Varför går inte hästen ner?

Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna gått ner lite, men det är inte så mycket som jag hade hoppats på.

Hon en kallblodskorsning på 165, 10 år, går på lösdrift tillsammans med islänningar varav två är fånghästar, så det är definitivt inte tal om fri tillgång hos oss. Morgon och kväll ges i slowfeedingnät gemensamt, lunchen på backen, resterande timmar finns det halmnät i skogen och kvistar att tugga på. De har även halm i ligghallen om nätterna, och hon äter rätt mycket av den.

Min uppskattning är att hon äter 2 kg hösilage morgon och 4 kg kväll, lunchen ger jag henne oftast själv medan jag gör iordning, då 0,5 hösilage blandat med halm. Äter hon lunch med flocken blir det 1 kg hösilage. Spritt över dygnet äter hon uppskattningsvis allt mellan 0,5-2 kg halm beroende på hur kallt det är.

Efter ridning får hon en näve betfor och en morot tillsammans med mineralerna. Jag gav tidigare lucern då hösilaget är lågt på protein, men jag vågar inte ge det längre då det är så maffigt.

Jag börjar känna mig lite lätt förtvivlad här nu, då det känns som att hon redan får så lite grovfoder som är acceptabelt för en lösdriftshäst vintertid. Vad annat kan jag dra ner på?

Jag har tid med veterinär i mitten av januari och tänkte passa på att prata med henne om detta då. Men bollar gärna lite med er på Buke tillsvidare. Vad skulle ni göra?

Tänker lite på Chursing stavas? När du beskriver var hästen har korpulenta samlingar De kan bli bukiga också.
Men är det bantning bort med halmen, strö ex med spån som de inte äter. Anslycera grovfodret. Det kan du göra själv. Protein är potatisprotein bra de till för bara protein ingen stärkelse. Olja ger energi om det behövs. Räkna ut hur mycket din häst behövet per dygn. Det är en bra riktlinje. O till motion.
Bra om du kollar så det inte är någon sjukdom som gör hästen bukig o ger fett samlingar. Lycka till!
 
Källa på det, tack. De är vana att ströva långa sträckor, att äta säsongsbetonat och att ägna mycket tid på födosök. Mag/tarmkanalen behöver ständigt något att arbeta med.

Men att de är gjorda för att äta massor har jag faktiskt aldrig hört något trovärdigt belägg för.

Vi höll shettisen i skick genom att låta honom stå på spån och strö ut lusernhack i spånet. Födosök under m e m hela den tid han var inne. Ute var det gräsfri hage som gällde, men med sådant som gick att pilla i.

Kort sagt: kontroll på hur mycket och vad han satte i sig, men med sådan näringsvärden och i sådan form att det naturliga behovet inte åsidosattes, varken psykiskt eller fysiskt.
Nu definierade jag inte massor vilket jag kanske skulle ha gjort. Men du skriver själv: "De är vana att ströva långa sträckor, att äta säsongsbetonat och att ägna mycket tid på födosök. Mag/tarmkanalen behöver ständigt något att arbeta med." Om en häst gör det så äter den en hel del. De har överlevt genom att utveckla bla en väl fungerande grovtarm där bakterierna jäser fibrerna från gräset. För den som vill läsa mer så finns länken nedan.

www.thehorse.com/articles/33228/digestion-in-the-horse
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nu definierade jag inte massor vilket jag kanske skulle ha gjort. Men du skriver själv: "De är vana att ströva långa sträckor, att äta säsongsbetonat och att ägna mycket tid på födosök. Mag/tarmkanalen behöver ständigt något att arbeta med." Om en häst gör det så äter den en hel del. De har överlevt genom att utveckla bla en väl fungerande grovtarm där bakterierna jäser fibrerna från gräset. För den som vill läsa mer så finns länken nedan.

www.thehorse.com/articles/33228/digestion-in-the-horse

Det har ju tvärtom visat sig att det stora problemet i modern tid är att vi ger hästen för mycket föda med för bra värden.

De är vana vid stäppgräs i små mängder konstant. Det är inte stora mängder som ska igenom hästen, det behövs inte så stora mängder för att hålla mage/tarm sysselsatta (det definieras också med hur mycket fiber en häst behöver).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kallbloden här är rätt duktiga på att hitta mer än bara gräs - löv, skott, bark, rötter och mossa går med ner i olika perioder.
 
Jag förstod det som att ts inte har en aning om hur mkt protein som hösilaget innehåller. Det är viktigt att hästen får protein. Sedan förstod jag det nog som att det var halmbäddar i lösdriften.
Du förstod rätt om att protein innehållet är okänt, men jag har svårt att se poängen att minska/ta bort den enda proteinkällan i foderstaten och ersätta den med halm med troligen mindre/inget protein.

Själv ser jag igen annan löning än att ta bort halmen eller begränsa den. Helst annaysera höet och beräkna en foderstat utifrån det. Klart man kan göra en foderstat utan hösilaget och basera den på halm (analyserad då den kan variera mycket i innehåll) eller chansa och på värdena.
 
Försöker hålla mig lite anonym då jag bara har henne på foder, men kan skicka bild via PM till de som är nyfikna :)

Hej!

Jag är nyfiken. Vet inte om jag kan bidra med nåt, men skicka gärna en bild (om inte annat för att kallblod är så himla fina :heart)

/Lavinia
 
Har skickat PM :)
Vill gärna ha bild jag med. Min granne har haft kallblod i alla år tänkte hon kunde få ta sig en titt :D

Hon har inte fritillgång på något. Kallblodet går med shettisar och de har flera täta matningar på hö. De slår även själva lite ängshö i liten mängd för att ha som lite utfyllnad på höst/vinter. Inga slowfeeders eller fri tillgång på halm. Ute dygnet runt
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 080
Senast: Kalkon87
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 210
Senast: LochL
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 918
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp