Varför förstöra hästarna.

S

Snuggles

Hej jag har en fundering som kanske skulle ligga under trav-forumet men då jag vill ha respons även av "ridfolk" så lägger jag den här istället.
Jag tycker att man borde förbjuda att stoppa travhästens öron fulla av bomull eller dyl.
Samt att förbjuda tungband.
Man förstör ju hästen för all framtid, de klarar inte av att vistas ute och höra normala ljud utan att krypa ur skinnet eller bli helt galna.
Likadant är det med tungband, hästarna blir ju alldeles tok oroliga i munnen när de sen ska gå utan. Jag tycker man måste tänka ett steg till, faktum är ju faktiskt att de flesta travisarna blir inga stor stjärnor och de allra flesta slutar som ridhästar efter några år.
Men går inte längre att rida med bett i munnen. Ska det verkligen få gå till så här :confused:
Tycker så synd om dessa hästar som får sina liv förstörda. :cry:

Från lilla jag med egen travis som knappt går att rida med bett.
 
men det är nog inte så att din häst har blivit förstörd pga av det.
tänk på hur många hästar det finns som har varit travare och gått lopp, med tungband och bomull i öronen, och nu rids på vanligt bett och utan bomull i öronen. :smirk:
jag vet hur många som helst.
inte en enda travare jag vet blir knäpp av att inte ha bomull i öronen, jag har själv en f.d. travare..
det handlar inte om tungband eller bomull i öronen, det handlar om att hästen måste vänja sig och lugna ner sig.
det är en jättestor omställning för hästen att gå från tävlande travhäst till ridhäst, klart dom blir snurriga i huvudet.
om du tar det lugnt med din häst och tar och går promenader med henne ett tag så att hon lugnar sig och lär sig lyssna på dig ska du se att det går mycket bättre sen när du väl börjar rida.
 
Nja, tror inte promenader hjälper. Det är 13 år sedan kusen klev av travbanan och är skolad och duktig. Men kan inte hålla tungan i styr. Lägger den över bettet hela tiden. Just på min kuse behöver jag inget ludd i öronen, är säkerheten själv utomhus. Men en travare jag red i förra veckan blev tvär nojjig av trafiken när jag red utan tussar, höll på att sluta i fronten på en lastbil....inte kul. Har också haft en travare på foder tidigare, hon gick inte heller att rida utan tussar.
 
Så vi ska sluta med detta för att små flickor som inte kan något om hästar kanske kommer att köpa dessa travare och använda dem som ridhästar så småningom?

Vi kanske helt enkelt ska ge fasen i att föda upp, träna och tävla travare, för de flesta blir ju iallafall inget annat än misshandlade nervvrak som om de har en himla tur hamnar hos små flickor som du! :idea: :angel:


Jag tycker istället vi borde förbjuda barn under 25 med mindre än 10 års hästerfarenhet att köpa en fd. travare! :devil: :angel: :eek: :devil:
 
Vet du VARFÖR man har det??
om inte...så ta reda på det isåfall

Lät spydigt det där... :(
Kan väl inte påstå att jag är proffs på området men när jag var tonåring så praktiserade jag i ett travstall och på den travbanan så gick det mesta med tussarna ut på att öka farten på upploppet.
 
Hmm min travare går alltid utan bomull i öronen sen jag tog över honom, och han är inte speciellt fjantig för ljud. Visst är han överpigg så kanske han kan skutta till det blåser och nåt skramlar till. Men han bryr sig inte ett skvatt i bilar, flygplan eller sånt.
Och han har aldrig lagt tungan över bettet heller.

Och att endel använder tungband är väl pga att dom biter sig i tungan om jag inte är helt ute och cyklar? Är inte helt insatt i det.
Men min pålle är superfin i munnen.
Finns alla typer av hästar som inte har förtroende för handen. Att säga att man förstör hästen med bomull och tungband tycker jag är att ta i...
 
Men oj vad du tar i.....
Nu råkar jag ha 26 års erfarenhet av hästar och är i dagsläget 32 år. Har fyra hästar varav en är fd travare.
Så då är jag kvalificerad då?
 
Jag blir bara så trött på en del människor :crazy:
HUR kan du säga att man förstör en häst genom att sätta tungband och bomull på :confused: :confused:...och dessutom PÅSTÅ utan att han nån slags hum om varför man använder sig av det????

BOMULL:Har man KANSKE i öronen på dom för att dom inte skall vara bakrädda när man kör in dom, för att kanske få en häst som är het att lugna ner sig, i transporter så dom slipper höra allt oljud.
RYCKTUSSAR:Använder man i lopp, för att hålla hästen lugn i starten för att kunna dra ur dom när det behövs, oftast 5-600 kvar...

TUNGBAND: Har man för att dom inte skall lägga tungan över bettet, då blir dom nämligen ostyrbara, sitter du i ett lopp med en häst som lägger tungan över bettet så blir det tokhet....för det gör ONT...när den blir tokhet så kan den kväva sig med tungan..för den försöker och försöker få rätt den men det går inte när man har ett bra tag i tömmarna(Nej, det går inte att släppa efter mitt i ett lopp)har dom tungan över bettet så får dom också sår i bettläget och får helt enkelt ont av att ha ett bett i munnen...

Varför jag var spydig var för att du ställde inte en fråga...utan konstaterade helt enkelt att "vi" förstör våra hästar....
 
:eek: :eek: :eek:
Man upphör aldrig att förvånas.......ditt inlägg är troligen ett skämt, men ett mycket, mycket dåligt sådant :devil:

Jag tror inte du får mycket respons från dina vänner.......man behöver inte gilla trav, men att påstå att hästarna förstörs är ren ärekränkning :mad:
 
Snuggels.....du kanske skulle låta en tandläkare titta i munnen på "din lilla travis" innan du fortsätter kasta skit :crazy:
 
Varför reagera så starkt som vissa gör???? :confused:Man kan ju ifrågasätta mognaden hos den personen.
Varför är det nästan bara travare som har tendenser till att svälja tungan?
Har aldrig påstått att det är fel att träna och tävla travare, tycker bara att det är fel att göra dessa saker mot hästarna.
 
Travare kanske springer LITE fortare än en ridhäst....man kanske behöver ha ett ordentligt tag i en löpsugen travhäst när den tävlar :crazy:
 
Kan du inte tänka innan du skriver? :confused: :crazy:

Varför är det nästan bara travare som har tendenser till att svälja tungan?
Kanske för att travhästen är den ända som springer med huvudet högt? Och om man själv tar sig en funderare så är det inte helt ologiskt att tungan faktiskt kan halka ner i svalget...

Har aldrig påstått att det är fel att träna och tävla travare, tycker bara att det är fel att göra dessa saker mot hästarna
Du tycker inte det är fel att göra det mot hästarna, utan det är fel mot de människor som köper en fd. travare och sen inte klarar av den..

Tror du verkligen på allvar att lite bomull i öronen ca: 1 timme om dagen gör hästen helt döv och att den pga. av detta skulle bli ett nervvrak om man inte använde det?
Du kanske ska ta och se över hästens foderstat, träning och be en tandläkare komma på besök?
 
Har kollat tänderna och det är inget fel. Faktum kvarstår jag vet många med mig som har problem med oroliga munnar på sina travare. Och som du säger lägger tungan över och får ont, det är just så min pålle gör....men det måste ju finnas en anledning till att det nästan bara är travisar som gör sådant. Sen kan jag också undra lite över varför det inte går att utbilda en travare utan bomull när man kan utbilda ridhästar utan. Förstår att man kanske behöver göra det när man utsätter den för något speciellt, som transporten eller andra onaturliga saker, men inte till vardags bara för att man ska ut och träna.
 
Sen kan jag också undra lite över varför det inte går att utbilda en travare utan bomull när man kan utbilda ridhästar utan. Förstår att man kanske behöver göra det när man utsätter den för något speciellt, som transporten eller andra onaturliga saker, men inte till vardags bara för att man ska ut och träna.

Du pratar i nattmössan........det går utmärkt att köra in och träna utan bomull......god natt :p
 
men det måste ju finnas en anledning till att det nästan bara är travisar som gör sådant
Om du läser rnt lite bland olika trådar, ser du att det inte bara är travare som lägger tungan över bettet... men som Martha skriver kan det vara förenat med livsfara om de gör det under ett lopp..

Kan man inte istället lära sig att stoppa lite bomull i öronen på vissa ridhästar som ofta har en tendens att stressa upp sig för minsta lilla? :angel:
 
lyssna.
min häst är 11 år. hon gick på banan när hon var 3 år.
när jag fick henne var hon helt snurrig i huvvudet och förstod ingenting fast hon inte hade gått på banan sen hon var unghäst.
promenader hjälper visst för att hästen ska lugna sig.
att din(?)häst lägger tungan över bettet har knappast nåt att göra med att den haft tungband.
det finns nåt som heter tungfelsbett.
använd det om du nu måste rida med bett, annars finns även hackamore, sidepull, bitless bride mm.
den där travaren om blev nojig i trafiken, du tänkte inte på att den kanske var rädd för bilarna eller nåt annat?
det du snackar om har inget att göra med att dom har haft bomull i öronen eller tungband.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 788
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 536
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp