Bukefalos 28 år!

Varför är tjock det värsta en kan vara?

Comatose

Trådstartare
Det här tycker jag är en jätteintressant fråga!

Varför syns så få feta kvinnor i våra medier? (Och om de syns så är det för att vi skrattar ÅT dem.) Varför uppfostras vi att tycka att överviktiga ska skämmas över sina kroppar? Varför ska de dölja sina kroppar och klä sig så att de ser så smala ut som möjligt?

Varför är det så skamfyllt att vara överviktig? Vilka värderingar lägger vi in i en fet kropp? Och varför ägnar så många, framför allt kvinnor, så mycket tid åt att skämmas över sin kroppshydda?

Vad tror ni?

Avslutar med ett filmklipp som jag tycker är väldigt fint.
 
Så du menar att det inte är det absolut VÄRSTA man kan vara? Eller menar du att det inte är stigmatiserande att vara överviktig?
 
Nja... Oprah är väl ganska rund...? Eller åtminstone en djupt älskad, respekterad och fyllig kvinna. :)
oprah-winfrey.jpg
 
Har väl att göra med ideal? Ideal varierar över tid. Det var ju snyggt och eftertraktat att vara fet tex på 1700-talet. Gärna blevfet om möjligt ;)
Nu i dagens samhälle (iaf på våra breddgrader) är det svårare att vara smal än fet. Det finns liksom få som svälter pga att de är tvugna/inte har ngt val.
Men jag håller med dig det är ju lite sjukt om att vara fet är det värsta som kan hända en liksom. En ung tjej (modell typ 15 år) sa till mig en gång att det var värre att bli tjock än att få cancer.
Nu fattade hon väl inte allvaret i sammanhanget, men liksom bara att uttala nåt sånt säger ju en del ändå...
 
Har väl att göra med ideal? Ideal varierar över tid. Det var ju snyggt och eftertraktat att vara fet tex på 1700-talet. Gärna blevfet om möjligt ;)
Nu i dagens samhälle (iaf på våra breddgrader) är det svårare att vara smal än fet. Det finns liksom få som svälter pga att de är tvugna/inte har ngt val.
Men jag håller med dig det är ju lite sjukt om att vara fet är det värsta som kan hända en liksom. En ung tjej (modell typ 15 år) sa till mig en gång att det var värre att bli tjock än att få cancer.
Nu fattade hon väl inte allvaret i sammanhanget, men liksom bara att uttala nåt sånt säger ju en del ändå...

Du skrev precis det jag tänkte nämligen att ideal är olika över tid. Jag tror att vara tjock idag signalerar egenskaper och karaktär som inte anses eftertraktade dvs att man som tjock saknar disciplin utan äter ohämmat, att man aldrig är aktiv etc. OBS - jag säger inte att det är så bara att jag stött på den uppfattningen. Och idag ska man ha disciplin, äta nyttigt, träna och inte hänga i tv-soffan typ .
På samma sätt som att jag läst om att under vissa perioder var det fint att vara ljus i hyn då om man var solbränd jobbade man på åkern och var fattig. Vet inte om det är sant att det var så men jag tror skönhetsidea handlar om att ngt som är möjligt för en liten grupp och inte den stora massan är det man ska sträva efter. Sen hänger väl skönhetsbranschen på då det är lätt att tjäna pengar på folks osäkerhet.
 
Det här tycker jag är en jätteintressant fråga!

Varför syns så få feta kvinnor i våra medier? (Och om de syns så är det för att vi skrattar ÅT dem.) Varför uppfostras vi att tycka att överviktiga ska skämmas över sina kroppar? Varför ska de dölja sina kroppar och klä sig så att de ser så smala ut som möjligt?

Varför är det så skamfyllt att vara överviktig?

Därför att vi lever i ett gammalt och djupt rotat patriarkat där kvinnans första, främsta och viktigaste attribut länge, länge, länge har varit hennes utseende. Normen har varierat, men hennes uppgift har varit att passa in i rådande skönhetsideal så väl som möjligt. Idag råder normer som säger att hon ska vara smal, alltså är feta kvinnor misslyckade som inte lever upp till kraven.
 
Öh? Varför är du så otrevlig? Jag ställde en enkel fråga. Ingenstans i min text ifrågasatte jag att man kan vara flera stigmatiserande saker. Så jag vet inte hur du läser heller.

Jag tänker att psykiskt sjuk, fattig och handikappad visserligen är saker som vårt samhälle som inte uppfattas som positiva, men att den allmänna synen i alla fall är att det är synd om de individerna. Tonen kring överviktiga uppfattar jag som otrevligare: ofta med en aggressiv underton. "Varför kan hen inte bara skärpa sig och SLUTA ÄTA?" Ungefär så. Förstår du hur jag menar?
 
Därför att vi lever i ett gammalt och djupt rotat patriarkat där kvinnans första, främsta och viktigaste attribut länge, länge, länge har varit hennes utseende. Normen har varierat, men hennes uppgift har varit att passa in i rådande skönhetsideal så väl som möjligt. Idag råder normer som säger att hon ska vara smal, alltså är feta kvinnor misslyckade som inte lever upp till kraven.
Går vi inte mot tider där normen är att vara hälsosam snarare än just smal? Hälsosam = inte överviktig. Både vad gäller män och kvinnor såklart.
 
På samma sätt som att jag läst om att under vissa perioder var det fint att vara ljus i hyn då om man var solbränd jobbade man på åkern och var fattig. Vet inte om det är sant att det var så

Det var därför jag skrev "blekfet" som ideal.
Fet = man kunde äta sig mätt och mer därtill (alltså man var välbärgad)
Blek= man behövde inte vistas ute i solen som arbetarna behövde. Man var alltså välbärgad och behövde inte kroppsarbeta
 
Har väl att göra med ideal? Ideal varierar över tid. Det var ju snyggt och eftertraktat att vara fet tex på 1700-talet. Gärna blevfet om möjligt ;)
Nu i dagens samhälle (iaf på våra breddgrader) är det svårare att vara smal än fet. Det finns liksom få som svälter pga att de är tvugna/inte har ngt val.
Men jag håller med dig det är ju lite sjukt om att vara fet är det värsta som kan hända en liksom. En ung tjej (modell typ 15 år) sa till mig en gång att det var värre att bli tjock än att få cancer.
Nu fattade hon väl inte allvaret i sammanhanget, men liksom bara att uttala nåt sånt säger ju en del ändå...


Ja, det har ju absolut med ideal att göra. Och som Stjarnhimmel säger verkar det som är svårast att nå, bli mest populärt. Men hur kommer framtidens ideal se ut då? Kommer vi att bli magrare och magrare? Eller är det mot det "sunda" som vi är på väg? Att inte ens behöva försöka gå ner i vikt, måste ju vara det "finaste"? Naturligt smal och samtidigt rosenkindad, typ.

Helt vansinnig kommentar från tjejen förresten, men det är ju den världen vi lever i så visst...
 
Öh? Varför är du så otrevlig? Jag ställde en enkel fråga. Ingenstans i min text ifrågasatte jag att man kan vara flera stigmatiserande saker. Så jag vet inte hur du läser heller.

Jag tänker att psykiskt sjuk, fattig och handikappad visserligen är saker som vårt samhälle som inte uppfattas som positiva, men att den allmänna synen i alla fall är att det är synd om de individerna. Tonen kring överviktiga uppfattar jag som otrevligare: ofta med en aggressiv underton. "Varför kan hen inte bara skärpa sig och SLUTA ÄTA?" Ungefär så. Förstår du hur jag menar?
Varför inte bara läsa det som står?
 
Går vi inte mot tider där normen är att vara hälsosam snarare än just smal? Hälsosam = inte överviktig. Både vad gäller män och kvinnor såklart.

Det är lite dubbelt det där.
Samtidigt som folk vill vara smala så har vi flyttat vår "norm" för normalt BMI. En stor del av svenskarna är överviktiga. Det har blivit så normativt att liggs på trivselövervikt att det inte längre ses som överviktigt. Detta gör iofs att det bara blir ännu mer eftertraktat att vara just smal.
Det hela bygger ju på att det som inte alla automatiskt uppnår blir MER eftertraktat.

Jämför med tex trender. När alla har ett klädesplagg upphör det att vara en trend. Exkluderingsprincipen. Intressant fenomen!
 
För att en tjock människa = lat och korkad. (inte min åsikt men samhällets) Det har ju gjorts undersökningar där tjocka människor sållas bort på arbetsmarknaden tex. Vilket väl vore okej om jobbet var ett sånt där man var tvungen att vara i fysisk form. Gäller det att vara receptionist så är det ju enbart för att ha ett snyggt ansikte utåt.

Jag är tjock och har blivit öppet hånad av främmande människor. Det gäller alla åldrar. Det är liksom ok att hoppa på tjockisar eftersom vi 1: väljer att vara tjocka och 2: är så korka så vi gnäller om det samtidigt som vi äter pizza hela dagen.
Kolla filmer, vilka har ofta de dumroliga rollerna? Jo tjockisarna.
 
Därför att övervikt inte är hälsosamt, människan är djupt rotad i övervikt ofta innebär att man har lättare att få diverse sjukdomar osv. VI attraheras av det som på lång sikt kan göra att människosläktet lever vidare. Det måste jag ändå säga att jag personligen tycker är bra, tycker inte att det är en bra ide att börja normalisera övervikt. Sen att problemet absolut INTE kommer lösas genom att folk klankar ner på överviktiga, utan problemet finns där för att vi har alldeles för bra tillgång till mat (förutom länder där svält förekommer såklart). Vi behöver inte jobba för maten utan kan åka i en drive-in och sitta ner på arslet ta fram visakortet och vipps så har man smällt i sig en Big Mac.
 
Helt vansinnig kommentar från tjejen förresten, men det är ju den världen vi lever i så visst...

Samma tjej åt bomullstussar ...

Jag tror att det smala idealet kommer att hålla i sig så länge det är svårt att uppnå
 
Går vi inte mot tider där normen är att vara hälsosam snarare än just smal? Hälsosam = inte överviktig. Både vad gäller män och kvinnor såklart.

Men vad är sunt då? Jag vet många som ser sunda ut men lever på skräpmat och godis. Inte har någon kondis alls. Inte har några muskler, utan bara är slanka. Sen vet jag såna som äter bra, lagat mat och rör på sig massor, är starka i kroppen, men ändå skulle klassas som aningen för runda för att hamna i det där sundfacket. Om man bara tittade på utsidan alltså.

Hur avgör vi vad som är sunt? Och vem bestämmer det?
 
Samma tjej åt bomullstussar ...

Jag tror att det smala idealet kommer att hålla i sig så länge det är svårt att uppnå

Om vi säger att det som är vårt ideal nu är smalhet eftersom att det är enklast att bli fet. Fet mat är billigare än sund, det är lättare att bli överviktig om man inte rör på sig (och motionsvanor är ju också en klassfråga). Skulle vi kunna ändra idealet genom att lägga fettskatt på fet mat t ex tror du? Så att det blev mer ouppnåeligt att vara överviktig?
 
Om vi säger att det som är vårt ideal nu är smalhet eftersom att det är enklast att bli fet. Fet mat är billigare än sund, det är lättare att bli överviktig om man inte rör på sig (och motionsvanor är ju också en klassfråga). Skulle vi kunna ändra idealet genom att lägga fettskatt på fet mat t ex tror du? Så att det blev mer ouppnåeligt att vara överviktig?

Tveksamt.
Idag är ju fetma ett socialt betingat problem till stor del. Fler lågutbildade är feta. Jag tror att det vore smartare att satsa på utbildning på bred front istället för straffskatter
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 155
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 730
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp