Varför går inte hästen ner?

Hon får alltså endast 7,5 kg hösilage?? Det är verkligen inget för ett kallblod på 165 cm! Det är vad jag som minst skulle gett min b-ponny... Kom i håg att hösilage innehåller massa vatten, 40-50% av det hon får är mao vatten. Vilket kanske ger 4 kg TS. Du svälter henne vilket kan vara en orsak till att hon ser tjock och uppsvälld ut. Hästen lär äta så mycket halm hon kan för att stilla hungern.

Jag hade tagit bort all halm, gett minimum 1.5% av hästens vikt eller 2% av idealvikten, siffran som är högst. Det är rekommendationen från veterinär för att på ett säkert sätt banta överviktiga hästar med EMS/IR problematik. Detta gäller hö med en TS på ca 90%, med hösilage kan du behöva ge det dubbla beroende på hur blött det är. 600 kg låter som en normal vikt för ett kallblod i den stl, den behöver då 12 kg hö! Med hösilage blir det troligtvis närmare 20 kg om det inte är väldigt torrt. Byt ev ut 1-2 kg mot lusern om det är proteinfattigt.

Ge henne mer träning och korrekt foderstat så kommer hon gå ner. :)
 
Hon får alltså endast 7,5 kg hösilage?? Det är verkligen inget för ett kallblod på 165 cm! Det är vad jag som minst skulle gett min b-ponny... Kom i håg att hösilage innehåller massa vatten, 40-50% av det hon får är mao vatten. Vilket kanske ger 4 kg TS. Du svälter henne vilket kan vara en orsak till att hon ser tjock och uppsvälld ut. Hästen lär äta så mycket halm hon kan för att stilla hungern.

Jag hade tagit bort all halm, gett minimum 1.5% av hästens vikt eller 2% av idealvikten, siffran som är högst. Det är rekommendationen från veterinär för att på ett säkert sätt banta överviktiga hästar med EMS/IR problematik. Detta gäller hö med en TS på ca 90%, med hösilage kan du behöva ge det dubbla beroende på hur blött det är. 600 kg låter som en normal vikt för ett kallblod i den stl, den behöver då 12 kg hö! Med hösilage blir det troligtvis närmare 20 kg om det inte är väldigt torrt. Byt ev ut 1-2 kg mot lusern om det är proteinfattigt.

Ge henne mer träning och korrekt foderstat så kommer hon gå ner. :)

Fast... detta är en sanning med modifikation.

TS mängden ÄR viktigt, det håller jag med om, men vi (och TS... eh... många ts....) har ingen aning om hur mycket vatten som finns i dennes grovfoder. Många människor slarvar när de säger hösilage och menar egentligen plastat hö, och det brukar inte vara 40-50% vatten i det.

Man kan inte heller fodra enbart utifrån TS på höet (då skulle min häst i år bli spärrballong, då vi har en mkt högt energivärde i höet) Halm (och en del andra fodermedel) räknas också som grovfoder och räknas in i TS givan. Om hästen får 7,5kg silage och fri tillgång på (ätbar) halm så täcks hästens grovfoderbehov, utan att hästen på något sätt svälter.

Vad som bör göras, för hästens skull, är dock regelbunden motion (även i rask skritt som några redan föreslagit) och en uträknad foderstat på analyserat foder. Kan inte mängden grovfoder regleras i lösdriften kanske box är bästa lösningen medans hästens går ner i vikt.

Det sagt; långsam viktnedgång är viktigt, stressa inte hästen till att tappa för mycket vikt för snabbt. Tror att en acceptabel siffra är att ge ca 5% mindre energi än behovet* för din hästs idealvikt.

*behov uträknat på vikt, motion, klimat, utevistelse osv osv.
 
Hon får alltså endast 7,5 kg hösilage?? Det är verkligen inget för ett kallblod på 165 cm! Det är vad jag som minst skulle gett min b-ponny... Kom i håg att hösilage innehåller massa vatten, 40-50% av det hon får är mao vatten. Vilket kanske ger 4 kg TS. Du svälter henne vilket kan vara en orsak till att hon ser tjock och uppsvälld ut. Hästen lär äta så mycket halm hon kan för att stilla hungern.
Hösilage innehåller väldigt olika med vatten. från runt 40/50% till nästan hö, alltså upp emot 75/80%,

Hö har runt 84% TS allt under detta är hösilage/silage.
 
Jag har velat ha kvar halmen så att hästarna kan hålla värmen om det nu i vinter skulle bli en köldknäpp. Men som det ser ut just nu funderar jag på att ställa henne på box med reglerat grovfoder och lägga på täcke vid kyla istället.
Sannolikheten att ett kallblod med ordentlig fettreserv och som är oklippt fryser för att hon inte får äta konstant är låg. Åtminstone av kyla. Runt nollan och regn är det som är kallast.
 
Vågar väl knappt säga vad jag ger till min häst. :o
Till att börja med är det bra att du tänkt ta ut vet, för det kan ibland vara svårt att avgöra vad som är övervikt och vad som är nåt annat. :) Låt vet bedöma hästens hull. Det kan vara så att hästen har en obalanserad fodergiva, som gör den bukig trots att den inte är fet. Eller så kan det vara så att den är bukig för att den inte arbetas speciellt mkt. En häst som rids regelbundet på ett sätt som gör att den jobbar med bukmusklerna, får en annan hållning än en häst som inte jobbar med bukmusklerna. Precis som vi. Så, hur rider du din häst? :)

Min nsv har alltid varit fet, på lösdrift med mer eller mindre fri tillgång. Så tog vi hem honom till eget och kunde styra över hans giva själv. I februari kom han hem och jag gav då 6kg hö/dag. Sen drog jag ner till 4. Vi slutade fodra helt i mitten på april, då gick de över på bete. Sen började vi fodra igen i november. Nu i december får han ca 4 kg hö/dag, och så har de halm i ligghallen samt bete på vallen (ibland snötäckt, ibland barmark, vädret varierar här). Han är fin i hullet nu, men man får ta i lite för att hitta revbenen. Det är en lättfödd häst helt enkelt.

Jag tror att vi ofta ger våra hästar alldeles för mkt foder. Om man jämför ett kbl med ett hbl så kan behovet av energi variera stort! Fick nyss höra om en tjej som hade ett hbl-sto på box - hon ger 12 kg hö om dan till den hästen. :o :o Att säga att man ska beräkna givan i kg baserat på hästens vikt i kg kan inte stämma när behovet skiljer så otroligt mkt på olika individer.

Men, som sagt, jag tror också att vi tänker på hästar som på oss själva. Bara jag äter mindre så får jag en snygg kropp - det krävs dock en hel del träning också. ;) Så stirra dig inte blind på magen, känn på hullet och fundera på hur din häst jobbar när du rider. Kanske det räcker med att ni jobbar lite mer för att det ska börja hända saker. :)
 
Vad gäller att hästar behöver äta konstant så är det såklart så - men inget säger att den måste äta näringsrikt, odlat hö. Hästens mage är gjord att smälta allt från grenar och rötter, till bark och gammalt vinterbete. Halm går fint. Magen behöver jobba med fiberrik föda, den behöver inte konstant hög energi. Såklart ska hästen kunna tugga, men halm duger fint mellan högivorna.
 
Fick nyss höra om en tjej som hade ett hbl-sto på box - hon ger 12 kg hö om dan till den hästen. :o :o Att säga att man ska beräkna givan i kg baserat på hästens vikt i kg kan inte stämma när behovet skiljer så otroligt mkt på olika individer.

Fast, igen, det beror också på innehållet i höet. Det kan variera oerhört, så ditt hö kanske innehåller tre ggr så mkt energi som din kompis, i så fall har ju hästarn i stort sett lika mkt energi 'in', fast på olika giva.

Behovet beräkas alltid utifrån hästens (ideal) vikt. Sen modieferas behovet utifrån mängden arbete, om hästen är lätt eller svårfödd, klimat, ålder (till viss mån), utevistelse osv.

Och som flera andra anmärkt, även halm innehåller energi (mellan 3-5MJ/kg ts ungefär, beroende på typ osv) och lägger sig därför också i 'in facket' på energiskalan.
 
Jag tror att vi ofta ger våra hästar alldeles för mkt foder. Om man jämför ett kbl med ett hbl så kan behovet av energi variera stort! Fick nyss höra om en tjej som hade ett hbl-sto på box - hon ger 12 kg hö om dan till den hästen. :o :o

Och mitt varmblod får 25kg/dygn:grin: Hade min fått 12kg hade han varit vrålhungrig och mager.

Men till ts, gör analys på höet. Är den fet eller bukig?
Väldigt stor skillnad på hur man ska lösa problemet, jag tycker din häst får alldeles för lite grovfoder.
 
Det verkar som om en del hästägare inte verkar räkna med halm som grovfoder. Har man en lättfödd häst måste man räkna med varenda MJ man ger. Jag har många hästägare i min omgivning som förrutom högivan ger ordentligt med/fri tillgång på halm och sedan inte förstår varför hästen är tjock. De gånger jag har gett mina lättfödda hästar halm, har det varit för att jag har haft hö som jag tycker det har varit för mycket protein i. För varje kilo halm jag har lagt till har jag ju då fått ta bort från högivan. De två gånger jag skickat in halm för analys har den innehållit 5 MJ, nästan lika mycket energi som mitt hö brukar innehålla.

Mina svårfödda hästar kan jag dock ge fri tillgång till halm, förutsatt att de då orkar äta sitt hö också så att de får i sig protein.
 
Hästen har, i stort sett, fri tillgång på halm (grovfoder) och det är för lite? :confused:
Det är tillräckligt med strå och troligen mer än nog av energi. Om du inte ger proteintillskott så har din häst troligen ett stort proteinunderskott. För att bygga bukmuskler och kunna använda dem så krävs det byggmaterial.
 
Det är tillräckligt med strå och troligen mer än nog av energi. Om du inte ger proteintillskott så har din häst troligen ett stort proteinunderskott. För att bygga bukmuskler och kunna använda dem så krävs det byggmaterial.

*Min* häst har inte fri tillgång på halm, det har däremot TS häst.
 
Jag kan inte ge min kallblodskorsning ens lite halm då blir hon smällfet.

Är hästen inkörd så ger det ju lite mer träning att dra om det mest bara går att skritta :)
 
Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna gått ner lite, men det är inte så mycket som jag hade hoppats på.

Vad skulle ni göra?
Det är inte lätt med lättfödda hästar! Jag tror också att bulan vid manken är en fettdepå. Hästar som lätt bygger fettdepåer kan vara extremt svåra att få ner i vikt. Problemet är att se till att den får det protein och ts som den behöver men så lite energi, framförallt socker och stärkelse, som möjligt. Om den har fri tillgång på bra halm så hade jag minskat hösilaget och gett den ett foder där jag visste proteininnehållet. Om jag hade kunnat utfodra den ensam flera ggr per dag så hade jag tagit bort hösilaget. Lucernpellets (utan melass) är då ett bra alternativ som ersättning för hösilaget. Ge den så mycket lusern att det täcker hela, det mesta eller en hel del av proteinbehovet. Sedan kan man ge den potatisprotein eller soja så att den får tillräckligt med proteiner. Tänk bara på att både potatisprotein och soja är proteinkoncentrat och man får inte överstiga maxdosen per utfodringstillfälle.

Det är bra att sprida ut fodergivorna under dagen för då har den lättare för att ta upp proteinet och får inte i sig så mkt socker och stärkelse på en gång. Samtidigt så måste man nog tänka på att det kan vara bättre om den går på lösdrift och rör sig i stället för att stå i en box. Motion är också en mkt viktig del om man ska banta den.
 
Det är inte lätt med lättfödda hästar! Jag tror också att bulan vid manken är en fettdepå. Hästar som lätt bygger fettdepåer kan vara extremt svåra att få ner i vikt. Problemet är att se till att den får det protein och ts som den behöver men så lite energi, framförallt socker och stärkelse, som möjligt. Om den har fri tillgång på bra halm så hade jag minskat hösilaget och gett den ett foder där jag visste proteininnehållet. Om jag hade kunnat utfodra den ensam flera ggr per dag så hade jag tagit bort hösilaget. Lucernpellets (utan melass) är då ett bra alternativ som ersättning för hösilaget. Ge den så mycket lusern att det täcker hela, det mesta eller en hel del av proteinbehovet. Sedan kan man ge den potatisprotein eller soja så att den får tillräckligt med proteiner. Tänk bara på att både potatisprotein och soja är proteinkoncentrat och man får inte överstiga maxdosen per utfodringstillfälle.

Det är bra att sprida ut fodergivorna under dagen för då har den lättare för att ta upp proteinet och får inte i sig så mkt socker och stärkelse på en gång. Samtidigt så måste man nog tänka på att det kan vara bättre om den går på lösdrift och rör sig i stället för att stå i en box. Motion är också en mkt viktig del om man ska banta den.
Lite nyfiken på hur du tänker. Hösilage har i allmänhet betydligt mer protein än halm. Varför menar du då att man ska minska på det eller ta bort det och fortsätta med fri tillgång på oanalyserad halm som med största sannolikhet innehåller ännu mindre av proteinet som hästen behöver?
 
Lite nyfiken på hur du tänker. Hösilage har i allmänhet betydligt mer protein än halm. Varför menar du då att man ska minska på det eller ta bort det och fortsätta med fri tillgång på oanalyserad halm som med största sannolikhet innehåller ännu mindre av proteinet som hästen behöver?
Jag förstod det som att ts inte har en aning om hur mkt protein som hösilaget innehåller. Det är viktigt att hästen får protein. Sedan förstod jag det nog som att det var halmbäddar i lösdriften. Annars kan man ju ge begränsad mängd halm om den äter massor av halm vilket är onödigt. Jag har själv bantat en lättfödd ponny. Hon hade spån i boxen och fick lusernpellets och halm att äta. Jag gav henne lusernpellets för proteinbehovet och kompletterade med halm för att få tillräckligt med ts. Hon fick mat varannan timme i stort sett dygnet runt. Jag hade tidigare försökt banta henne utan att lyckas. Sedan fick hon ett fånganfall och jag blev tvungen till att få ner hennes vikt. Det lyckades och hon gick sakta men säkert ner i vikt. Den gången insåg jag att det finns hästar som är extremt lättfödda. Samtidigt så måste man naturligtvis tänka på att det kan vara farligt att dra ner på fodret för mkt när man ska banta en häst. De är ju gjorda för att äta massor av foder med hög fiberhalt.
 
De är ju gjorda för att äta massor av foder med hög fiberhalt.

Källa på det, tack. De är vana att ströva långa sträckor, att äta säsongsbetonat och att ägna mycket tid på födosök. Mag/tarmkanalen behöver ständigt något att arbeta med.

Men att de är gjorda för att äta massor har jag faktiskt aldrig hört något trovärdigt belägg för.

Vi höll shettisen i skick genom att låta honom stå på spån och strö ut lusernhack i spånet. Födosök under m e m hela den tid han var inne. Ute var det gräsfri hage som gällde, men med sådant som gick att pilla i.

Kort sagt: kontroll på hur mycket och vad han satte i sig, men med sådan näringsvärden och i sådan form att det naturliga behovet inte åsidosattes, varken psykiskt eller fysiskt.
 
Jag brukar lägga lite lucernpellets i blöt, och sen rör jag ner potatispulvret. Olika hästar är olika gnälliga med hur löst det ska vara, men ganska grötigt annars limmar det fast i byttan. Det verkar inte smaka oangenämt iaf.

Ger potatisproteinet upp blött i vatten i krubban mina tycker det är gott.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 080
Senast: Kalkon87
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 210
Senast: LochL
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 918
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp