Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag räknar mycket noga.
Mina hästar går på lösdrift och får hösilage.
Bara.
Enligt analysen på hösilaget så finns där allt som de behöver.
Men det ligger litet lågt på fosfor
Selen måste man dessutom alltid tillsätta, då det inte finns i Svenskproducerat foder p.g.a. att våra jordar inte innehåller det.

Så hästarna får ett mineral med mycket selen och rikt på fosfor.
Som köldtillägg så kommer de att få havrehalm att äta.


Ja det måste man ju göra, annars så kan det ju variera oerhört på vad hästarna får i sig.
Och sådana variationer är inte riktigt bra.
Jag brukar kunna köpa foder med likadana värden i även om det kommer från olika leverantörer.


Rågvetet har jag inte sett någon analys på.
Men det andra finns det färdiga tabeller för, och det varierar så litet att man kan gå efter dem.
Rågvetet behöver du nog bara ta en analys på en gång, sedan så kan du använda det värdet hela tiden.


Konstigt, jag känner massor som är duktiga på det.


Skulle jag räkna ut foderstaten till mina så skulle jag behöva räkna om den varje vecka beroende på tillväxt, arbete eller vila.. Mina två äter 20-25kg hö/dag och häst, samt förbrukar en 250-300kg bal med halm, som liggunderlag eller äta..

Höet kommer från en och samma bonde och det finns två sorter, en tidigt skördat och en senare skördat, i båda partierna finns balar från olika gärden och innehåll. Även om det är från ett och samma gärde, så kan ena balen innehålla bara "ängsväxter" och nästa vitklöver, ytterligare nästa bal nästan bara timotej.

Havren, kornet och rågvetet måste ju ha olika innehåll beroende på var det är odlat och vilken väderlek det var den sommaren.

Mina har en sån tillväxt att under sina första 3år, ska dom öka mellan 600-800kg.. Då är det så gott som fri tillgång på allt som gäller.

Till och med "duktigt" folk har efter en noggrann foderstatsuträkning lyckats fått antingen smällfeta eller revbenspjällshästar. Det är mycket möjligt att det går att få perfekta foderstater att fungera.. Men jag har hittills inte lyckats sett en enda.. Medan folk som fodrar med ögat, har lyckats.. Det hela kanske handlar om att SE hästen och SE vad den behöver, genom kunskap.. Jag vet inte om det är det som är problemet, att många hänger upp sig på siffrorna. Istället för att skaffa sig kunskap OM hästen.. *snillena spekulerar :cool: :o *
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Och du, det är farligt om hästarna äter sand.
De kan få kolik av det.
Och sandkolik är i princip hopplöst att lösa upp.


Jag vet! Det är därför jag erbjuder mina hästar mineraler, i begränsad mängd, allra helst den bruna som varit utan mat större delen av sitt liv och därför är matagressiv och häver i sig allt! Det är ännu värre om man har ardenner och den får sandkolik, för det går inte att operera dom.

Men om man erbjuder dom foderkalk, då kan dom ju reglera den mängden med.. Har erbjudit dom kalk, men dom vill inte ha och då behöver dom det nog inte heller. Jag har inte räknat men om man kollar berggrunden här så är kalken spårlöst försvunnen. Jord och mark kännedom.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Skulle jag räkna ut foderstaten till mina så skulle jag behöva räkna om den varje vecka beroende på tillväxt, arbete eller vila..
Ja visst.
Men det gör jag ju i huvudet numera.
Jag vet hur mycket mera eller mindre de skall ha i de olika fallen.

Havren, kornet och rågvetet måste ju ha olika innehåll beroende på var det är odlat och vilken väderlek det var den sommaren.
Det ligger såpass stabilt att man inte behöver det.
Ett värde vilket som helst på dessa, duger som riktlinjer.
Jag räknar ett "ungefär-värde" på spannmål oavsett vilket som det är.
De ligger så nära.
Jag märker ingen skillnad.

Till och med "duktigt" folk har efter en noggrann foderstatsuträkning lyckats fått antingen smällfeta eller revbenspjällshästar. ..
Man måste ju titta OCKSÅ!
Inte bara räkna.

Jag brukar säga att man skall räkna på balansen och titta på hästen efter mängden.

Jag vet inte om det är det som är problemet, att många hänger upp sig på siffrorna. Istället för att skaffa sig kunskap OM hästen..
Jo, det är problemet.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Har erbjudit dom kalk, men dom vill inte ha och då behöver dom det nog inte heller.

Det är inte säkert.
Om de är fulla av andra mineraler så kan det kännas för dem som om att de har fått vad de behöver.
Även om balansen är fel.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag räknar mycket noga.
Mina hästar går på lösdrift och får hösilage.
Bara.
Enligt analysen på hösilaget så finns där allt som de behöver.
Men det ligger litet lågt på fosfor
Selen måste man dessutom alltid tillsätta, då det inte finns i Svenskproducerat foder p.g.a. att våra jordar inte innehåller det.

Så hästarna får ett mineral med mycket selen och rikt på fosfor.
Vilket mineral använder du?
Jag behöver ett med låg Ca/P kvot.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det ligger såpass stabilt att man inte behöver det.
Ett värde vilket som helst på dessa, duger som riktlinjer.
Jag räknar ett "ungefär-värde" på spannmål oavsett vilket som det är.
De ligger så nära.
Jag märker ingen skillnad.


Man måste ju titta OCKSÅ!
Inte bara räkna.

Jag brukar säga att man skall räkna på balansen och titta på hästen efter mängden.

Men, har man flera ungefär-värden, så blir ju inte tillförlitligheten så stor längre.. Då finns det ingen större vits att hålla på med beräkning.

Det jag menar är att man måste inte hålla på och räkna.. Som du själv säger så handlar allt om att man måste SE hästen med. Och har man hållt på tillräckligt länge så SER man behovena. Som du, istället för att räkna om foderstaten..

Det är den hysterin om VARFÖR man bara MÅSTE analysera allt och VARFÖR man måste RÄKNA ut en foderstat. Det är en sak med en nyhästägare, som kan behöva riktlinjer, men man måste kunna acceptera att alla inte gör det och att hästarna kan må precis lika bra, och inte ligger döda, som många vill mer eller mindre ge sken av..!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Miner vit har en högre fosforhalt än kalciumhalt.
Ca 55g och P 65g
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är den hysterin om VARFÖR man bara MÅSTE analysera allt och VARFÖR man måste RÄKNA ut en foderstat. Det är en sak med en nyhästägare, som kan behöva riktlinjer, men man måste kunna acceptera att alla inte gör det och att hästarna kan må precis lika bra, och inte ligger döda, som många vill mer eller mindre ge sken av..!

Det är ju samma inom dom som inte räknar, dom spyr galla på oss som räknar.

Jag har en kompis som köpte ett underbart vacker fullblod för några år sedan. Detta fullblod är mycket tunnt, alltså tunnare än vad mitt var en gång i tiden. Hon har henne desutom på utedrift och oanalyserat hö. När det gäller mitt fullblod skulle jag aldrig våga att inte räkna eller inte våga ha ett oanalyserat hö, både för hennes skull och för mitt skull vare sig hon står i box eller utedrift men att hon som desutom har en tunn häst inte analyserar är för mig ganska ofattbart.

Hästen reds hårt, dock vet jag inte om hon rids hårt nu. Får ett kraftfoder med 80 g protein och runt 12 mj. Och av detta kraftfoder får hon endast 1 kg av. Betamix heter det tror jag. Jag har försökt få tjejen att analysera höet och köpa ett foder med mera protein/energi tex lusern och olja plus ett mineralerfoder för att få i henne selen men nej hon tycker att hästen klarar sig på det hon får. Men hon har inte råd att analyser höet plus att ett dyrare kraftfoder funkar inte. Men varken lusern eller olja är så dyrt.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men, har man flera ungefär-värden, så blir ju inte tillförlitligheten så stor längre.. Då finns det ingen större vits att hålla på med beräkning..

Jodå.
Spannmålsvärdena är ganska så likartade och stabila, särskilt vad gäller kalk och fosfor.

Medan värdena på hö, hösilage och ensilage kan variera mellan i princip proteinlöst och rena proteintillskottet.
Jag har sett värden på mellan 8g och 75g smbpr/kg foder.
Och kalken och fosforn kan också variera från en kvot på 0,8 till en kvot på 3 eller mera.

Och eftersom just grovfodret varierar så oerhört, så måste man räkna på det och ha analys.
Samt att ju hästens foder till sin största del består av just detta grovfoder.
Där kan man inte köra på ungefär.
Då så blir det riktigt fel.

Och har man hållt på tillräckligt länge så SER man behovena. Som du, istället för att räkna om foderstaten..
Jag räknar i huvudet.
Det är fortfarande att räkna.
Om än inte på papper eller med något program som någon annan har hittat på.

Det är den hysterin om VARFÖR man bara MÅSTE analysera allt och VARFÖR man måste RÄKNA ut en foderstat.
Men förstår du fortfarande inte varför man skall analysera och räkna?
Det är för att man skall kunna komplettera och fylla upp för olika grovfoder med olika värden, så att hästarna inte skall få några brister eller fel balans på sina mineraler.

Och hästarna dör oftast inte knall och fall.
De blir bara försvagade om det blir fel.
Ett urkalkat skelett t.ex. är inte något bra för en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Ja, men då är man ju inne på det att man nog inte ska ha häst över huvudtaget. Har man inte råd att ge sin häst mat så ska man definitivt inte ha häst alls!

Men, många gömmer sig bakom att "jag har minsann räknat ut en foderstat till min häst" Oavsett hur hästen ser ut.. Som inte ung sa att man måste SE hur hästen ser ut med. Det är det som är grejjen, att efter ett tag så LÄR man sig att se vad hästen behöver och då behöver det inte analyseras hit och dit..

Och jag tycker att det är ganska otroligt att folk kostar på analyser på allt, för att iaf inte ta lärdom av något! Hästen dör inte av oanalysert foder utan det som skadar är okunnighet och/eller ignorerande.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

"Vid dessa större tävlingar är enda gången jag dessutom ger extra tillskott förutom Myoplasten som de får under hela tävlingsperioden/igångsättningen."


Ok, jag läser innantill:

förutom Myoplasten som DE får under HELA tävlingsperioden/igångsättningen.

Så jag (eller nån annan) ska behöva läsa alla dina andra inlägg för att försöka luska ut att du bara har gett det sen i våras och bara till två hästar, samtidigt som du i nåt inlägg skriver att du gett det till EN häst som var ett EXTREMFALL samtidigt som du här skriver att DE (mer än en iallafall) får myoplast under hela tävlingsperioden/igångsättningen, vilket i mina öron låter som att du ger det på rutin.
Lite luddigt och ganska inkonsekvent, har inget med att göra att meningen är tagen ur sitt sammanhang.

Du behöver inte bli sur på mig för att du uttrycker dig oklart.

TVÅ stycken är DE.

Ja för att kasta sig in en en diskussion som du gjorde så är det ganska bra att läsa alla inlägg som skrivits :angel:

Då hade DU läst att jag bara haft hästen i snart ett år och han började tävla i våras....

Och ja jag anser att man måsta ha läst alla inlägg, det gör iaf jag om jag ger mig in i en diskussion
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag är fortfarande mest förvånad över att du som är Civilingenjör inte tycker att det är roligt att räkna.
Det känns så väldigt märkligt.

Staten - ATG?
Aktiebiolaget Trav och Galopp = Staten?

Vad är det som du surrar om nu?

Distriktare är man väl anställd av staten eller??
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag använder ett Ko-Mineral.
Men det vill jag inte rekommendera någon att göra om den inte är bra på att räkna.
För då så kan det bli väldigt fel.
Det innehåller för hög halt av jod för att ges i vanlig dos eller tillsammans med alger.

Jag ger under 35g/häst och dag av det i stötdoser 2-3ggr/vecka.
Mitt hösilage räcker nästan vad gäller fosforn, så det är mest selenet och D-vitaminet som jag är jag är ute efter.
Och detta mineral ligger mycket högt på selen och D-vitamin.

Ensilage kan ha ett dåligt innehåll av D-vitamin då det inte har fått ligga i solen som hö.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Skillnaden är ganska stor på förr och nu..
Och det borde du ju veta som har levt i hästfamilj..

  • Idag avlar man annorlunda på en mer snabbväxt tävlingshäst..
NEJ det gör man INTE
  • Idag ställs mycket större krav på våra hästar prestationsmässigt, även i övrigt..
Absolut INTE. Fälttävlan var dubbellt så ansträngande då!!
  • Idag är det många som äger häst men borde på sin höjd äga en vandrande pinne..
Precis det har jag skrivit innan.
  • Idag vet ungdomen ALLT och lyssnar inte på dom äldre som vet bättre.
Det har jag ingen aning om faktiskt. De jag tränar lyssnar väldigt bra tycker jag
  • Idag finns det också en stor oseriös marknad som säljer preparat till mindre kunniga ägare
Har alltid funnits det så länge jag hållt på med hästar och tävlat. Kan räkna upp hur många tillskottsfoder som helst som användes på den tiden

Hela sättet att handha häst idag är ljusår från det som var förr..
Jasså på vilket sätt då??
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Distriktare är man väl anställd av staten eller??

Både ja och nej.
Staten - ja, men anställd - kanske.
Det är ett sorts eget företagande under paraplyorganisationen Jordbruksverket.

Det är en alldeles unik variant som bara finns för just Veterinärer.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det blev olika bra olika år.
Man talade ofta om de olika "årgångarna".
Vissa årgångar var mycket bättre än andra.
Och det berodde till största delen på hur bra grovfodret var det året.

Detta "årgångande" där vissa årgångar var förlorade, det är inget som vi vill ha tillbaka.
Utan nu i modern tid så kompencerar vi för det genom att räkna ut vad fölen behöver och ge dem det även ett besvärligt höår.

Det måste verkligen gått förbi mig för tävlingsmässigt så bettyde årgången på hästen nada

Det räknades för fullt för 20 år sedan.
Min första lilla bok om foderstater heter "Hästens utfodring" och är av Christina Planck.
Det är utgiven av LTs förlag år 1974.
Mitt exemplar är tryckt 1979.

Det har alltså funnits en liten populärvetenskaplig bok för allmänheten redan 1974.
1979 så var den tryckt i sammanlaggt 20 000 exemplar.
Jag gissar att det innebär att i alla fall så många var intresserade av att räkna foderstater då.

Det är 32år resp 28år sedan.

Inte_Ung - gammal.

Tja jag har tre ex av den boken hemma, liksom de flesta jag känner. Men inte räknades foderstater för det. Man tittade i boken och la vissa saker på minnet men inte satt man efter mallar och fyllde i siffror.

Höanalys var inte vanligt om det ens gjordes någon
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är det som är grejjen, att efter ett tag så LÄR man sig att se vad hästen behöver och då behöver det inte analyseras hit och dit...

Åja, det behöver fortfarande analyseras "hit och dit".
För annars så vet man ju inte hur man skall ge hästen det som den behöver.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Om hur det var med räknande för 20 år sen har du nog rätt i. Då hade redan jordbruk och hästhållning skilts åt. Inte många hästägare hade satt sig in i foderlära. Skadefrekvens och hållbarhet över decennierna har jag inte sett ngn statistik på, tror det är svårt att uttala sig om.

Om man går tillbaka bortåt 100 år beräknade dock många hästbönder maten noggrant för sina djur. Ibland var det missväxt och de fick inte till det i alla fall men de försökte.

I min farmorsfars anteckningar från 20talet kan man läsa vad viktigt han tyckte det var att att komplettera moderstonas och unghästarnas klöver- och timotejhö med havre, kokt potatis, drank, linfrö och solroskakor för att ge som han skriver ”alla sorters äggvita” Med det menade han säkert de essentiella aminosyrorna fast han nog inte kunde det ordet. Han var en oskolad bonde från de hälsingska skogarna men inhämtade på något sätt kunskaper för att sköta sina djur bra. När det inte fanns klöverhö utan bara gräshö gav han krita till fölmärrar och unghästar för kalk/fosforbalansens skulle. Han skriver också att han gav arbetshästarna – nordsvenskar- 17 kg torrsubstans vid riktigt hårt arbete så att de ”måtte orka hela dagen”.

1938 skrev Joel Lundbladh en foderlärobok som står sig väl än idag.

Helt off topic så ärvde jag en annan bok av farmorsfar också. John Vennerholms Svenska jordbrukets bok fråm 1920. Om hovens sjukdomar skriver han att fång utlöses ffa av råg, vete och korn särskilt om den är obehandlad och att en akut åtgärd är att ställa hoven i kallt vatten. Detta har väl inte slagit igenom än snart 100 år efteråt även om Pollit häromåret redovisade en studie som visade att fångförloppet lindrades av kylbehandling. HH



Nu blir jag jättenyfiken på hur de på 20-talet räknade på foderstatus utan analyser??????

För du kan vä inte mena att man redan på den tiden skickade in foderanalyser till laboratorier??

Detta du beskriver ovan är ju det som många gör idag som INTE räknar foderstatus, de går på erfarenhet och känn
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det måste verkligen gått förbi mig för tävlingsmässigt så bettyde årgången på hästen nada
Du är inte gammal nog för att minnas det tydligen.
Fråga i familjen.

.... men inte satt man efter mallar och fyllde i siffror.
Joho då.
På min ridskola så.
Och även på andra ställen i närheten.

Höanalys var inte vanligt om det ens gjordes någon
Det var mycket dyrt och komplicerat.
D.v.s. det kostade i kronor lika mycket som nu.
Så det gjordes centralt av hushållningssällskapen för några "standard-skördar" för året.
Och så fick man ungefärvärden därifrån.

Det var i alla fall bättre än inga värden alls.
Jag vet dock att jag köpte analyserat hö redan 1982.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Du är inte gammal nog för att minnas det tydligen.
Fråga i familjen.

Jag refererade till ca 20år tillbaka då borde jag rimligvis inte vara för ung eftersom jag redan då tävlade svår klass


Joho då.
På min ridskola så.
Och även på andra ställen i närheten.

Jag pratar privatpersoner/tävlingsryttare/uppfödare


Det var mycket dyrt och komplicerat.
D.v.s. det kostade i kronor lika mycket som nu.
Så det gjordes centralt av hushållningssällskapen för några "standard-skördar" för året.
Och så fick man ungefärvärden därifrån.

Det kostade betydligt mer då än vad det gör nu
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp