Varför blir flugorna galna såhär års?

Alla ni som har problem med flugor, bor ni i äldre hus? Vi har haft sjukt mycket flugor senaste tiden och vi bor i ett hus från 1800-talet. Det jag funderar på är om vi kan tänka oss slippa dem den dagen vi bygger nytt?
Mitt är byggt på 50-talet. Flugor finns här, som sagt, men inte i sådana mängder som en del andra beskriver, tillräckligt för att vara enerverande dock. De är främst på övervåningen, så det kanske är på vinden de övervintrar?
 
Alla ni som har problem med flugor, bor ni i äldre hus? Vi har haft sjukt mycket flugor senaste tiden och vi bor i ett hus från 1800-talet. Det jag funderar på är om vi kan tänka oss slippa dem den dagen vi bygger nytt?

Jag tror inte att det enbart beror på husets ålder utan på många faktorer. Det huset där Anticimex fick spruta var från 50-talet och där var problemen enorma. Det hus jag bor i idag vet ingen den exakta åldern på men att det fanns på 20-talet iallafall, det finns dokument om, och här har vi aldrig haft sådana problem trots att vi bor granne med en större mjölkgård. Om jag har förstått och minns rätt av vad Anticimex sa så är det inte vanliga flugor som ger sådana här problem utan de brukar kallas vindsflugor. https://www.nomor.se/insekter-som-vallar-obehag-eller-problem/vindsfluga__436
 
Alla ni som har problem med flugor, bor ni i äldre hus? Vi har haft sjukt mycket flugor senaste tiden och vi bor i ett hus från 1800-talet. Det jag funderar på är om vi kan tänka oss slippa dem den dagen vi bygger nytt?

Nja, både och. Den äldsta delen är gammal men integrerad i den nya och likvärdig uppdatering som resten.
Vi har däremot en bro (trapp med avsats och tak) som alltid ligger i solen och det är en liten liten vind, eller ska man kalla det ett utrymme, som skulle kunna vara boven i dramat.
 
Jag vet att när mina föräldrar flyttade till vår gård på 60-talet så hade de enorma problem med flugor.

När min far rev i sovrummet upptäckte de att väggarna isolerats med gamla gödningssäckar av papper som det var kogödsel på. De tog bort de uppspikade papperssäckarna och ersatte med mineralull och problemet försvann i stort sett helt...

I mitt hus har det nog inte funnits någon kogödsel på övervåningen men huset är från 1800-talet och det finns gott om springor och vrår att övervintra i.
 
Jag tror inte att det enbart beror på husets ålder utan på många faktorer. Det huset där Anticimex fick spruta var från 50-talet och där var problemen enorma. Det hus jag bor i idag vet ingen den exakta åldern på men att det fanns på 20-talet iallafall, det finns dokument om, och här har vi aldrig haft sådana problem trots att vi bor granne med en större mjölkgård. Om jag har förstått och minns rätt av vad Anticimex sa så är det inte vanliga flugor som ger sådana här problem utan de brukar kallas vindsflugor. https://www.nomor.se/insekter-som-vallar-obehag-eller-problem/vindsfluga__436

Det skulle iallafall förklara vårat problem antagligen. Men att Anticimex svarade oss att det fanns bara ett alternativ och det var att stänga ytterdörren för alla flugor kom utifrån. Fan också........vi kunde ha blivit av med skiten tidigare....
 
Det skulle iallafall förklara vårat problem antagligen. Men att Anticimex svarade oss att det fanns bara ett alternativ och det var att stänga ytterdörren för alla flugor kom utifrån. Fan också........vi kunde ha blivit av med skiten tidigare....

Det är ju ett märkligt svar av dem när det finns något att göra åt eländet :meh:
 
Anticimex var väldigt flata... Inte särskilt intresserade. Tydligen är det bäst att gå på dom på vintern, "men vi kan skicka ut nån nu om du vill att vi tittar på det..?"
Jag frågade om de kunde göra något nu men det visste han inte. Jag skulle återkomma om det blev olidligt, just nu är det hanterbart.
 
Och vi bor också i ett gammalt hus (100 år), med tjocka väggar och mycket springor och skrymslen. Tydligen perfekt för flugor :cautious:
 
Alla ni som har problem med flugor, bor ni i äldre hus? Vi har haft sjukt mycket flugor senaste tiden och vi bor i ett hus från 1800-talet. Det jag funderar på är om vi kan tänka oss slippa dem den dagen vi bygger nytt?

Vårt hus är byggt 2015 och vi har ändå vindsflugor i mängder. Önskar vi hade gjort något åt dem under vintern, men vi får ta tag i det nästa år istället. Nu börjar de ta sig ut allihopa och sitter och värmer sig på fasaden.
 
Vi bor också i ett äldre hus. 1800tal.

Jag skulle ringa nomor och uppdatera här :o
Men så lugnade det ner sej och blev kallt och flugorna kröp upp på vinden igen. Och jag orkade inte telefonköa när de ändå inte var aktiva..

Det är vindsflugor vi har, de bor och lever egentligen ute men övervintrar i hus som tex vårt.
Vi har mängder. Alltså otrevliga mängder!
Renoverade hallen uppe nu och hade öppet upp till vinden medan taket gjordes. Fick ner några vilsna flugor till lampan och sådär så vi sprayade med typ radar. Dagarna efter alltså :wtf: det tog aldrig slut! Det var svart på golven och dammsög säkert upp en hel påse med flugor. Och det var ju bara de som hittade in till oss. Kan bara tänka mig mängderna som är kvar på vinden!
Nu solar de överlevande sig på husväggen dagar med värme. Urk!
Till hösten ska vi ta tag i det där. För det är inte roligt.. Särskilt inte när vi har småbarn och vill ha nån liten nattlampa när de ev vaknar till mitt i natten. Inte nog med att de håller en vaken med surrandet, de dyker ju också! Helst på en:nailbiting:
 
Det var ju himla nedslående att man inte kan räkna med flugfritt om man bygger nytt. :arghh:

Tack för svar! Jag ska kolla upp de där vibdsflugorna. Det är säkerligen sådana vi har också. I onsdags var det vidrigt även utomhus för de solade på en av våra byggnader, och när jag gick förbi det huset studsade det ber flugäckel på mig och de surrade som fan. Jag hatar flugor!! :arghh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp