Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

T

Tjalfe

Åh, blir så trött på mig själv.

I höstas köpte jag världens underbaraste ponny! Jag föll direkt för honom och allt funkar så bra. När jag köpte honom var jag rädd(för både hantering och ridning) pågrund av att min fjording hade skrämt mig en del, men den nya ponnyn har gett mej massvis med självförtroende tillbaka(kan t.o.m hantera fjordingen utan problem nu). Det är kul att rida igen! Och jag längtar till stallet hela tiden, så mycket som jag är i stallet nu har jag aldrig varit förut.:love:
Blir helt lycklig när jag hör honom gnägga och även världens skitdag blir underbar när jag går ut i stallet till lilla Zacke.
Ridningen fungerar också bra, trotts att jag inte tagit hjälp av någon tränare än. Han har verkligen talang!

Men så till "problemet".
Jag är 18 år nu. Och alla i min ridklubb som är i min ålder(och yngre) har köpt sig stor-hästar. 160cm och uppåt. Trotts att dom själv är lika "små" som mig.
Jag har nästan aldrig ridit stor-häst. Dom gångerna jag har provat har det bara kännts så fel. Jag älskar ponnier och tycker allt känns perfekt på dom, jag känner mej tryggare och det känns helt enkelt mer "lagom".
Problemet är att jag skämms.:crazy: Skämms för att jag har ponny, som dessutom bara är en c-ponny inte ens en d.
Planen när jag köpte honom var att jag skulle börja träna massor med dressyr eftersom jag tycker det är skitkul och ponnyn har dessutom talang och ett bra steg. Men nu vill jag inte det längre, just pågrund av att jag skämms och känner mej "utanför". Känner mej otroligt dum när jag kommer på min lilla plutt medans dom andra tjejerna sitter långlångt över mig på sina jätte-hästar. Och det får mej att tappa sugen igen. Har blivit peppad av min kompis att testa att tävla Zacke i någon lätt klass bland storhästarna. Och i början tänkte jag göra det, men nu börjar jag tveka. Känns som att alla kommer skratta bakom ryggen på mig, skulle säkert känna mig jätte dum.:crazy:
Egentligen är det ju inte tävla jag vill. Vill bara utvecklas tillsammans med hästen. Men jag skämms och tappar sugen även när jag bara ska åka till ridhuset och rida för en tränare.

Vet egentligen inte vad jag ville med tråden. Vad tycker ni om "vuxna" ryttare som rider ponny, tycker ni att dom är jätte fåniga?:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag tycker att du är jättefånig som tänker som du gör. ;)

Det där är nån idé du har fått i din skalle som nu saboterar det fina du säger att du fått med din ponny.

Du skäms för din trevliga häst för att han... inte är hög nog...?

Sluta med det för tusan.

Känner massor med vuxna människor som rider ponny.

Det vore ju som att jag skulle skämmas för min underbara pojkvän för att han inte är lika lång som de flesta andra killar?
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Du är i en ålder då man är väldigt känslig för omgivningens synpunkter. Ta det lugnt, det går över :D

Själv rider jag shire, och folk frågar och kommenterar vad jag ska med den stora bumlingen till och varför jag inte köpt en annan häst av mer ridhästkaraktär etc. etc. Jag har bestämt mig för att jag vill ha en shire, jag älskar min häst och vi har roligt och det är det viktiga. Så numera tolkar jag frågorna så som de kanske faktiskt är menade - att folk är nyfikna på varför jag gör som jag gör.

När du får frågor eller kommentarer kanske det inte alls är kritiserande, det är bara du som upplever det så? Ställer någon dig frågan varför du rider ponny så är det ju faktiskt bara att svara att du trivs med din ponny!!!

Försök att inte vara så känslig, det är svårt men det går. DU måste ju fatta besluten i DITT liv. Det kan inte omgivningen göra åt dig!
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Förresten vill jag tillägga att det är jättekul att höra att det går så bra med nyhästen! Jag var ju en av dem som läste dina förtvivlade trådar om fjordingen...

:bump::bow::bump:
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Kan bara säga sluta skämmas. Älska din ponny för det den är :bow:

Jag har ridit storhäst i snart 10 år, men har bestämt att nästa häst ska vara en ponny eller strax över ponny måttet.
Varför det? Jo just för att ponny är en ponny, mycke roligare och oftarst tåligare. Så nästa köp blir en PONNY aldrig mer storhäst för min del.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag är ju snart 21 och har ju mitt russ. EFter mätning så är han en maxad b-ponny. Skit i vad folk tycker. Det viktigaste är att du och hästen trivs. Jag har med varit känslig för frågan innan, men kommit fram till att det är ju MIN häst. Njut av din häst istället för att oroa dig över vad folk ska tycka. Folk kan hitta fel överallt.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag tycker att det är jätteskönt att höra att du trivs på din ponny!
Tycker faktiskt att många har onödigt stora hästar. Kan inte fatta vitsen med att sitta halvvägs till månen. Jag har två hästar som jag kan rida, ett halvblod på (gissningsvis) 162 cm och en connemara på 147 cm. Jag själv är 176 så jag är ingen liten plutt, men jag trivs faktiskt bäst på connemaran. :D
Då jag sätter mej på halvblodsstoet så tycker jag alltid att jag sitter "onödigt" högt upp, och hon räknas ju som liten för att vara halvblod. :crazy:

Jag struntar fullständigt i vad folk tycker om att jag rider ponny.
Men till saken hör att jag är 43 år och gör som jag vill. :idea:
Jag är medveten om att man är betydligt känsligare när man är 18.
Man måste inte alls rida storhäst bara för att man är vuxen.

Och sen tror jag faktiskt ingen skrattar åt dig för det.
Kör på du!! :bump:

Maria
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Tack alla!:bow:

Känns redan lite bättre nu.:bump:

Har även fått en del blickar och konstiga kommentarer när jag tidigare ridit min fjording(av den lite äldre modellen, den lite grövre) bland alla nätta tävlingsponnier och halvblod. Så egentligen borde jag väl vänja mig snart.:D

När jag köpte Zacke(den nya) frågade alla vad det var för ny häst jag hade köpt(innan dom hade sett honom) när jag svarade vad det var för ras blev alla helt plötsligt väldigt pratglada och började fråga om stam och hur utbildad han var. Men när dom sedan frågade om mankhöjd och jag sa att han troligtvis kommer bli maxad C så sa dom flesta bara "jaha" och slutade prata med mig.
Samma sak var det med fjordingen, aldrig att någon var intresserad av att fråga något om honom.:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Skit samma om ANDRA inte är intresserade av din häst. DU är ju intresserad eller hur?

"and nothing else matters..."
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Vänta lite nu..
Måste bara fråga. Jag fattade det som att du tog illa upp när någon frågade om din ponny och sedan tar du lika illa upp när de inte frågar?

Fattade jag fel?

I övrigt struntar jag och fler än du tror i VAD folk rider på. Däremot kan de ställa en uppriktig fråga.
Som någon skrev tidigare. Jag skulle kunna fråga varför rider du shire tex då det för mig är en ganska okänd ras, vad det gäller psyke och liknande. Då frågar man för att man helt enkelt är nyfiken på rasen, eller personen som sitter på. Inget illa ment med det.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Om jag inte var så lång (169 cm och inte supertunn) skulle jag jättegärna ha ponny, trots att jag är snart 32 år :)

Om Du inte har planer på att tävla och inte är för stor för ponnyn tycker jag att Du ska njuta av möjligheten att kunna rida ponny :)
Det är ju sååå kul!

Min 15-åriga bonusdotter är liten till växten och rider fortfarande vår B-ponny som är 128 cm. Hon har inga tävlingsambitioner och älskar sitt russ.
Ibland rider hon även min stora häst.

Strunta i de andra, njut och ha roligt!
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Det är ju jättehäftigt med ponnyer! Jag beundrar alla som klarar av att rida dom, själv har jag inte ridit ponny ordentligt sen jag sålde min för 6 år sedan men har fått rida sambons systers några gånger och har ramlat av varenda gång. Vet inte vad som är problemet men jag klarar dom inte:D
Så bry dig inte om att dom andra har större hästar, huvudsaken är ju att DU och DIN HÄST trivs och har roligt ihop. Man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker, de flesta tycker dessutom att det är häftigt med sånna som faktiskt gör det dom vill och går sin egen väg. Vänta ett år eller två så ska du se att du också har upptäckt det:D
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Massvis rider ponny! Min gammla stallkompis (plus att hon är ridlärare,där ser du) köpte sig en d-ponny,innan hade hon ett russ som båder kördes och reds i yngre dagar.

Grannen till mamma är vuxen och rider ponny.

Nuvarande stallkompis red arab under ponnymåttet,jag själv som är rätt så lång rider hästar på 150-155 cm,och unghästen jag har hemma nu ligger på 152 cm,jag är 2 dec högre än honnom,men so what? Jag trivs bäst då,gillar inte alls att rida stora hästar!

Har sett bilder på dig och ponnyn och tycker det ser kalasbra ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jo självklart. Men det beror lite på vad man använder för ton när man frågar.....

Tycker det är skillnad på:
"jaha vad roligt! vad är det för stam på honom??"

Och:

"va fan rider du ponny för egentligen?! ska du inte köpa storhäst snart? du kan ju inte rida ponny i all evighet menar jag.*suck*"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Som någon skrev tidigare. Jag skulle kunna fråga varför rider du shire tex då det för mig är en ganska okänd ras, vad det gäller psyke och liknande. Då frågar man för att man helt enkelt är nyfiken på rasen, eller personen som sitter på. Inget illa ment med det.

Det var precis så jag menade :bump:

Jag får ofta den frågan och jag har bestämt mig för att UTGÅ från att folk bara är intresserade eller nyfikna om de frågar. Väljer man att utgå från att de är kritiska så "hör" man det kritiska tonfallet men väljer man att utgå från att de är intresserade eller nyfikna så ser man att det faktiskt ofta är just så.

När någon är "kritiskt" frågande trots att jag som ovan försöker se det som att de är nyfikna så svarar jag vänligt på den fråga som ställts och ignorerar sedan personen. Han eller hon har ju faktiskt inte med mitt val att göra egentligen, det är ju jag som skall trivas med min häst.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Tycker verkligen du skall låta bli att skämmas för att du rider ponny, var stolt över den häst du har och trivs du bra med honom, ja då skall du bara fortsätta rida honom så länge du vill.

Du kan väl börja träna som alla andra om du hittar en tränare som passar.

Strunt i vad andra säger, de kanske inte är så nöjda själva med hästen de har? eller avundsjuka på dig för att de ser att du mår väl med din ponny.

Sträck på ryggen nu och tuffa till dig, den enda du skall lyssna på är dig själv, du bestämmer hur hög häst du skall rida! :)
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag är 28 år och tävlade min d-ponny bland storhäst i både hoppning och dressyr :)

Vissa såg väl ner på en och tyckte att man inte hade där att göra, men det struntade jag verkligen i. Måste säga att många av dom där halvblodsmänniskorna är bra snorkiga. :mad:
Har tävlat mycket i westernridning också och där är det inte alls lika tryckt stämmning.

Men men, snorkigheten satte dom i halsen ibland när vi fick placering eller vann. :devil:
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

tycker inte alls det är fånigt att rida ponny... jag är 23 och skulle när jag skaffade mig häst nu senast prompt ha en ponny eftersom jag inte "kan" rida stora hästar enligt mig... bara en massa ben och flera meter till marken...jag var 19 då, och kom hem med en ardenner på 160cm... hmmm...
jag tycker att så länge man älskar och trivs med sin häst så spelar det ingen roll hur stor eller liten den är.. rider gör åtminstone jag för att det är roligt, inte för att andra ska tycka jag är duktig eller häftig..
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Vet du hur avundsjuk jag är på dig :eek: jag vill OCKSÅ kunna rida C-ponny :D

Rid ponny, var stolt. För det är inte månhda som kan rida ponny i vuxen ålder. stå på dig.
tävlar dui med hästarna är det ju URBALT! tänk licksom att ni trivs så bra ihop och litar på varanndra att ni stälelr upp mot massa hästar :bump: GO ON!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 638
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 194
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 608
Senast: Flixon
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp