Varför klassas inte incels som terrorister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj då, då var vi tillbaka på autismspektrumstörning, då.

Jag tror kanske inte att det är just den diagnosgruppen man behöver titta extra på, men de uppfattningar som beskrivs tyder ju på människor med psykisk störning.
Möjligen personlighetsstörning?
Inte på terrorism, för att återknyta till trådstarten också.
Ja jag vet inte, jag upptäckte Incels här i tråden ;) jag har såklart stött på dem i verkligheten och på dr nerdlove :D men visste inte det fanns ett namn för det. Det om aspergers stod på wiki, ingen aning om hur rätt han hade i sin forskning, då när den gjordes.

Jag tänkte direkt på sad puppies när jag läste om incels. https://en.wikipedia.org/wiki/Sad_Puppies

Ett gäng som var förbannade bortom för att även böcker skrivna av och med svarta och vita kvinnor och män som inte är heterosexuella kan få pris i Hugo Awards, ett av de coolaste SF och Fantasy bokprisen.

Och gänget som förföljt dataspelsutvecklare som inte bara har män i huvudrollerna på krigsspel och spel överhuvudtaget. Anita Sarkeesian.

  • In May 2012, the Kickstarter crowdfunding of videos on female representation in video games received wide coverage due to the cyber-bullying of its founder, the feminist video-blogger Anita Sarkeesian. Her Facebook, YouTube and email accounts were subsequently flooded with hateful and sexist comments, death and rape threats, and photoshopped pictures of her getting raped by video game characters. A game was created, inviting players to beat her up.[3][6][34] She eventually collected $160,000 out of the requested $6,000.[35] The most recent threat against Anita Sarkeesian was in Logan, Utah on October 15, 2014. She was scheduled to deliver a speech on a Wednesday evening until an anonymous email message arrived a day before, stating that there would be a mass shooting if the event was held.[36]

Här har vi dem igen https://www.svt.se/kultur/battlefield-5-vill-fanga-krigets-kvinnor-mots-av-hatstorm
 
Senast ändrad:
Jo, men det är ju du som anser det.
Andra tycker sig ha sett belägg för annat.

Därav det problematiska i att presentera en Sanning och mer eller mindre vifta bort dem som funderar på om det finns alternativa sanningar.

Nä, jag har ju sagt att jag hjärtligt välkomnar alternativa sanningar men då måste de erbjuda belägg för det också. Om någon säger ett påstående som starkt motstrider min tidigare kunskap utan belägg så kommer jag givetvis att vifta bort det. Ungefär som "jorden är platt, det bara är så". Ge mig hemskt gärna belägg och källor, jag älskar att få lära mig nytt! Men, jag har inte ens sett dessa alternativa sanningar i tråden?
 
Utan att vara svar mot dig utan mer generellt om den här diskussionen och så många andra diskussioner här på buke (och allmänt i samhället) så präglas det alltid av att man har en världsbild och förklaringsmodell innan man ens har ett fenomen för man har bestämt sig för vad som är problemet och sedan får man symptomen att passa in i problemet. Detta är gemensamt oavsett om man tycker att problemet är invandrare, kapitalismen, judar, feminism, patriarkat, man har bestämt sig för vad som är grundorsaken till allt ont och sedan tar man enskilda problemen och anpassar anledningen till varför grundorsaken är orsaken till just detta problem. Det är väldigt synd och något jag tror alltför många (inklusive mig) gör sig skyldiga till mer eller mindre omedvetet. Finns det någon benämning på detta fenomen?
Ämnet är män som uppbackad av en sexistisk ideologi ger sig ut för att döda kvinnor för att de inte tillåts använda kvinnor i sexuella syften, menar du verkligen på fullaste allvar att det är irrelevant eller förhastat med förklaringsmodeller som rör just sexism och feminism?

Jag kan nog inte komma på en tråd där det skulle kunna vara mer aktuellt med en feministisk förklaringsmodell än en tråd som handlar om just sexistiska män med en sexistisk ideologi som dödar kvinnor, men du verkar insinuera att det skulle kunna vara ungefär lika relevant med en antisemitisk eller främlingsfientlig förklaringsmodell till detta fenomen? Hur kommer det sig att du så benhårt vägrar acceptera att feminism kan vara relevant i en tråd som specifikt rör just män som begår dåd mot kvinnor i stil med terrorhandlingar? Att du motsätter dig det så benhårt trots alla indikationer på att deras sexism visst har något med saken att göra, att du tycker att antisemitism kan ha jämförlig relevans? Hur många kvinnor ska dö innan du är beredd att acceptera att det möjligtvis kan ha något med kvinnohat att göra?

Många användare har haft ett till synes oändligt tålamod med dig och dina stundtals extremt provocerande uttalanden, redan för ett antal sidor sedan tyckte jag att du passerade rätt långt över gränsen men här står du ju bokstavligen och hoppar i en annan dimension av respektlöshet i ditt försök att få tråden att handla om annat än just feministiska förklaringsmodeller till sexistiska mäns dödliga våld mot kvinnor. Otroligt.
 
I vilka svenska lagar har kvinnor fördel? Av ren nyfikenhet.
Den jag minns rakt av är att om modern dödar sitt eget barn strax efter förlossningen så kan fadern dömas ett hårdare straff för medhjälp än modern för själva mordet. Men det är ju verkligen ett extremfall och morbidt så det heter duga och motiveras väl med förlossningsdepression eller liknande så man kan ju säga att det egentligen inte är könsrelaterat as such mer än att kvinnan by default är den enda som kan råka ut för förlossningsdepressionen.
 
Fortsätter här
”Feminazister som förvanskar historien”, ”Genusfield 5” och ”Stormade min farfar Normandie för detta?!”, är ett axplock av de tusentals kommentarer som kantar trailers till spelet på sociala medier, som i skrivande stund har en halv miljon tummar ned.

Inte ens i de strider som kvinnor var med i vill de här männen se dem. Det förstör deras liv och de gråter.
 
Vet inte om Incel är ett vetenskapligt begrepp egentligen. Här är en annan beskrivning. Den som folk på Urban dictionary tycker verkar bäst. Incel kanske är ett uttryck som uppkommit på internet helt enkelt.



De flesta verkar landa i ungefär samma syn.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=incel

Dvs typ män som anser att kvinnor är skyldiga dem sex.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofrivilligt_celibat här fanns dock även folk som forskat på det. (många verkade tex ha aspergersdiagnos, som väl fanns då)
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Feminist
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=feminism
 
Ämnet är män som uppbackad av en sexistisk ideologi ger sig ut för att döda kvinnor för att de inte tillåts använda kvinnor i sexuella syften, menar du verkligen på fullaste allvar att det är irrelevant eller förhastat med förklaringsmodeller som rör just sexism och feminism?

Jag kan nog inte komma på en tråd där det skulle kunna vara mer aktuellt med en feministisk förklaringsmodell än en tråd som handlar om just sexistiska män med en sexistisk ideologi som dödar kvinnor, men du verkar insinuera att det skulle kunna vara ungefär lika relevant med en antisemitisk eller främlingsfientlig förklaringsmodell till detta fenomen? Hur kommer det sig att du så benhårt vägrar acceptera att feminism kan vara relevant i en tråd som specifikt rör just män som begår dåd mot kvinnor i stil med terrorhandlingar? Att du motsätter dig det så benhårt trots alla indikationer på att deras sexism visst har något med saken att göra, att du tycker att antisemitism kan ha jämförlig relevans? Hur många kvinnor ska dö innan du är beredd att acceptera att det möjligtvis kan ha något med kvinnohat att göra?

Många användare har haft ett till synes oändligt tålamod med dig och dina stundtals extremt provocerande uttalanden, redan för ett antal sidor sedan tyckte jag att du passerade rätt långt över gränsen men här står du ju bokstavligen och hoppar i en annan dimension av respektlöshet i ditt försök att få tråden att handla om annat än just feministiska förklaringsmodeller till sexistiska mäns dödliga våld mot kvinnor. Otroligt.
Bra då är det konstaterat att ni inte läser det jag skriver öht för det jag har undrat om är hur och varför männen hamnar i utanförskapet och ensamheten inte om fenomenet incel (bortom bara definitionen involuntary celibate, dvs hela "ideologin") är hemskt eller dåligt eller inte. Det jag undrar om hur männen blir ensamma och varför men visst läser man allt med vissa glasögon så blir väl allt en kritik mot ens åsikter.

Jag lämnar diskussionerna på det här forumet nu för jag känner varken att mina åsikter respekteras eller ens blir lästa eller att jag faktiskt får ut något utav det. Så kul att konstant bli både feltolkad (oavsett om det är mitt eller erat "fel") är det faktiskt inte.
 
Bra då är det konstaterat att ni inte läser det jag skriver öht för det jag har undrat om är hur och varför männen hamnar i utanförskapet och ensamheten inte om fenomenet incel (bortom bara definitionen involuntary celibate, dvs hela "ideologin") är hemskt eller dåligt eller inte. Det jag undrar om hur männen blir ensamma och varför men visst läser man allt med vissa glasögon så blir väl allt en kritik mot ens åsikter.

Jag lämnar diskussionerna på det här forumet nu för jag känner varken att mina åsikter respekteras eller ens blir lästa eller att jag faktiskt får ut något utav det. Så kul att konstant bli både feltolkad (oavsett om det är mitt eller erat "fel") är det faktiskt inte.
I en tråd om ett allvarligt ämne (det är för att det är ett såpass allvarligt ämne som jag reagerar) får man räkna med att både få mothugg och att det man skriver kan framstå som respektlöst i sammanhanget. Frågan är betydligt större än både dig och mig så det här gäller varken dig som person eller att jag eller andra skulle feltolka med avsikt, det handlar om vad du skriver och var dvs i vilket sammanhang.

Det är positivt om jag har missförstått vad du syftade på med det inlägget, samtidigt tycker jag det är problematiskt på fler än ett plan så det är inte så att all min kritik försvinner för att du nu förklarar att det rörde enbart mäns ensamhet och inte diskussionen i helhet. Jag kan lämna det och se det som ett missförstånd, jag är ganska ointresserad av att hamna i en långdragen diskussion om diskussionen, men jag tycker det kan vara värt att fundera över hur man deltar, vad man lyfter fram och vad man jämställer osv, när det rör den här typen av ämnen och ideologier.
 
Senast ändrad av en moderator:
Bra då är det konstaterat att ni inte läser det jag skriver öht för det jag har undrat om är hur och varför männen hamnar i utanförskapet och ensamheten inte om fenomenet incel (bortom bara definitionen involuntary celibate, dvs hela "ideologin") är hemskt eller dåligt eller inte. Det jag undrar om hur männen blir ensamma och varför men visst läser man allt med vissa glasögon så blir väl allt en kritik mot ens åsikter.

Jag lämnar diskussionerna på det här forumet nu för jag känner varken att mina åsikter respekteras eller ens blir lästa eller att jag faktiskt får ut något utav det. Så kul att konstant bli både feltolkad (oavsett om det är mitt eller erat "fel") är det faktiskt inte.

Men det är ju precis det vi har pratat om, i princip hela tråden igenom, varför män blir ensamma :crazy: Personligen har jag erbjudit en massa teorier och dessutom lagt till länkar. Du å andra sidan har kritiserat de teorier som jag och andra har lagt fram i den här tråden, utan att erbjuda alternativa teorier och belägg. Jag har ju specifikt efterfrågat din egen teori, med genuint intresse, men inte fått gehör. Så nej, du kan inte enbart kasta ut kritik på andra och påstå att vi har vissa glasögon på oss som matar vår egen sanning när du varken erbjuder belägg för din kritik eller alternativa teorier. Då kommer du få mothugg.

Om du känner att du blir feltolkad så kanske det är bra att se över hur du uttrycker dig, så att det kan undvikas. Om du har hängt med i tråden i 20 sidor och påstår att du själv inte fått ut något av det här alls så kanske det också avslöjar att du är ungefär lika mottaglig för nya insikter som du kritiserar oss för att inte vara. Jag gillar inte skygglappar, och du är en utan dem på forumet som brukar sticka ut med dina åsikter vilket jag välkomnar. Så jag säger det åter igen, kom gärna med belägg för din kritik eller egna teorier med belägg, så är jag i alla fall en utav dem som lovar att respektera och ta det i beaktande.
 
Ja, i stort sett.
Det är väldigt lite vi faktiskt vet och en väldig massa som vi tror.

Jag har läst en liten fjutt-kurs i psykologi.
Den gav inte mersmak för den gick ut på i stort sett "å ena sidan teori A, men det förklarar inte fenomen 1, så å andra sindan teori B men det förklarar å sin sida inte fenomen 2 så därför måste vi forska vidare på frågan".
Samt att man kan se att psykologiska forskningsresultat generellt sett är svåra att reproducera även om man har en gedigen och rimlig teoribildning bakom.
En orsak till att det är svårt att forska inom psykologi är ju förstås att individerna i forskningen är olika. Och om undersökare X får fram resultat Z med studiepersoner 1 tom 20, så kan undersökare Y få fram resultat Å med studiepersoner 21 tom 30, trots att man använde samma metodik, eftersom det är olika undersökare och olika studiepersoner.

Men så bildar man någon form av teorier som verkar skapligt generaliserbara. Och i presentationen så blir ju teorierna till något slags sanningar.

Som inom psykoterapi.
Det finns, som bekant, flera "skolor". KBT har slagit sig fram i Sverige som nästan allena saliggörande även om psykodynamikerna verkar kunna slå lite hål i KBT-rustningen.
Ett skäl till att KBT blev "säljbart" var ju just att det gick att översätta i siffror, resultat vilket är svårare i psykodynamisk psykoterapi.
KBT:arna kunde visa förbättring i svart på vitt, med relativt kortvarig terapi.
Psykodynamikerna jobbar på ett helt annat sätt och kan inte visa jämförbara siffror.

Jag vet inte vilket som eventuellt är bättre eller sämre; jag tror att det är som så mycket annat: det är olika. Vissa individer med vissa problem har behov av psykodynamisk psykoterapi, andra individer har god nytta av KBT, ytterligare andra personer kanske har nytta av psykoanalys...

Man vet inte, och det har blivit en strid mellan psykoterapeuter med olika inriktning där man tjafsat inbördes.

Alla säger sig veta att den inriktning de företräder, är bäst.
Men vet man det, då?
Men om jag förstår dig rätt så ifrågasätter du psykoterapi överhuvudtaget som behandlingsmetod? För alla dessa innebär ju att kunna samtala om sina känslor och första steget lär ju vara att överhuvudtaget kunna utrycka att man behöver hjälp.
 
Vad är det för fel på att kunna prata om känslor? Det är väl bättre att man kan säga att man inte mår bra idag pga … än att vara som en igelkott med taggarna utåt mot familj och kollegor? Jag blir ledsen när .., jag tycker om när .., jag gillar inte när .., jag blir arg när .., jag blir sårad när … osv. Är det att älta? :confused:

Att bita ihop och vara frustrerad men inte kunna säga vad det handlar om bygger bara upp starka känslor tills man till slut tippar över och exploderar, då måste det väl ändå vara mycket bättre om man kan prata med sin partner, sina kollegor, vänner och familj om vad man stör sig på. Att man kan reda ut ev. fnurror som kanske väldigt många gånger beror på missförstånd istället för att en konflikt ska eskalera. :rage:

Om man redan som barn får lära sig kommunikation, att man har rätt att känna som man gör och lyssna på andra tror jag att alla mår så väldigt mycket bättre istället för att sluta sig, somna och vakna med samma klump i mage och hals som dagen innan. :crazy:

När min kollega ger ett frånvarande intrycka, när jag märker att denne inte fokuserar på en viktig uppgift så underlättar det ju betydligt om jag får veta att han/hon är orolig för en närstående eller för egen del än att vi går och blir irriterade på varandra. :banghead:

Empati är inget man föds med, det lär man sig. Utan kommunikation så tror jag personligen att även den empatiska utvecklingen skadas.
 
@Badger hold your horses lite nu va? Ja, hatstormen mot Sarkeesian var vidrig, men sättet hon attackerade spelindustrin och spelvärlden var ännu mer genomvidrig och sjukt dåligt källbelagd. GamerGate är inte representativt för spelvärlden i stort, på samma sätt som kritiken mot Battlefield V är i minoritet mot hur väl mottaget spelet är just för deras inkluderande av kvinnor och historiska korrekthet i stort.

Jag som verkligen rör mig i gamingvärlden på flera olika nivåer har i princip aldrig mött de där hardcore kvinnofientliga gamerserna, för ja de finns men de är i minoritet. De är nog lika vanliga inom spelvärlden som inom den övriga världen. Dvs rätt ovanliga.
 
@Badger hold your horses lite nu va? Ja, hatstormen mot Sarkeesian var vidrig, men sättet hon attackerade spelindustrin och spelvärlden var ännu mer genomvidrig och sjukt dåligt källbelagd. GamerGate är inte representativt för spelvärlden i stort, på samma sätt som kritiken mot Battlefield V är i minoritet mot hur väl mottaget spelet är just för deras inkluderande av kvinnor och historiska korrekthet i stort.

Jag som verkligen rör mig i gamingvärlden på flera olika nivåer har i princip aldrig mött de där hardcore kvinnofientliga gamerserna, för ja de finns men de är i minoritet. De är nog lika vanliga inom spelvärlden som inom den övriga världen. Dvs rätt ovanliga.
Oj vilken märklig jämförelse. En person skriver saker om gamingvärlden så de blir ledsna. Så då är det rimligt att dödshota henne och beställa hem saker till henne och ringa larm från hennes adress.

Jag håller nog absolut inte med om att hennes kritik av kvinnor och tropes i gamevärlden inte var relevant. Det lilla jag läst om den biten. Jag kanske rent av håller med henne...

Men oavsett det kan jag inte se någon som helst jämförelse mellan att -skriva artikel i tidning och ha en youtubeserie om tropes och
Konsekvent och målinriktat terrorisera en människa. Och jag är förvånad över att du tycker att den elaka personen här är den personen som skrev tidningsartiklar, inte de som dödshotat.

Jag skulle snarare säga såhär, en person kritiserar fenomen X i media, blog, youtube.

Personer besvarar kritiken med argument om varför person 1 har fel i media, blog på youtube.

Att dödshota, hota att våldta, se till att någon behöver polisbeskydd, sprida adress, terrorisera, beställa hem, ringa larm osv osv osv. Jag kan inte se hur du kan betrakta det som mindre illa.

Jag menar vem var det som behövde polisbeskydd? Du menar att polisen skyddar någon spelare nu från Sarkeesian, eller menar du att det finns något bolag som producerat spel som nu har polisbeskydd för att hon hotat mörda dem?
 
@Badger hold your horses lite nu va? Ja, hatstormen mot Sarkeesian var vidrig, men sättet hon attackerade spelindustrin och spelvärlden var ännu mer genomvidrig och sjukt dåligt källbelagd. GamerGate är inte representativt för spelvärlden i stort, på samma sätt som kritiken mot Battlefield V är i minoritet mot hur väl mottaget spelet är just för deras inkluderande av kvinnor och historiska korrekthet i stort.

Jag som verkligen rör mig i gamingvärlden på flera olika nivåer har i princip aldrig mött de där hardcore kvinnofientliga gamerserna, för ja de finns men de är i minoritet. De är nog lika vanliga inom spelvärlden som inom den övriga världen. Dvs rätt ovanliga.
Vidare om kritiken mot Battlefield V, ja det är väl klart att det är en minoritet. Det är ju den minoriteten vi pratar om här. Det är väl självklart att spelet blivit väl mottaget i övrigt.

Vidare igen om Sad Puppies. Tror du det var en majoritet? Eller tror du att de böcker som fått Hugos och är skrivna av icke vita icke män inte har varit extremt populära och väldigt bra böcker? Det är den där minoriteten vi pratar om här...

Jag "rör mig inte i spelvärlden" men nog spelar jag dataspel och läser SF-böcker och känner folk som "rör sig i spelvärlden" och SF/fantasyvärlden.

Bara för att jag aldrig blivit hatad i ett spel för att jag är kvinna behöver inte det betyda att jag tror att de som blivit det ljuger. Det betyder inte heller att jag inte med flit undvikit att ens testa Lol och några andra eftersom jag vet att de är så sjukt elaka i chatten och jag inte tål det.
 
Senast ändrad:
Alltså jag var bara tvungen att se om en del eller två av hennes Youtubeklipp för att se om jag missade hur genomvidrig hon var.
Kommentarsfältet är avstängt såklart... folk blev helt hysteriska tydligen. Den här är från 2014 och handlar om

This video explores how the Damsel in Distress became one of the most widely used gendered clichés in the history of gaming and why the trope has been core to the popularization and development of the medium itself. As a trope the Damsel in Distress is a plot device in which a female character is placed in a perilous situation from which she cannot escape on her own and must then be rescued by a male character, usually providing a core incentive or motivation for the protagonist's quest.

Hon svär inte, hon skriker inte, hon dödshotar inte. Hon är lugn och tar upp ett exempel i taget. Om man tycker att hennes kunskap i ämnet är för låg så kan man helt enkelt protestera och säga såhär.

-nej det är inte sant. Supermario räddar inte alls Peach hela tiden. Peach är visst en spelbar karaktär i alla spelen som hör till kärnspelen.

Eller
-Nej det är inte sant. Det står inte
Willst thou get the girl, or play like one. i version X av Zelda.

Hon har tagit det klippet och gjort om det.
Eller
-Nej i det där spelet blir inte kvinnan i varje version slagen i magen och utburen med trosorna synliga. Det är falska klipp.

Eller
-Det är inte sant, det är lika ofta en fångad prins man räddar i spelen. Här är statistiken.

Så är det ju klart sedan.

Inkoherenta döda, våldta, mörda, sug på X osv känns inte motiverade.
 
Men själva kärnan i Gamergate var ju egentligen en annan tjej som brutit upp med sin pojkvän och då av honom blev anklagad för att ha gett ut sex mot att få bra recensioner för sitt spel. Det anses ha visats att hon inte hade gjort det.

Hon fick så mycket döds och våldtäktshot att hon var tvungen att fly hemmet. Och hennes pojkvän hämndpublicerade porr.

Det är ju möjligt att det var henne du menade som hade skadat spelbranschen något vidrigt. Inga artiklar jag läst verkar antyda att hon har skadat någon eller fått recensioner för sex. Men antar att jag bara läst ena sidans artiklar såklart och typ dagspressartiklar.

Skriver för tråden eftersom jag antar att gamergate och Sarkeesian inte är jättevälkända debatter rakt av i Sverige.

Tredje inblandade tjejen talade mot gamergate (dataspelsutvecklare) och fick foton på styckade hundar i posten.

In October 2014, Wu posted multiple tweets about Gamergate advocates,[31][32] ridiculing them for "fighting an apocalyptic future where women are 8 percent of programmers and not 3 percent."[33] While she was monitoring 8chan's pro-Gamergate chanboard (/gg/), anonymous users posted sensitive personal information about her, including at least one post containing her address. Subsequently, Wu began receiving multiple, specific rape and death threats including her address, causing Wu to flee her home.[34] These threats have been widely attributed to Gamergate supporters.[33][35] In December Wu said that she had received emails that contained images of mutilated dogs from people who identified as Gamergate supporters, following the recent death of her dog.[36]

Ja, det är väl självklart att det här är en liten grupp och "spelare" i övrigt är normala. Vet inte ens varför jag skulle behöva skriva det...
 
Senast ändrad:
Tänkte lämna det därhän men skriver ett inlägg ändå. Förväntar mig inget direkt svar och som vanligt är det inget personligt, det är inte första gången jag har invändningar mot något som skrivs på det här forumet.

Innebär det lika mycket hinder för att få ligga då?
Nej det blir bara gissningar men jag skulle tro att en bild och annons på bodycontact som inkluderar att personen är autistisk och söker sexpartners skulle fungera bättre för en kvinna än en man men vad vet jag.
Och ja lägger du upp en sån annons som kvinna så får du en massa svar. Är det många kvinnor som kommer utnyttja mannen som lägger upp? Är det bara "bättre människosyn" som gör att killen får tja noll svar?
Djupt problematiskt innehåll i dessa citat på flera sätt, även i flera andra inlägg men det hade blivit lite mycket att bemöta allt, samtidigt tycker jag att det här demonstrerar ganska väl hur du verkar ha svalt stora delar av incel-rörelsens problembeskrivning och retorik med hull och hår.
För dem är grundproblemet att dessa män inte har sex. Du gör även misstaget att jämställa all sexuell kontakt, trots att det knappast är detsamma att tacka nej till exempelvis trakasserier eller möjliga övergrepp som det är att tacka nej till sex på lika villkor. Om en kvinna noterar att hon potentiellt skulle kunna konsumeras som ett objekt på den sexistiska köttmarknaden är inte det detsamma som att "få ligga precis hur mycket hon vill" (inlägg #69). Fast med en problematisk syn på kvinnor och sex spelar det förstås ingen roll om mannen ser dig som omänsklig, en lägre stående varelse, om han vill utnyttja dig eller om du är måltavla för en avhumaniserande fetishering, sex som sex.

Jag läste den tidigare citerade The New Yorker-artikeln om incels och där någon av dessa män hävdade att ingen kvinna kunde vara ofrivilligt celibat eftersom män "köar för att få ha sex med grisar, flodhästar och troll". Jag kom att tänka på en stor kvinna som en gång beskrev hur en man ville att hon skulle grymta som en gris, antingen för att han hade en fetish för det eller för att han ville förnedra henne, troligtvis både och, i en incels värld betyder detta fantastiska erbjudande att hon hade alla möjligheter att ha sex men tackade nej. Detta envisa hävdande att kvinnor visst alltid kan ligga är respektlöst både på det viset att det långtifrån alltid stämmer men också i att det inte alls tar hänsyn till faktiska maktförhållanden och det förtryck kvinnor kan ställas inför i o m detta ev "liggande". Det är att vrida det till en misogyn oigenkännlighet.

Antydandet att det skulle innebära ett slags privilegium och ständig möjlighet till sex varje gång en man vill använda en kvinna sexuellt skaver, särskilt skaver det i en tråd om hur mäns maktutövande och kvinnohat kan ta sig så extrema uttryck som terrorliknande dåd. Har man inte reflekterat djupare över olika former av kvinnoförtryck tidigare hade det varit lämpligt att göra det här, snarare än att ändlöst tåga på om hur män som vill använda kvinnor sexuellt räddar kvinnorna ifråga från att någonsin hamna i "bitterhetsfasen".
I incel-världen är det bara besvärligt för mannen som inte får använda kvinnor sexuellt, det är han som är förtryckt. Många gånger kan det verka som om du fullt ut accepterar den här bristfälliga bilden som serveras, ivrigt framhävande de fördelar du anser att kvinnor har och med anmärkningsvärt minimal insikt i de problem som kvinnor kan möta i en sexistisk omvärld, omedveten om vilka faktiska maktförhållanden som finns att ta hänsyn till.

Du har invänt att feministiska förklaringsmodeller skulle vara simpla, själv verkar du sitta så hårt fast i incel-rörelsens misogyna problembeskrivning att du inte tar dig därifrån. I över 80 inlägg har jag inte sett någon nyans alls från din sida, intrycket är att du befunnit dig i en tråd om aggressivt misogyna män enbart för dessa mäns skull, inte ett dugg för kvinnornas. I en tråd om hur män med extremt misogyn kvinnosyn kan gå så långt som till att döda kvinnor, var är din respekt?
 
Jag förstår att det fenomenet är extremt problematiskt. Men man får också tänka på att många här på Buke har en gedigen samhällskunskap genom egenförskaffad kunskap eller universitetsutbildning. Jag, och många andra, har suttit på oändligt många föreläsningar och seminarium och pratat om just patriarkatsamhällen med högar av litteratur och fört diskussioner med forskare. Vi sitter liksom inte här och gissar lite, utan många slutsatser kommer från rätt gedigen kunskap i bagaget.

Vad finns det då för gedigen kunskap när det kommer till mansrollen och självmord? Tycker det är ett intressant ämne då jag vet att män i länder som har kommit relativt långt i jämställdhetsarbetet tar livet av sig 3-4 gånger så ofta som kvinnor medan det globala snittet ligger på 1.7-1.9. Korrelation behöver självklart inte antyda ett orsakssamband en det är ett intressant ämne. Den enda studien jag hittade på ämnet fann att maskulinitet var negativt korrelerat med självmord.
 
Tänkte lämna det därhän men skriver ett inlägg ändå. Förväntar mig inget direkt svar och som vanligt är det inget personligt, det är inte första gången jag har invändningar mot något som skrivs på det här forumet.




Djupt problematiskt innehåll i dessa citat på flera sätt, även i flera andra inlägg men det hade blivit lite mycket att bemöta allt, samtidigt tycker jag att det här demonstrerar ganska väl hur du verkar ha svalt stora delar av incel-rörelsens problembeskrivning och retorik med hull och hår.
För dem är grundproblemet att dessa män inte har sex. Du gör även misstaget att jämställa all sexuell kontakt, trots att det knappast är detsamma att tacka nej till exempelvis trakasserier eller möjliga övergrepp som det är att tacka nej till sex på lika villkor. Om en kvinna noterar att hon potentiellt skulle kunna konsumeras som ett objekt på den sexistiska köttmarknaden är inte det detsamma som att "få ligga precis hur mycket hon vill" (inlägg #69). Fast med en problematisk syn på kvinnor och sex spelar det förstås ingen roll om mannen ser dig som omänsklig, en lägre stående varelse, om han vill utnyttja dig eller om du är måltavla för en avhumaniserande fetishering, sex som sex.

Jag läste den tidigare citerade The New Yorker-artikeln om incels och där någon av dessa män hävdade att ingen kvinna kunde vara ofrivilligt celibat eftersom män "köar för att få ha sex med grisar, flodhästar och troll". Jag kom att tänka på en stor kvinna som en gång beskrev hur en man ville att hon skulle grymta som en gris, antingen för att han hade en fetish för det eller för att han ville förnedra henne, troligtvis både och, i en incels värld betyder detta fantastiska erbjudande att hon hade alla möjligheter att ha sex men tackade nej. Detta envisa hävdande att kvinnor visst alltid kan ligga är respektlöst både på det viset att det långtifrån alltid stämmer men också i att det inte alls tar hänsyn till faktiska maktförhållanden och det förtryck kvinnor kan ställas inför i o m detta ev "liggande". Det är att vrida det till en misogyn oigenkännlighet.

Antydandet att det skulle innebära ett slags privilegium och ständig möjlighet till sex varje gång en man vill använda en kvinna sexuellt skaver, särskilt skaver det i en tråd om hur mäns maktutövande och kvinnohat kan ta sig så extrema uttryck som terrorliknande dåd. Har man inte reflekterat djupare över olika former av kvinnoförtryck tidigare hade det varit lämpligt att göra det här, snarare än att ändlöst tåga på om hur män som vill använda kvinnor sexuellt räddar kvinnorna ifråga från att någonsin hamna i "bitterhetsfasen".
I incel-världen är det bara besvärligt för mannen som inte får använda kvinnor sexuellt, det är han som är förtryckt. Många gånger kan det verka som om du fullt ut accepterar den här bristfälliga bilden som serveras, ivrigt framhävande de fördelar du anser att kvinnor har och med anmärkningsvärt minimal insikt i de problem som kvinnor kan möta i en sexistisk omvärld, omedveten om vilka faktiska maktförhållanden som finns att ta hänsyn till.

Du har invänt att feministiska förklaringsmodeller skulle vara simpla, själv verkar du sitta så hårt fast i incel-rörelsens misogyna problembeskrivning att du inte tar dig därifrån. I över 80 inlägg har jag inte sett någon nyans alls från din sida, intrycket är att du befunnit dig i en tråd om aggressivt misogyna män enbart för dessa mäns skull, inte ett dugg för kvinnornas. I en tråd om hur män med extremt misogyn kvinnosyn kan gå så långt som till att döda kvinnor, var är din respekt?
Du har fel i ungefär allt du tror att jag tror och tycker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp