Varför blir flugorna galna såhär års?

Jag bor på landet. Granne med en relativt stor bondgård med mjölkkor. Korna går på sommarbete ända fram till min hästhage som gränsar till trädgården de flesta åren. Övriga år går korna på andra sidan vägen men det blir ungefär lika långt till vårt hus. Mina hästar går i hagen som går runt trädgården och jag har ca 4 meter mellan stalldörren och dörren in till huset. Vi slår kanske ett hundratal flugor varje säsong inomhus. De har förmodligen inget intresse av att komma in? De har ju fullt upp med att irritera korna! I stallet kan vi ha ett fåtal flugor varje sommar. Sedan det blev höst har vi slagit två flugor inomhus. Min son hade mer flugor när han bodde mitt i stan än vad vi någonsin har haft här.
 
Åh getter, ge mig getter! :love:
Jag får nöja mig med nån hund, ett par katter och sisådär 40 hästar. Jag vill ha getter.
Här är två och en halv:

12063146_1049109551800788_1979210983_n.jpg


Närbilder:

12256851_833682966748621_807046221_n.jpg


12237190_766918843436636_2133145998_n.jpg


NEJ! Jag vet inte hur en gör bilderna mindre...
 
Jag bor på landet. Granne med en relativt stor bondgård med mjölkkor. Korna går på sommarbete ända fram till min hästhage som gränsar till trädgården de flesta åren. Övriga år går korna på andra sidan vägen men det blir ungefär lika långt till vårt hus. Mina hästar går i hagen som går runt trädgården och jag har ca 4 meter mellan stalldörren och dörren in till huset. Vi slår kanske ett hundratal flugor varje säsong inomhus. De har förmodligen inget intresse av att komma in? De har ju fullt upp med att irritera korna! I stallet kan vi ha ett fåtal flugor varje sommar. Sedan det blev höst har vi slagit två flugor inomhus. Min son hade mer flugor när han bodde mitt i stan än vad vi någonsin har haft här.

Så är det här också. Inte mycket de senaste åren trots bönder runt om. Första året dock för då hade de tydligen vänt och gödslat en åker väldigt sent.

Men nu pratar vi hösten liksom. Från oktober till december (december var det förra året, får se hur det blir i år). Sommaren utan alltså....hösten miljoner.
 
Vi har sällan särskilt mycket flugor sommartid heller, utan det är höstmånaderna.
Tog ner flugfällorna samtidigt som jag satte upp ljusstakarna förra året. I år ser det inte ens så lindrigt ut. Bläääääää.
 
Jag undrade för en stund om vi var ensamna i världen med problemet....
:banana::p

Är inte särskilt nöjd när de dimper ner i håret :wtf: om natten eller när man inte kan ha lampan tänd i sovrummet med risk för att aldrig få somna innan flugorna gör det.. Dessutom är de för många att jag skulle behöva köpa en pall med flugsmällare för att komma åt dom den vägen.

Hittade att det är sk Vindsflugor som skall övervintra och därför kommer inomhus.
Ska ringa vårt skadebekämningsbolag imorron och höra om det finns botemedel. Vill ni jag ska uppdatera er om eventuella svar?
 
Jag undrade för en stund om vi var ensamna i världen med problemet....
:banana::p

Är inte särskilt nöjd när de dimper ner i håret :wtf: om natten eller när man inte kan ha lampan tänd i sovrummet med risk för att aldrig få somna innan flugorna gör det.. Dessutom är de för många att jag skulle behöva köpa en pall med flugsmällare för att komma åt dom den vägen.

Hittade att det är sk Vindsflugor som skall övervintra och därför kommer inomhus.
Ska ringa vårt skadebekämningsbolag imorron och höra om det finns botemedel. Vill ni jag ska uppdatera er om eventuella svar?
Gör det! Jag har inte jättemycket flugor, så det skulle förmodligen inte ingå i hemförsäkringen. Men de kanske har tips :up:
 
De är långsamma, äckliga och saknar fullständigt koordintaionsförmåga. Flyger in och trasslar sig i håret, in i kläderna och ...........äckligt säger jag!
Något, jag fick en chock idag när jag öppnade ytterdörren och skulle gå in. Ut kommer en fluga flygandes och krockar rätt i sidan på mitt huvud. Fattar inte varför deras koordinationsförmåga är lika med noll så här års, den är ju toppen på sommaren... noll logik nä... :/
 
Hittade att det är sk Vindsflugor som skall övervintra och därför kommer inomhus.
Ska ringa vårt skadebekämningsbolag imorron och höra om det finns botemedel. Vill ni jag ska uppdatera er om eventuella svar?
Men om de ska övervintra, varför dör de då? Här kommer det in små flugor och stora gigantiska spyflugor, dödar jag dom inte själv så ligger de döda någonstans. :wtf:
 
Jag undrade för en stund om vi var ensamna i världen med problemet....
:banana::p

Är inte särskilt nöjd när de dimper ner i håret :wtf: om natten eller när man inte kan ha lampan tänd i sovrummet med risk för att aldrig få somna innan flugorna gör det.. Dessutom är de för många att jag skulle behöva köpa en pall med flugsmällare för att komma åt dom den vägen.

Hittade att det är sk Vindsflugor som skall övervintra och därför kommer inomhus.
Ska ringa vårt skadebekämningsbolag imorron och höra om det finns botemedel. Vill ni jag ska uppdatera er om eventuella svar?

Jaa! Hoppas på något slags mirakel! :banana:
 
Jag undrade för en stund om vi var ensamna i världen med problemet....
:banana::p

Är inte särskilt nöjd när de dimper ner i håret :wtf: om natten eller när man inte kan ha lampan tänd i sovrummet med risk för att aldrig få somna innan flugorna gör det.. Dessutom är de för många att jag skulle behöva köpa en pall med flugsmällare för att komma åt dom den vägen.

Hittade att det är sk Vindsflugor som skall övervintra och därför kommer inomhus.
Ska ringa vårt skadebekämningsbolag imorron och höra om det finns botemedel. Vill ni jag ska uppdatera er om eventuella svar?

Har du fått nån klarhet i om man kan avhysa flygfäna på ett effektivt sätt?

Jag insåg igår att jag måste beställa nya fönsterfällor, de 60 jag köpt för en tid sedan är snart slut... :nailbiting:
 
Har du fått nån klarhet i om man kan avhysa flygfäna på ett effektivt sätt?

Jag insåg igår att jag måste beställa nya fönsterfällor, de 60 jag köpt för en tid sedan är snart slut... :nailbiting:
Ringde idag men orkade inte vänta i den långa telefonkön. Jag ska ringa tidigt imorron bitti istället :cool:

Det jag för övrigt läst mig till är att såna där 'grillar' , fluglampor med blått sken, kan vara väldigt effektivt att ha. I det mörkaste hörnet och se till att få rummet så mörkt som möjligt även dagtid då.
Jag ska fråga om saken imorgon! :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 346
Senast: sthu
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp