Bukefalos 28 år!

Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Absolut, men jag tycker fortfarande att "för att slippa sitta ensam på hem när jag blir gammal" är fel anledning att få barn ;)

Jag är rätt gammal nu och har på senare år börjat inse att det känns konstigt att det inte kommer någon efter mig.

Men däremot har jag aldrig känt att slippa ensamhet på ålderdomen skulle vara en anledning att försöka få barn. De flesta svenskar verkar känna sig rätt ensamma ändå, när de väl sitter på hemmet. Så egentligen tror jag inte att det där uttrycket om att slippa sitta ensam på hemmet snarare är en klyscha än något som folk faktiskt tänker.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag tycker det är bra att du "lyfter frågan". Alldeles för många skaffar barn liksom av bara farten. Jag tänkte också direkt på Ribbings fyndiga tips om hur man kan hantera människor som är alldeles för påflugna, för det finns någara andra kära ämnen som verkligen triggar folk, t ex dieter som LCHF eller 5:2 osv.

Att skaffa barn för att någon ska komma och hälsa på på hemmet är blåögt. När mina föräldrar kommer i den situationen kommer jag förmodligen bara hälsa på dem ungefär som idag dvs några gånger om året. Och när jag blir gammal, hur vet man hur världen ser ut då och var mina barn bor då?

Just idag har jag två tonåringar och jag kan ärligt säga att jag har många gånger funderat på vad jag gav mig in på när tonårsmonstren röjer runt. Det är inget som skänker mig många stunder av gläde just nu, mycket mer problem faktiskt.

Stå på dig!
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag skulle vilja säga att dessa bebisvurmare inte bara går på barnlösa, eftersom det duger inte med bara ett barn.
Jag och sambon har fått frågan ett tag om det inte börjar bli dags för syskon (sonen är 1,5...) och även svärmor har gjort klart att hon vill ha ett till barnbarn innan sonen är tre. Vi är extremt osäkra på om vi ens vill ha fler eller ens kan få.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag är i samma sits som du. :) Jag har, av flera olika anledningar, valt bort barn ur mitt liv.

Människor runt omkring mig reagerar ofta förvånat, de kan också fråga, rent ut, om det är något "fel" på mig :meh:. Ofta blir de liksom stumma, de har ingenting annat att prata om än barn, och eftersom jag inga har, har de ingenting att prata om... Värst är ändå de som nästan fäller en tår av medlidande, men inte vågar säga nåt...

Av "kompisgänget" från grundskolan (5 tjejer) är vi tre stycken som inte har barn, och alla har vi mött samma reaktioner från omgivningen. De två i gänget som har barn, har dock alltid respekterat vårt val. Men, de är ju så pass nära att de vet på vilka grunder våra beslut är fattade.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Man kan ju också be personen förklara varför den har barn?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag tror att det är en av 3 saker.

1) folk som har barn (vissa av dom iaf) tycker att det är så underbart att dom verkligen, verkligen inte förstår och anser sig ha rätt att be om förklaringar.

2) man överför och uttrycker sina egna rädslor. typ "du kommer att få sitta ensam på hemmet" (och kanske glömmer att det finns gott om gamla föräldrar som sitter ensamma på hemmet)

3) att det anses även i detta moderna samhälle som onaturligt av en kvinna att inte vilja bli mor.

Jag har vänner o kollegor som är medelålders/utan barn och det skulle aldrig någonsin falla mig in att ställa frågor om det. Det är bland det mest privata som finns, och vad vet jag om vad det kan finnas för skäl bakom - nej fy f-n folk ska få vara ifred o inte behöva förklara varför dom har ett barn eller tio barn eller inga barn.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag vill inte heller ha barn. Är hopplöst trött på att äldre människor fortfarande (trots att jag är 30+) lägger huvet på sned och säger "vänta du bara, det kommer" och har ett allvetande leende på läpparna. Det får mig att vilja skrika rakt ut! Vad ÄR det som får dom att tro att dom känner mig bättre än vad jag känner mig själv??

Att jag är singel, 30+ och inte vill ha barn är tydligen också ett himla problem. ALLA män i min ålder antingen har avlat av sig eller är desperat för att få avla av sig. Har inte träffat en enda man som tänkt som jag.

...och ja, detta gör mig just för tillfället både irriterad och bitter.

Provocerande egentligen:meh: Jag skulle aldrig sitta och säga så till nån som inte har barn. Det valet får var och en ta själv. Alla vill ju inte ha häst, hund, djur etc. Barn är ju knappast gratis heller. Men borde finnas rätt många män som inte vill ha barn?

På mitt jobb är det jag och tre andra kvinnor som inte har några avkommor.
Tre andra är ungefär i min ålder och har småbarn. Tycker mest de gnäller på hur trötta de är, för lite sömn osv. För att inte tala om hur ofta de är hemma för vab.
Köpte hus förra året. En villa med 7 rum. Då tänker nog folk att man planerar ungar.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Åh, så där tycker jag folk generellt är väldigt mycket. Alltså inte bara gällande barn utan massa saker; har alltid fått höra folks åsikter om var jag ska bo, vad jag borde plugga, vad jag borde jobba med, hur jag ska se på mitt förhållande etc etc. Vissa har helt enkelt en massa åsikter men för lite hyfs.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag vet inte. Jag har barn men har inga som helst svårigheter att förstå varför man inte vill ha det. Jag tycker inte att meningen med livet är att ha barn. Meningen med livet är enligt min åsikt snarare att göra det man vill liksom. Innan jag fick barn tyckte jag att det var oförskämt att en del som jag känner ansåg att man inte förstod något på riktigt om man inte hade barn. Jag känner likadant nu, kanske för att jag känner mig som samma människa och inte riktigt har fattat vad det är jag ska förstå nu som jag inte förstod då :).
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ha ha! Vi har ganska nyligen fått vår andra och nu frågar alla om vi inte ska ha en tredje och varför när jag säger nej tack. Öh... För att vi kanske är nöjda med de två vi har...
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag skulle vilja säga att dessa bebisvurmare inte bara går på barnlösa, eftersom det duger inte med bara ett barn.
Jag och sambon har fått frågan ett tag om det inte börjar bli dags för syskon (sonen är 1,5...) och även svärmor har gjort klart att hon vill ha ett till barnbarn innan sonen är tre. Vi är extremt osäkra på om vi ens vill ha fler eller ens kan få.

Jag har "bara" ett barn som nu närmar sig nio år. Och i nio år har jag fått höra "När kommer nummer två?"

Jag viste direkt att jag var färdig vid ett barn. Har aldrig tvekat på det och då är man tydligen extremt onormal. Jag har fått alla klassiker slänga i ansiktet...."Har man ett kan man ju lika gärna ha två, klart barnet ska ha syskon och jag gillar ju uppenbarligen barn eftersom jag har ett så var är resten??"

Kl

I nio år har jag fått förklarat mig varför jag inte vill ha fler barn. Innan fick jag förklara varför jag INTE hade barn....jag fick barn sent.
Jag får fortfarande höra "Ska du inte skaffa ett till innan det är försent?" Tydligen är det omöjligt att "bara" vilja ha ett. Man räknas heller inte som en riktig familj i vissas ögon om man inte har minst två barn.
Nu har jag träffat en man som inte har barn alls så nu kommer dom kommentarerna också.. "Men vill inte han ha barn?"
Att vi har passerat 40, bor på olika orter och inte har lyckats synka ihop våra vardagar och liv ännu är tydligen inte alls lika viktigt som att vi borde ha ett gemensamt barn så vi blir en riktig familj :crazy:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag har också på senaste tiden kommit fram till att jag inte vill ha barn. Jag har aldrig haft något fast förhållande, så jag har inte haft omgivningens tjat, men ändå alltid antagit att barnlängtan kommer dyka upp.

Är nu 35, insett att jag nog är asexuell och inte kommer ha något förhållande framöver (lite ledsen över det, då jag gärna skulle ha kamratskapen i ett långvarigt förhållande), och den biologiska klockan har inte satt igång. Haft funderingar på Stork-kliniken eller liknande, men så fick min syster barn. Och jag blev så lättad när jag fortfarande inte vill, men är fortfarande lite rädd att längtan ska dyka upp när det är "för sent".

Är inte rädd för att bli ensam på hemmet, förhoppningsvis är det bara en mycket liten del av mitt liv, och hoppas på bra relationer med syskonbarn.

Har inga vänner som tjatar om barn, har varit öppen med mina funderinar med mina föräldrar. De är lite oroliga att jag ska ångra mig, men stöder mig fullt ut och har lovat hjälpa mig med mitt planerade "barnsurrogat" (hund).

Mitt råd är att vara öppen inför dina närmaste, både släkt och vänner så slipper du förhoppningsvis kommentarer därifrån. Lite mer ytliga bekanta och folk på jobbet är lite svårare, det beror ju helt på hur mycket av sitt privata man är beredd att prata om.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det tycker jag är ännu värre..att det finns dem som inte tänker på att barn är inte något man "bara skaffar" utan det är något som med allt annat många gånger faktiskt kräver noga planering eftersom att det är ett livslångt ansvar man tar på sig.

Det kan göra mig lika upprörd..folk som skaffar hur många barn som helst, när dem egentligen inte har tid för ett ens :crazy: Senare i livet undrar dem varför de har så dålig relation till sina barn..eller hur det kom sig att de ändå trots flertalet barn sitter där helt ensam på hemmet..

För mig är frågan simpel: Man måste avgöra om barn passar in i ens liv helt enkelt mer än att man ska känna att det är ett måste.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag är rätt gammal nu och har på senare år börjat inse att det känns konstigt att det inte kommer någon efter mig.

Men däremot har jag aldrig känt att slippa ensamhet på ålderdomen skulle vara en anledning att försöka få barn. De flesta svenskar verkar känna sig rätt ensamma ändå, när de väl sitter på hemmet. Så egentligen tror jag inte att det där uttrycket om att slippa sitta ensam på hemmet snarare är en klyscha än något som folk faktiskt tänker.


Precis , fr många sitter ensamma trots en massa ungar som aldrig har tid att hälsa på
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

*KL*
Jag brukar helt enkelt svara att jag är för egoistisk för att skaffa barn...
Brukar bli rätt tyst ;-b
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?


Jag är i samma sits som dig. Är 35, har aldrig varit speciellt förtjust i barn, aldrig hört den berömda "biologiska klockan" ticka, också känt att jag nog helt enkelt inte orkar med.

Jag tror aldrig jag har blivit ifrågasatt. Ever. Det känns lite märkligt nu när jag läser i den här tråden, men om någon nån gång skulle ha gett mig en pik så minns jag det inte i så fall. Om frågan kommer upp på en fest eller liknande och jag svarar som det är så får jag alltid ett "jaha, ok" och en axelryckning tillbaks.

Säger det inte på nåt speciellt sätt heller, bara att jag har valt bort det och att det med största sannorlikhet inte blir några. Jag behöver inte ens förklara mig. Konstigt att det kan vara så olika! :)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Min åsikt är att alla får göra som dom vill. Vill man inte ha barn så skaffar man inte barn. Så enkelt är det.
Sen att försöka få andra att förstå det kan jag misstänka är svårt ibland.

Min svägerska är snart 39 år, singel och vill inte ha barn. Eller jo, hon vill men orkar inte. Det är för mycket jobb med barn och hon vill inte ge upp sitt liv för ett barn. Hon lånar mer än gärna våra ibland och sitter gärna barnvakt. Hon brukar säga att det bästa med att låna dom är att man kan lämna tillbaka dom.
Hon älskar sina brorsbarn men egna barn är inget för henne och jag har aldrig någonsin hört någon i släkten fråga henne varför. Varför jag vet hennes anledning är för att hon själv sa det en gång för några år sedan. Ser inget konstigt med det. Det blir annorlunda med barn.

Varför jag skaffade barn (någon hade frågeställningen i tråden) var för att jag ville ha barn helt enkelt. Någon att få ge all min kärlek till och dela mitt liv med. Få se mina barn växa upp och få se hur dom formar sina liv. Skulle inte vilja vara utan barn, även om jag ibland vill sälja dom på blocket.
Helt av egoistiska skäl med andra ord.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag ÄR Mabuse men jag tröttnade på dem och satte ut dem i skogen;):D

Äsch, nu förstörde jag ju mitt fina dubbelnick jag lyckats ha i alla år, attans. :( Barnen klarar sig för övrigt fint i skogen såvitt jag vet, säkert har de hittat lite goda barr att knapra på.

Skämt åsido, denna barniver och nyfikenhet på andras privatliv är verkligen fullkomligt obegriplig. Jag skulle nog tycka att man kan svara lite avsnoppande, i stil med vad som föreslogs i länken till Ribbing, t ex att det är ju en väldigt privatfråga, som kanske inte lämpar sig att diskutera just här.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Äsch, nu förstörde jag ju mitt fina dubbelnick jag lyckats ha i alla år, attans. :( Barnen klarar sig för övrigt fint i skogen såvitt jag vet, säkert har de hittat lite goda barr att knapra på.

:D:D

xxxxxxxxx
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 081
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 096
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 537
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp