Varför är Stockholmare så otrevliga?

Nja att det är trångt och stressigt i lokaltraffiken i Stockholm (och fö nästan överallt i innerstan) det tar jag för givet och att man springer som en galning till tunnelbanan fast nästa kommer om två minuter och sedan klämmer sig in förtvivlat det är vardagen. Personal space är liksom inte det samma i en storstad som på en mindre ort.;) Har aldrig väntat mig något annat. Hade jag tyckt att just det var jobbigt då skulle jag flyttat från Stockholm.

Även om att sitta fast på ett av de gamla pendeltågen i högsommarvärme utan a/c och, eftersom jag är ganska kort, hamna med näsan precis i höjd med någons svettiga armhålla när personen måste hålla i sig, inte precis är någon höjdare för någon av oss :p Särskilt inte om tåget står stilla i en timme eftersom det är vagn/ban/signal/växel/ fel.

Men, vad jag reagerar mot är att man inte ser andra omkring sig. I går var det min tur, ska in i tunnelbanan och lyckades snubbla in i ett barn, hoppade tillbaka och dunkade då in i en man bakom mig. Oj! Sa jag, ber så otroligt mycket om ursäkt det var verkligen inte meningen, och log mot både barn, mamma och man. De log tillbaka och sa, inga problem. Det behövs inte mer. Jag har aldrig väntat mig att någon ska hjälpa till med väskor, kassar eller annat, det klarar jag bra själv, även om jag gärna hjälper till om jag ser att någon annan behöver det. Men ja, jag väntar mig att om någon trampar mig på fötterna så ska personen inte bara fortsätta som om jag inte fanns. Precis som när jag trampar någon på foten, har hänt eftersom jag är världens klumpigaste person, genast ber om ursäkt, frågar om det gick bra och säger att det var verkligen inte meningen.


Jaa, jag ogillar folk generellt och tänkte; jag flyttar till Stockholm. Det är ju roligare att vara otrevlig i grupp.
 
Jag har flera gånger fått hjälp med resväska i Sthlm. Däremot har jag aldrig fått det när jag varit ute i landet på mindre orter.
Så borde det ju inte vara då om det är otrevligt i Sthlm och så trevligt ute i landet? :D ;)
När jag åkte tåg så fick jag mest hjälp på Sthlms central.
Minst hjälp fick jag i Småland och Norrland. :D
 
Senast ändrad:
Jaa, jag ogillar folk generellt och tänkte; jag flyttar till Stockholm. Det är ju roligare att vara otrevlig i grupp.
Ja jag tänkte också på det. Det är ju en stor inflyttning till Sthlm. De flesta som bor i sthlm kommer från andra orter. Jag trodde folk flyttade för att jobben finns i storstäder. Men nu har jag insett att det är för att få vara otrevlig och bufflig. :rofl:
Men det är ju bra- man slipper gå på fritidsaktiviteter som brottning och boxning. Det är bara att hänga lite i kollektivtrafiken! Det sparar tid! :D
 
Och jag har aldrig spontant fatt hjalp med att satta upp eller ta ner handbagage pa Arlanda (en gang, av ett par unga Amerikanska tjejer). Daremot stracker nagon alltid ut en hand i London eller New York. Eller rattare sagt, inte alltid i London pa vag till Stockholm hander det sallan da de flesta flighter ar fyllda med Svenskar ... London pa vag till New York, San Francisco, Bahrain, Cairo, eller Jeddah brukar bade man och kvinnor nastan tavla om att hjalpa till.
I London pa vag till Stockholm blev jag utskrattad av en Svensk man nar jag skulle balansera mitt handbagage och fa upp det, med komentaren, "hahaha Den dar far du aldrig upp!" medan han lungt gick forbi och satte sig en stolsrad bakom.
 
Så kan det säkert vara, även om det finns mer eller mindre renodlade turiststråk som Drottninggatan, Västerlånggatan, osv även i Stockholm, men jag tror att storleksskillnaden gör att det inte riktigt går att jämföra Göteborg och Stockholm och att det framförallt är där det avgörs.

Angående tempot så tror jag att det är resultatet av det större antalet människor och infrastrukturen som gör att man inte kan ta bilen om man har bråttom. Resultatet att det är väldigt många människor som tar sig fram till fots mellan bostad, arbete, mataffären, dagishämtningen, och t-banan/pendeltåget en vanlig dag. När folk går långsamt, blockerar dörrar, står på fel sida i rulltrappan, inte går åt sidan om man behöver stanna eller går mot strömmen i gången mellan T-Centralen och Centralen utan att reflektera över att de kanske går på fel sida så riskerar det så klart att skapa irritation. Men jag tror inte att stockholmare är mer lättirriterade eller otrevliga i största allmänhet jämfört med andra människor.
Jag som bor i Göteborg, tycker att det är uppenbart att Stockholm är stort nog för att de flesta som går ska bidra till att promenaden flyter smidigt. Man kan gå ganska raskt i Stockholm överlag. Göteborgare däremot hindrar varandra hela tiden, effektiva vanor har precis som i småstäder inte utvecklats nland gångtrafikanter trots att det skulle behövas i Göteborg.
 
Och jag har aldrig spontant fatt hjalp med att satta upp eller ta ner handbagage pa Arlanda (en gang, av ett par unga Amerikanska tjejer). Daremot stracker nagon alltid ut en hand i London eller New York. Eller rattare sagt, inte alltid i London pa vag till Stockholm hander det sallan da de flesta flighter ar fyllda med Svenskar ... London pa vag till New York, San Francisco, Bahrain, Cairo, eller Jeddah brukar bade man och kvinnor nastan tavla om att hjalpa till.
I London pa vag till Stockholm blev jag utskrattad av en Svensk man nar jag skulle balansera mitt handbagage och fa upp det, med komentaren, "hahaha Den dar far du aldrig upp!" medan han lungt gick forbi och satte sig en stolsrad bakom.
Får du mer hjälp när du är i andra orter i Sverige?
 
Jag har flera gånger fått hjälp med resväska i Sthlm. Däremot har jag aldrig fått det när jag varit ute i landet på mindre orter.
När jag åkte tåg så fick jag mest hjälp på Sthlms central.
Minst hjälp fick jag i Småland och Norrland. :D
Får du mer hjälp när du är i andra orter i Sverige?
Räknar du Norrland och Småland som mindre orter? :confused:
 
Du är medveten om att det är halva Sverige till ytan du dömer ut?
Jag sa bara vad jag upplevde när jag åkte tåg. Andra får tycka andra saker.
Det är väl inte värre än att tycka det är otrevligt i Sthlm? Så som många andra har skrivit i tråden.
Hela tråden blir ju lite fånig och full med fördomar när man ska prata om vart folk är otrevliga.
Jag tror folk är folk. Det finns trevliga och otrevliga överallt.
 
Senast ändrad:
Varför skulle det vara värre att döma ut halva Sveriges yta där 19 % av befolkningen bor än Sveriges största stad (storstadsområdet) där 22 % av befolkningen bor?

Enligt mig är det precis lika illa. Men det är ganska intressant varför vissa delar av befolkningen är mer okej att klaga på..
Två fel gör inte ett rätt men kan det samtidigt inte ses som en aning nonchalant att inte nämna andra orter vid namn?

halvt kl

Jag köper inte riktigt tanken att man kan göra en sådan bedömning av en stads människor (har flera gånger hört den här typen av påståenden om diverse platser men aldrig fått den känslan själv), folk har sina sidor oavsett var de bor.

Med det sagt - om vi leker med tanken att det finns en slags lokal kultur specifik för olika städer/orter så måste det väl finnas vissa gemensamma nämnare och alltså någon slags möjlighet att skapa sig en egen gemensam kultur?
Problemet med att generalisera kring ett geografiskt väldigt stort område blir ju att villkoren på de olika orterna kan skilja sig ganska mycket (även om landsbygd ofta har vissa saker gemensamt, som tex stundtals obefintlig täckning och dåliga vägar) och därför är det kanske att föredra att väga specifika namngivna orter mot varandra istället för att väga Stockholm mot suddigt obestämbar periferi? Alltså inte bara av respekt utan av praktiska skäl. Det alla i en viss stad har gemensamt är ju att de delar vissa saker som infrastruktur, lokaljournalistik, en majoritet har tillsammans röstat fram en viss politik etc.
 
Två fel gör inte ett rätt men kan det samtidigt inte ses som en aning nonchalant att inte nämna andra orter vid namn?

halvt kl

Jag köper inte riktigt tanken att man kan göra en sådan bedömning av en stads människor (har flera gånger hört den här typen av påståenden om diverse platser men aldrig fått den känslan själv), folk har sina sidor oavsett var de bor.

Med det sagt - om vi leker med tanken att det finns en slags lokal kultur specifik för olika städer/orter så måste det väl finnas vissa gemensamma nämnare och alltså någon slags möjlighet att skapa sig en egen gemensam kultur?
Problemet med att generalisera kring ett geografiskt väldigt stort område blir ju att villkoren på de olika orterna kan skilja sig ganska mycket (även om landsbygd ofta har vissa saker gemensamt, som tex stundtals obefintlig täckning och dåliga vägar) och därför är det kanske att föredra att väga specifika namngivna orter mot varandra istället för att väga Stockholm mot suddigt obestämbar periferi? Alltså inte bara av respekt utan av praktiska skäl. Det alla i en viss stad har gemensamt är ju att de delar vissa saker som infrastruktur, lokaljournalistik, en majoritet har tillsammans röstat fram en viss politik etc.
Mitt tramsiga inlägg var bara ett sätt att säga att jag tycker inte man kan säga att alla invånare i en stad är tex otrevliga bara pga att jag träffat på ett par personer som beter sig så.
Därför skrev jag inte orternas namn då jag inte tycker det är relevant. Det var inte det som var poängen i inlägget.
Dessutom skrev jag enbart vart jag hade fått hjälp med resväska. Vilket var helt sant. Jag konstaterar bara fakta.
 
Senast ändrad:
Två fel gör inte ett rätt men kan det samtidigt inte ses som en aning nonchalant att inte nämna andra orter vid namn?

halvt kl

Jag köper inte riktigt tanken att man kan göra en sådan bedömning av en stads människor (har flera gånger hört den här typen av påståenden om diverse platser men aldrig fått den känslan själv), folk har sina sidor oavsett var de bor.

Med det sagt - om vi leker med tanken att det finns en slags lokal kultur specifik för olika städer/orter så måste det väl finnas vissa gemensamma nämnare och alltså någon slags möjlighet att skapa sig en egen gemensam kultur?
Problemet med att generalisera kring ett geografiskt väldigt stort område blir ju att villkoren på de olika orterna kan skilja sig ganska mycket (även om landsbygd ofta har vissa saker gemensamt, som tex stundtals obefintlig täckning och dåliga vägar) och därför är det kanske att föredra att väga specifika namngivna orter mot varandra istället för att väga Stockholm mot suddigt obestämbar periferi? Alltså inte bara av respekt utan av praktiska skäl. Det alla i en viss stad har gemensamt är ju att de delar vissa saker som infrastruktur, lokaljournalistik, en majoritet har tillsammans röstat fram en viss politik etc.

Jag håller absolut med om att om man varit i Gävle och Kiruna och tyckte folket var otrevliga så kan man skriva det och inte "i Norrland".

Däremot tycker jag inte att generaliseringen är värre bara för att Gävle och Kiruna geografiskt råkar ligga långt ifrån varandra. Jag vågar nog lova att det är betydligt mycket längre mellan exempelvis Husby och Äppelviken trots att båda bebos av de "stockholmare" vars personligheter beskrivs i ts. (Det gör det såklart inte värre att generalisera över dem.)
 
Mitt tramsiga inlägg var bara ett sätt att säga att jag tycker inte man kan säga att alla invånare i en stad är tex otrevliga bara pga att jag träffat på ett par personer som beter sig så.
Därför skrev jag inte orternas namn så jag inte tycker det är relevant.
Nej och du har knappast någon skyldighet att uppge några namn, jag citerade inte ditt inlägg just för att jag reflekterade rent allmänt utifrån den citerade frågeställningen och såg det som ganska ointressant att läsa exakt vilka orter det handlade om. Du framstod inte på något sätt som otrevlig i mina ögon så du behöver inte förklara dig.

Jag spekulerade utifrån trådämnet och det citerade bara.
 
Jag håller absolut med om att om man varit i Gävle och Kiruna och tyckte folket var otrevliga så kan man skriva det och inte "i Norrland".

Däremot tycker jag inte att generaliseringen är värre bara för att Gävle och Kiruna geografiskt råkar ligga långt ifrån varandra. Jag vågar nog lova att det är betydligt mycket längre mellan exempelvis Husby och Äppelviken trots att båda bebos av de "stockholmare" vars personligheter beskrivs i ts. (Det gör det såklart inte värre att generalisera över dem.)
Ja problemet med att generalisera består ju alldeles oavsett vilka man generaliserar över. Ska man filosofera över någon slags lokal kultur kan det ju dessutom i en stad/ort också skilja väldigt mycket bara från stadsdel till stadsdel, man har rikare områden och fattigare osv.
 
Något jag har funderat kring är också att det skiljer på vad man anser vara otrevligt. Vissa saker som bufflighet tycker väl alla är otrevligt. Men sen finns det andra saker tex personen jag nämnde tidigare som tyckte det var otrevligt med folk som inte tittar hen i ögonen då man möts på gatan. Jag hade inte ens funderat över det,
På jobbet med kollegor från olika kulturer har jag diskuterat många sådana situationer som vi uppfattat olika. Så ibland kanske folk också inte är medvetna om att deras beteende är otrevligt? Att det finns olika koder i olika kulturer och sammanhang? Med kultur menar jag inte bara kulturer mellan länder utan kulturer i olika sammanhang.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät...
2
Svar
36
· Visningar
3 224
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp