Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Du äter inte mamma scan men när jag ser mig om i lunchrummet så är det ändå några som äter korv, fryspizza, paj osv. Jag lagade inte tillräckligt med mat igår så jag plockade fram en vegoburgare att äta till lunch, men tänker att hade jag varit köttätare hade jag tagit en fryst köttburgare. Inte stått där och format burgaren själv, det hade ju liksom inte varit snabbmat då.
Det går fortare att platta till en bit köttfärs och lägga i pannan än att vänta på att en fryst vegoburgare ska tina, hur kan det inte vara snabbmat, om vi nu enbart se till tidsaspekten? Jag skulle aldrig köpa färdiga, frysta burgare men äter ofta och gärna vegetariskt.
 
Nej ska man köpa färdigmat så blir det såklart knepigare, men det går ju framåt. Det kommer mer och mer färdigmat som är vegetarisk.

Allergier kan såklart oxå ställa till det. Men hur många lagar aldrig mat själv, är allergisk mot alla sorters bönor osv osv? Det är ju en försvinnande liten del.

Jag pratar givetvis inte om människor som inte har förmågan att äta vegetariskt, utan de som kan men bara vill inte.
Nej, det är inte en försvinnande liten del. Vi har många i det här landet som faktiskt saknar möjlighet att laga mat från grunden av olika orsaker. Att totalt bortse från de är... Alltså nu känner jag mig jävligt tjatig, men det magiska ordet är återigen privilegierat.

Då föreslår jag återigen att du läser vad du svarar på. Jag skrev att det är privilegierat att inte förstå att folk kan vara oförmögna pga ekonomi, fysik, tid, intellekt. Du plockar alltså ut ekonomi ur sammanhanget för att "det är billigare" och påstår nu att du pratar om folk som kan men inte vill, som svar på ett inlägg om just folk som inte kan.
Inser du att du genom att totalt bortse från folk som inte kan alltså bortser från stora grupper fattiga, ensamstående, sjuka och funktionsnedsatta bland annat? Och du gör det alltså som respons på ett inlägg om just såna människor. Det är jävligt osmakligt.
 
Äter du aldrig salami eller eller typ parma eller serrano? Jag brukar också tänka att jag bara köper svenskt kött - tills jag kommer på de där charkvarorna 🙈

Vet att du inte frågade mig, men svarar ändå: Jag har slutat äta de produkterna just därför att de i allmänhet kommer från länder med väldigt hög antibiotikaanvändning och klart sämre djurskyddslagstiftning än här.
 
Att jag och du har förmågan att tillaga vegetarisk mat på ett snabbt och enkelt sätt betyder inte att alla har den möjligheten. Jag äter själv mestadels vegetariskt och har inga problem med matlagningen. För den som har förmåga att planera blötläggning av bönor så är det heller inga problem att planera att plocka ur köttet eller fisken ur frysen i tid.

Däremot så är jag fullt medveten om att det finns personer i samhället som av olika skäl inte har förmåga att laga mat eller följa mer komplicerade instruktioner än att stoppa in valfrit helfabrikat i mikron. Då är inte längre vegetarisk mat billigare. Det är precis som @gul_zebra skriver så är det privilegierat att tro att vegetarisk mat nödvändigtivs är billigare. Ja, det blir billigt för den som har förmåga att självblötlägga bönor och använda som grund i matlagningen. Det blir genast dyrare för den som köper bönor på burk eller tetra. För den som behöver köpa helfabrikat så är det ingen större skillnad prismässigt och då brukar det finnas ett större urval och lägre priser för produkter som innehåller kött.

Jag var vegetarian i 7 år och äter fortfarande mycket vegetariskt, och kan ärligt talat säga att jag aldrig har blötlagt någonting i hela mitt liv. Priset vågar jag inte uttala mig om, men att det skulle ta längre tid att laga vegetariskt motsäger jag mig definitivt.
 
Ja, det blir billigt för den som har förmåga att självblötlägga bönor och använda som grund i matlagningen. Det blir genast dyrare för den som köpa bönor på burk eller tetra.
Men bönor på tetra är väl billigt jämfört med kött? Jag köper alltid bönor på tetra för jag orkar inte med kokandet, och jag ser dem som billiga. Har dock ganska dålig koll på vad kött kostar.

Förövrigt är det ju superenkel mat med just bönor, bara skölja och ha i vilken rätt som helst typ.
 
Det går fortare att platta till en bit köttfärs och lägga i pannan än att vänta på att en fryst vegoburgare ska tina, hur kan det inte vara snabbmat, om vi nu enbart se till tidsaspekten? Jag skulle aldrig köpa färdiga, frysta burgare men äter ofta och gärna vegetariskt.
Vegoburgarna tillagas frysta så det tar ca tio minuter från frys till bord om de tillagas i stekpanna. Ganska praktiskt som nödmat :)
 
Vet att du inte frågade mig, men svarar ändå: Jag har slutat äta de produkterna just därför att de i allmänhet kommer från länder med väldigt hög antibiotikaanvändning och klart sämre djurskyddslagstiftning än här.
Jag frågade eftersom @tornblomma skrev att hon bara åt svenskt kött, och jag själv brukar göra en tankevurpa där.
 
Haha!
Jag gjorde ett enkelt inlägg i "Varför"-tråden och det resulterade i en lång tråd med en massa köttisar i försvarsställning. Räknade inte riktigt med det, tänkte inte att det skulle vara så känsligt.
 
Det var ganska häftigt, men jag tror du menar helfabrikat? Mjöl som exempel är ett halvfabrikat.

Jag frågade vilka köttprodukter som avsågs när det talades om att folk åt halvfabrikat! Verkar varit otydlig eftersom det inte gick fram! Jag medger att jag har dålig koll på "färdigmat"!
Att allt som är processat på ngt sätt typ mjöl och havregryn är ngn form av halvfabrikat fattar jag dock! ;) Min fråga rörde "färdigmat" av kött. Fick ett bra svar dock av användaren jag frågade så hen förstod nog trots att jag uttryckte mig luddigt! :)
 
Måste man vilja bara för att man kan?

Jag kan absolut, och gör det också. Ibland. Men måste man vilja hela tiden, måste man välja vegetariskt varje gång för att man kan?

Jag äter regelbundet och i stort sett utan att tänka helt vegetariska/veganska rätter som jag tycker är jättegoda och väljer just för att jag vill äta dem. Och på samma sätt kan jag tycka det är jättegott att äta en köttbit. I båda fallen mat som jag lagar från grunden, utan halvfabrikat. Att steka en köttbit som jag äter med en sallad är nog det som går allra snabbast, tätt följt av den helvegetariska rätten pasta med tomatsås. Inget av det är särskilt svårt att laga och funkar att få till på 10-15 minuter efter stallet. Långkok - vare sig det gäller kött, bönor eller annat - undviker jag gärna.
Du har uppenbarligen inte läst mina andra inlägg, annars hade du inte ställt den frågan.
 
Äter du aldrig salami eller eller typ parma eller serrano? Jag brukar också tänka att jag bara köper svenskt kött - tills jag kommer på de där charkvarorna 🙈
TACK! Jag har gått och varit bitter över att serrano är så jävla dyrt sen jag testade när det var rabatt för ett par veckor sen. Nu kan jag se det som en fördel istället.
Mvh också en sån som "bara" äter svenskt kött men missar sånt där ibland :o
 
Haha!
Jag gjorde ett enkelt inlägg i "Varför"-tråden och det resulterade i en lång tråd med en massa köttisar i försvarsställning. Räknade inte riktigt med det, tänkte inte att det skulle vara så känsligt.
Känsligt uppfattar jag inte att det är. Mängden svar beror nog på att "Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött. " låter väldigt verklighetsfrånvänt.
 
Oavsett så går det fortare att platta till köttfärs och steka en burgare än en fryst vegobiff så varför är det senare snabbmat men inte köttet som går snabbare?
Men kryddar man inte och fixar med den? Har svårt att se hur det skulle gå snabbare än en färdig ur frysen?
 
Nej, det är inte en försvinnande liten del. Vi har många i det här landet som faktiskt saknar möjlighet att laga mat från grunden av olika orsaker. Att totalt bortse från de är... Alltså nu känner jag mig jävligt tjatig, men det magiska ordet är återigen privilegierat.

Då föreslår jag återigen att du läser vad du svarar på. Jag skrev att det är privilegierat att inte förstå att folk kan vara oförmögna pga ekonomi, fysik, tid, intellekt. Du plockar alltså ut ekonomi ur sammanhanget för att "det är billigare" och påstår nu att du pratar om folk som kan men inte vill, som svar på ett inlägg om just folk som inte kan.
Inser du att du genom att totalt bortse från folk som inte kan alltså bortser från stora grupper fattiga, ensamstående, sjuka och funktionsnedsatta bland annat? Och du gör det alltså som respons på ett inlägg om just såna människor. Det är jävligt osmakligt.
Nu drar du på väl stora växlar här av att jag förklarar vad JAG menar. För det var det jag gjorde, när jag säger att det är enkelt att äta vegetariskt så menar jag självklart inte personer som inte kan äta vegetariskt. Det borde ju framgå i sin rimlighet, ellerhur?

Om du tycker att det är osmakligt så får det stå för dig. Jag tänker iaf inte tvinga någon att äta vegetariskt om de inte kan eller har möjlighet. Däremot kan man alltid upplysa folk som faktiskt kan och har förmåga att göra valet om att det faktiskt finns ett val och att det inte ens är krångligt som många verkar tro.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 260
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 774
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp