Varför är frakt och returer för billiga?

Är du säker på att de hängs ut direkt i butiken?
Jag menar HMs sortiment är ju ENORMT mycket större i online än i butik. Skulle de hänga ut alla returnerade onlineplagg i butiken skulle ju butikerna vara fulla med udda returnerade plagg som jag gissar blir rätt svårsålda..
Yes, sist jag lämnade tillbaka varor stod en ordinarie personal och instruerade en ny om vilka galgar som skulle användas och hur de skulle märka upp plaggen som saknade prislapp. Jag har också läst någonstans att det rekommenderas generellt att helst lämna tillbaka i butik, då många butiker gör på det sättet. Det är mycket mer jobb för dom att kläderna skickas till ett lager någonstans och packas om till exempel.
 
Jag har också hört om kedjor i Sverige som bränner kläder som inte blir sålda i butik. Så de bränner hellre än tex skänker till välgörenhet.
För folk betalar inte 12 000 kr för en kavaj om rumänen som tigger vid Lidl har en likadan.

Folk betalar inte heller 12 000 kr för en kavaj om den är solkad - så även väldigt dyra kläder kan förstöras i samband med en retur. Och om du betalar så mycket är du nog också mer benägen att retunera om den inte är perfekt.

Huvuddelen av värdet i en dyrare vara sitter väldigt ofta i märket och återförsäljaren är ofta inte fri att bestämma själva vad som ska hända osålda eller returnerade varor. Så det räcker inte med att köpa dyra kläder för att inte vara en del av problemet. Eller att utgå ifrån att en blus som kostar ett par tusen kronor ut till kund inte förstörs.
 
En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger företagets kostnad för att ta emot returen, kontrollera, sortera, skicka till lager och låta varan gå till försäljning på nytt, så kasseras en stor del av alla returer som görs. (Kan leta fram en länk om någon inte tror mig, det har varit uppe i media för inte så länge sedan).

Snacka om waste...när en kund köper två olika färger eller modeller, så kastas den de inte väljer att behålla. Bränns upp antagligen, för numera byggs väl inte sopberg på samma sätt som förr.

Med tanke på hur otroligt billig frakt och returer ofta är, så uppmuntras kunderna till att köpa lite extra när de ändå gör en beställning. Man kan ju alltid skicka tillbaka...

Borde det vara otillåtet med gratis returer? Borde fraktkostnaden alltid öka med fler varor, för att minska lockelsen att plocka på sig saker man inte är säker på att man vill ha?

Vad mer kan göras för att vikta värdet på returnerade varor och kostnaden för att omhänderta dem, på ett annat sätt än idag, så att det inte lika många helt nytillverkade produkter kastas innan de ens använts?
Jag hörde och jag försöker verkligen låta bli att köpa någonting alls på postorder, redan innan men nu ännu mer så.

1. bästa, åka buss eller cykla till stan och köpa i centrum :)
2. ugh köpcentrum, men om det inte finns på annan plats så måste man (dåligt för stadskärnan, går bara bil dit)
3. försöka undvika -postorder (bekvämt, enkelt dåligt för miljön, dåligt för stadskärnan)

Dock beställde jag från Uhips rea i januari och de la definitivt ut kläderna igen och jag fick betala för frakten :) (vet eftersom jag köpte fel storlek och rätt först inte fanns att ersätta med, men sedan efter en vecka hade en i rätt storlek kommit in och när min var tillbaka så fanns en till i den storleken.)
 
Jag tror att den enda riktiga lösningen är att vi börjar betala det som kläderna faktiskt kostar att tillverka med miljövänliga metoder, bra material, och skäliga löner, så att det också lönar sig att returnera.
Även dyra märken slängde kläder. Gissar att det inte är materialet eller arbetet som är dyrt i dem utan märket utanpå och marknadsföringen :(

(Såg dock att Filippa K tillverkade i Spanien till bra lön osv, så blir mer shopping där nu)
 
Det skulle också gå att göra i princip alla plagg "skräddarsydda". Visst, leveranstiderna på t.ex. byxor ökar kanske från en dag till en vecka, men det finns redan butiker som helt enkelt sparar dina mått och syr upp det du köper på beställning. Kostar väl en sådär 1500-3000 kr plagget, vilket jag inte tycker är hutlöst mycket utan stämmer överens med kostnaderna för bra material och tillverkning. Sedan förstår jag att inte alla har råd med det idag, men det handlar ju om att människor helt enkelt är för fattiga, dvs vi behöver höja människors löner/köpkraft och utjämna klyftorna, snarare än producera mer billig skit för att fattiga människor ska känna sig rika (istället för att kräva verklig förändring). Det är ett större systemfel.
Finns för skor i England till exempel. Definitivt inget för min plånbok, men folk som reser mycket och långt eller byter kök stup i kvarten skulle ju absolut istället kunnat köpa handgjorda skor för pengarna. (eller handvävda tyger eller osv)
 
Är du säker på att de hängs ut direkt i butiken?
Jag menar HMs sortiment är ju ENORMT mycket större i online än i butik. Skulle de hänga ut alla returnerade onlineplagg i butiken skulle ju butikerna vara fulla med udda returnerade plagg som jag gissar blir rätt svårsålda..
De som lämnas in i butiken gör nog det. Jag har flera gånger sett grejor i HM butiken som inte är ordinarie sortiment utan saker som lämnats tillbaka från postordersortimentet. Syns att de är udda och märks i kassan. Men vet inte om det är svårsålt, de sticker ju ut lite.
 
Även dyra märken slängde kläder. Gissar att det inte är materialet eller arbetet som är dyrt i dem utan märket utanpå och marknadsföringen :(

(Såg dock att Filippa K tillverkade i Spanien till bra lön osv, så blir mer shopping där nu)

Tänker att det inte är så mycket prislappen på plagget som avgör utan hur märket tänker kring kollektioner osv.

Dvs det är bra med klädmärken som har sina klassiker. Där plaggen ser likadana ut säsong efter säsong utan att något blir "förra årets" och slängs.

Sen vill man kanske inte att alla sina kläder ska vara sådana. Men ska man köpa en svart "vanlig" kofta så kan man välja ett märke som har den koftan i sitt ständiga sortiment :)
 
Tänker att det inte är så mycket prislappen på plagget som avgör utan hur märket tänker kring kollektioner osv.

Dvs det är bra med klädmärken som har sina klassiker. Där plaggen ser likadana ut säsong efter säsong utan att något blir "förra årets" och slängs.

Sen vill man kanske inte att alla sina kläder ska vara sådana. Men ska man köpa en svart "vanlig" kofta så kan man välja ett märke som har den koftan i sitt ständiga sortiment :)
Ja :) alltså min kommentar om Filippa K var en positiv kommentar. Har fått en känsla av att de tänker hållbart från design till material till sömmerska osv.

Köper bara klassiker till kläder, eller kläder som jag kan tänka mig att använda i 10+ år oavsett bara för att jag gillar dem så mycket.

Men kan absolut föreställa mig att flashdyra märken skulle slänga returer för att kunderna inte vill ha provat och de inte vill rea dem. (Märken som Burberry som gått från 40+ år livstidskvalitet till - 1 år slit och släng och dubblat priserna dessutom. Eller Gucci o dyl. Gissar lite vilt.)
 
Ja :) alltså min kommentar om Filippa K var en positiv kommentar. Har fått en känsla av att de tänker hållbart från design till material till sömmerska osv.

Köper bara klassiker till kläder, eller kläder som jag kan tänka mig att använda i 10+ år oavsett bara för att jag gillar dem så mycket.

Men kan absolut föreställa mig att flashdyra märken skulle slänga returer för att kunderna inte vill ha provat och de inte vill rea dem. (Märken som Burberry som gått från 40+ år livstidskvalitet till - 1 år slit och släng och dubblat priserna dessutom. Eller Gucci o dyl. Gissar lite vilt.)

Ja det var menat som att spinna vidare, inte säga emot! :)
 
Yes, sist jag lämnade tillbaka varor stod en ordinarie personal och instruerade en ny om vilka galgar som skulle användas och hur de skulle märka upp plaggen som saknade prislapp. Jag har också läst någonstans att det rekommenderas generellt att helst lämna tillbaka i butik, då många butiker gör på det sättet. Det är mycket mer jobb för dom att kläderna skickas till ett lager någonstans och packas om till exempel.
Precis, Jag har också sett att de galgat och hängt ut klänningen jag returnerade direkt. HM har ju så man kan kolla om en vara finns i butik på hemsidan så ibland finns det onlinevaror i butik pga retur.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas tråden har hamnat rätt! Hur brukar ni göra när ni handlar på Hööks och grejerna inte passar? Det kan ju vara rätt stora och...
Svar
13
· Visningar
2 437
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp