anhöriga som har de bäst, eftersom de har någon utanför som kan ta sig tid för en.
De som gjort sig ovänner med alla eller barnen inte bryr sig, ja de är oftare olyckligare:(
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

När jag såg trådstarten tänkte jag skriva något på temat "undrar hur många inlägg det blir innan moderskärlekens lov börjar sjungas?'"

Men jag ser att jag redan är försent ute:p

För övrigt har jag inga barn och kommer inte att få. Jag har inga som helst problem med det - lika lite som jag hade haft problem om jag faktiskt haft barn. Båda delarna är okej för mig, man får leva sitt liv på bästa sätt oavsett om man har barn eller inte.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag (vi, min man och jag) är väl typ i samma sits som du(ni). Vi är barnfria.
Nu tycker jag nog att man inte blir tjatad på lika mycket som förr(är 36 nu) så jag vet inte om jag har några bra tips tyvärr.
Jag har kanske inte varit så timid när folk börjat tjata, kanske fräst ifrån om någon envisas.

Sådär på min egen kammare kan jag bli helt jävla rasande på folk som håller på sådär, kan de inte tänka sig att det kan finnas andra anledningar till barnlöshet/barnfrihet?
Jag kanske svarar att jag inte VILL för jag kanske inte KAN, och jag kanske inte orkar(eller vill) berätta om det för kreti och pleti som inte har med det att göra?
Tjatar folk på gravida kanske? Om att de kommer få ett helvete med en unge som skriker hela natten osv, de kanske skulle tänka om, tänk om de ångrar sig??

När jag tänker efter så har jag nog vädrat de här tankarna i olika bekantskapskretser, antingen har jag fått dem att fatta att jag inte accepterar något tjat, eller så tror de att vi är ofrivilligt barnlösa... Lugnt har det blivit iaf ;)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det tjötas på gravida, inte att de ska ångra sig men allt jobbigt berättas gärna i detalj! Man tar gärna upp förlossningar som gått fel med den gravida och liknande.
Tror överlag att hyfsen kring barn är dåligt?

Mandalaki: Jag blandar jämt ihop dig och mabuse som har två barn så funderade på om du blivit galen först:p
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

kl

Jag tänker mest: Tjatas det lika mycket på MÄN som inte vill ha barn? Eller är det aldrig nån som ens frågar dem...?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Du är inte ensam iaf ;)!

Jag är också en som inte vill ha barn/aktivt valt bort barn. Jag är också lyckligt gift med en man som har samma åsikt. Sen vi gifte oss och köpte hus så vet man att många (ytligt bekanta och arbetskamrater mestadels ;) ) trodde att barn var i antågande, men har fått veta att så inte kommer bli fallet (om de vågat fråga :p).

Jag har inte haft så många som blivit provocerade av det, några har blivit frågvisa och undrande, men de allra flesta har bara accepterat vår åsikt :). Fast visst har några (mammor) blivit näst intill arga på mig när jag sagt att jag inte vill ha barn, som att mitt personliga val skulle vara en förolämpning mot dem i deras mammaroll?

Tycker det är tråkigt de (skönt nog få) gånger som man råkar ut för någon som "klappar en på huvudet" med undermeningen att om man bara växer upp så KOMMER man att ändra sig och vilja ha barn, det känns så otroligt respektlöst mot mina egna åsikter, som att jag inte är kapabel att ta mina egna beslut för de VET minsann att snart kommer jag ändra mig till så som de tycker att en "riktig kvinna" ska tycka och tänka. Jag är över 30 nu, undrar när man enl dem börjar räknas som vuxen?

Men som sagt, som tur är händer det inte så ofta :).
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

kl

Jag tänker mest: Tjatas det lika mycket på MÄN som inte vill ha barn? Eller är det aldrig nån som ens frågar dem...?

Min man har fått den frågan. Ofta. Mycket av arbetskollegor på hans jobb. Han har faktiskt mötts av mer provocerade/idiotförklarande människor än vad jag har ang barnfrågan.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Absolut, men jag tycker fortfarande att "för att slippa sitta ensam på hem när jag blir gammal" är fel anledning att få barn ;)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Karlar är ju inte alltid så värst finkänsliga mot varandra heller så jag kan tänka mig att det kan bli mycket gliringar om man som man valt bort barn!
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Generell oförmåga att tänka utanför boxen.
Dessa totalt oförstående personer har helt enkelt svårt att se alternativ som inte är uppenbart självklara.
Att det faktiskt finns alternativ till att leva ett rikt och lyckligt liv samt att vi är individer som behöver varierade recept för att nå vår individuella lycka.

Addera detta med svag känsla för respekt och integritet så har du en tjatig bebisvurmare på halsen.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ok. Jag har barn och fick ganska tidigt så jag har ingen erfarenhet, det var mer en undran (och en förutfattad mening ;)).
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag vill inte heller ha barn. Är hopplöst trött på att äldre människor fortfarande (trots att jag är 30+) lägger huvet på sned och säger "vänta du bara, det kommer" och har ett allvetande leende på läpparna. Det får mig att vilja skrika rakt ut! Vad ÄR det som får dom att tro att dom känner mig bättre än vad jag känner mig själv??

Att jag är singel, 30+ och inte vill ha barn är tydligen också ett himla problem. ALLA män i min ålder antingen har avlat av sig eller är desperat för att få avla av sig. Har inte träffat en enda man som tänkt som jag.

...och ja, detta gör mig just för tillfället både irriterad och bitter.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

kl

Jag tänker mest: Tjatas det lika mycket på MÄN som inte vill ha barn? Eller är det aldrig nån som ens frågar dem...?


Min respektive får aldrig frågan när vi umgås som par men när han är iväg på tu man hand så passar omgivningen på.
Det tycker jag är intressant ;)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Well, för att det alltid är fel att gå utanför normerna och att inte göra, tycka eller vara som alla andra.

Jag tror inte heller att jag kommer vilja ha barn, kan säkert ändra mig men jag är ärligt talat avskräckt. Jag tycker det ser jobbigt ut och jag är helt slut de få gångerna jag varit barnvakt och tänker bara "hur orkar folk?!" underhålla och sköta om någon annan hela tiden?
Hur mycket folk än ser ut att älska sina barn så blir jag rädd när jag ser hur föräldrar förvandlas till totala vrak..Från min synvinkel så ser dem inte ut att äga sitt eget liv längre och så skulle jag aldrig någonsin vilja ha det.
Jag kan också, tyvärr säga att jag blir lite äcklad av ffa småbarn ibland även om de annars är söta och roliga. Jag kan känna ett visst obehag kring dem för att vi inte är på samma nivå/kommunicerar lika. Jag gillar inte det där osjälvständiga, att ständigt behöva vård hur hemskt det än låter..men så känner jag. När folk jollrar och gullar med sina barn så tänker jag nästan bara "men snälla.." Känslan går nästan inte att beskriva, men jag är hittills totalt ointresserad.

Föräldrar lägger helt av med egna intressen, slutar umgås med personer som inte har barn, är alltid trötta, stressade och väljer alltid bort det som inte gagnar deras barn..barnen blir totalt hela deras värld och går alltid först.
I mina ögon blir folk som skaffar barn altså totalt personlighetsförändrande och det för mig är väldigt skrämmande. De blir även ofta totalt respektlösa mot omvärlden för att barnet ska prioriteras före alla andra jämt utan reson, vilket i mina ögon är oacceptabelt.

Men det är väl å andra sidan, oacceptabelt att inte vilja ha barn i mångas ögon..för det är ju hela världen/det livet går ut på..plus villa och volvo :D

Nej, jag tror på att alla är inte ämnade att skaffa barn..kanske har naturen även där gjort ett urval?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Nu är ju inte u i samma situation som jag (singel, barnlös o 50+) men är jag på min elakaste sida svarar jag helt enkelt:
-Jag hittade aldrig rätt avelsämne!

Då blir det tvärtyst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 629
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
7
· Visningar
234
Senast: linnsan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 941
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp