Bukefalos 28 år!

Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag är rätt övertygad om att @parellikusken känner till ungefär hur köttkonsumtionen ser ut, men om man befinner sig i en omgivning där i princip ingen äter kött är det klart man kan bli lite förundrad när man ser verkligheten sas?
Ja, precis. Jag är fullt medveten om att folk i allmänhet äter kött, jag ser ju stora köttdiskar i affärerna liksom och folk som står där och väljer. Men för mig känns det ändå konstigt att slå på Tv:n och se att någon faktiskt tillagar det. Man kommer så nära det då.
 
Jag skulle bli lite förvånad om en kompis bjöd på kött utan att nämna det i förväg, som ett sätt att kolla av att alla är okej med det.

Medhåll här!
I min umgeängeskrets finns ganska många vegetarianer, vissa äter endast fisk/skaldjur andra inte fläskkött. Att bjuda hem folk på middag och servera en köttbit hade jag nog inte heller gjort utan att reka av med gästerna. Iofs tror jag nog inte att jag skulle komma på tanken. Sen har jag själv så litet kök att jag sällan ställer mig och steker kött på det sättet, då blir det nog hellre en gryta/långkok.
Rent allmänt tror jag nog aldrig att jag blivit bjuden på just en "redig köttbit" hos ngn mer än typ min mormor eller liknande. Känns lite old school liksom! Äter jag en köttbit blir det grillat sommartid!
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är en blandkostare, äter mestadels vegetariskt, men äter kött ibland. Jag har varit vegetarian, men jag mådde sämre av det än att blanda. Sämst mår jag på en köttbaserad kost dock. Det är billigt med vegetariskt - om man lagar mat från grunden och baserar den på typ bönor, linser och rotsaker. Kompletterar man med helfabrikat så skulle jag nog påstå att den vegetariska kosten i många fall blir rätt dyr. De flesta jag känner har en del helfabrikat i sin matlagning, de har varken tid, intresse eller kunskap att laga mat och då kan det vara enklare att steka en köttbit, koka potatis och göra en sallad än att försöka få ihop något vegetariskt från grunden. De flesta jag känner som vill ha mer vegetariskt byter just ut en kötträtt med ett vegetariskt färdigt alternativ - ett enkelt exempel: sojafärs till tacosen vilket iaf här är dyrare än köttfärsen per kilo. Självklart är det billigare att göra en bönröra, men det ser inte ut så för de flesta i min närhet utan de vill ha ett substitut som ser ut som köttet och som man kan hantera på samma sätt.

Vegansk kost är aldrig fullgod utan tillskott eller berikade produkter iom att B12 som vi kan ta upp endast finns i tillräcklig mängd i animaliska produkter och det behövs för normala funktioner i kroppen. Så därför är en vegansk kost aldrig ett alternativ för mig.
 
Jag var vegetarian i 7 år och äter fortfarande mycket vegetariskt, och kan ärligt talat säga att jag aldrig har blötlagt någonting i hela mitt liv. Priset vågar jag inte uttala mig om, men att det skulle ta längre tid att laga vegetariskt motsäger jag mig definitivt.
Men bönor på tetra är väl billigt jämfört med kött? Jag köper alltid bönor på tetra för jag orkar inte med kokandet, och jag ser dem som billiga. Har dock ganska dålig koll på vad kött kostar.

Förövrigt är det ju superenkel mat med just bönor, bara skölja och ha i vilken rätt som helst typ.

Jag blötlägger sällan själv (bortsett från när jag får feeling och kokar bönor och linser en hel dag för infrysning i portionspåsar som sedan fyller min frys i ett kvartal) och använder gärna böntetror eftersom det är praktiskt. Däremot så blir det ju genast dyrare och det blir svårt att få till de riktigt låga portionspriserna som ibland diskuteras.

Jag har också rent generellt dålig koll på vad kött kostar då de få gångerna jag köper kött så är det dyrt "special"kött som sällan kommer ut på den helt öppna marknaden. I den affären som jag tidigare handlade en hel del i så hade de ofta kött som var orimligt billigt och där portionspriset absolut låg i nivå med tetrabönor. Däremot så handlade det om den typen av kött som ingen människa skulle skryta om att de köpt - som fryst fläsk från Italien, thailändsk kyckling osv.

Poängen från början var att det inte nödvändigtvis går att utgå från att alla har resurserna (i form utav ekonomi, tid, planeringsförmåga eller matlagningskunskap) att laga billig vego.
 
Nu drar du på väl stora växlar här av att jag förklarar vad JAG menar. För det var det jag gjorde, när jag säger att det är enkelt att äta vegetariskt så menar jag självklart inte personer som inte kan äta vegetariskt. Det borde ju framgå i sin rimlighet, ellerhur?

Om du tycker att det är osmakligt så får det stå för dig. Jag tänker iaf inte tvinga någon att äta vegetariskt om de inte kan eller har möjlighet. Däremot kan man alltid upplysa folk som faktiskt kan och har förmåga att göra valet om att det faktiskt finns ett val och att det inte ens är krångligt som många verkar tro.
Nej. Du förklarar att du menar folk som kan som svar på ett inlägg om just folk som inte kan. Det är inte jag som drar på för stora växlar, det är du som sitter och aktivt osynliggör oprivilegierade. Det är inte ett dugg ovanligt att privilegierade gärna gör det både medvetet och omedvetet, det händer i såväl samhället som i diskussioner här på buke, men det gör det inte okej och jag tänker inte sitta här och tyst acceptera det.
 
Och då säjer jag, att den som skrivit den texten hos livsmedelsverket, har tittat på internationell statistik, istället för svensk statistik.

Läser man texten så syns det tydligt.

Och med tanke på hur mycket importerade livsmedel vi äter i Sverige, så finns det en poäng med det.
Den svenska statistiken säger att det fortfarande importeras väldigt mycket soja till djurfoder. Det har skett en minskning men den verkar ha skett ganska nyligen. 2008 importerades fortfarande över 350 000 ton soja per år till Sverige. I maj förra året skrevs detta; . Soja är en viktig del av foderimporten till Sverige och utgjorde 2009 tillsammans med palmkärnkaka omkring två femtedelar av den totala importen av fodermedel. Importen av sojaprodukter till foder uppgår idag till ca 200 000 ton per år.

https://static1.squarespace.com/sta...62869/Frågor+&+Svar_Sojadialogen_Maj+2018.pdf
 
Nej. Du förklarar att du menar folk som kan som svar på ett inlägg om just folk som inte kan. Det är inte jag som drar på för stora växlar, det är du som sitter och aktivt osynliggör oprivilegierade. Det är inte ett dugg ovanligt att privilegierade gärna gör det både medvetet och omedvetet, det händer i såväl samhället som i diskussioner här på buke, men det gör det inte okej och jag tänker inte sitta här och tyst acceptera det.
Ja, eftersom jag tycker att de personerna inte är så relevanta för trådens ämne.

Det handlar inte om att osynlighetsgöra dem, det handlar om att de kan inte, så vad mer ska man säga? Det finns liksom inget mer att säga om den saken. Eller vad mer vill du ha sagt om det?

Är det superviktigt att påpeka att det finns folk som faktiskt måste äta kött? Varför är det viktigt i så fall? I just den här tråden.
 
Jag tycker att den här diskussionen är väldigt intressant! Det är ju ganska tydligt att vi alla lever olika liv, en del av oss längre ifrån varandra än andra. Det är lätt att fastna i till exempel miljöaspekten eller djurvälfärden och stirra sig blind på en enda del som ens eget hjärta klappar lite extra för eller det som ligger en närmast helt enkelt. En del tycks känna att det är en mänsklig rättighet att äta kött.

I min familj äter vi relativt mycket kött av den enkla anledningen att vi för det första tycker om kött, det är lättillgängligt och billigt för vår del. Min sambo är köttbonde, vi har nötdjur och lamm. Vi har även grisar och höns för husbehov. Vi äter också mycket helt växtbaserade måltider men det varierar kraftigt över säsong. Vi försöker äta efter säsong, kött har vi alltid något i frysen och mycket från trädgårdslandet också men till exempel tog vår potatis slut i april och ja då åt vi ingen potatis förrän den första nypotatisen kunde plockas upp i slutet av maj. När den sista ”evighetstomaten” äts upp i början på året då väntar vi snällt tills sommaren. I år blev det inget lamm till oss själva, det fanns inte tid och ork till en hemslakt. Vi äter det vi är sugna på men alltid utifrån vad som finns i frys/skafferi/trädgårdsland. Självklart handlar vi matvaror också, i så stor utsträckning det går lokalt men åtminstone svenskt, sällan importerade livsmedel så långt det går att undvika. Det här är ju jätteudda i relation till hur de flesta i Sverige lever idag antar jag.
 
Det går fortare att platta till en bit köttfärs och lägga i pannan än att vänta på att en fryst vegoburgare ska tina, hur kan det inte vara snabbmat, om vi nu enbart se till tidsaspekten? Jag skulle aldrig köpa färdiga, frysta burgare men äter ofta och gärna vegetariskt.
Det tar ca 1,5 min att micra en vegoburgare. En stekpanna (som jag inte ens har tillgång till på jobbet) blir knappt varm på den tiden.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Jag har ett kretsloppstänk…

Jag behöver bin/humlor som pollinerar mina kryddväxter, frukträd och bärbuskar för att jag så få kryddor, frukt och bär. Framför allt behövs bin/humlor för att vi ska få mat över huvud taget. Alltså potatis, bönor, mjöl, gryn, korn etc. Det tror jag att du som vegan också äter.
För att bin/humlor ska överleva behövs en omväxlande fauna och det får vi när vi har betesdjur som håller landskapen öppna.
För att inte utarma gjorden behövs naturgödsel till åkrarna.
Naturgödsel kräver att det finns kor, höns, grisar som producerar gödsel.
Har du höns och får kycklingar så föds det fler tuppar än hönor. Du kan inte behålla alla tuppar. Vad ska du göra med dem. Avliva och destruera? Synd på bra protein till människokroppen.
En ko hjälper till med krestloppet, den äter gräs och bidrar till öppet landskap. Den producerar mjölk som vi kan förädla till smör, grädde, fil, yoghurt, kvarg etc.
Avföringen blir finfin gödsel och återför fosfor till våra marker som är utarmade på just fosfor.
Den producerar nya kalvar som i sin tur bidrar till kretsloppet.
Den kossan sedan är död kan vi äta upp köttet och få i oss viktiga näringsämnen vi behöver.
Det går att koka buljong på ben (och göra lim har jag för mig).
Till sista kan vi använda skinnet till skor, jackor, väskor, plånböcker, motorcykelställ, selar, sadlar träns etc.

Mina fötter mår uteslutande bäst av skor i skinn. Till mina hästar har jag enbart träns och sadlar i skinn/läder. För att få skinn krävs kor. Och min värld tar man reda på hela djuret.

Det är självklart ditt val att inte äta kött och jag lägger absolut ingen värdering i detta.

Men kom inte och skuldbelägg oss som äter kött och påstå att det är omodernt.

Det är i allra högsta grad moderna att ha ett kretsloppstänk - tycker jag i alla fall.

Det jag gör för att bidra är att minska köttportionerna. Jag är allätare - äter alltså inte bara kött, utan även fisk, kyckling och vegetariskt. Det blir rätt trist att äta kött alla dagar i veckan.

Jag är också noga med att köpa svenskproducerad mat, inte bara kött, utan även torrvaror så lång det går. När jag har råd så köper jag ekologiskt. Framför allt när det gäller djur så har de så mycket bättre villkor i Sverige än i övriga världen.

Se länk från jordbruksverket:
http://www.jordbruksverket.se/amnes.../notkreatur.4.1cb85c4511eca55276c8000793.html

Att betänka är att det finns fler hästar än kor i Sverige. Hästar som de flesta av oss har för sitt höga nöjes skull och är en älskad familjemedlem. Om vi klappar igen lantbruket - då blir det svårt att få bra mat till vår hästar också. Allt hänger ihop och det är bra att tänka på!

/Lizzie
 
Oavsett så går det fortare att platta till köttfärs och steka en burgare än en fryst vegobiff så varför är det senare snabbmat men inte köttet som går snabbare?
Jag hade nog visserligen kanske kallat hemgjorda burgare för snabbmat om det är så att det tar mindre än tio minuter från scratch. Däremot så blir det ju mindre aktiv tid på att steka en fryst produkt jämfört att slänga ihop egna biffar och går att skala upp utan att det tar längre tid.
 
Det tar ca 1,5 min att micra en vegoburgare. En stekpanna (som jag inte ens har tillgång till på jobbet) blir knappt varm på den tiden.
Jag har induktion hemma och på jobbet, går snabbare än att micra, men nu är frågan fortfarande hur det ena kan kallas snabbmat men inte det andra som i mitt exempel.
 
Om man frågar varför folk äter kött är det väl naturligt att få det svaret? :confused:
Och jag antar istället att frågan är riktad till folk som INTE måste äta kött. För svaret blir ju så himla självklart för de som måste äta kött. "För att överleva" räcker ju då liksom.
 
Jag hade nog visserligen kanske kallat hemgjorda burgare för snabbmat om det är så att det tar mindre än tio minuter från scratch. Däremot så blir det ju mindre aktiv tid på att steka en fryst produkt jämfört att slänga ihop egna biffar och går att skala upp utan att det tar längre tid.
Fast äts det utan tillbehör då? Äter jag bara en stekt bit utplattad köttfärs eller en lövbit så går ju även det på nån minut.
 
Och jag antar istället att frågan är riktad till folk som INTE måste äta kött. För svaret blir ju så himla självklart för de som måste äta kött. "För att överleva" räcker ju då liksom.
Så de får inte svara då? Som frågan är ställd så gäller det alla som svarat.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Jag äter kött för att jag tycker att det är gott. Hur fel det än må vara. Var vegetarian i ett antal år men äter återigen kött sedan 7 år tillbaka.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 387
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 819
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp