Bukefalos 28 år!

Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Ja, jag är nog superfånig.... 40 år och skruttar runt på D-ponnyer! Jag är 170 lång men det funkar finfint. Eftersom jag är ganska smal (54 kg) och mina hästar är runda tinkrar så brukar det bli lite Helan & Halvan effekt. Men det kan man väl bjuda på!

Klart att du ska försöka att blunda med öronen för andra människors tyckande även om det kan vara svårt om man inte är äldre. Men den enda frågan du ska ställa dig är för vems skull du har häst. För din skull eller för andras?

Tänk sen på alla islandsryttare, där många hästar bara är av c-ponny storlek. Är det skillnad på ras och ras? Nä.

Sträck på ryggen och var stolt över att du fungerar jättebra med din ponny, det är det absolut viktigaste.
/Sessiagh
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Sträck på dig bruden! Det spelar ju ingen roll hur stor din häst är bara ni trivs ihop!

Själv har jag, som iofs inte är jätelång med mina 165cm, bytt från en ungefär maxad C-ponny (fjording inte mätt) till en arab på 152 någonting cm...

Jag åkte på ridläger i somras, med fjordingen. Där var det alla möjliga hästar, araber, travare, ardenner och en korsning ardenner/ridponny (DET var en bjässe!)

Och ja, vi var nog minst. Men vi hade roligt ändå. Och jag fick grymt mkt beröm för honom!!!

Så, man behöver inte alls vara stor och stark för att vara bra!
Jag tycker att du ska vara stolt över dig och din ponny. Skit i dumma kommentarer, utan att för den skull bli dum när någon frågar.

Du vet, när folk säger: "Ska du aldrig växa upp och bli stor o sälja din usla ponny?" el dyl. så beror det oftast på personens egna dåliga självkänsla. Det är trist att vissa måste överleva genom att trycka ner andra.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

När jag var i din ålder (ca) red jag både ponny och häst. Jag är 160 cm och vägde då runt 45 kg, hästarna jag red var från C-ponny upp till 174 cm grovt halvblod.
Red jag någon av ponnyerna frågade folk "men är inte du för gammal för att rida ponny", red jag det stora halvblodet tyckte folk "hur tusan ska du rå på den där stora hästen", red jag det som senare blev min häst, 159 cm halvblod, hade folk synpunkter om hennes härstamning, red jag travaren var det fel osv osv. (Jag hjälpte till i ett in- och tillridningsstall, därav mängden hästar)
Så jag tror att vad man än har för häst kan de elaka tungorna hitta något att gnälla om...

Själv har jag som sagt ett halvblod på 159 cm och tycker att hon är lagom för mig. Nästa häst kommer nog att bli något liknande, eftersom jag inte är så intresserad av ridponnyer. Däremot, den dag jag har uppnått mitt mål att få en godkänd % i ett Msv dressyrprogram och beslutar att sluta tävla, då ska jag ha en underbar fjording att köra och rida och tolka efter :love: Vinner jag på lotto blir det nog en fjord tillsammans med dressyrhalvblodet.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Skit i vad folk tycker. Det viktigaste är att man tycker om sin häst och trivs med den.

Rider själv ponny (snart 21år) och skämms inte för det.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Alla vuxna ryttare som rider islandshästar då? :p
Kom inte med "men det är ju ändå HÄSTAR" eller något i den stilen, för i mina ögon är dom helt enkelt snygga, tåliga, tuffa ponnyer! ;)

Jag som har två travare (utanför-faktor!) varav den ena dessutom är ponny och jag är 23?

Nuförtiden blir jag snarare förvånad om någon påpekar något om att det skulle vara annorlunda att ha travare, eller annorlunda att ha ponny när man är vuxen. Då ser jag ut som ett levande frågetecken och undrar vad de ätit till frukost.? :devil:
Tack vare att jag vet vad jag vill och ser till att umgås med likasinnade då och då, eller i kretsar som redan klassas som "udda" där man kan få känna sig normal!

För visst, har man bra självförtroende och som sagt vet vad man vill, inte faller för grupptryck och kan vara nöjd med sig själv och sin häst (oavsett om man inte är några superstjärnor), då ska det inte spela någon roll vilka man umgås med. Samtidigt så vet man med sig att man har lite taskig självkänsla, taskigt självförtroende, inte alltid klarar att "stå på sig" osv, då är det onödigt att utsätta sig för såna situationer.

Den där känslan av att vilja vara omtyckt/accepterad tror jag är det huvudsakliga du bör jobba på. Om man är beroende av andras åsikter och världen *poff* raserar om någon fäller en elak kommentar eller ger kritik, då kommer man alltid vara i riskzonen. Inget man förbättrar på en dag, men du kan ju försöka kompensera det lite genom att göra tvärtom! :idea:
Att skriva ner vad som är viktigt för dig, skriva ner dina mål och prioriteringar och ge dig själv ärlig feedback utifrån det. Berömma när det blir bra och fundera ut hur det ska bli bra nästa gång om det inte blir bra! Viktigt att man försöker hålla det positivt MEN ändå realistiskt. Alla kan inte göra rätt jämt och misstag är oundvikligt, att man inte försöker hitta undanflykter eller ursäkter utan kan konstatera; det här var mindre bra - det här är min plan på förbättring!

Anledningen att jag tycker en sån dagbok kan vara bra är just för att man kan få feedback utifrån sina egna värderingar även om man inte rider för likasinnad tränare eller har likasinnade "speglar" i form av andra människor. Det andra säger tror jag blir lättare att ta med en nypa salt ju mer säker man är på vad man själv tycker och vill, och ju tydligare mål man själv har desto mindre risk att man genom grupptryck (eller inbillad sådan) faller in på en annan väg än den man tänkt sig.


Att tävla för att andra peppar kan vara ok. Men riskabelt om man dels riskerar bli deppig om det går dåligt, dels kanske inte har kommit tillräckligt långt/tränat tillräckligt mycket och målinriktat för det - att man har höga krav och ändå faller för frestelsen att tävla innan man är redo. Klarar du att ha inställningen att ha kul och inte bry dig så mycket om vad övriga på tävlingen + domare tycker, då kan det säkert vara roligt även om man inte har tävlingsambitioner!
Jag själv skulle nog ha valt att göra det i väldigt inofficiellt sammanhang, t ex programridning eller klubbis, men det är helt enkelt för att jag *vet* att det inte skulle gå bra resultatmässigt och man vill ha den där softa stämningen utan en massa press och stress om jag skulle få för mig att tävla! :p
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Skit i vad folk tycker. Det viktigaste är att man tycker om sin häst och trivs med den.

Rider själv ponny (snart 21år) och skämms inte för det.

Ska vi starta ponnyklubb kanske? :D
Min är slutmätt till 146,7cm men är egentligen lite för stor för mig tycker jag! :angel:
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Kanske ska tillägga att det känns rätt naturligt att det blir som det har blivit för dig under vissa perioder, är det inte hästarna så är det något annat!
Jag hade ju varmblodstravare på ca 158cm sen jag var 15, parallellt med att jag red på ridskola och var med på lite klubbtävlingar och dylikt (inte med min egen häst). Jag kände mig lite utanför eftersom jag faktiskt var privatryttare men ändå inte kunde tävla, och för att jag hade storhäst trots att jag var ponnyryttare. Eller egentligen inte utanför, snarare som att jag missade möjligheten att tävla ponny!

Såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag inte satte större press på mig själv med varmblodet utan tog ut ambitionerna på ridskoleponnyer på klubbtävlingar. Att jag erkände att jag inte var tillräckligt duktig för att få bra resultat på honom (han var svårriden under stressade förhållanden som det t ex blir på tävling) men att jag ändå tyckte det var kul att tävla och tog ut det på annat sätt. Klubbisarna var precis lagom för mig för att inte ta mig vatten över huvudet, även om det såklart hade varit roligt att tävla på riktigt också! Är inte sån som kan "rida till" en lat ridskoleponny och efter 20 minuter kan få den prestera max, vill följa mina egna värderingar och hellre acceptera att hästen inte kommer prestera max, men försöka få en konstruktiv ridning. En del av att "acceptera sig själv" skulle jag tro.

Vilket får mig in på ytterligare ett spår i samma ämne;
Jag har aldrig varit sån som bara kan sätta mig upp på en häst och *poff* få den gå bra. Inte ens om det är en välriden häst. Behöver en tid på mig att lära mig hästen och att lära hästen mig, och att känna vad hästen klarar. Vilket betyder att när jag väl kommer någonvart, då blir det "ärligt" utifrån mina mått mätt. Men också betyder att vissa hästar får jag inte gå bra ens under ett helt ridpass för att de kanske (enligt min ridstil) är lite felinlärda, för stela/spända eller dylikt.
Har fortfarande lite problem med det om jag ska rida andras hästar - för att det blir lite gambling om ägaren/tränaren kommer tycka att jag rider som en hästtjyv eller om de kommer märka resultat innan de hunnit rata mig helt! :rofl: Därför rider jag bara andras hästar om JAG har något att få ut av det och jag mao kan fokusera på det om såna tankar börjar smyga sig in i skallen, eller om ägaren/tränaren är någon jag kan känna mig trygg med, att jag inte kommer bli totalsågad utan att det finns en bra relation.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag är definitivt vuxen och jag tycker att ponnysarna är BÄST! Tänk att de andra sitter på klumpisar istället och du gliiiiider fram på din lilla läckra pålle! Jag förstår PRECIS hur du känner dig (från erfarenheter) - men man MÅSTE ingenting! Var stolt över pållen och dig själv.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Who cares?

Jag kommer inte sluta med ponny, föredrar ponny.

Av samma ädla ras som din ;)
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Kram på dig!!! Du vet ju vad jag tycker;)...som själv är en tant på 46 år och 174 cm i strumplästen, som inte skäms ett dugg över att rida min Welsh Cob på 148cm:D. Jag kommer aldrig att skaffa mig hästar över 160 cm igen. Det får räcka med de "älgar" jag haft hittills.

Försök bortse från vad "alla andra" tycker och tänker. Visa vilket fint par ni är och njut av det:p
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

jag vet inte hur gammal du är men rid du på din ponny. Du verkar ju inte särskilt sugen på stor häst?!

har själv ponny fortfarande och hon är väl det bästa som finns kan man väl säga :)

Prova att köra in honom, då kan man väl tävla fast att man är över 18??

Kort och gott: inget fel med att ha ponny!
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Ponnier är väldigt charmiga och roliga att rida så det är helt förståeligt att man väljer ponny. Tänk på alla vuxna som rider på islänningar. Som andra skriver så är du i en ålder då man bryr sig mkt om andras åsikter. Som tur är så går det över.
För skulle du lyssna på andra o de ska välja åt dig så får du lika många åsikter som antalet du frågar så du måste ju ändå välja själv.
Lita på dig själv och dina känslor och njut istället.:)
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag fick ju höra en heldel när jag äntligen skulle köpa häst, då var jag 33 år och något annat än ponny fanns inte för mej;)
"Alla" sa att jag borde ju köpa ett halvblod!

Men varför skulle jag det?
Jag vill inte ha en stor häst, jag har aldrig känt att jag trivs på stora hästar.

Så när jag träffade min numera änglahäst:cry: så var jag 100% säker på att detta var hästen för mej, en underbar liten fjording tjej:love: och visst var hon rätt häst för mej, men jag fick ju tyvärr inte njuta av hennes sällskap så länge:cry:

När så nästa häst skulle inhandlas så funderade jag mycket på om inte "alla" hade rätt ändå att jag kanske skulle köpa en lite större, jag var och provred ett gäng men insåg varje gång att vad f-n gör jag här uppe egentligen???
Det är ju en ponny jag vill ha!

Så när jag då hittade min Smilla så visste jag att det var rätt, hon är inte mätt men jag gissar att hon är ca 145 cm hög.
Och underbarare häst kunde jag inte få:love:

Min underbara lilla snutta som alltid kommer springandes så fort hon ser mej och som blir mycket förnärmad om jag inte pussar och gosar en lång stund:love:

Så strunta i vad "alla" andra tycker, njut av din underbara lilla häst och se att runt dej finns ganska många som instämmer i att ponny är bara bäst:love:

Helt ot.
Jag måste bara fråga hur det går med fjordingen?
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Vet egentligen inte vad jag ville med tråden. Vad tycker ni om "vuxna" ryttare som rider ponny, tycker ni att dom är jätte fåniga?
Jag tycker det är bra.Kan bara ta ett ex.Har en bekant som är liten och hon rider på högre nivå i dressyr.Hon tar hem en och annan ponny som hon rider till och säljer sedan.Och faktum är att det vore nog bra med fler vuxna ryttare som red ponny så att det fanns fler välridna säkra ponnyer på marknaden till de mindre ryttarna.Jag vet även fler som tävlar sina ponnyer bland storhästarna när dom blivit 18 år.Och jag ser inget fel i det alls.Tycker man ska gå på vad man själv känner.Och är man liten så är det ju bra att rida hästar i lagom storlek i förhållande till sin längd/vikt.
Och du verkar ju verkligen gilla din ponny och känner att du kan utvecklas mer med den så tycker jag självkart att du ska strunta fullständigt i vad andra tycker.Det är dig och din ridning det gäller ingen annans.Du ska tycka det är roligt.Det är det som är viktigast. Och då spelar storleken på hästen ingen roll.Fortsätt du att rida din ponny. Det skulle jag oxå gjort ..Men jag drog iväg och blev lång alldelens för tidigt så min ponnytid blev väldigt kort.
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Tack alla!

Får väl försöka inse att det inte är något fel att jag rider på min lilla ponny. Det viktgaste är ju att hästen trivs och mår bra, och jag tror och hoppas att inte zacke tycker jag är för stor.;)
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Jag är 18.

Zacke är inkörd men jag tycker det är lite läskigt med körning så har inte vågat mig på det än.:o:o
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

jag är 20 i år, har precis köpt mig en litten plutt till ponny :D
jag tycker tvärt om mot dig - vad SKÖNT att kunna koncentrera sig på sin egna lilla häst istället för att ha en sån där långbent och behöva hävda sig mot andra hela tiden för att synas i mängden.
folk kommer självmant fram och säger att min ponny är så söt, visst det hände när jag var ute med min store också men absolut inte lika ofta.

ut och tävla med din ponny du!
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

De gånger det går ponnyer med på våra lektioner brukar de väljas bland de första. Många vuxna älskar att rida ponny. Jag är för tung, men annars hade jag gärna också provat ponnyer. Islandshästar har jag dock testat, även ganska små sådana. :)
 
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

hej!

Här är en till jag är 27 och rider ponny!

Var glad att du har hittat en sådan fin ponny du trivs med, vad spelar det för roll vad de andra tycker? Skit i det!

Vet du, tränar på som du tänkte med din ponny, kanske du kan rida förbi de stora bumlingar i en vacker passage nån gång!;)

Här finns det också en tjej som tittar ner på mig, hon har stor häst, hon rider bättre än jag, men hennes häst är tråkig att rida ut på då han är rädd för massvis med saker och inte vill gå förbi.

Och hon blir så sur när lilla jag kommer med min lilla arab, jag flinar henne rätt upp i ansikte och bara rider förbi den t.ex farliga skogsmaskinen, passera den utan att hästen ens reagera medans hon fortfarande står kvar på sin 140 000 tusen häst.:D

Din ponny har säkert massvis med saker den är bra på och om allt fungera så bra, så är det oftast bara avundsjuka som gör att de andra snackar skit.

Tänk inte på vad de andra anser om du är lycklig med din ponny, så visa det också!!! Du får bli lite kaxig helt enkelt. Nästa gång när ngt går riktigt bra, rid bara förbi de med ett leende på läpparna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför kan jag inte bara skita i vad andra tycker?

Var glad och stolt över din ponny och skit i vad andra tycker:idea: Är själv för lång för att rida ponny, men tycker att ponnytiden var den roligaste perioden i mitt hästliv. Fråga dej själv vad du vill med din ridning. Kanske är det så att några av storhästtjejerna inget hellre hade velat än att ha kvar sin ponny men pga "grupptryck" längd och vikt samt även tävlingsambitioner valt att skaffa stor häst. Säger bara njut av din ponny och RIDE ON! PS klok kompis du har lyssna på henne, verkar vara en sann vän:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 700
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 248
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 686
Senast: Flixon
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 576
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp