Varför är Stockholmare så otrevliga?

Detta var jag med om igår:

Sitter på tunnelbanan och bredvid sitter en familj med Smålandsdialekt.
Mannen säger
-tänk vad många unga kvinnor som är ute själva såhär sent på kvällem( klockan var nio)
Vad gör de ute såhär sent? De kan väl knappast vara tvungna att var ute så sent?

Jag fick bara lust att ge den stackars mannen en kram. Och säga att det är inte så farligt att vara i Sthlm. Inte ens om man är ute själv som ung kvinna klockan nio.
Och hoppas att hans tonårsdöttrar får vara ute klockan nio.
Ska jag komma med lite fördomar så tror jag inte att det är Stockholm som skulle vara farligt efter nio, utan att de inte är ute efter nio i sin hemstad. Kommer de från en stad där det är "dött" efter nio så kanske unga kvinnor inte är ute själv då, när det är ödsligt och lite folk som rör sig kan det kännas värre att vara ute själv.

/Lady_S
 
Ska jag komma med lite fördomar så tror jag inte att det är Stockholm som skulle vara farligt efter nio, utan att de inte är ute efter nio i sin hemstad. Kommer de från en stad där det är "dött" efter nio så kanske unga kvinnor inte är ute själv då, när det är ödsligt och lite folk som rör sig kan det kännas värre att vara ute själv.

/Lady_S
 
När mina norska kompisar har varit i Sthlm så brukar dom berätta att folk ber dom snacka engelska där! Dom försöker inte ens förstå vad dom säger på norska. Även om dom lärt sig byta ut de värsta orden och till ex vet att by=stad, trikk=spårvagn, rutetider=tidtabell, kino=bio, rundkjöring=rondell, fortau=trottoar, forsynt=mätt -"försedd". och andra ord som kan vara viktiga att kunna för en norsk turist för att undvika missförstånd.
 
Själv är jag inte känd för min överdrivna empati... MEN VARFÖR ska jag hjälpa till när "mamma med 3 ungar och barnvagn" ska på bussen ? Det är ju inte MITT fel att hon kånkar runt med alla saker. Helt allvarligt... Hon valde att skaffa barn, jag har valt att inte skaffa barn, så varför ska jag då ändå drabbas ? Dessutom så NEJ jag gillar verkligen INTE barn...

Äldre är en annan sak, de har inte valt att få sina krämpor. (de kommer jag med få)
 
Själv är jag inte känd för min överdrivna empati... MEN VARFÖR ska jag hjälpa till när "mamma med 3 ungar och barnvagn" ska på bussen ? Det är ju inte MITT fel att hon kånkar runt med alla saker. Helt allvarligt... Hon valde att skaffa barn, jag har valt att inte skaffa barn, så varför ska jag då ändå drabbas ? Dessutom så NEJ jag gillar verkligen INTE barn...

Äldre är en annan sak, de har inte valt att få sina krämpor. (de kommer jag med få)

Jadu. Hennes man kanske övertalade henne att skaffa barn och sen lämnade han henne med barnen och tog bilen och alla pengarna så att hon nu är tvungen att åka runt i buss för att få ihop vardagen.

Eller så kan man bara vara lite allmänt trevlig :)
 
Själv är jag inte känd för min överdrivna empati... MEN VARFÖR ska jag hjälpa till när "mamma med 3 ungar och barnvagn" ska på bussen ? Det är ju inte MITT fel att hon kånkar runt med alla saker. Helt allvarligt... Hon valde att skaffa barn, jag har valt att inte skaffa barn, så varför ska jag då ändå drabbas ? Dessutom så NEJ jag gillar verkligen INTE barn...

Äldre är en annan sak, de har inte valt att få sina krämpor. (de kommer jag med få)

Det är väl kanske denna sortens avsaknad av empati som gör att folk som halkar och "själva varit klantiga nog att inte stå på sina fötter" inte blir hjälpta?

Måste man veta allas historia, som @Breaktown skriver, för att vara hjälpsam?

Hjälper man bara de som har en åkomma som man själv KAN råka ut för eller med säkerhet själv KOMMER att råka ut för?
 
Själv är jag inte känd för min överdrivna empati... MEN VARFÖR ska jag hjälpa till när "mamma med 3 ungar och barnvagn" ska på bussen ? Det är ju inte MITT fel att hon kånkar runt med alla saker. Helt allvarligt... Hon valde att skaffa barn, jag har valt att inte skaffa barn, så varför ska jag då ändå drabbas ? Dessutom så NEJ jag gillar verkligen INTE barn...

Äldre är en annan sak, de har inte valt att få sina krämpor. (de kommer jag med få)

Tja, utöver att kanske vara trevlig så kommer du med största sannolikhet att behöva hennes avkommor när du är i behov av äldreomsorg. Plus att någon måste jobba för att vi ska få ut våra pensioner (vi pyntar nu för de stora barnkullarna som föddes efter kriget).

Var glad att någon bidragit till din barnafödandekvot!
 
Tja, utöver att kanske vara trevlig så kommer du med största sannolikhet att behöva hennes avkommor när du är i behov av äldreomsorg. Plus att någon måste jobba för att vi ska få ut våra pensioner (vi pyntar nu för de stora barnkullarna som föddes efter kriget).

Var glad att någon bidragit till din barnafödandekvot!

Den är jag inte alls orolig för med all invandring utav "arbetskraft" som Sverige så "tydligt" behöver (eller inte) ...
Och tro mej att Jorden skulle bli underbefolkad är inte nåt som kommer hända ! (och då inte heller Sverige)
 
Jag håller med om att stockholmare sällan är välkomnade generellt sett. Många tycker att de är jätteroliga när de kallar stockholmare för fiskmåsar eller något annat nedsättande. Jag blir mest ledsen och i min ledsenhet så säger jag inte ens att jag kommer från Stockholm utan brukar säga namnet på min kommun...

Jag känner som du. Tycker man att man är jätterolig när man säger att något är typiskt Stockholmare eller att någon som gjort något fel säkert är Stockholmare? Jag har lite svårt att känna respekt för människor som kategoriserar andra på det viset att man är bättre eller sämre baserat på vilken ort man kommer från.

Själv tycker jag att många ute i landet kan vara väldigt otrevliga när de hör att jag pratar stockholmska, vilket jag tycker är ett rätt barnsligt beteende.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät...
2
Svar
36
· Visningar
3 224
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp