Bukefalos 28 år!

Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag har barn, en 1 1/2 årig dotter.

Folk är hysteriska över lag tycker jag. Det finns alltid någon som vet bättre än en själv oavsett vad det handlar om.

Jag tycker inte alls det är fel att vara frivilligt barnfri, det finns så mycket i livet att tycka om som inte handlar om barn.

Jag har till exempel haft en häst som jag älskat lika högt som om han vore mitt barn. Folk ansåg sig tycka att det var omöjligt. 'vänta bara tills du får barn '...
Sen fick jag dottern och fortfarande älskade jag hästen som mitt barn. Tyvärr akut avlivad R.I.P
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag har visserligen två barn själv men jag kan absolut förstå varför man väljer bort det oxå.
Vi har goda vänner som har varit tydliga med att de inte kommer att "skaffa" några barn men de umgås gärna med oss trots att vi har barn. Och dessutom är de superbarnvakter, vuxna och stabila med att har de sagt en sak så är det så, de kommer inte på samma dag "att det är en skitrolig fest jag bara måste gå på" men ändå tillräckligt roade av barn att kunna underhålla ett par barn ett par timmar.

Men jag ska ärligt erkänna att jag har fällt plumpa kommentarer och frågat när det inte har varit nödvändigt, jag skäms för det men det är ändå så och jag hoppas att jag inte har sårat någon.

Hur man får slut på frågorna, jag frågade våra kompisar om de hade funderat på några barn i framtiden, varpå de svarade. "Nej vi kommer inte att skaffa några barn" och där slutade jag ställa några mer frågor om varför. I dagsläget kan de skoja om respektive föräldrar som tjatar på dem och beklaga sig inför oss så jag tror de känner sig rätt bekväma med att vi inte har frågat något mer.
Sen finns det vissa människor som helt enkelt inte har vett att sluta ifrågasätta, och mot sådana är det nog bara att vara väldigt rak och nästan elak för att få dem att förstå.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag får ofta frågan. Jag vill inte. Tycker inte om barn, så varför skulle jag skaffa? Jag gillar inte ormar och skulle inte skaffa en även om alla berättade och tjatade hur mysigt det är att ha en.

Barn behöver inga syskon. Jag har inga och är otroligt glad över det. Har haft bonussyskon och det var hemskt!

Jag brukar svara att jag är sjuk och skulle inte orka ta hand om ett barn, och det finns risk att barnet ärver syndromet. Jag vill inte att ett barn ska gå igenom det, med all fysisksmärta. Men det tycker inte vissa är skäl nog? Alla ska inte avlas på!

Ensam på hemmet är många även fast de har barn. Jag kommer exempelvis inte ta hand om min far när han får problem, och jag tror fler tänker likadant som har dåliga föräldrar.

Det jag kan tänka mig vara är jourhem/avlastning eller liknande. Men inte ett livslångt åtagande.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Varför ska man skämmas för det ? har du bil , har du hus, har du sällskap ...om folk tar illa úpp är det inte dig det beror på om du ställer frågan villkorslöst -...men personligen frågar jag inte sånt av folk jag inte känner o känner jag dom så vet jag nog .

Jag är ingen barnmänniska o min grabb är 32 ..såklart är han det bästa jag gjórt och nu är det B bubbisarna som är roliga o i morrn ska jag på dop för den sista :love:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

*kl*

Jag är 36 år och har en sambo som jag varit tillsammans med i 10 år. Vi har inga barn, livet har hittills tagit sådana vändningar att det inte blivit av. Många gångar har jag fått frågor, antydningar o dyl att "är det inte dags att skaffa barn nu, ni har ju varit tillsammans så länge?" eller "det börjar bli dags nu när du är över 30" eller varför inte "skynda dig innan det är försent". Vid ett par tillfällen har jag blivit så irriterad på folks dumma frågor så jag har helt enkelt ljugit och sagt att vi inte kan få barn samtidigt som jag darrat lite på läppen. Det brukar få den mest enträgna att bli tyst :D
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ingen aning varför en del tycker att det är så provocerande.

Sen håller jag inte med om att det är egoistiskt att inte skaffa barn, på vilket sätt är det det? Jag tycker det är mer egoistiskt att skaffa barn.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ja, jag brukar ju aldrig lägga mig i hur andra väljer att leva sina liv, det har jag inte med att göra tycker jag, men man kan väl tycka att det är konstigt att man inte vill ha barn för det är ju en naturlig utveckling av livet och någonting fantastiskt att se sina barn växa upp. Och att jobb och resor skulle vara något slags substitut för barn, det tycker jag är helt makabert.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sen så tror jag att det finns något ännu mera primärt bakom, att vi är gjorda för befruktning.

Jag tror snarare att det är för att folk bygger upp den där sortens teorier kring familjebildning, som så många också får för sig att det är helt ok att tjata på andra om att de borde skaffa barn.

Jag tror i alla fall att det är en delförklaring.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

har inga barn och har inga planer på att skaffa heller. kanske eventuellt kan fundera på att skaffa en om jag hittar rätt karl för det.
jag avskyr barn och har dessutom diverse problem som jag inte tycker att man ska föra vidare. inget vidare avelsmaterial med andra ord. brukar säga att det är inte tillåtet att avla på defekter på djur som kan medföra lidande så varför ska det avlas på folk med defekter?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag är bara 26 och tycker att folk redan tjatar tillräckligt... men herregud, jag behöver "get my shit together" innan jag skaffar barn, förstår inte varför folk inte förstår det? Och varför tycker folk att man måste ha barn? Jag tycker inte att jag är särskilt bra avelsmaterial och har inget bebissug. Vet inte hur det kommer vara i framtiden, men det vore skönt att slippa tjat oavsett vad jag väljer/hur det blir.

Fugly-blog sa en bra sak:

"Just because it has a uterus doesn't mean it needs to have a baby"
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ja, jag brukar ju aldrig lägga mig i hur andra väljer att leva sina liv, det har jag inte med att göra tycker jag, men man kan väl tycka att det är konstigt att man inte vill ha barn för det är ju en naturlig utveckling av livet och någonting fantastiskt att se sina barn växa upp. Och att jobb och resor skulle vara något slags substitut för barn, det tycker jag är helt makabert.

varför är det makabert att vilja göra nått annat än att vilja ta hand om en unge? alla är inte några naturliga föräldramaterial. gäller både djur och människor
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

*kl*
Jag är 35 och har aldrig velat ha barn. Min partner är äldre och har själv aldrig velat ha barn.
Om det någon gång kommer på tal så brukar jag berätta att 1. Jag inte är intresserad och 2. Även om jag vore intresserad så skulle jag inte vilja skaffa barn i den verklighet jag lever i.

Den uslaste kommentaren jag hört är att "det är egoistiskt" att inte skaffa barn...
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag brukar svara att "Jag ska bara hitta en flickvän som vill föda dem först!" Det brukar snabbt tysta frågorna :D (Ja jag är singel och flata) Än så länge känner jag mig inte jätteprovocerad av frågorna men jag är ju "bara 29" så jag lär hinna tröttna om några år...

Något som provocerar mig är dock folk som uppenbart inte alls är lämpade att skaffa barn, tex pga trasslig relation/psykiska problem/usel ekonomi osv men ungarna kommer på löpande band som en välsignad gåva från ovan. Givetvis behöver inte ovanstående exempel vara hinder men man bör i alla fall ha en plan.

OM jag nånsin skaffar barn så är jag oerhört mån om att barnet ska vara efterlängtat, jag vill ha ordning på ekonomin, en stabil relation och balans i livet. Det är grundförutsättningarna för mig. Sen kan det alltid hända saker i livet som förändrar förutsättningarna på så sätt att man inte rår för det. Men att bara skaffa barn för att man VILL HA utan att ta hänsyn till alls om man har möjligheter att ta hand om det, ja då har man kanske en intelligensnivå som en hagalen 5-åring?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

varför är det makabert att vilja göra nått annat än att vilja ta hand om en unge? alla är inte några naturliga föräldramaterial. gäller både djur och människor

Exakt. Ingen protesterar väl för att det finns så många valacker, och så många ston som aldrig betäcks?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det är glädjande att se så många svar där man faktiskt förundras över att somliga blir provocerade av mitt beslut att inte sätta barn till världen.
Dessutom många kloka och ärliga åsikter!


Jag efterlyste ju även svar från dem som faktiskt blir provocerade och jag har ju faktiskt fått ett.

Även om du, Niceperson, är vänlig nog att inte påpeka det för andra så är du ju uppenbarligen upprörd över mitt val eftersom du kallar det jag viger mitt liv åt för "makabert". Här tänker jag inte ens försvara mina prioriteringar även om det ibland är mycket frestande att någongång vända på pannkakan inför en oförskämd barnivrare och radda upp motargumenten men dit vill jag inte sjunka.

Om jag anstränger mig riktigt noga och sätter mig in i hur en förälder känner inför sina barn kan jag faktiskt för en liten stund förstå deras lycka och val.
Frågan är, varför kan du inte förstå mina prioriteringar utan förfasas så till den milda grad att du måste använda ett så starkt ord som "makabert"?
Jag undrar eftersom jag försöker förstå dessa människor som inte kan låta mig leva med det som gör MIG lycklig utan måste pracka på mig DERAS lycka.

Ja, jag brukar ju aldrig lägga mig i hur andra väljer att leva sina liv, det har jag inte med att göra tycker jag, men man kan väl tycka att det är konstigt att man inte vill ha barn för det är ju en naturlig utveckling av livet och någonting fantastiskt att se sina barn växa upp. Och att jobb och resor skulle vara något slags substitut för barn, det tycker jag är helt makabert.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

KL

Jag tycker det är långt mer egoistisk att få barn än att inte få det. Finns massa föräldrar som är totalt olämpliga i rollen och massa barn som far illa. Att bli mamma är definitivt inte någon självuppoffrande akt, utan det handlar om en egoistisk önskan om att man vill ha barn.

De kunde ju ta hand om någon av de barn som inte har några föräldrar, om det nu är så att de är en helt osjälvisk önskan om att ta hand om ett barn och se det växa upp osv. Men nej, se det går inte för det ska vara egna barn.

Som världen ser ut i dag tycker jag det är långt från osjälviskt att föda fram fler barn. Det är för många människor på jorden redan i dag och människorasen går en mycket osäker och farlig tid till mötes. Jorden kan inte hantera befolkningsökningen och något drastisk kommer snart hända.

Jag fattar att vissa känner en extrem och oemotståndlig längtan efter att avla avkommor, att det kan vara en stark drift och att ni älskar barn. Men kom inte och säg att det är ni som är osjälviska och de barnlösa egoisterna.

Jag tycker du ska ge igen med samma mynt så de som tjatar på dig fattar hur extremt ouppfostrade och respektlösa de är som försöker övertyga dig eller dumförklara dig. Det är de som är idioter när de inte respekterar dina val!!

Hur skulle det se ut om jag varje gång jag träffade mina kompisar med barn berättade för dem hur dumma de är som har skaffat barn, och allt elände det kommer föra med sig? Så gör man helt enkelt inte pga att det är elakt!
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag tror det beror på att folk är inskränkta och tror att alla fungerar och tänker precis som sig själva. De kan helt enkelt inte fatta att en annan människa kan hitta fullkomlig lycka utan barn utan måste därför upplysa den personen om sin egen "upplysthet" (det du inte fattar just nu, att du kommer bli såååå mycket lyckligare med barn... :cautious:)

Eller vad tror ni andra?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

KL

Det är väl helt upp till var och en? Jag har inga problem med att fråga mina vänner om de vill ha barn, men nöjer mig också med svaret NEJ. Min bästa väninna vill inte ha barn medan jag själv har 4.
Det intressant för mig är att jag som har fler barn än genomsnittet blir ofta upplyst om att jag har för många barn och att två alt tre är lagom. T o m fått höra om bidragstagande osv.. Detta av bekanta, jobbarkompisar m.fl. Blir lika paff varje gång för vem är att bestämma över vem? I synnerhet som jag aldrig uppburit annat bidrag än ad som alla föräldrar får dvs barnbidrag och föräldrapenning.
Lite kul är att samma personer samtidigt säger att mina barn är ovanligt välartade :p.

Kontentan av mitt inlägg: Det mesta provocerar folk -så fort det går lite utanför deras egna ofta snäva ramar.


Gira
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det är glädjande att se så många svar där man faktiskt förundras över att somliga blir provocerade av mitt beslut att inte sätta barn till världen.
Dessutom många kloka och ärliga åsikter!


Jag efterlyste ju även svar från dem som faktiskt blir provocerade och jag har ju faktiskt fått ett.

Även om du, Niceperson, är vänlig nog att inte påpeka det för andra så är du ju uppenbarligen upprörd över mitt val eftersom du kallar det jag viger mitt liv åt för "makabert". Här tänker jag inte ens försvara mina prioriteringar även om det ibland är mycket frestande att någongång vända på pannkakan inför en oförskämd barnivrare och radda upp motargumenten men dit vill jag inte sjunka.

Om jag anstränger mig riktigt noga och sätter mig in i hur en förälder känner inför sina barn kan jag faktiskt för en liten stund förstå deras lycka och val.
Frågan är, varför kan du inte förstå mina prioriteringar utan förfasas så till den milda grad att du måste använda ett så starkt ord som "makabert"?
Jag undrar eftersom jag försöker förstå dessa människor som inte kan låta mig leva med det som gör MIG lycklig utan måste pracka på mig DERAS lycka.

Det ska ganska mycket till innan jag blir provocerad (härdad) och jag är inte alls upprörd. (:banghead:)

Jag säger bara hur det känns ur mitt perspektiv. Jag har svårt att förstå sådana prioriteringar.

Alltså, JAG kommer inte att "rättfärdiga" DINA val och prioriteringar, dom får du stå för själv, det betyder inte att jag förfasas över dom eller vill påverka dom på något sätt.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag är bara 26 och tycker att folk redan tjatar tillräckligt... men herregud, jag behöver "get my shit together" innan jag skaffar barn, förstår inte varför folk inte förstår det? Och varför tycker folk att man måste ha barn? Jag tycker inte att jag är särskilt bra avelsmaterial och har inget bebissug. Vet inte hur det kommer vara i framtiden, men det vore skönt att slippa tjat oavsett vad jag väljer/hur det blir.

Fugly-blog sa en bra sak:

"Just because it has a uterus doesn't mean it needs to have a baby"

Du är säkert bra avelsmaterial, lite dåligt självförtroende bara.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 081
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 091
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp