Varför är Stockholmare så otrevliga?

Något jag har funderat kring är också att det skiljer på vad man anser vara otrevligt. Vissa saker som bufflighet tycker väl alla är otrevligt. Men sen finns det andra saker tex personen jag nämnde tidigare som tyckte det var otrevligt med folk som inte tittar hen i ögonen då man möts på gatan. Jag hade inte ens funderat över det,
På jobbet med kollegor från olika kulturer har jag diskuterat många sådana situationer som vi uppfattat olika. Så ibland kanske folk också inte är medvetna om att deras beteende är otrevligt? Att det finns olika koder i olika kulturer och sammanhang? Med kultur menar jag inte bara kulturer mellan länder utan kulturer i olika sammanhang.
Det tror jag absolut.

Vad som ses som otrevligt eller opassande kan skilja oerhört mycket i olika sammanhang, kulturer och subkulturer. Sedan kan det skilja även mellan individer inom de olika grupperna. Det finns vissa saker de flesta tycker är rätt eller fel medan annat ligger i en slags gråzon och kan tolkas på olika sätt utifrån ens egen personlighet, bakgrund, erfarenheter och sammanhang. Den som tex inte säger särskilt mycket, är den snobbigt otrevlig eller neutralt tystlåten eller kanske blyg? Hur saker uppfattas beror ofta på vem du frågar och i vilken kontext.

En av de gångerna jag reagerade starkast över hur olika det kunde vara var när jag hoppade in på en annan arbetsplats än min vanliga, samma stad, samma företag, samma jobb, exakt samma arbetsuppgifter etc, men en helt annan stämning och där sådant som hade varit problematiskt på min andra arbetsplats viftades bort. Så visst kan det skilja väldigt mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Får du mer hjälp när du är i andra orter i Sverige?

Da jag aldrig flugit, eller akt tag, fran andra orter i Sverige ar det svart att jamfora. Jag har dock upptakt att det ar ungefar lika pa de ICA i Dalarna dar jag handlat och i Sodra Stockholm, fran Liljeholmen till Kungen's Kurva. Jag blir pakord av vagnar, "tanter" snaser nar man kommer och vill ga in i gangen dar de star och pratar ... och INGEN sager nagonting om de stoter till en i affaren ...
Nar jag ber om ursakt for att jag stoter till nagon eller nar jag gar emellan nagon som tittar efter saker pa hyllan, stirrar folk pa mig eller snaser mig. Det ar en valdigt annorlunda kultur mot vad jag ar van vid.
 
Däremot tycker jag inte att generaliseringen är värre bara för att Gävle och Kiruna geografiskt råkar ligga långt ifrån varandra. Jag vågar nog lova att det är betydligt mycket längre mellan exempelvis Husby och Äppelviken trots att båda bebos av de "stockholmare" vars personligheter beskrivs i ts.
Kan tillägga apropå det här att trots att jag som sagt håller med om att människors förutsättningar varierar mycket i Stockholm (och städer och orter i allmänhet) så köper jag inte nödvändigtvis ovanstående. Jag är inte lika säker på att förutsättningarna varierar i "betydligt" lägre grad i diverse orter som ligger i periferin s.a.s. Då menar jag både mellan människorna i samma ort och mellan människorna i olika orter. Tex så skulle jag inte säga att en dyster avfolkningsbygd utan mataffär och ett livligt samhälle med framtidstro ger ungefär samma förutsättningar för människor bara för att de båda ligger utanför Stockholm. Och många platser har liksom Stockholm olika samhällsklasser och grupper i olika grader av utsatthet eller privilegium.

Det är inte enbart geografi som skiljer andra orter än Stockholm åt, vilket jag tog upp i mitt tidigare inlägg, även om geografin och miljön kan spela in den med med tanke på hur naturresurser behandlats historiskt exempelvis i norr och vilka konsekvenser det fått.

Att du väljer att se nyanserna i Stockholm men inte lika mycket i övriga landet kanske illustrerar vår tendens att generalisera om sådant vi inte har så stor kännedom om?
 
Generellt (oavsett geografiskt läge) tror jag samhället har blivit lite hårdare och oartigare. Vi har så bråttom och det är så mycket "jag, jag, jag" att man struntar i att vara en medmänniska.

Naturligtvis finns det de som är hjälpsamma också och jag inbillar mig att de fortfarande är i majoritet trots allt.
 
Under mina dryga 10 år i Stockholm upplevde jag de boende där som folk är mest. På tunnelbanan t ex så såg jag sällan att äldre personer var tvungna att stå utan någon erbjöd dem sin plats. Jag gjorde det alltid om jag inte själv behövde sitta av olika skäl men ofta var jag tvåa på bollen. Jag tror att det är möjligt att den stora skillnaden mot vissa andra länder är att artighetsgester sker mycket diskret. Både jag och de flesta andra erbjöd sin plats genom att söka ögonkontakt och antingen bara genom en diskret handgest eller en lågmäld fråga få personen att förstå att de kunde få sitta. Inte alla var intresserade. Står man en bit bort är det lätt att missa detta samspel och bli upprörd över folks egoism.

Däremot kan jag hålla med om att folk är lite dåliga på att be om ursäkt när man stöter in i varandra men faktum är att jag har större tolerans med det i tunnelbaneträngsel där det blir en smula ohållbart att säga förlåt till varenda kotte man råkar komma i kontakt med eller ens trampa på foten. Värre då när det sker här uppe på en liten ort, faktiskt.

För övrigt har jag kompisar som är infödda stockholmare som blivit hotade med stryk för att de var "snobbiga 08-or" när de påpekade för ett sällskap att det inte är ok att tränga sig i en krogkö. Det finns idioter lite varstans men enligt min erfarenhet är de jämnt spridda över landet.
 
Kan tillägga apropå det här att trots att jag som sagt håller med om att människors förutsättningar varierar mycket i Stockholm (och städer och orter i allmänhet) så köper jag inte nödvändigtvis ovanstående. Jag är inte lika säker på att förutsättningarna varierar i "betydligt" lägre grad i diverse orter som ligger i periferin s.a.s. Då menar jag både mellan människorna i samma ort och mellan människorna i olika orter. Tex så skulle jag inte säga att en dyster avfolkningsbygd utan mataffär och ett livligt samhälle med framtidstro ger ungefär samma förutsättningar för människor bara för att de båda ligger utanför Stockholm. Och många platser har liksom Stockholm olika samhällsklasser och grupper i olika grader av utsatthet eller privilegium.

Det är inte enbart geografi som skiljer andra orter än Stockholm åt, vilket jag tog upp i mitt tidigare inlägg, även om geografin och miljön kan spela in den med med tanke på hur naturresurser behandlats historiskt exempelvis i norr och vilka konsekvenser det fått.

Att du väljer att se nyanserna i Stockholm men inte lika mycket i övriga landet kanske illustrerar vår tendens att generalisera om sådant vi inte har så stor kännedom om?

I mitt exempel tog jag ett extremfall i Stockholm för att visa på att det finns fall där människor som geografiskt bor nära varandra kan ha mindre gemensamt än några som bor långt ifrån varandra.

Jag var absolut inte ute efter att det inom storstäder finns större skillnader än inom stora glesbygdsområden generellt. Det tror jag är väldigt olika beroende på vad man pratar om.
 
jag jobbade på SL i början av 70-talet innan värsta buset kom och jag kan säga att där minns jag inte att man blev speciellt dåligt bemött. Utom en gång när gubbarna höll på att skratta på sig när jag ropade ut stationerna, Hökkarääänngen på bredaste norrländska :D. Värre var det på en bruksort i Uppland:mad:. I Uppsala tycker jag alla har så bråttom nuförtiden på stan. Så där drar jag mig för att gå om jag inte behöver.
 
Jag kommer från Göteborgstrakten och har periodvis jobbat mycket i Stockholm, hade till och med en lägenhet där ett tag. Och mitt generella intryck av Stockholm är att folk där är både trevligare och artigare än i Göteborg, framförallt inom serviceyrken som butiker, restauranger osv. Men det är också ett högre tempo i Stockholm - i jobb, på stan, i kontakter mellan människor. Och det kanske tar ett tag att vänja sig vid att "hänga med" i det tempot, inte känna sig förbisedd och osynliggjord för att människor runtomkring håller ett högre tempo...?
 
Ahh, idag känner jag att jag verkligen kan sätta mina trevliga pålandes grannars tålamod på prov. Funderar på att dra till Ica och knuffas lite, propsa på att betala med ickefungerande betalkort, och sen vända på alla jordgubbar i asken innan de ratas. Jag ska även fråga efter varor jag vet att de knte har och demonstrativt sucka om utbudet på landet jämfört med "på min gata i staaaaaan". Wiho, det blir en toppendag! Ska bara hitta mina spegelsolglasögon som jag vägrar ta av inomhus.
 
Ahh, idag känner jag att jag verkligen kan sätta mina trevliga pålandes grannars tålamod på prov. Funderar på att dra till Ica och knuffas lite, propsa på att betala med ickefungerande betalkort, och sen vända på alla jordgubbar i asken innan de ratas. Jag ska även fråga efter varor jag vet att de knte har och demonstrativt sucka om utbudet på landet jämfört med "på min gata i staaaaaan". Wiho, det blir en toppendag! Ska bara hitta mina spegelsolglasögon som jag vägrar ta av inomhus.

Jag har bara en fråga... vad är det dina grannar pålar?! :confused:

Glöm inte att klaga på att allt är dyyyyrt också :up:


:rofl:
 
Däremot kan jag hålla med om att folk är lite dåliga på att be om ursäkt när man stöter in i varandra men faktum är att jag har större tolerans med det i tunnelbaneträngsel där det blir en smula ohållbart att säga förlåt till varenda kotte man råkar komma i kontakt med eller ens trampa på foten. Värre då när det sker här uppe på en liten ort, faktiskt.
Det är tror jag är sant. Jag är född, uppvuxen och fortfarande boende i en förort till Stockholm och ditt inlägg fick mig att komma ihåg en kommentar jag fick av en påhälsande vän. Han reagerade på att inte alla man stötte ihop med på perrongen vid t ex Slussen eller T-Centralen bad om ursäkt, och jag förstod ingenting. Jag tyckte alla bad om ursäkt!

Men dels ville han ha en ursäkt för minsta lilla nudd, och dels missade han de ursäkter som gavs för de var för "små". Om jag råkar bara preciiiis nudda någon främling i trängseln tänker jag inte mer på det och ber således inte om ursäkt, för det händer HELA TIDEN, och jag skulle snarare bli irriterad om alla dessa personer försökte ge mig en ursäkt. Det skulle ta sjukt mycket tid! :p

Om jag stöter in i någon ber jag så klart om ursäkt, men är det en väldigt lätt ihopstötning blir det ju mer att man kanske möter varandras ögon och gör nån liten gest med handen. Det räcker för att säga "det var inte meningen, shit happens". Min kompis missade helt dessa utbyten och tyckte att både de vi träffade och jag var galet otrevliga.

När jag varit på andra ställen i Sverige har jag också, precis om andra i tråden, fått kommentaren "är du från Stockholm?! Men du beter dig inte alls som en stockholmare!" Eh, nähä... bland alla mina kompisar och majoriteten av alla stockholmare jag träffat under mina 33 år är det ju inte direkt så att jag står ut som något under av artighet, direkt. :p
 
Har varit i Stockholm mååååååånga gånger och har nog bara mött på en enda otrevlig människa. Inte dömer jag resten av Stockholmarna p.g.a. en människa. Så jag tycker heller inte man kan dra alla över en kam där :)
 
Jag stötte på en otrevlig stockholmare när jag var höggravid och ville sitta. Då sa den ngt korpulenta medelålders mannen att det var självförvållat så han satt kvar. Då reste sig en äldre tant och sa att jag vet hur det är, sitt här du.
Jag har stött på en otrevlig uppsalabo också (fast han var från Kalix) som skrek att jag skulle åka hem till mitt jävla hemland då jag hade palestinasjal på mig. Jaha Norrland då svarade jag, bussen var i uppror innan vi nådde slutstationen där Polisen stod och väntade på honom. :)
Stockholmare på landet är en annan sak.
 
Alltså, jag är väl i grund och botten en lantis/bonde eller vad man nu vill välja att kalla det. Hemma finns det absolut en jargong om 08or och storstadsbor. Men jag har aldrig varit med om någon som på allvar går runt och hyser ovilja mot stockholmare, eller ser dem som otrevligare än folk är mest. Visst finns det en del "kulturskillnader" men på individnivå är väl folk olika oavsett varifrån de kommer.
 
Detta var jag med om igår:

Sitter på tunnelbanan och bredvid sitter en familj med Smålandsdialekt.
Mannen säger
-tänk vad många unga kvinnor som är ute själva såhär sent på kvällem( klockan var nio)
Vad gör de ute såhär sent? De kan väl knappast vara tvungna att var ute så sent?

Jag fick bara lust att ge den stackars mannen en kram. Och säga att det är inte så farligt att vara i Sthlm. Inte ens om man är ute själv som ung kvinna klockan nio.
Och hoppas att hans tonårsdöttrar får vara ute klockan nio.
 
Jag upplever inte sthlmare som otrevligare än någon annan i Sverige, men det är klart att det finns trevligare "kulturer" på andra ställen i världen. Jag har personligen dock svårt för övertrevlighet, upplever det smörande och icke genuint, även fast det inte är menat så.

Däremot upplever jag att många i mindre städer/byar har ett agg mot sthlmare och inte är så välkomnande. Där märker jag en stor skillnad och jag antar att det beror på att det finns så många olika typer av människor i sthlm, mångfald - inte bara kulturellt. Jag upplever att det är vanligare att folk i mindre städer ser ner på de som avviker från normen, tar plats etc. I sthlm är det så mkt avvikanden och folk som kör sitt eget race så man lyfter inte på ögonbrynen på samma sätt.
 
Jag stötte på en otrevlig stockholmare när jag var höggravid och ville sitta. Då sa den ngt korpulenta medelålders mannen att det var självförvållat så han satt kvar. Då reste sig en äldre tant och sa att jag vet hur det är, sitt här du.
Jag har stött på en otrevlig uppsalabo också (fast han var från Kalix) som skrek att jag skulle åka hem till mitt jävla hemland då jag hade palestinasjal på mig. Jaha Norrland då svarade jag, bussen var i uppror innan vi nådde slutstationen där Polisen stod och väntade på honom. :)
Stockholmare på landet är en annan sak.

Medelåldermannens fetma var väl också självförvållat?!
 
Jag upplever inte sthlmare som otrevligare än någon annan i Sverige, men det är klart att det finns trevligare "kulturer" på andra ställen i världen. Jag har personligen dock svårt för övertrevlighet, upplever det smörande och icke genuint, även fast det inte är menat så.

Däremot upplever jag att många i mindre städer/byar har ett agg mot sthlmare och inte är så välkomnande. Där märker jag en stor skillnad och jag antar att det beror på att det finns så många olika typer av människor i sthlm, mångfald - inte bara kulturellt. Jag upplever att det är vanligare att folk i mindre städer ser ner på de som avviker från normen, tar plats etc. I sthlm är det så mkt avvikanden och folk som kör sitt eget race så man lyfter inte på ögonbrynen på samma sätt.

Jag håller med om att stockholmare sällan är välkomnade generellt sett. Många tycker att de är jätteroliga när de kallar stockholmare för fiskmåsar eller något annat nedsättande. Jag blir mest ledsen och i min ledsenhet så säger jag inte ens att jag kommer från Stockholm utan brukar säga namnet på min kommun...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät...
2
Svar
36
· Visningar
3 224
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp