varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

:D hahaha!!! Min gubbe behöver dock inte betala men han bär gärna:bow:

/LL
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Jag bryr mig inte om vad folk väljer att lägga pengar på... det är deras pengar och deras ansvar. Vill man ha en bra häst att lära sig på och/eller tävla, så är väl det helt ok. Hellre en dyr miljövänlig häst, än dessa enorma monsterbilar, enligt mig ;).

En häst måste ju skötas och kostar i princip lika mycket att hålla med försäkringar/skoning/foder/stall/prylar/träning/... oavsett vad den kostar i inköp.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Jag tyckte det här var en rolig och intressant tråd...
Sitter ju själv med en trevlig unghäst som jag bara tänkt ha roligt med, tävlar inte..
Ibland tänker jag att, jo, ett hyfsat högt bud skulle jag nog samvetsgrannt inte kunna neka till men det ska ju girera i en ny allroundhäst+en rejäl slant till semesterresa för hela familjen..(Keep on dreaming..)

Handen på hjärtat så är man som häst-tokig faktiskt lite av just det sistnämda, tycker jag. Men det är också så fantastiskt roligt!
Älskar min"BOB", tur att det finns en sådan.
Man försöker ju "lura" både honom och sig själv att det här med att köpt hästen som föl och hittils gjort det mesta jobb själv, det är en lönsam affär det;).
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Man tycker väl att det är kul att utvecklas och komma vidare i klasserna!


Har själv ett gäng billiga hästar, har råd med en något dyrare men vill inte ha eftersom jag skulle känna mig "tvungen" att prestera då... har jag presterat ganska bra med en billig så "måste" det ju gå bättre med en dyr:o
Men det är min reaktion.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

på riktigt hög nivå vinner man visst mkt pengar, till exempel i global championstourklasserna vinner man 90 000 euro! Världscup får man 300 000 kr ca i pris pengar. Global champions finalen är vinsten på 3 miljoner kr. Men ryttare behöver såklart sponsorer, men de tjänar visst pengar, inte minst på hästförsäjlning som de flesta sysslar med.

Hästen kostar efter den kapacitet. Ju bättre häst ju dyrare, det går inte att hitta en häst som kan gå 1,50 för 50 000. Du kan köpa ett föl och ha jävligt tur, men annars är det bara att ta fram plånboken.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Visst verkar vinstsummorna stora i världcupen o dyl, men vad har det kostat att vinna där? När jag tänker på vad vi lägger ut på våra hästar som rider på blygsam regional nivå så verkar en vinst på 300 000 kr inte räcka långt och man ska tävla internationellt.
Och jämför man med t ex fotboll, tennis, golf, ishockey så är det ju löjliga summor en ryttare får. 300 000 kr skulle Zlatan inte en snöra på sig skorna.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Visst är ridsport relativt dyrt även på låg nivå, men att komma upp i elit är dyrt oavsett vilken sport du väljer. Det är kanske inte alltid det finns utrustning som motsvarar en häst på x antal tusenlappar men kringkostnaderna är stora i de flesta idrotter på hög nivå.
Resor land och rike runt, anmälningsavgifter, träningar etc. Är det sedan ungdomar som är beroende av att minst en förälder följer med så kommer ännu mer kostnader in som många inte tänker på, ledigt från jobbet, övernattningar, resor m m.
Vår son tävlade i motorsporten, och det kan jag säga att där ligger hästeriet i lä vad det gäller kostnader!!!
Precis som när det gäller allt annat så får man vad man betalar för. En dyr häst är oftast, jag säger oftast för det är så, "bättre" än en billig. Den är bättre uppfödd, har en stam som borgar för bra gener, bättre utbildad. Så även om jag inte vill nå eliten med min fina dyra häst så har jag en frisk och hållbar häst som sedan inte kostar en förmögenhet i en massa behandlingar och annat skit. Alltför många fixerar sig vid inköpspriset i s f att tänka att det är en engångssumma som jag sedan kan ha glädje av i många år. För som sagt det kostar lika mycket att sko en dyr häst som en billig. Jag kan inte pruta på stallkostnaden för att jag köpt en häst för 5000 kr.


Min sambo tävlar också i motorsport.
Jag kan ha min häst i ungefär 10 år innan jag kommer upp i vad det bara kostade att bygga hans tävlingsbil...
Då lägger jag mkt pengar i månaden på min häst...

Men jisses så roligt det är, både med hästar och hästktafter.. :)
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

på riktigt hög nivå vinner man visst mkt pengar, till exempel i global championstourklasserna vinner man 90 000 euro! Världscup får man 300 000 kr ca i pris pengar. Global champions finalen är vinsten på 3 miljoner kr. Men ryttare behöver såklart sponsorer, men de tjänar visst pengar, inte minst på hästförsäjlning som de flesta sysslar med.

Hästen kostar efter den kapacitet. Ju bättre häst ju dyrare, det går inte att hitta en häst som kan gå 1,50 för 50 000. Du kan köpa ett föl och ha jävligt tur, men annars är det bara att ta fram plånboken.

Med tanke på att en häst som har kapcitet nog för att vinna ovan nämnda prispengar kostar kanske 10 miljoner och uppåt så är det inte så våldsamt mycket prispengar...
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Som många redan har kommenterat så är det inte konstigt att man lägger 200 tkr kr på en häst eller exempelvis en bil.. När jag köpt bil har jag då inte tänkt att "denna skall jag tjäna pengar på", utan har gått efter vad jag ska få ut av den osv.. Visst jag kan köpa en bil som har de kriterier som jag söker för betydligt mindre, men av olika anledningar kanske jag köper en för 200 tkr.. Samma sak gäller ju även för häst.

Sedan är det även en del som tar in exempelvis travhästar i sina bolag för att hålla nere resultaten, förena nytta med nöje så att säga ;)
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

haha..det där säger min tränare till min sambo också :D
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Maken fick frågan på en tävling om han var "BOB".

"Bob?", sa maken

"Ja, Bär O Betalar..."

Underbart! :D
Ponnyföräldrar (och till viss del min mamma fast jag är vuxen...) :o har från och med nu fått ett namn, de är BOBAR! :D
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Att man lägger mycket pengar på sitt hästintresse, det gör ju en stor mängd människor! Det är ju ett intresse, en livsstil och något man mår bra av att göra. Ridning är en nyttig hobby, bra för kroppen! Används ju tom som sjukgymnastik! Att det sedan är roligt, och att faschinationen att känna att 500kg muskler lyder "lilla mig", det är ju en rejäl bonus! :love:

Många killar/män har ju svårt att se faschinationen med att "leka med maten". Men det är ju bara en fråga om vad som intresserar en person! Samma killar ställer sig ju ofta helt frågande till omgivningens förvåning att lägga tiotusentals kronor på bilar och MC som ju är något killar ofta gör.

Och jag säger som någon annan sa, jag skulle också glatt lägga över 200.000:- på en fin kuse om jag hade chansen! Och sedan glatt skava runt på lokal och regional nivå! :angel:

Inte många arbeten gör ju arbetaren till miljonär! Skillnaden med ridsport är ju att det förutom att det inte gör utövaren rik även kräver enorm tidsinsats. Personligen skulle jag inte vilja jobba med hästar, har provat det, inget för mig. Jag vill ha hästeriet som hobby och jobba med annat.

Min nuvarande juvel till häst kostade fö 75.000:-. Och det är en häst med kapacitet för lätt klass, mkt bra tävlingsresultat tom 1,20. Dessutom en schysst häst man kan lita på i skogen och som är jättesnäll att hålla på med och som inte har några som helst dumheter för sig. Hon var 9 år när jag köpte henne, besiktiga ua men med röntgenfynd som veterinär bedömde som oviktiga, men de finns ju dock där. Innan röntgenfynden vill jag minnas att min häst kostade strax under 100.000:-.
Så vill man som hobbyryttare på gräsrotsnivå ha en vettig kompis att tävla lätt klass och ha kul med, typ läromästare, då måste man oftast räkna med att det närmar sig sexsiffrigt! Om man då vill ha en häst som inte blivit tonåring.
 
Senast ändrad:
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Många killar/män har ju svårt att se faschinationen med att "leka med maten". Men det är ju bara en fråga om vad som intresserar en person! Samma killar ställer sig ju ofta helt frågande till omgivningens förvåning att lägga tiotusentals kronor på bilar och MC som ju är något killar ofta gör.

Låter som min förre chef. Han spenderade enorma summor på bilar - och blev jättestött när jag sa att min pålle (fullblod) accelererade snabbare än hans bil:devil: (0 - 50 på 10 meter, har jag läst nånstans).
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Min man (som inte är hästintresserad men sponsrar både fru och döttrar;) ) brukar säga att hästar är inte det snabbaste sättet att bli fattig på, men det säkraste!;)

:rofl::rofl::rofl:

Helt klart en man som har en skön humor verkar det som :D
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

min gammla grannes hästeri gick runt på det som hans hästar travade in. hade jättefina kallblod som han tränade själv.

ts; för vissa är det viktigt att tävla och vinna, då kanske dom tycker att det känns värd att lägga 200.000+ på en häst. och dom flesta som köper häst i den prisklassen lånar faktisk pengar. jag tycker det är lite sjukt om man inte rider på väldigt hög nivå och lever av att ha träningar osv. då kan det löna sig att ha en extra dyr häst. annars kan man ha lika kul med en rimligare häst. utbildar man själv så får man edssutom mkt mer för pengarna.
 
Senast ändrad:
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Jag har kompisar som köpt hästar i 100 000 - 200 000 kronors klassen. Både ponnyer och storhästar. De här tjejerna har velat satsa, rida i de lite högre klasserna och framförallt har de haft föräldrar som har haft råd.

Som sagt är det ju ytterst få förunnat att faktiskt kunna tjäna pengar på ridning och tävling men jag tror inte det är "tjäna pengar" det handlar om. Istället är det en livsstil och en hobby. För de flesta tycker ju att det är grymt roligt och spännande att tävla. Med en dyrare häst får du som så många tidigare skrivit en bättre grund eftersom de generellt har bättre stam, steg och kapacitet.

Nu säger jag inte att inte "billiga" hästar kan ha allt detta och självklart behöver inte en dyr häst vara en stjärna. Men att få den möjligheten att rida lite bättre hästar och kunna komma långt med sin hobby tror jag att få skulle tacka nej till. Självklart vill inte alla tävla, det är individuellt men du förstår nog vad jag menar. :)
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

När ridningen är ett stort intresse och man sitter på en väl utbildad häst och allt faller på sin plats....det finns ingen större kick!

Det är värt en hel del. Sen om man betalar för att få hästen utbildad och klar eller köper en billigare unghäst och gör slitgörat själv är en annan sak.

Då kan man fråga sig varför en motorintresserad köper en bil i 200 00 kr klassen och tävlar med när man kan köra folkrace?
 

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 890
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 383
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 146
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp