Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

L

LiteLiten

Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället.

Stoet i fråga är av en lite finare kallblodsras, 5år gammal och grundriden i western. Trygg och säker i alla situationer och aldrig varit sjuk eller skadad - haft samma ägare sedan 6 månaders ålder.
De fick henne för ett underpris då jag är bekant med deras svägerska sedan tidigare och att hon skulle vara delaktig i ridningen och skötsen av hästen. Svägerskan hade tittat på hästen ett antal gånger innan köpet och var fullkomligt förälskad i hennes sätt och trygghet, samt utseende förstås. De valde att inte göra någon veterinärbesiktning då de ville genomföra köpet direkt och hästen alltid varit frisk och kry.

En månad efter köpet så ringer svägerskan mig och berättar att stoet blivit sjukt med feber och hosta. Vi har sms-kontakt flera gånger om dagen den kommande veckan innan hon glatt förklarar att hon nu var frisk igen.
Senare hade hon fått en inflammation i juvret och gick på penicillin i två omgångar, men så vitt jag hört blivit frisk igen.

Nu hade jag inte hört ifrån dem på en månad eller så när plötsligt Ägaren ringer och skäller ut mig för att jag lurat dem att köpa henne, att hon kostat dem massor med pengar i veterinärkostnader och att dottern minsann inte kunnat rida som planerat. Jag förklarar lugnt och stilla att det händer att hästar blir sjuka och att det varit en jobbig sommar för många med all värme och dessutom så står hon i ett stort stall där det kommer och går många hästar. Men nej, hon hade hört från många att de betalat ett överpris för henne och att hon kände sig lurad av mig plus att de dessutom skulle behöva operera bort hennes vargtänder nu också uppepå allt. Så nu ska hon säljas, för hon gav dem ingen glädje. Inte ens föl kunde de tydligen ta för att hon var "Helt förstörd i juvret!".

Jag känner mig helt överkörd, mosad och gråter som en idiot. Mina hästar är mina babys och jag skulle ALDRIG lura någon till någonting. Snarare tvärt om, framhäver alltid alla negativa saker och överdriver dem.
Det som känns värst mest är väl det faktum att jag ställt upp för dem hela vägen, med hemkörning av hästen, alltid finnas till hans för råd och tips och dessutmo gav dem ett väldigt billigt pris på en häst som hade flera spekulanter bara för att jag 1. Känner dem sedan tidigare och 2. Tycker att hemmet är viktigast.

Nej, så nu ska hon säljas vidare. Ingen chans att få komma igen ordentligt eller så. Fick frågan "Vill du köpa tillbaka henne?" Men har varken platsen eller pengarna. Kommentaren då var "Jaja, så du skiter i vad jag gör med henne?" Vilket jag naturligtvis inte gör. Den där hästen är en ängel på alla sätt och vis och beslutet att sälja henne var riktigt tungt.

Varför skaffar man djur om man inte vill ta ansvaret för dem? Är man inte medveten om att en häst kan bli sjuk och att de kostar pengar oavsett? Hur kan det vara mitt fel att hästen blir sjuk efter en månad hos dem? Varför är det så lätt att skylla allt på tidigare ägare istället för att kanske kolla över sin miljö och se vad som kan vara boven i dramat - för någonting måste det ju vara när en häst som varit 100% frisk i fem år plötsligen blir sjuk i en ny miljö?

Nej usch...

(och ja, jag skriver under anonymt nick)
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Usch.. Vet inte riktigt om det finns något jag kan säga för att få dig att känna dig bättre..
Men ett konstaterande är iaf att folk är inte kloka!
Gång på gång blir man slagen med häpnad över hur folk kan bete sig.

Tyckte dom att det var ditt fel att hästen blev snuvig eller fick inflamation i juvret?
Hur skulle du kunnat påverka detta?

Frågan är väl egentligen hur mycket dom bryr sig om henne om dom nu bara kan sälja henne för att dom har en fis på tvären?

Helst ska man inte ha med folk att göra överhuvudtaget tror jag!
Och framförallt skulle jag aldrig våga sälja några hästar i någon större omfattning.
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Vilken tråkig historia.

Kan du inte prata lite med svägerskan och se om hon åtminstånde kan få dem att lugna ner sig lite så ni kan ha en vettig dialog där de kanske börjar lyssna lite på dig? Förstår att du är orolig för var hästen kommer att hamna vid en försäljning. Du kanske kan föreslå att du får ta hand om försäljningen (om du orkar efter allt tjaffs) Då kan du kanske påverka vilken ägare hästen får. De nuvarande ägarna verkar bara vilja lösa detta så snabbt och smidigt som möjligt så de kanske går med på det om ni blivit lite vänner först.

All lycka till i en tråkig historia. Hoppas "din" häst får ett mycket bättre hem denna gång.

Mvh Voff
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Jag tror många idag misstar sig på det här att ha häst.

Känns snart som "sommarkatter".

Kommer så väl ihåg när jag var tonåring och bad och tjatade på mina föräldrar om en häst. Fick till svar; " att en häst kan vi köpa dig. Det är inte problemet. Det är att ha den som kostar."

Vissa som köper häst tycks bli förvånade när det måste betala mer än bara stallhyra, mat, skoningar etc

Tycker det är en hemsk sits du hamnat i och hoppas innerligen att du försöker se det ljusa.
Bätre att upptäcka hur de är som hästägare nu än att få veta på omvägar att de sålt henne.

Har du ingen vän som kan ställa upp och ta henne?
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Inte kloka! Att ha hæst kostar och førstår man inte det så ær det lika bra att man sæljer.
En hæst behøver sjuk och tandvård det får man ta med i berækningarna.
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Därför att hästfolk i allmänhet har svårt att gå till sig själva och se problemet :grin:
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Jag hade köpt tillbaka hästen i det läget, när du nu fått erbjudandet.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Jag hade köpt tillbaka hästen i det läget, när du nu fått erbjudandet.

Hälsning Maja

Det är inte alltid man kan det. TS skrev dessutom att hon ej hade möjlighet till det!
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

För att det är så praktiskt kanske, då slipper man ju ta ansvar själv - om man skyller på någon annan...

Eller så uppfattar man saker helt olika, det är nog förklaringen i många fall (men kanske inte i ditt som det låter).
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Men oj, om det är sådana saker som du skriver som gjort hästen sjuk, då borde väl veterinären talat om att det inte fanns innan köpet? Jag menar, infektioner som de du beskriver är ju inte ens dolda fel?!

Hoppas det reder upp sig för dig i allafall! Lycka till!
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Därför att hästfolk i allmänhet har svårt att gå till sig själva och se problemet :grin:

Jag tror vi kan ändra det där till:
Därför att människor i allmänhet har svårt att gå till sig själva och se problemet
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Så här brukar ju folk göra när dom har ångrat sitt hästköp, men inte kan säga det rakt ut! Utan istället bete sig som ett svin mot föregående ägaren, usch säger jag bara, men det finns folk till allt! Tyvärr är hästvärlden sådan! Bara för att man känner ngn och tror att hästen skall få ett bra hem, brukar det oftast bara bli sämre av det, har själv erfarenhet av att sälja till bekanta det slutade i katastrof, köpte tillbaka min prins och såg till att han blev bra igen innan jag hittade det perfekt hemmet till honom! Hoppas det löser sig.
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Absolut :), skrev hästfolk eftersom många "i branschen" också uppfattas som väldigt speciella och svåra att ha att göra med av icke hästfolk.
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Ja det där med att de blir förkylda när de byter hem är ju ganska vanligt.
En av våra ponnyer blev också rejält hostig och förkyld när vi fick hem honom ,men han anpassade sej snart till vår bakterieflora och de andra hästarna och det har aldrig kommit tillbaka igen.
Sådant får man ju räkna med.

Problemet tror jag är att folk har för lite kunskap om hästhållning,det är bara en statuspryl som vilken som helst de köper bara för att de har råd.
Plötsligt upptäcker de att det är en levande varelse som kräver regelbunden tillsyn,att de måste ha mat med hög hygieniskt standard,ventilerat rent stall bra hagar och i övrigt rätt hantering,då börjar det tydligen bli lite jobbigt att de måste lära sej något också.......
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Köparen verkar vara en person som lärt sig att om man blir arg och skräms så får man igenom vad man vill. Det har säkert fungerat för henne sedan hon var liten, det är inget du ska ta åt dig för att hon har fått en skev världsbild. Hon tycker förmodligen dessutom att hon är offret i historien och blivit lurad....

Försök att se sakligt på vad som hänt. Visst är det synd att inte hästen kan stanna hos dem men med den inställningen är det kanske bättre att hon säljs och får komma till ett vettigt hem.

Om du vill vara självkritisk så kan du ju inse att du var ju inte så lämplig att hitta lämplig ägare åt hästen, de kanske lyckas bättre. Be din bekantas svägerska att vara med och medla så att hästen får en chans att visa upp sig i sitt bästa jag!

Lycka till!
 
Sv: Varför har hästfolk så lätt att skylla alla problem på tidigare ägare?

Åh, jag hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt. Tycker otroligt synd om hästen som inte hunnit anpassa sig bra till sin nya miljö:( om hästen bott i samma miljö sen hon var föl kanske det är rätt naturligt att bli sjuk vid miljö ombyte. Din kompis kan inte försöka prata med familjen och lugna dom lite, din kompis är hon hästmänniska? Det finns ingen möjlighet att du kan fixa stallplats och ta henne på foder inför försäljningen så det finns åtminstonne en chans till att hon får ett bra hem? Det känns lite som om dom kan sälja till vem som helst bara för att bli av med henne.

Och nu har du lyckats skrämma upp mig en aning... Jag står i begrepp att sälja en av unghästarna till en vänn och köpa en häst av en annan vänn. Jag har en av mina vänners "drömhäst" medans en annan vänn till mig äger hästen som verkligen känns som min drömhäst. Har försökt titta efter andra än min kompis häst då jag redan är lite rädd för att blanda affärer och vänner..

Lycka till, och känn inte som det är ditt fel att det blev så fel med nya ägarna. Hur noga man än är kan det bli fel. Många är så otroligt duktiga på att visa upp ett perfekt yttre men sedan visar sitt rätta jag.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 644
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 215
Senast: Efwa
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 338
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp