Bukefalos 28 år!

Varför gör hon så?

F

fial8

Jag har en liten fråga ang ett sto som jag lånar.
Jag började vara hos henne för 4 månder sedan och har i början bara gosat och kört markträning med henne för att hon ska lära känna mig och tvärtom.
Sedan 3 veckor har jag börjat rida henne och det har gått ganska bra. Hon har stått i hagen en ganska lång period innan så jag har mest skrittat henne och lite trav. Har provat galopp på henne också men då rusar hon verkligen med full fart!
De senaste två gångerna jag ridit henne har hon varit jobbig som tusan. Börjat slänga med huvudet och backa, halvstegrat och inte lyssnat alls på mig.Och dom senaste 2 gångerna har hon t.o.m försökt få av mig. Hon är väldigt snäll annars och lyssnar på rösten. Hon har känslig mun så det används hackamoore på henne. Hon har tendenser till att ställa sig lite granna för att protestera om man har för korta tyglar på henne, men jag brukar ha långa.
De gånger hon jobbat sig är dessutom på hemvägen då jag hållit in henne för att hon inte ska rusa hem. Det har ju gått jättebra de andra gångerna utan några protester...*suck*
Kan detta bero på brunst eller är det så att hon inte accepterar mig än? Eller kan det bero på något annat?
:confused: :cry: :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför gör hon så?

Jag tror att hon måste respektera dig som ryttare. Hon verkar ju ungera bra när du är på backen. Så det du måste jobba på är nog att rida, rida och rida. Du måste vara bestämd men ödmjuk som ryttare. När hon galopperar iväg med dig ska du "sätta dig ordentligt på henne" och göra halt. Bestämt men vänligt. När hon har stannar så ska du ge beröm. Upprepa detta tills hon inte rusar iväg, så att du kan galoppera i den fart du vill. Hon måste lära sig att lyssna på dig som ryttare. Generellt sett så tycker jag att vi rider alldeles för mesigt och jag tycker att det är på tiden att vi börjar kräva åtminstonde att den viktigaste hjälpen ska fungera = bromsen. Lycka till. hör av dig hur det går. Hade bra :)
 
Sv: Varför gör hon så?

Det verkar som sagt som att hon ifrågasätter din auktoritet. Om du inte känner dig säker tycker jag att du ska börja öva i en inhägnad där folk har lite koll på dig, så du inte råkar illa ut. Så är det bara att be om samma saker du övat från marken, beröm när det går bra och sluta då också. Så hon känner sig duktig när hon är med dig!

Annars är det ju toppen att du övar så mycket från marken, det skulle jag fotrsätta med om jag var du. Sen gör du samma saker, fast uppsuttet.
 
Sv: Varför gör hon så?

Jag tror inte enbart det handlar om auktoritet.... jag tror mer det är ett sätt att komma undan arbete. Din dam har kanske upptäckt att det ibland tar emot lite och man måste ta i lite mer? Att rusa ifrån ligger ju i hästens natur då de är ett flyktdjur...
Har själv en dam som i 4 års tid försökt rusa iväg i galloppen eftersom det blev jobbigt....
Lycka till!
 
Sv: Varför gör hon så?

Igår när jag håll på med henne var en av ägarna med och han tog över. Hon gjorde konstigt nog små utfall mot honom oxå. Ställde sig lite granna och öronen var bakåtlagda hela tiden. Annars brukar hon tycka att markarbete är kul men inte nu. Dom har pratat om att dom ska ta dit henne dom tränat henne för innan,så att hon som känner henne kan se om hon kan lista ut vad felet är.
Kan ju vara brunst, men nu har hon varit grinig sedan i fredags....*suck*-:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 591
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 726
Senast: Imogen
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp