Varför går inte hästen ner?

hier

Trådstartare
Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna gått ner lite, men det är inte så mycket som jag hade hoppats på.

Hon en kallblodskorsning på 165, 10 år, går på lösdrift tillsammans med islänningar varav två är fånghästar, så det är definitivt inte tal om fri tillgång hos oss. Morgon och kväll ges i slowfeedingnät gemensamt, lunchen på backen, resterande timmar finns det halmnät i skogen och kvistar att tugga på. De har även halm i ligghallen om nätterna, och hon äter rätt mycket av den.

Min uppskattning är att hon äter 2 kg hösilage morgon och 4 kg kväll, lunchen ger jag henne oftast själv medan jag gör iordning, då 0,5 hösilage blandat med halm. Äter hon lunch med flocken blir det 1 kg hösilage. Spritt över dygnet äter hon uppskattningsvis allt mellan 0,5-2 kg halm beroende på hur kallt det är.

Efter ridning får hon en näve betfor och en morot tillsammans med mineralerna. Jag gav tidigare lucern då hösilaget är lågt på protein, men jag vågar inte ge det längre då det är så maffigt.

Jag börjar känna mig lite lätt förtvivlad här nu, då det känns som att hon redan får så lite grovfoder som är acceptabelt för en lösdriftshäst vintertid. Vad annat kan jag dra ner på?

Jag har tid med veterinär i mitten av januari och tänkte passa på att prata med henne om detta då. Men bollar gärna lite med er på Buke tillsvidare. Vad skulle ni göra?
 
Som andra duktiga foderkunniga här på forumet berättat för mig för länge sedan så innehåller halm ca 5 mj/TS men inget protein. Om din häst sätter i sig en massa halm pers dag så ligger den kanske ganska högt i energi trots allt och kvoten (här får någon annan gå in och förklara mer) mellan protein och energi blir fel.

Det kans kanske vara förklaringen?

För mig är halm ypperligt fodermedel eftersom jag har så högt i energi i mitt hö men de får inte fri tillgång. Då skulle de spricka.
 
Som andra duktiga foderkunniga här på forumet berättat för mig för länge sedan så innehåller halm ca 5 mj/TS men inget protein. Om din häst sätter i sig en massa halm pers dag så ligger den kanske ganska högt i energi trots allt och kvoten (här får någon annan gå in och förklara mer) mellan protein och energi blir fel.

Det kans kanske vara förklaringen?

För mig är halm ypperligt fodermedel eftersom jag har så högt i energi i mitt hö men de får inte fri tillgång. Då skulle de spricka.

Så det kanske kan vara halmen som är boven i dramat? Jag har funderat lite i de banorna eftersom hon är bukig och den sista envisa övervikten sitter verkligen över magen och sidorna.

Hon är en sån häst som verkligen äter allt hon kommer över. Grankvistar, tistlar, gräs som sticker upp ur gräset, you name it. Så sent som idag stack hon ner mulen i rykthinken och välte den för att komma åt ett par höstrån som låg längst ner:angel:

Hon är även högst i rang i flocken, så jag är orolig att hon föser bort de andra och sätter i sig mer ur näten än vad jag har uppskattat.

Jag skulle egentligen vilja fodra henne helt separat för att vara säker på hur mycket hon får i sig, men tyvärr kan jag inte åka ut flera gånger om dagen..
 
Hur lågt i protein ligger hösilaget? Det kanske är så att man ska dra bort halmen och istället öka på grovfodergivan med hösilage eller lucern beroende på vilket som är lägst i energi?
 
Hur lågt i protein ligger hösilaget? Det kanske är så att man ska dra bort halmen och istället öka på grovfodergivan med hösilage eller lucern beroende på vilket som är lägst i energi?

Det är det som är kruxet, stallägaren har inte tagit någon analys detta år. Hon tog analys förra året och har haft samma höbonde i flera år, och enligt henne brukar hans foder ligga lågt i protein, men de exakta värdena har jag inte fått, och om jag skulle be henne om analysen skulle det vara förra årets. Hon ger själv alla sina hästar lucern, hack eller pellets beroende på behov.

Jag går lite i tankarna på att just försöka minska halmen och hitta något proteinfoder som ligger så lågt som möjligt i energi. Men att t ex byta strömedel eller ta bort halmnäten i hagen är ju något som måste diskuteras med alla. Och jag vill också samtidigt att hon ska kunna hålla värmen och hålla magen igång. Usch vad svårt!
 
Det är det som är kruxet, stallägaren har inte tagit någon analys detta år. Hon tog analys förra året och har haft samma höbonde i flera år, och enligt henne brukar hans foder ligga lågt i protein, men de exakta värdena har jag inte fått, och om jag skulle be henne om analysen skulle det vara förra årets. Hon ger själv alla sina hästar lucern, hack eller pellets beroende på behov.

Jag går lite i tankarna på att just försöka minska halmen och hitta något proteinfoder som ligger så lågt som möjligt i energi. Men att t ex byta strömedel eller ta bort halmnäten i hagen är ju något som måste diskuteras med alla. Och jag vill också samtidigt att hon ska kunna hålla värmen och hålla magen igång. Usch vad svårt!
Är hästen FET eller bukig?
Och magen "bara" är stor kan den dels vara full av strå(halm mest), men den kan också vara gasig (ja, jag blev själv förvånad över hur stor en mage kan vara på en häst bara pga gaser, probiotika styrde upp det på ett par veckor).
Den kan också ha väldigt mycket mask i magen (är det kollat?) och den kan också vara helt utan bukmuskler, vilket också gör att magen kan se ofantlig ut, utan att hästen är fet för det.

Jag vill också minnas att man säger att hästar kan bli bukiga av proteinbrist, exakt vad som orsakar bukigheten då är jag osäker på, kanske är muskelbrist man tänker på då?
Hursom, att lägga till protein utan energi görs enklast med potatisprotein tycker jag. Finns att köpa av fd Kvarnbyfoder(minns inte vad de heter nu). Blandar med vatten till en smet, annars dammar det så.

Angående hur mkt protein det "brukar" vara så behöver det inte alls vara samma från år till år.
I år fick mina stallägare slå lite senare än de tänkt pga vädret, och proteinet är HUR lågt som helst. Normalt sett brukar de ha mkt bra värde på proteinet.
Men, oavsett, släng på extra potatisprotein iaf just in case då.
 
Om hösilaget har ont om protein som du misstänker och du inte ger proteintillskott så lär hästen få på tok för lite protein. Det i sig gör knappast att den äter mindre av halmen. Ser du den äta ofta så äter den förmodligen långt mer än 2 kg halm.

Det är svårt att göra något åt det om du ska ha hästen kvar med de övriga dock.
 
Är hästen verkligen fet, eller bara bukig? Bukighet är ju ett klassiskt symptom på proteinbrist, är det ett kallblod behöver det inte nödvändigtvis visa sig över rumpa och rygg.

Jag hade valt att fodra på med proteinfoder, det är inte roligt för en häst att vara hungrig ständigt. Och det kan avhjälpas med att den får rätt foder.
 
Är hästen FET eller bukig?
Och magen "bara" är stor kan den dels vara full av strå(halm mest), men den kan också vara gasig (ja, jag blev själv förvånad över hur stor en mage kan vara på en häst bara pga gaser, probiotika styrde upp det på ett par veckor).
Den kan också ha väldigt mycket mask i magen (är det kollat?) och den kan också vara helt utan bukmuskler, vilket också gör att magen kan se ofantlig ut, utan att hästen är fet för det.

Jag vill också minnas att man säger att hästar kan bli bukiga av proteinbrist, exakt vad som orsakar bukigheten då är jag osäker på, kanske är muskelbrist man tänker på då?
Hursom, att lägga till protein utan energi görs enklast med potatisprotein tycker jag. Finns att köpa av fd Kvarnbyfoder(minns inte vad de heter nu). Blandar med vatten till en smet, annars dammar det så.

Angående hur mkt protein det "brukar" vara så behöver det inte alls vara samma från år till år.
I år fick mina stallägare slå lite senare än de tänkt pga vädret, och proteinet är HUR lågt som helst. Normalt sett brukar de ha mkt bra värde på proteinet.
Men, oavsett, släng på extra potatisprotein iaf just in case då.

Jag tänkte lite åt det hållet också, skönt att någon annan hade samma tanke och att det inte bara var jag:)

Hon har en rätt ok överlinje, inga filéer som samlar vatten men heller ingen svank, man kan känna höftbenen och skuldrorna, men revbenen går inte alls att känna. Dock tycker jag att hon har lite fettnacke.

Hon har en slags "bula" fram vid skuldrorna som jag först trodde var en fettdepå, men det tror både jag, tränaren och stallägaren beror på att hon har haft en sadel som legat och klämt för långt fram (hon är även stel i bogarna). Rider endast barbacka nu i väntan på sadelutprovning.

Jag har tidigare kikat på potatisprotein och det finns även i en foderbutik ganska nära oss. Men hur fodrar man med det så att hästen äter det?
 
Är hästen verkligen fet, eller bara bukig? Bukighet är ju ett klassiskt symptom på proteinbrist, är det ett kallblod behöver det inte nödvändigtvis visa sig över rumpa och rygg.

Jag hade valt att fodra på med proteinfoder, det är inte roligt för en häst att vara hungrig ständigt. Och det kan avhjälpas med att den får rätt foder.

Det är just det jag är orolig för. Det här är mitt första kallblod, och jag känner mig väldigt osäker i hullbedömningen då jag kommer från halvblodsvärlden.
 
Det är just det jag är orolig för. Det här är mitt första kallblod, och jag känner mig väldigt osäker i hullbedömningen då jag kommer från halvblodsvärlden.

Då tycker jag du ska göra en ordentlig bedömning av hullet, ta hjälp om du inte klarar det själv. Jag hade direkt utifrån din beskrivning av hästen och foderstaten befarat proteinbrist.
 
Det är det som är kruxet, stallägaren har inte tagit någon analys detta år. Hon tog analys förra året och har haft samma höbonde i flera år, och enligt henne brukar hans foder ligga lågt i protein, men de exakta värdena har jag inte fått, och om jag skulle be henne om analysen skulle det vara förra årets. Hon ger själv alla sina hästar lucern, hack eller pellets beroende på behov.

Jag går lite i tankarna på att just försöka minska halmen och hitta något proteinfoder som ligger så lågt som möjligt i energi. Men att t ex byta strömedel eller ta bort halmnäten i hagen är ju något som måste diskuteras med alla. Och jag vill också samtidigt att hon ska kunna hålla värmen och hålla magen igång. Usch vad svårt!

Då får du ju skicka in en egen analys, så du vet vad du behöver komplettera med. Personligen tycker jag att det är väldigt lite grovfoder till en så stor häst.
 
Ut och trava i ett bra tempo en mil om dagen, det brukar göra susen!

Motionen är på gång! Hon rids 5-6 dagar/veckan, tyvärr har det blivit väldigt mycket skrittande pga det isiga underlaget och utan tillgång till ridhus. Det är bara de senaste 2 månaderna jag har kunnat rida henne ordentligt, då hon i början var lite stressad och het när hon kom, så det blev mycket markarbete och hjälp av tränare under hösten för att hitta varandra.

Hon skulle absolut behöva komma ut och sträcka på sig ordentligt varje dag! Just nu blir det klättring, lösgörande skrittarbete och när underlaget tillåter övergångar trav/galopp/skritt osv.

Vi har byggt en fin relation med allt skritt - och markarbete, men hon skulle verkligen behöva konditionstränas. Hoppas på bättre underlag snart.
 
Då får du ju skicka in en egen analys, så du vet vad du behöver komplettera med. Personligen tycker jag att det är väldigt lite grovfoder till en så stor häst.

Jamen eller hur? Precis min tanke. Hon ligger på minimibehovet även inkl all halm.

Jag börjar ganska starkt ifrågasätta min stallägare som dyrt och heligt intygar att hon får allt hon behöver och att hon inte behöver något annat.. Samtidigt tjatar hon hela tiden på mig om hur tjock min häst är och att det är förskräckligt.
 
Jamen eller hur? Precis min tanke. Hon ligger på minimibehovet även inkl all halm.

Jag börjar ganska starkt ifrågasätta min stallägare som dyrt och heligt intygar att hon får allt hon behöver och att hon inte behöver något annat.. Samtidigt tjatar hon hela tiden på mig om hur tjock min häst är och att det är förskräckligt.
Den person som kan lova att en häst får allt den behöver utan analys är antingen okunnig eller ljuger.

Ärligt talat tror jag hon får i sig mer än nog av stråfoder. Det vore underligt annars med fri tillgång på en matgladhäst som äter allt. Och det är ju fri tillgång på halm i och med att det används som strö.
 
Jag tänkte lite åt det hållet också, skönt att någon annan hade samma tanke och att det inte bara var jag:)

Hon har en rätt ok överlinje, inga filéer som samlar vatten men heller ingen svank, man kan känna höftbenen och skuldrorna, men revbenen går inte alls att känna. Dock tycker jag att hon har lite fettnacke.

Hon har en slags "bula" fram vid skuldrorna som jag först trodde var en fettdepå, men det tror både jag, tränaren och stallägaren beror på att hon har haft en sadel som legat och klämt för långt fram (hon är även stel i bogarna). Rider endast barbacka nu i väntan på sadelutprovning.

Jag har tidigare kikat på potatisprotein och det finns även i en foderbutik ganska nära oss. Men hur fodrar man med det så att hästen äter det?

Oftast är bulan bakom skuldrorna tillsammans med lite fettnacke, fett och inte sadelkläm. Min egna erfarenhet av fjordhästar är att för mycket energi gärna lägger sig just där och i nacken före någon annanstans.
Nu när jag kan välja foder bättre själv så har jag dragit ner på energi och/eller fodrar med mer protein. Då har just bullen framför sadeln försvunnit.

Sadeln sitter ju oftast dåligt då och kan orsaka stelhet. Speciellt om man sadlar lite långt fram vilket är superlätt på just kallblod då det sadelläget där sadeln "fastnar" inte är rätt läge.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 080
Senast: Kalkon87
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 210
Senast: LochL
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 918
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp