Varför går inte hästen ner?

Oftast är bulan bakom skuldrorna tillsammans med lite fettnacke, fett och inte sadelkläm. Min egna erfarenhet av fjordhästar är att för mycket energi gärna lägger sig just där och i nacken före någon annanstans.
Nu när jag kan välja foder bättre själv så har jag dragit ner på energi och/eller fodrar med mer protein. Då har just bullen framför sadeln försvunnit.

Sadeln sitter ju oftast dåligt då och kan orsaka stelhet. Speciellt om man sadlar lite långt fram vilket är superlätt på just kallblod då det sadelläget där sadeln "fastnar" inte är rätt läge.

Det är precis så hennes "bula" ser ut också, den går upp över manken och mankammen. Hon har ett stört hopplöst sadelläge då sadelgjorden glider fram till armbågarna just pga det bukiga, i kombination med en kort och ngt svängd anläggningsyta + obefintlig manke. Sadeln jag fick med av ägaren är en bomlös som "torde" vara mer förlåtande även om den hamnar på tok för långt fram, men min tränare har mer eller mindre förbjudit mig från att rida i den ändå, just för att ge hästen mer frihet i bogarna.
 
Jag kan också uppleva att mina hästar blir lite mer bukiga av att de bara går på grovfoder. Inte från sidan men bakifrån.
 
Det är precis så hennes "bula" ser ut också, den går upp över manken och mankammen. Hon har ett stört hopplöst sadelläge då sadelgjorden glider fram till armbågarna just pga det bukiga, i kombination med en kort och ngt svängd anläggningsyta + obefintlig manke. Sadeln jag fick med av ägaren är en bomlös som "torde" vara mer förlåtande även om den hamnar på tok för långt fram, men min tränare har mer eller mindre förbjudit mig från att rida i den ändå, just för att ge hästen mer frihet i bogarna.

Japp, det är kallbloden i ett nötskal kan man nog säga utan att ljuga.

Check på det, check på det och check på det
 
Hur har du löst det?

Oj, ja du......bland annat:

- Rätt mängd foder med analys och uträkning. Innan dess var det fasiken omöjligt.

- Mycket motion. Jag motionerar mina hästar mer än de allra flesta hobbyryttare jag känner. Både längd och jobb. Svettiga varje gång. Många gånger, rejält.

- Begränsat med mat. Både hö och halm. Fodrar 5 ggr per dag.

- Fodrar i hönät.

- Torv och spån som bädd. Något annat skulle nog inte fungera.

-Sly, gran och sådant i boxar och hagar.

- Inget bete, what so ever! En timme i gräshage några dagar i veckan. Har tråkig skogshagar utan gräs året runt och fodrar hö året runt. Jag har alla mina körtävlingar på sommaren, jag kan inte ha feta hästar då. Om de gick och blev lite feta under sommaren så går halva året åt för att banta dem. Det går inte.

- Rider/kör på alla underlag. Jag menar alla underlag, glansis, knölas, grus, hårt, mjukt, asfalt.

När bulan försvinner så kommer manken fram och är inte så platt längre. Då brukar sadeln sitta bättre. Magen är ju oftast borta då också.
 
Jag tänkte lite åt det hållet också, skönt att någon annan hade samma tanke och att det inte bara var jag:)

Hon har en rätt ok överlinje, inga filéer som samlar vatten men heller ingen svank, man kan känna höftbenen och skuldrorna, men revbenen går inte alls att känna. Dock tycker jag att hon har lite fettnacke.

Hon har en slags "bula" fram vid skuldrorna som jag först trodde var en fettdepå, men det tror både jag, tränaren och stallägaren beror på att hon har haft en sadel som legat och klämt för långt fram (hon är även stel i bogarna). Rider endast barbacka nu i väntan på sadelutprovning.

Jag har tidigare kikat på potatisprotein och det finns även i en foderbutik ganska nära oss. Men hur fodrar man med det så att hästen äter det?
Jag brukar lägga lite lucernpellets i blöt, och sen rör jag ner potatispulvret. Olika hästar är olika gnälliga med hur löst det ska vara, men ganska grötigt annars limmar det fast i byttan. Det verkar inte smaka oangenämt iaf.
 
Oj, ja du......bland annat:

- Rätt mängd foder med analys och uträkning. Innan dess var det fasiken omöjligt.

- Mycket motion. Jag motionerar mina hästar mer än de allra flesta hobbyryttare jag känner. Både längd och jobb. Svettiga varje gång. Många gånger, rejält.

- Begränsat med mat. Både hö och halm. Fodrar 5 ggr per dag.

- Fodrar i hönät.

- Torv och spån som bädd. Något annat skulle nog inte fungera.

-Sly, gran och sådant i boxar och hagar.

- Inget bete, what so ever! En timme i gräshage några dagar i veckan. Har tråkig skogshagar utan gräs året runt och fodrar hö året runt. Jag har alla mina körtävlingar på sommaren, jag kan inte ha feta hästar då. Om de gick och blev lite feta under sommaren så går halva året åt för att banta dem. Det går inte.

- Rider/kör på alla underlag. Jag menar alla underlag, glansis, knölas, grus, hårt, mjukt, asfalt.

När bulan försvinner så kommer manken fram och är inte så platt längre. Då brukar sadeln sitta bättre. Magen är ju oftast borta då också.

Blir verkligen inspirerad av ditt inlägg då jag har gått i liknande tankar!

Just när det gäller motionen ligger vi tyvärr på minus senaste månaden med allt detta tradiga skrittande :( Hästen ifråga har verkligen arbetshäst-mentalitet à la kallblod och vill jobba, och nu med det tråkiga underlaget har hon börjat hitta på hyss och lättar både fram och bak, så energin är det inget fel på :o

Jag försöker lösa det så gott jag kan med hjärngympa t ex snirkla runt träd eller halt-skritt-halt-, men jag kan verkligen känna hur hon spänner upp sig som en ballong och är uttråkad och vill springa. Och när hon är uttråkad och underlaget inte tillåter spring så har hon bara en väg att ta, dvs uppåt :D

Förstår precis vad du menar med din sista punkt, att aktivera hästen oavsett underlag. Jag provade för ett par dagar sedan att låna en ridbana som hade mjuk snö så vi kunde galoppera lite. Då blev hon så överlycklig att äntligen få springa så hon sprängde iväg i en bockserie och lämnade mig alldeles chockad:idea:

Men för att prata praktiskt: kan man ha t ex spån som bädd även på lösdrift, om hon nu äter så mycket halm?

Jag har velat ha kvar halmen så att hästarna kan hålla värmen om det nu i vinter skulle bli en köldknäpp. Men som det ser ut just nu funderar jag på att ställa henne på box med reglerat grovfoder och lägga på täcke vid kyla istället.
 
Det är precis så hennes "bula" ser ut också, den går upp över manken och mankammen. Hon har ett stört hopplöst sadelläge då sadelgjorden glider fram till armbågarna just pga det bukiga, i kombination med en kort och ngt svängd anläggningsyta + obefintlig manke. Sadeln jag fick med av ägaren är en bomlös som "torde" vara mer förlåtande även om den hamnar på tok för långt fram, men min tränare har mer eller mindre förbjudit mig från att rida i den ändå, just för att ge hästen mer frihet i bogarna.
När mina två såg ut som små klot och sadelgjorden bara åkte fram så testade jag en ELT-gjord och det var verkligen MAGISK skillnad. Ett sånt där hallelujamoment. Behövde inte spänna hårt alls, det är liksom inte det som är problemet, snarare att lösningen kanske var att jag kunde ha ELT-gjorden mer lös? Vet ej, men den var toppen, och även nu är den bra såklart, även om djuren inte ser ut som klot längre. Så när det blir dags för sadel så kan jag varmt rek att du testar en sån.
 
Mina verkar gilla smaken. Ger just nu 2dl utrört i 1dl betfor. Äts utan protester.

Här går också allt ner utan problem. Verkade inte ens som om de märkte när det helt plötsligt byttes sojamjöl mot potatisprotein.
Jag gillar dock inte lukten eftersom jag inte gillar potatis nämnvärt mycket (utom de onyttiga varianterna såklart).

Jag har lucernpellets, kli, betfor, mineraler och potatisprotein i en jäkla massa vatten eftersom de faktiskt dricker ganska dåligt annars. Ca 7 liter vatten åt gången.
 
Jag har torv och spån i min ligghall, fungerar utmärkt. Torv mest för att jag har bronkithästar som mår bäst på det. Vid minusgrader blir dock torven stenhård, så vintertid blandar jag upp med spån för att få underlaget mjukare.

Angående övervikt och bukiga hästar är det väl värt att lägga pengar på en höanalys tycker jag. Jag märker på mitt eget hö att det är helt omöjligt att gissa hur mycket protein och energi det innehåller. Vi kan skörda från samma äng, samma tidpunkt etc. och ändå kan värderna skifta ordentligt år från år. På mina lättfödda hästar är det avgörande med uträknade foderstater med "rätt" värden. Är det inte det kan jag motionera hur mycket som helst utan att hästarna ser ut som de ska.
 
Jag har velat ha kvar halmen så att hästarna kan hålla värmen om det nu i vinter skulle bli en köldknäpp. Men som det ser ut just nu funderar jag på att ställa henne på box med reglerat grovfoder och lägga på täcke vid kyla istället.
Om möjligt skulle jag valt box och reglerad giva, iaf under en period i vinter. Och även tagit en analys på höet.
Täcket kan du mest troligt strunta i. De flesta kallblod klarar sig utmärkt utan, även om man spårklipper dem lite. Utan täcke kommer hon bränna lite energi på att hålla sig varm och det är ju bra om hon ska ner i vikt.
Angående motion, OM hästen faktiskt är överviktig så är skritt faktiskt väldigt bra för att bränna fett. Rask skritt, minst 60 min åt gången så förbränningen kommer igång. Att hålla på att trava/galoppera bränner (tydligen) inte mer, men det belastar leder mer som ev redan är överbelastade pga övervikt.
 
Angående motion, OM hästen faktiskt är överviktig så är skritt faktiskt väldigt bra för att bränna fett. Rask skritt, minst 60 min åt gången så förbränningen kommer igång. Att hålla på att trava/galoppera bränner (tydligen) inte mer, men det belastar leder mer som ev redan är överbelastade pga övervikt.

Nja, en sanning med modifikation.
Om hästen håller en puls som är låg (mellan vilopuls och hög arbetspuls) länge så försbränner det mer än om man har hög puls, det stämmer.
Så rejält snabb skritt med ordentlig genom-kroppen-arbete så den blir svettig eller joggingtrav är bäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 080
Senast: Kalkon87
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 210
Senast: LochL
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 918
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp