Bukefalos 28 år!

Varför är tjock det värsta en kan vara?

Det finns väl en föreställning om att alla människor har viljan och förmågan att enkelt påverka sin vikt bara de orkar bry sig lite, vilket leder till slutsatsen att det bara är dumma och sinnessvaga människor som blir eller fortsätter vara överviktiga. Det går att tjäna oerhörda summor pengar på att hålla liv i människors behov av att förändra sig själva och sina liv, vilket gör att företag aldrig är sena att förstärka den här sortens tendenser.
 
Går vi inte mot tider där normen är att vara hälsosam snarare än just smal? Hälsosam = inte överviktig. Både vad gäller män och kvinnor såklart.
"Hälsosam" i allmän användning är ungefär lika plastiskt som "snygg" i sin betydelse. Ofta betyder de till och med samma sak.

T ex så har det under flera decennier i västvärlden varit eftersträvansvärt att vara slimmad. Dvs lite fett men med muskler så att det inte blir magert. Fast och slätt utan valkar och daller. Något som vi gärna kopplar till hälsa fast man inte alls behöver vara deffad för att vara stark och fri från sjukdomar etc (tvärtom är det ju inte bra med för låg fettprocent).
 
Därför att övervikt inte är hälsosamt, människan är djupt rotad i övervikt ofta innebär att man har lättare att få diverse sjukdomar osv. VI attraheras av det som på lång sikt kan göra att människosläktet lever vidare. Det måste jag ändå säga att jag personligen tycker är bra, tycker inte att det är en bra ide att börja normalisera övervikt. Sen att problemet absolut INTE kommer lösas genom att folk klankar ner på överviktiga, utan problemet finns där för att vi har alldeles för bra tillgång till mat (förutom länder där svält förekommer såklart). Vi behöver inte jobba för maten utan kan åka i en drive-in och sitta ner på arslet ta fram visakortet och vipps så har man smällt i sig en Big Mac.

Men vem avgör då vad som är sunt? Smala människor kan vara rätt så bra osunda och runda människor kan ha en bra kondis och en bättre hälsa än en normel/underviktig.

Tror du att det är så enkelt att det handlar om hälsa (hälsobegreppet är ju som sagt lite luddigt, det syns ju inte alltid utanpå om man är frisk eller ej) eller tror du att det kan handla om samhällets värderingar? Att vi lägger in egenskaper som "lat", "girig" "okontrollerad" i en överviktig kropp och därför tycker illa om det?

Jag tycker att sättet du uttrycker dig på visar en del av hur du känner inför överviktiga: "Vi behöver inte jobba för maten utan kan åka i en drive-in och sitta ner på arslet ta fram visakortet och vipps så har man smällt i sig en Big Mac." Det är lite nedlåtande. Och precis så ser ju de flesta på överviktiga. Att de borde röra på sina arslen och sluta äta burgare. Vilket skapar ångest och självförakt hos de som är överviktiga förstås. Ond cirkel.

Men det jag undrar är: VARFÖR känner vi så inför överviktiga? Varför föraktar vi dem så? Och vilka tjänar på att vi gör det?
 
Men vad är sunt då? Jag vet många som ser sunda ut men lever på skräpmat och godis. Inte har någon kondis alls. Inte har några muskler, utan bara är slanka. Sen vet jag såna som äter bra, lagat mat och rör på sig massor, är starka i kroppen, men ändå skulle klassas som aningen för runda för att hamna i det där sundfacket. Om man bara tittade på utsidan alltså.

Hur avgör vi vad som är sunt? Och vem bestämmer det?
Jag vet inte hur vi ska avgöra det. I mitt tycke är person två i ditt exempel betydligt hälsosammare än person ett. Jag anser inte att man är osund för att man har kanske fem kilos övervikt.

Bra mat, frisk luft, regelbunden motion, mindre stress och ordentligt med sömn tror jag man kommer långt på.

Tycker @tornblomma tanke om ett socialt betingat problem är en intressant tanke också.
 
Alltså... Det finns väl ingen kvinna i den moderna västvärlden som är så känd för sin bantning som Oprah? Som pendlat så mycket i vikt och som pratat ut så många gånger om sina tvångstankar och ångest kring sin vikt?


Nja... Oprah är väl ganska rund...? Eller åtminstone en djupt älskad, respekterad och fyllig kvinna. :)
oprah-winfrey.jpg
 
Därför att övervikt inte är hälsosamt, människan är djupt rotad i övervikt ofta innebär att man har lättare att få diverse sjukdomar osv. VI attraheras av det som på lång sikt kan göra att människosläktet lever vidare.
Så vi i den moderna västvärlden är liksom det naturliga urvalets grädda? Vi har äntligen evolverat till att fatta att smalt är bra? Tur att mänskligheten lyckades överleva fram till att polletten trillade ner med Twiggy!

Nej va? ;) :rofl:
 
Precis som jag skrev är normen föränderlig, ja. Grundproblematiken består.
Men det gäller ju inte bara kvinnor. Precis som att kvinnor ska vara smala och snygga ska män vara starka och så har det också alltid varit. Männen ska jaga och försörja familjen, stå upp mot fiender och dra tyngsta lasset. Kvinnor ska vara snygga, göra sin make nöjd och ta hand om hemmet. Passar man inte in i den normen avviker man från idealet. Det finns ju stereotyper och normer som styr allt möjligt i vårt samhälle. Kön och utseende är bara två av dom.

Men nu avvek jag från ämnet känner jag.
 
Min uppfattning är att de flesta vet att det inte är bra att vara överviktig. Samtidigt blir många det. I vissa fall kanske utbildning behövs men kag tror också många är överviktiga pga att de är känsloätare och liknande. Och jag tror också att det måste bli lättare att få hjälp inom sjukvården då jag anser att det kan vara svårt att få hjälp.
Jag tror att vi går mot ett antingen eller samhälle dvs där en stor del är överviktiga samtidigt som många är smala och vältränade.
 
Jag börjar fundera på om inte tjockhet på kvinnor har tagit över rollen från promiskuöshet. Det vill säga att man föraktar bristen på disciplin och självkontroll. Att "ligga på soffan och vräka i sig fett och socker" ses lika gränslöst som man såg på kvinnor som bejakade sin sexualitet. Oavsett om de faktiskt gör det eller ej.
 
Mycket snabbmat (typ pizza, hamburgare) + ofta en MASSA CocaCola och annan läsk leder oftare till fetma än sund kost med mycket frukt och grönsaker. Det finns en orsak till, att fetman ökar även i Sverige. Den dåliga influensen kommer ursprungligen från USA ( som så mycket annat.)
Ökad fetma leder till ökade hälso- och sjukvårdsproblem enl. forskning på området. Det finns INGET positivt med att vara fet. Och ja, sina kostvanor väljer man.
 
Egentligen ska jag inte ge mig in i diskussionen om fettförakt, jag blir så fantastiskt upprörd.

Mest upprörd blir jag över de som ojar sig över hur ohälsosamt det är att vara tjock. Som om de bryr sig om tjockas hälsa? Det är bara ännu ett sätt att skamma feta människor. En jävligt nedlåtande och uppläxande attityd som är cirka noll klädsam.

Jag har märkt att det finns få saker som provocerar mer än när en tjock människa är nöjd med sig själv. Det är bara okej att vara tjock om man samtidigt ursäktar sig, "jag håller på att banta", "jag mår så dåligt över min kropp".

Bara synen av min kropp provocerar människor. Bara jag visar mig ute. Än värre är det att jag inte ursäktar mig, jag bara finns. Jäklar så provocerande.
 
Mycket snabbmat (typ pizza, hamburgare) + ofta en MASSA CocaCola och annan läsk leder oftare till fetma än sund kost med mycket frukt och grönsaker. Det finns en orsak till, att fetman ökar även i Sverige. Den dåliga influensen kommer ursprungligen från USA ( som så mycket annat.)
Ökad fetma leder till ökade hälso- och sjukvårdsproblem enl. forskning på området. Det finns INGET positivt med att vara fet. Och ja, sina kostvanor väljer man.

Men no shit att man blir fet av att leva på cola och pizza, vem har sagt annorlunda? Och självklart väljer man sina kostvanor. Jag har valt att det är lovely att starta dagen med oboy och vitt bröd samt äta snabbmat när jag önskar.

Kan rabbla upp massor positiva saker med att vara fet:
* mjuk och gosig mage
* kan bära saker i valkarna - händerna fria
* kan göra roliga ljud när jag skakar på låren
* kan få människor att hålla käften genom att sätta mig på dom.
 
Kan rabbla upp massor positiva saker med att vara fet:
* mjuk och gosig mage
* kan bära saker i valkarna - händerna fria
* kan göra roliga ljud när jag skakar på låren
* kan få människor att hålla käften genom att sätta mig på dom.
* kan ligga bekvämt på sidan med knäna ihop utan att behöva ha en kudde mellan
* får inte ont i röven av att sitta på hårt underlag
* når att slicka sina egna bröstvårtor (om brösten är tillräckligt stora)
 
Går vi inte mot tider där normen är att vara hälsosam snarare än just smal? Hälsosam = inte överviktig. Både vad gäller män och kvinnor såklart.

I den delen av landet där jag bor är det definitivt så! Om vi håller oss till tjejer: Förr (typ 90tal, början av 2000?) skulle man vara smal, det "räckte" att "bara" vara smal. Nu ska tjejen vara smal men hon ska ha muskler, annars är hon smalfet. Jepp, smalfet är ett ord som används ofta nu för tiden och det innebär tydligen att man är smal men eftersom man är otränad (dvs ohälsosam :down: ) så är man smalfet. Notera att detta är vad jag återger från min omgivning och inte mina åsikter. Jag har själv starka åsikter om vad som är ohälsosamt och inte, men jag skulle aldrig få för mig att bedömma huruvida en människa är ohälsosam eller inte bara genom att titta på dom.

En... intressant? sak jag själv har märkt är hur stor skillnad det är på hur människor behandlar en beroende på hur man ser ut. När jag var yngre (grundskoleålder) var jag en liten tjockis. Jag var absolut inte fet, men jag skulle nog tippa på 10 kg mer än mina klasskompisar. I gymnasiet fick jag grova ätstörningar och även när jag började må bättre och åt normalt igen så fick jag inte tillbaka övervikten utan jag låg på en "normal" vikt.

För 3 år sedan skadade jag mig i en ridolycka, och efter det har jag haft en massa otur med knäskador samt att jag har en tarmsjukdom som ställer till med mycket problem. Resultatet är att jag återigen har blivit överviktig. Jag är inte fet, men överviktig. Och det är STOR skillnad på hur jag blir bemött nu och hur jag blev bemött när jag var smal. Det är svårt att beskriva för er som inte har varit med om det, men det är så uppenbart att man blir bemött på vissa sätt pga vikten, och ibland är det så uppenbart att till och med ens vänner märker det och reagerar. Jag vill inte ens tänka på hur det är för alla som har rejäl övervikt och som får stå ut med mycket värre saker än mig.

Såg ett avsnitt ur en tv-serie en gång, vet inte vad den heter och följer inte den, men avsnittet jag såg handlade om hatet mot feta människor. En av huvudkaraktärerna beskriver hur det är för henne som fet kvinna i dejtingvärlden och säger bland annat att "Everybody can fuck a fat woman, but nobody wants to hold her hand in public". Om någon vet vad jag pratar om så får ni gärna berätta vad den heter, för den delen beskriver precis hur det är i vårt äckligt utseendefixerade samhälle.

Jäklar det här blev långt :D Gratis kakor till den som orkar läsa allt :angel:
 
Det här tycker jag är en jätteintressant fråga!

Varför syns så få feta kvinnor i våra medier? (Och om de syns så är det för att vi skrattar ÅT dem.) Varför uppfostras vi att tycka att överviktiga ska skämmas över sina kroppar? Varför ska de dölja sina kroppar och klä sig så att de ser så smala ut som möjligt?

Varför är det så skamfyllt att vara överviktig? Vilka värderingar lägger vi in i en fet kropp? Och varför ägnar så många, framför allt kvinnor, så mycket tid åt att skämmas över sin kroppshydda?

Vad tror ni?

Avslutar med ett filmklipp som jag tycker är väldigt fint.

Varför det anses skamfyllt tror jag är just som redan nämts; ideal och fördomar.
Jag tycker nog det anses skamfyllt att vara allt som samhället anser vara svagt på ngt vis. Det gäller alltså både psykisk sjukdom, att vara fattig eller handikappad tex(för att ta redan nämnda exempel).
De två första anses nog bland många vara något man bara får se till att sluta med.
Att vara handikappad är mer något som folk ser som något man inte styrt över själv.

Jag tycker inte man ska vara rädd för att påtala risker med olika saker eller påtala det negativa som finns i olika saker. Man kan alltså säga att det är osunt att vara överviktig utan att för den sakens skull säga att Lena som är överviktig är en sämre människa.
Att hålla på och hävda annat tycker jag bara blir löjligt.
Sen betyder inte det att Lisa, som är smal men bara äter chips och dricker kaffe, är sund.

Även riktigt smala får höra kommentarer om hur de ser ut. Jag var tunnare än vanligt i sommar. Då ansågs det helt ok att prata om att jag var mager. Och att jag borde äta mer.
Jag skulle iaf aldrig säga till någon att den är fet/mager och försöka styra dennes kost.

Jag tror absolut på utbildning. Jag vet många som klagar över sin vikt och äter i mina ögon rätt fel för viktnedgång.
Jag tror också på att få folk att må bra i själen. Så vi slipper olika ätstörningar åt både överätar-håll och de som inte äter alls.
 
@tuaphua

Jag tycker inte man ska vara rädd för att påtala risker med olika saker eller påtala det negativa som finns i olika saker. Man kan alltså säga att det är osunt att vara överviktig utan att för den sakens skull säga att Lena som är överviktig är en sämre människa.
Men vari ligger nyttan att utbilda andra människor utan att de bett om det? Om någon skulle börja förklara för mig hur jag ska leva och äta och vara skulle jag lacka ur som fan. Vad är det som får dig att tro att överviktiga är helt tappade och behöver informeras om vad deras vikt betyder rent hälsomässigt för dem?

Även riktigt smala får höra kommentarer om hur de ser ut.
Jag VISSTE att det där skulle komma. Varför måste smala brudar vara som kränkta män när man diskuterar samhällets hat mot överviktiga? Jag fattar inte. Jag är smal och har varit väldigt smal och fått kommenterar om det. Jag skulle aldrig drömma om att jämföra det med den skit överviktiga får ta ÖVERALLT IFRÅN I SAMHÄLLET. Visst, nån kan säga att jag borde äta mer och blablabla men jag kan ända slå på tvn, titta i en tidning, gå in i en affär, lyssna på folk som pratar och inse att hela världen belönar mig för att jag är smal. Allt är anpassat för mig. Det går liksom inte jämföra med det faktum att överviktiga har diskrimineras i arbetslivet, att det anses vara en fetisch att tända på tjocka tjejer, att tjocka tjejer i filmer är dumma och eller roliga men aldrig bara en vanlig smart och cool karaktär (nej, börja nu inte komma med the heat för vi vet alla att den filmen är jävligt annorlunda mot mainstreamfilmerna), att det är lögn i helvete att hitta kläder som är snygga och som passar större kvinnor, att modeller och skådisar och sångerskor världen över hatas på som fan vid minsta tecken på att de gått upp i vikt. Att det är en förolämpning att säga att nån är fet, att många smala brudar tycker att det är värre om nån kallar en fet än ful.

Varför kan vi inte diskutera fetthatet i samhället utan att smala brudar alltid måste komma med sina "åh men jag dåååå, en gång sa nån att jag skulle äta en till hamburgare"?

Lite perspektiv.
 
@tuaphua


Men vari ligger nyttan att utbilda andra människor utan att de bett om det? Om någon skulle börja förklara för mig hur jag ska leva och äta och vara skulle jag lacka ur som fan. Vad är det som får dig att tro att överviktiga är helt tappade och behöver informeras om vad deras vikt betyder rent hälsomässigt för dem?


Jag VISSTE att det där skulle komma. Varför måste smala brudar vara som kränkta män när man diskuterar samhällets hat mot överviktiga? Jag fattar inte. Jag är smal och har varit väldigt smal och fått kommenterar om det. Jag skulle aldrig drömma om att jämföra det med den skit överviktiga får ta ÖVERALLT IFRÅN I SAMHÄLLET. Visst, nån kan säga att jag borde äta mer och blablabla men jag kan ända slå på tvn, titta i en tidning, gå in i en affär, lyssna på folk som pratar och inse att hela världen belönar mig för att jag är smal. Allt är anpassat för mig. Det går liksom inte jämföra med det faktum att överviktiga har diskrimineras i arbetslivet, att det anses vara en fetisch att tända på tjocka tjejer, att tjocka tjejer i filmer är dumma och eller roliga men aldrig bara en vanlig smart och cool karaktär (nej, börja nu inte komma med the heat för vi vet alla att den filmen är jävligt annorlunda mot mainstreamfilmerna), att det är lögn i helvete att hitta kläder som är snygga och som passar större kvinnor, att modeller och skådisar och sångerskor världen över hatas på som fan vid minsta tecken på att de gått upp i vikt. Att det är en förolämpning att säga att nån är fet, att många smala brudar tycker att det är värre om nån kallar en fet än ful.

Varför kan vi inte diskutera fetthatet i samhället utan att smala brudar alltid måste komma med sina "åh men jag dåååå, en gång sa nån att jag skulle äta en till hamburgare"?

Lite perspektiv.

Ja, jag misstänkte att nån skulle hugga på det där.

Jag har varit både för smal och för fet enligt idealet. Och honestly - jag blev vidrigast bemött som för smal.
Som för smal förväntades jag tåla höra värre saker, tåla höra mer kritik iom att det ju inte anses lika fult att säga att någon är mager/knotig och att de som är så pass smala inte har det lika jobbigt som de som anses vara för feta.
Bla hade du nog inte svarat riktigt så bitskt och tufft om jag nu varit överviktig och dragit en överviktig-liknelse.

Om du missade det så skrev jag också om att vara fattig, handikappad och psykiskt sjuk.

Jag tror faktiskt perspektiv är nyttigt ja. Även för de som är överviktiga.

Och jag anser vad du än tycker att utbildning är av godo.
Varför skulle utbildning vara dåligt menar du?

Och ja, jag förstår varför man helst ser att folk inte är överviktiga om det är så att man bryr sig om personen i fråga.
Fråga någon vars förälder dött alldeles för tidigt pga övervikten om den tycker utbildning a la tvång hade varit en dum idé till den föräldern? Jag kan säga att det är iaf inte kul att behöva stötta de barnen eller övriga som blir kvar.
Jag tycker inte övervikt är ett isolerat samhällsproblem. Jag tycker folks kost öht är rätt tragisk med tanke på hur folk stressar, jobbar och mår skit. Jag tror att man med rätt kost kan styra hur man mår en hel del.
Dock är inte det en kunskap gemene man alltid har.
Och just måendet är det jag vill åt.

Jag må vara extrem i mitt tänkande iom att jag jobbar mycket fysiskt och även måste vara i psykisk balans i mitt jobb.
Jag kan inte äta skitmat eller slarva med att äta och prestera som bäst på det.

Så jäkla många mår dåligt idag. Det tycker jag är tragiskt!

Men att låtsas att det är sunt att vara rejält överviktig och att säga till någon att "du är fin som du är" är helt olika saker.
Det behöver inte vara och rent av bör inte vara allas mål att se ut som en VS-modell.
Men man kan rent krasst konstatera att balans är nyttigt och sunt.
Att man reagerar på osundhet är något mänskligt, om det så gäller rökning(woooa-- där klev jag kanske i det igen?), självsvält, droger, alkoholism eller överätande eller extremt stillasittande och antisocialt liv framför datorn tex.
Sen att reagera på det och att önska sina nära och kära ngt annat jämfört med att tvinga dem till saker eller att värdera dem enligt det är ju också enorma skillnader.

Jag tvingar ingen till något iom att alla myndiga är fria att göra som de vill.
Däremot kan jag försöka prata med mina vänner som mår dåligt. Om de så har anorexi eller är överviktiga.
Grunden är samma: du är fantastisk.. men hur MÅR du?

Mig rör det inte i ryggen om man kallar fet eller mager iom att min kropps funktion är viktigare för mig. Men jag tycker inte om när folk gör det iom att kan främmande säga så till mig kan de göra det till såna som tar det hårdare.
 
@tuaphua


Men vari ligger nyttan att utbilda andra människor utan att de bett om det? Om någon skulle börja förklara för mig hur jag ska leva och äta och vara skulle jag lacka ur som fan. Vad är det som får dig att tro att överviktiga är helt tappade och behöver informeras om vad deras vikt betyder rent hälsomässigt för dem?


Jag VISSTE att det där skulle komma. Varför måste smala brudar vara som kränkta män när man diskuterar samhällets hat mot överviktiga? Jag fattar inte. Jag är smal och har varit väldigt smal och fått kommenterar om det. Jag skulle aldrig drömma om att jämföra det med den skit överviktiga får ta ÖVERALLT IFRÅN I SAMHÄLLET. Visst, nån kan säga att jag borde äta mer och blablabla men jag kan ända slå på tvn, titta i en tidning, gå in i en affär, lyssna på folk som pratar och inse att hela världen belönar mig för att jag är smal. Allt är anpassat för mig. Det går liksom inte jämföra med det faktum att överviktiga har diskrimineras i arbetslivet, att det anses vara en fetisch att tända på tjocka tjejer, att tjocka tjejer i filmer är dumma och eller roliga men aldrig bara en vanlig smart och cool karaktär (nej, börja nu inte komma med the heat för vi vet alla att den filmen är jävligt annorlunda mot mainstreamfilmerna), att det är lögn i helvete att hitta kläder som är snygga och som passar större kvinnor, att modeller och skådisar och sångerskor världen över hatas på som fan vid minsta tecken på att de gått upp i vikt. Att det är en förolämpning att säga att nån är fet, att många smala brudar tycker att det är värre om nån kallar en fet än ful.

Varför kan vi inte diskutera fetthatet i samhället utan att smala brudar alltid måste komma med sina "åh men jag dåååå, en gång sa nån att jag skulle äta en till hamburgare"?

Lite perspektiv.

Kan tillägga att det finns fler med mig som inte lever i den värld du lever.
Jag ser sällan tv, film etc. Läser sällan tidningar/på nätet.
Kan under lååånga perioder knappt träffa annat än bara hästtjejer.

Alltså rör det mig nada om skådisar gör ngt, jag ser inte i tidningar hur folk "bör" se ut, jag ser det inte på tv/nätet. Och jag är sällan i klädaffärer..

Iom att jag vet att jag mår bättre i en värld där jag inte värderar det yttre så mkt har jag slutat bry mig om den världen. Jag orkar inte med skiten.

Så det du upplever upplever inte alla.
Jag har många vänner och bekanta som kan leva likadant eller iaf begränsa sig rätt mycket. De kan ibland behöva åka kollektivt eller åka med bil genom samhällen. Men typ så..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 836
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 742
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp