Bukefalos 28 år!

Varför är tjock det värsta en kan vara?

@tuaphua

Ja, jag misstänkte att nån skulle hugga på det där.
Hugga på vad? Hela ditt inlägg? Något specifikt? Du får gärna citera exakt vad du menar för annars blir det otydligt.

Bara för att du lever isolerad med endast hästtjejer omkring dig betyder det inte att normer och ideal inte existerar i samhället. Det är ett faktum att överviktiga utsätts för extremt mycket hat och diskriminering i samhället oavsett om du är medveten om det eller ej.

Att reagera på osundhet låter ju fantastiskt mästrande kan jag tycka. Tycka och tänka får du ju göra som du vill men om du på fullaste allvar försöker förklara för överviktiga hur de ska leva så häpnar jag. Jag lever onyttigt men det döljs av det faktum att jag är smal. Folk är så jävla dumma att de tror att smal = sund och därför bara sitter och brölar över hälsa när det gäller övervikt men ingenting annat.
 
@tuaphua

Bara för att du lever isolerad med endast hästtjejer omkring dig betyder det inte att normer och ideal inte existerar i samhället. Det är ett faktum att överviktiga utsätts för extremt mycket hat och diskriminering i samhället oavsett om du är medveten om det eller ej.

Att reagera på sundhet låter ju fantastiskt mästrande kan jag tycka. Tycka och tänka får du ju göra som du vill men om du på fullaste allvar försöker förklara för överviktiga hur de ska leva så häpnar jag. Jag lever onyttigt men det döljs av det faktum att jag är smal. Folk är så jävla dumma att de tror att smal = sund och därför bara sitter och brölar över hälsa när det gäller övervikt men ingenting annat.

Klart jag vet att alla inte lever så. Men kanske fler borde fundera kring varför de lever som de gör?
Och i ditt resonemang så framstod det som att alla lever med sånt fokus på tv/nätet/whatever att de påverkas.
Jag känner som sagt många som inte lever så.

Tycka och tänka gör vi alla. Och jag tycker nog iaf det framgår rätt tydligt i mina inlägg att myndiga människor får göra precis som de vill. Dvs jag går inte på någon.
Om någon av mina nära och kära mår dåligt och behöver prata med någon kommer jag dock prata med den om hur den mår. Vill den ha hjälp att må bättre kommer ev kosten komma på tal beroende på hur denne lever, tex anorektiker eller överätare.

Och som jag flera ggr skrivit har jag inte dragit parallell smal=sund.
Det finns många osunda smala med.

Man vill ju att de man älskar ska vara lyckliga och friska. Både av egoskälet att man vill ha dem kvar och att man vill att de ska få fulla och härliga liv.
Så om mina nära och kära blir rent osunda skulle jag reagera inuti och beroende på hur dåligt människan mår, rycka in.
 
@tuaphua


Hugga på vad? Hela ditt inlägg? Något specifikt? Du får gärna citera exakt vad du menar för annars blir det otydligt.

Bara för att du lever isolerad med endast hästtjejer omkring dig betyder det inte att normer och ideal inte existerar i samhället. Det är ett faktum att överviktiga utsätts för extremt mycket hat och diskriminering i samhället oavsett om du är medveten om det eller ej.

Att reagera på osundhet låter ju fantastiskt mästrande kan jag tycka. Tycka och tänka får du ju göra som du vill men om du på fullaste allvar försöker förklara för överviktiga hur de ska leva så häpnar jag. Jag lever onyttigt men det döljs av det faktum att jag är smal. Folk är så jävla dumma att de tror att smal = sund och därför bara sitter och brölar över hälsa när det gäller övervikt men ingenting annat.

Om folk nu är så himla dumma att de tror smal är ekvivalent med sund, som du sa..
Borde inte utbildning gynna dem då?
Kostlära i skolan kanske vore något?
Med fokus på att man måste orka och måste äta ordentligt för det.
 
Fast @tuaphua jag tror faktiskt att alla vet att man kan bli tjock av att äta för mycket fett och socker, och att det är nyttigare med grönsaker och bär o.s.v.

Att folk blir feta tror jag inte går att hindra med kostlära eller liknande. Folk vet hur man ska äta, men det funkar inte riktigt så lätt i alla lägen.
 
Och i ditt resonemang så framstod det som att alla lever med sånt fokus på tv/nätet/whatever att de påverkas.
Jag känner som sagt många som inte lever så.
Du känner många som lever totalt avskärmade från samhället? Hur har du då träffat dem? ;)

Självklart påverkas alla av dominerande normer i samhället. Det är liksom väldigt svårt att missa även för den som inte tittar på tv halva dagarna. Jag tror inte att någon i Sverige har missat att det är fult att vara fet.
 
@tuaphua
Tjocka personer är nog de sista som behöver bli upplärda om hur en "bör" äta. Vi kan nog mer om "rätt" kosthållning än de flesta smala människor som aldrig behövt tänka på vad de äter.

Tjock är inte lika med dum, hör och häpna. Jag vet precis vad och hur jag ska äta för att gå ner i vikt. Jag gör det bara inte pga skittråkigt och mycket godare med bullar än keso.

Trist att utgå från att alla vill bli smala, det ökar bara skammandet mot feta.
 
Fettma är ett socialt problem. Samtidigt som det är ett bevis på viljestyrka och kontroll att kunna uppvisa en fysiskt sett välskött kropp.

På samma vis som det för 150 år sedan var eftersträvansvärt att männen hade pondus (inte var tvungna att kroppsarbeta) och kvinnorna inte var solbrända.(av samma orsak, man behövde inte arbeta på fälten)

Det tar tid att välja rätt mat, det tar tid att bygga en vacker kropp, det kräver kunskap. Och en person som jobbar med ett stillasittande jobb i en industri samt ska försörja vovve o ungar har inget av detta.
 
Jag hade på mig ett par urgamla Lois-jeans på jobbet, sådana där med stickningar på fickorna, en av de yngre tjejerna (påtagligt rund) tyckte de var ursnygga och frågade var jag köpt dem. När jag sa att jag inhandlat dem 1980 i Malmö, tappade hon hakan och utbrast: "Kommer du i dem fortfarande?! Hur bär du dig åt för att vara så smal?"
Jag mumlade nåt om gener, och sa inte vad jag tänkte vilket var att jag inte gick på McDonalds var och varannan lunch.
Ja, trenden går mot mer och mer övervikt hos både människor och husdjur. Tänk om folk räknade foderstat åt sig själva lika noga som de gör åt hästarna ;)
Att kraftig övervikt ses som ett problem är inte konstigt egentligen, för det är ju faktiskt det. Inte bara för den överviktige som får problem med leder, orkar mindre och får fetmarelaterade sjukdomar.
Lätt övervikt är väl inget att orda om, trivs man så är det helt okej.
 
Tänk om folk räknade foderstat åt sig själva lika noga som de gör åt hästarna ;)
Det gjorde man förr! Näringsläran var inte riktigt lika långt kommen men man kunde ha ganska noggrann koll och planering av kosthållningen. Min farmor hade långa listor på hur mycket och vad som som behövdes i hushållet för att en fullgod kost och tex. köksväxtodlingen planerades i detalj för hela årets behov.

@tuaphua och tornblomma: bra inlägg!
 
Det gjorde man förr! Näringsläran var inte riktigt lika långt kommen men man kunde ha ganska noggrann koll och planering för kosthållningen. Min farmor hade långa listor på hur mycket och vad som som behövdes för att ge en fullgod kost och tex. köksväxtodlingen planerades i detalj för hela årets behov.

@tuaphua och tornblomma: bra inlägg!
Förr var det den kroppsarbetande mannen som höll formen och hans hustru som blev fyllig. Hans chef hade rondör och pondus och hans fru var fyllig.
Idag så har arbetaren och hans hustru båda rondör mens den högre "klassen" går på gym reser på hälsoresor och behåller idealvikten.

Därför ses det ner på den tjocke, han eller hon har förmodligen ett dåligt betalt arbete, uppvisar med all tydlighet dålig självkontroll och detta i ett samhälle där inkomster och självdisciplin skattas högt.

Dessutom så kommer han eller hon förmodligen att belasta vården mer än genomsnittet.

Om bakgrunden till övervikten, ja det skiter folk i.
 
@tuaphua
Tjocka personer är nog de sista som behöver bli upplärda om hur en "bör" äta. Vi kan nog mer om "rätt" kosthållning än de flesta smala människor som aldrig behövt tänka på vad de äter.

Tjock är inte lika med dum, hör och häpna. Jag vet precis vad och hur jag ska äta för att gå ner i vikt. Jag gör det bara inte pga skittråkigt och mycket godare med bullar än keso.

Trist att utgå från att alla vill bli smala, det ökar bara skammandet mot feta.

Igen: jag har påtalat att smal inte är detsamma som sund. Och alltså behövs då kostråd för samtliga.

Alla vill inte bli smala. Men samhället måste ju jobba mot att folk ska göra de val som gör dem sundast.
 
Du känner många som lever totalt avskärmade från samhället? Hur har du då träffat dem? ;)

Självklart påverkas alla av dominerande normer i samhället. Det är liksom väldigt svårt att missa även för den som inte tittar på tv halva dagarna. Jag tror inte att någon i Sverige har missat att det är fult att vara fet.

Totalt avskärmade har jag inte skrivit ngt om.

Däremot kan man om man bara hör lite om det mest bara garva åt det IOM att man fattar hur dumt det är.
Och man kan aktivt söka upp omgivningar där folk har bättre saker för sig än att snacka yta hela dagen. Alt slå på filtret och bara inte lyssna när boring topic diskuteras, bläddra förbi, byta kanal.

Men visst har inte jag heller missat att idealen är som de är.
Eller studier kring hur vi bemöts beroende av hur vi ser ut.
 
Fast @tuaphua jag tror faktiskt att alla vet att man kan bli tjock av att äta för mycket fett och socker, och att det är nyttigare med grönsaker och bär o.s.v.

Att folk blir feta tror jag inte går att hindra med kostlära eller liknande. Folk vet hur man ska äta, men det funkar inte riktigt så lätt i alla lägen.

Nej, jag förstår att det inte är det enda som måste till.

Därför poängterade jag också att det var viktigt med psykvård.
 
På samma sätt som att jag läst om att under vissa perioder var det fint att vara ljus i hyn då om man var solbränd jobbade man på åkern och var fattig.

De idealen finns fortfarande kvar i vissa kulturer. Jag arbetar med människor från många olika länder, och i vissa kulturer vill man INTE bli för mörk av solen. Så visst handlar det om tidsperioder, men även om vilken kultur man vistas i, vilka skönhetsidealen är.

(Ber om ursäkt om någon redan skrivit detta - hinner inte läsa igenom alla inläggen just nu!)
 
Förr var det den kroppsarbetande mannen som höll formen och hans hustru som blev fyllig. Hans chef hade rondör och pondus och hans fru var fyllig.

Det skrivs ofta att det förr var "fint" att vara överviktigt, jag tror det delvis är en myt. Från äldre släktingars berättelser vet jag att det inte var så för hundra år sedan och i äldre litteratur, från artonhundratalet och sjuttonhundratalet och ännu längre tillbaka, hittar man också många exempel på motsatsen. Som den klassiska historien om abboten som beklagade sig över sin fetma för slottsherren, varvid denne sa sig ha en garanterad men kostsam kur. Abboten gick med på att betala varvid slottsherren slog abboten i kedjor och satte honom på en väldigt begränsad diet - han tappade förvisso många kilon men var inte precis nöjd när han blev släppt fri.
 
Nog finns det värre saker att vara än överviktig..

Och oavsett vad en del nu så tydligt anser så kan alla som är överviktiga påverka sin vikt om de vill! Har själv varit överviktig och känner inte alls igen mig i det där resonemanget att man blir annorlunda behandlad pga sin vikt för det har jag aldrig nånsin blivit. Folk har behandlat mig som person precis likadant både som under, över och numera normalviktig.

Trivs man med att vara tjock, mår bra och har ett gott liv så är det väl bara bra, men de allra flesta med övervikt har nån gång i sitt liv bantat/gått på diet för att bli av med i af delar av den och jag hoppas att de gjort det för sin egen skull och inte för allmänhetens.

Och det är faktiskt lika illa i grunden, att nedsättande kommentera folks undervikt likväl som deras övervikt. Att ta sig den rätten att döma någon annan pga deras vikt, så varför det anses vara värre att kommentera övervikt är för mig en gåta.
 
Men det gäller ju inte bara kvinnor. Precis som att kvinnor ska vara smala och snygga ska män vara starka och så har det också alltid varit. Männen ska jaga och försörja familjen, stå upp mot fiender och dra tyngsta lasset. Kvinnor ska vara snygga, göra sin make nöjd och ta hand om hemmet. Passar man inte in i den normen avviker man från idealet. Det finns ju stereotyper och normer som styr allt möjligt i vårt samhälle. Kön och utseende är bara två av dom.

Men nu avvek jag från ämnet känner jag.
Ja? Jag har ju inte skrivit någonting om att det inte skulle finnas andra problem?
Frågan som ställdes var varför det anaes så fult att vara fet och jag svarade. Jag vet inte riktigt vad du invänder emot?
 
Alltså... Det finns väl ingen kvinna i den moderna västvärlden som är så känd för sin bantning som Oprah? Som pendlat så mycket i vikt och som pratat ut så många gånger om sina tvångstankar och ångest kring sin vikt?

Ja, men visst är hon omtyckt och respekterad ändå? Trots sina brister. Har inte hon träffat hela familjen Obama...? :)
 
Jag blir mer provocerad av "träningsnyfrälsta" som enbart äter kvarg och fun light till lunch och tränar 3 gånger om dagen, än av den överviktiga som tar en extra bulle.

Men om den extra bullen kombineras med gnäll om hur svårt det är att gå ner i vikt, då är det lika provocerande.

Det är inte magi att gå ner i vikt. Färre kalorier in, fler ut, under lång tid. Oavsett vilken diet/träningsmetod som frälst en. Skippa bullen är en bra början.

Men allt gnäll om saker folk själva kan lösa provocerar mig.
 
Det skrivs ofta att det förr var "fint" att vara överviktigt, jag tror det delvis är en myt. Från äldre släktingars berättelser vet jag att det inte var så för hundra år sedan och i äldre litteratur, från artonhundratalet och sjuttonhundratalet och ännu längre tillbaka, hittar man också många exempel på motsatsen. Som den klassiska historien om abboten som beklagade sig över sin fetma för slottsherren, varvid denne sa sig ha en garanterad men kostsam kur. Abboten gick med på att betala varvid slottsherren slog abboten i kedjor och satte honom på en väldigt begränsad diet - han tappade förvisso många kilon men var inte precis nöjd när han blev släppt fri.

Nja idealet har nog alltid varit en sund själ i en sund kropp. Men modet avspeglar det samhälle det existerar i. Fiiint mode ska ju inte vara lätt åtkomligt för kreti o pleti....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 836
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 742
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp