Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

När jag läst kommentarer bakåt har det varit tydligt på flera plan, som det inlägg jag svarade på, att man tar flr givet att växterna inte lever.
Jag kan lova dig att bl a @Petruska som själv odlar grönsaker är full på det klara med att växter lever, det är snarare så att du försöker vinna billiga poäng men istället idiotförklarar alla i tråden och gör bort dig själv.
 
Jag kan lova dig att bl a @Petruska som själv odlar grönsaker är full på det klara med att växter lever, det är snarare så att du försöker vinna billiga poäng men istället idiotförklarar alla i tråden och gör bort dig själv.

Vadå vinna billiga poäng och idiotförklara? Jag svarade på en kommentar att växter även lever eftersom jag tyckte att det i den kommentaren verkade som om skribenten inte tänkte på det. Det är ni som förstorar min kommentar genom att både vara sarkastiska, förlöjliga och idiotförklara mig (inflikar att det kanske inte var du personligen som skrev allt det - ifall jag får skit nu med). Jag hade inte det syftet, men ni tycks ju tro att jag är ondskan själv så nu lämnar jag tråden. Befriar er från mig och ber om ursäkt för att jag skrev från början.
 
Vadå vinna billiga poäng och idiotförklara? Jag svarade på en kommentar att växter även lever eftersom jag tyckte att det i den kommentaren verkade som om skribenten inte tänkte på det. Det är ni som förstorar min kommentar genom att både vara sarkastiska, förlöjliga och idiotförklara mig (inflikar att det kanske inte var du personligen som skrev allt det - ifall jag får skit nu med). Jag hade inte det syftet, men ni tycks ju tro att jag är ondskan själv så nu lämnar jag tråden. Befriar er från mig och ber om ursäkt för att jag skrev från början.
Nja, du svarade på en kommentar från någon som inte vill äta djur med att kalla henne växtplågare.
 
När jag läst kommentarer bakåt har det varit tydligt på flera plan, som det inlägg jag svarade på, att man tar flr givet att växterna inte lever.

Att de lever tror jag inte någon missat...

Tack. Någon som förstår och inte förlöjligar mig. Jag ville framhäva vikten av att Växter lever, var alltså inte något menat som en pik utan konkret fakta. Djur och växter lever, så båda kan plågas.

Hur kommer du till slutsatsen att de kan plågas? De har ju inte något centralt nervsystem.
 
Vadå vinna billiga poäng och idiotförklara? Jag svarade på en kommentar att växter även lever eftersom jag tyckte att det i den kommentaren verkade som om skribenten inte tänkte på det. Det är ni som förstorar min kommentar genom att både vara sarkastiska, förlöjliga och idiotförklara mig (inflikar att det kanske inte var du personligen som skrev allt det - ifall jag får skit nu med). Jag hade inte det syftet, men ni tycks ju tro att jag är ondskan själv så nu lämnar jag tråden. Befriar er från mig och ber om ursäkt för att jag skrev från början.

Du ser inte det absurda i att ge sig in i en diskussion med att från sidan komma med påstående om en grundläggande definition av liv, en definition som ingen annan anfört som skäl för kostval och sedan dessutom påtala - för ett auditorium av många människor med genomsnittligt hög kunskapsnivå - att du nog är den enda som på riktigt förstår att växter lever?

Om du anför att du på riktigt vill ha det som skiljelinje mellan äta eller inte för egen del, så skulle det kunna vara en del av diskussionen - men med veganer och andras kostval har det ingenting att göra.
 
Låg nivå på diskussionen, vuxna mämnniskor som anser sig ha rätt attt raljera och håna. Om någon kommer med ett argument som man anser inte bara är uppåt väggarna utan långt över ens världsuppfattning, något en anser vara absurt och jättemärkligt, kan man inte bara blunda och gå vidare? Måste man håna och göra sig rolig? I synnerhet i en tråd som haft en god ton även om den går lite i cirklar. Skämmes tamefan, ni vet vilka ni är. Det är exakt såna inlägg som ni gjort som får folk att må dåligt.
 
Tack. Någon som förstår och inte förlöjligar mig. Jag ville framhäva vikten av att Växter lever, var alltså inte något menat som en pik utan konkret fakta. Djur och växter lever, så båda kan plågas.
Genom att framhäva att växter lever i tron ( eller mer troligt låtsad tro) att folk inte är medvetan om det så idiotförklarar du folk. De anses som allmänbildning och något man lär ut redan i förskolan. Vi odlade krasse till exempel. Eller så genomskådar folk dig och ser ditt försök dom lustigt och skämtar om det.

Bara som upplysning, så du slipper råka ut för det igen.
 
Som geolog kan jag nästan garantera att så är inte fallet. De är nämligen oorganiska kemiska föreningar :D däremot kan något/någon som simmar i vattnet ev få en chock (vattnet i fråga är också ett mineral om det har frusit naturligt).

Nu ska du inte komma dragandes med vetenskap här! Förr i tiden trodde man inte att djuren kände något heller, vem vet vad vi kan lära oss om oorganiska kemiska föreningars känsloliv i framtiden?! :rage:
 
Definition av kött när det gäller koststudier är också intressant. Ofta handlar det enbart om rött kött och processat kött som chark, som hypoteserna ställs upp för. Och veganer väljer bort betydligt mer än det som finns i den lilla gruppen av animalier.

Så även om konsensus varit enorm och alla studier visar att vegetarisk kost skulle varit överlägsen en kost med hög andel rött kött, finns det absolut ingenting som visar att vegansk kost är bättre i hälsomening. Det blir att dra fel och ganska ologiska slutsatser.

Den studie jag länkade till i det här inlägget - som ofta används som argument för att det är nyttigare att leva utan animalier - använde den här indelningen:

"Dietary patterns were determined according to the reported intake of foods of animal origin. Thus, vegans consumed eggs/dairy, fish, and all other meats less than 1 time/mo; lacto-ovo–vegetarians consumed eggs/dairy 1 time/mo or more but fish and all other meats less than 1 time/mo; pesco-vegetarians consumed fish 1 time/mo or more but all other meats less than 1 time/mo; semi-vegetarians consumed nonfish meats 1 time/mo or more and all meats combined (fish included) 1 time/mo or more but no more than 1 time/wk; and last, nonvegetarians consumed nonfish meats 1 time/mo or more and all meats combined (fish included) more than 1 time/wk. For some analyses, the 4 vegetarian categories (vegan, lacto-ovo–vegetarian, pesco-vegetarian, and semi-vegetarian) were combined as “vegetarian.”"

Enligt den indelningen skulle många av de som i den här tråden inte räknas som vegetarianer, vare sig av sig själva eller av gängse ordbetydelse, klassas som vegetarianer av något slag. De som hade bäst resultat rent hälsomässigt i studien var pesco-vegetarianer(vanligtvis kallade pescetarianer på svenska).
 
Tack. Någon som förstår och inte förlöjligar mig. Jag ville framhäva vikten av att Växter lever, var alltså inte något menat som en pik utan konkret fakta. Djur och växter lever, så båda kan plågas.

Det är inte konkret fakta att man kan plågas bara för att man lever. T ex är det väldig tveksamt om ens alla arter som räknas till djurriket kan plågas i den mening att de kan känna smärta. Det gäller exempelvis ostron och musslor som, även om de har ett nervsystem som gör att de kan reagera på stimuli, saknar ett centralt nervsystem som behövs för att registrera smärtsignaler.
 
Senast ändrad:
Låg nivå på diskussionen, vuxna mämnniskor som anser sig ha rätt attt raljera och håna. Om någon kommer med ett argument som man anser inte bara är uppåt väggarna utan långt över ens världsuppfattning, något en anser vara absurt och jättemärkligt, kan man inte bara blunda och gå vidare? Måste man håna och göra sig rolig? I synnerhet i en tråd som haft en god ton även om den går lite i cirklar. Skämmes tamefan, ni vet vilka ni är. Det är exakt såna inlägg som ni gjort som får folk att må dåligt.

Att kalla veganer för växtplågare och påstå att de inte verkar tro att växter lever är att raljera och att lägga tonen på precis den låga nivå som vi diskuterade innan inlägget kom. Som man ropar får man svar.
 
Tala om slöseri, att spotta ut mat!

Om man endast räknar köttdisken eller motsvarande för köttavdelning så är det givetvis en liten del av maten, räknar man in fisk, smörgåspålägg, konserver, frysdiskar mm så är det en betydligt större del.

Om man anser att man inte väljer bort en viss varugrupp handlar det förmodligen om att man inte vill ha något därifrån. De som vill ha kött (eller godis/kakor/bröd/mejeri...) är säkert klart medvetna om att de valt bort den mat de önskar.

Really? Slöseri att spotta ut en tugga?

Jag tycker inte att kött är någon stor bit alls att välja bort. Men jag är inte vegan, utan pescetarian så det är enbart kött från annat än fisk och skaldjur som väljs bort.

Nu har jag, personligen, aldrig hort nagon ifragasatta en vegan. Daremot har jag ofta hort, precis som den har tradstarten, veganer ifragasatta icke veganer.



Innebar det att du talar om for andra att de kor fel bil, bor fel, handlar fel, etc?
Jag blir ifrågasatt trots att jag äter det mesta. ”Får du verkligen i dig alla näringsämnen”: Och en tydlig lättnad när de får ett ja på frågan om mitt barn är köttätare.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 139
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 699
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 001
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp