Bukefalos 28 år!

Varför lär man sin häst stegra?

Sv: Varför lär man sin häst stegra?

KL

En kall och trist vinter så fick jag för mig att lära min Tant Brun spansk skritt. Hon tyckte det var superskoj att få göra något helt annorlunda och vid kommandot "lyft" knatade hon glatt iväg med höga framben. Problemet blev att hon ville gärna visa alla hur duktig hon var. Råkade någon prata i stallgången och nämna det magiska ordet så vevade hon iväg så gott hon kunde där hon befann sig. Jäkla tur att jag inte valde stegring som trick! Har slutat uppmuntra henne att visa hennes trick så det inte blev allmänfarligt.

Detta visar att man skall vara försiktig med att lära hästar vissa saker(tycker jag). I mina ögon är stegring en olat och inget som bör uppmuntras. Däremot har jag aldrig hört talas om att dämpa en olat genom att lära in den men jag köper jag rakt av att det kan funka med stegringar. Men då gör man det i ett motverkande syfte vilket är en helt annan sak än att lära in det för att det är ballt.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fast mina hästar har ju "kommandoord" på många tricks, det betyder inte att dom utför dom om jag nämner ordet när jag står en bit bort och pratar med någon, eller om någon går förbi yttrar ordet. Det tillhör ju faktiskt vettig träning tycker jag, att dom också ska förstå när man ber dom utföra något, eller när någon annan nämner ordet i en diskussion.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag förstår och får be om ursäkt om det vart lite burdust där. Jag vet inte om du missade det jag skrev tidigare men efter att jag sett dina andra filmer så tycker jag att ni har superfin kommunikation det är jättetrevligt att se. :)

Du har ingen anledning att be om ursäkt. Var enbart jag som överreagerade, haha hästmänniska i all ära! Tack så jättemycket! Det värmer :) Köpte honom 2011 och var skötare på honom i 8 år innan han pensionerades, så var helt självklart att det skulle bli vi ;) Vad har du för häst/hästar?

För att sedan följa tråden, jag tycker det är okej att lära hästen stegra om man har en anledning till det. Och inte enbart gör det för att det är häftigt, alla hästar är ju olika och vissa reagerar inte på ett bra sätt av det. T.ex. stressiga eller dominanta hästar. Och i vissa fall kan man lära bort olater genom att sätta kommando för det, så är ju somsagt väldigt individuellt ifall det är bra eller dåligt - liksom allt annat.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fast mina hästar har ju "kommandoord" på många tricks, det betyder inte att dom utför dom om jag nämner ordet när jag står en bit bort och pratar med någon, eller om någon går förbi yttrar ordet. Det tillhör ju faktiskt vettig träning tycker jag, att dom också ska förstå när man ber dom utföra något, eller när någon annan nämner ordet i en diskussion.

Det här håller jag med om. Man får ju träna hästen på tydliga signaler. Har heller aldrig varit med om att min rest sig för att någon höjt en arm, eller sagt ordet "stegra". Nej, då får man träna mer på att hästen lyssnar på vad man vill. Annars har man ju misslyckats rätt rejält i träningen.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Det här håller jag med om. Man får ju träna hästen på tydliga signaler. Har heller aldrig varit med om att min rest sig för att någon höjt en arm, eller sagt ordet "stegra". Nej, då får man träna mer på att hästen lyssnar på vad man vill. Annars har man ju misslyckats rätt rejält i träningen.

Ska visa inläggen för min häst vid första möjliga tillfälle. Jag sa precis samma sak till henne.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Kan bara hålla med.

Bara för att någon råkar säga ett visst ord eller gör ett tecken nära min häst innebär det inte att hon gör något, bara för att någon i ridhuset säger galopp när jag skrittar på långa tyglar börjar hon inte galoppera.

Kram
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Sitter jag på min häst och någon random människa säger bra med betoning på a så saktar hon av alternativt stannar.

Men hon är one of a kind denna häst...
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Eller feltränad? ;)


Låter väldigt besvärligt.

Haha, jag har lärt in det med, helt galet fel vart det men nu sitter det där det sitter. Det vart befäst på ett enda pass. :D

Tack och lov säger ingen här "bra" eftersom det det betyder BH som i underkläder på engelska. (Och med det i åtanke är det väl bra att jag fått sluta med det själv, folk kollar konstigt på en när man ropar "BH" när hästen är duktig! :o )
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Eller feltränad? ;)


Låter väldigt besvärligt.

Hon är smart, lite för smart många gånger.
Det hela grundar sig i att jag när hon var unghäst klappade henne och sa bra när vi avslutade ett ridpass/longerpass. Så i hennes värld är bra samma sak som nu är vi klara. Men besvärlig...ja ibland..
I allt annat är hon numera en lyhörd pärla!

Ursäkta trådkapet!
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Du har ingen anledning att be om ursäkt. Var enbart jag som överreagerade, haha hästmänniska i all ära! Tack så jättemycket! Det värmer :) Köpte honom 2011 och var skötare på honom i 8 år innan han pensionerades, så var helt självklart att det skulle bli vi ;) Vad har du för häst/hästar?

För att sedan följa tråden, jag tycker det är okej att lära hästen stegra om man har en anledning till det. Och inte enbart gör det för att det är häftigt, alla hästar är ju olika och vissa reagerar inte på ett bra sätt av det. T.ex. stressiga eller dominanta hästar. Och i vissa fall kan man lära bort olater genom att sätta kommando för det, så är ju somsagt väldigt individuellt ifall det är bra eller dåligt - liksom allt annat.

Skönt att höra. :) Jag har ett 4 årigt American Saddlebred sto samt en 18 årig Morganhingst (han är dock utlånad och kommer att förbli så)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Haha, jag har lärt in det med, helt galet fel vart det men nu sitter det där det sitter. Det vart befäst på ett enda pass. :D

Tack och lov säger ingen här "bra" eftersom det det betyder BH som i underkläder på engelska. (Och med det i åtanke är det väl bra att jag fått sluta med det själv, folk kollar konstigt på en när man ropar "BH" när hästen är duktig! :o )

Saken är löst! Jag får ta häst och familj och flytta till England!:D
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Skönt att höra. :) Jag har ett 4 årigt American Saddlebred sto samt en 18 årig Morganhingst (han är dock utlånad och kommer att förbli så)

Oj det var två inte så jättevanliga raser, morganhästar är ju så fina! Och hingstar är ju alltid i en klass för sig. Aja nu ska jag inte trådkapa nått mer;) gott nytt allihop!
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Sitter jag på min häst och någon random människa säger bra med betoning på a så saktar hon av alternativt stannar.

Men hon är one of a kind denna häst...

Och jag får problem om jag delar ridhus med en smackare, dvs nån som hela tiden driver sin häst med smackningar. Då studsar mina runt som ping-pong bollar, jag använder det enbart när jag vill ha en turboökning i galopp. De hör ibland det som de vill höra...
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Skönt att det inte bara är jag som har en häst med selektiv hörsel!

Men jag får medge att min häst och jag har bjudit på några snygga slide-stops när någon ropar bra till sin häst. Problemet är att vi inte rider western.. Kanske ska börja?
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Kl

Mina hästar har lite problem! Husse kör ibland par, ibland är vi flera kuskar. Ofta blir det så att när man möts så stannar man till lite och språkar. När vi då ska iväg så är det inte lätt för hästen att alltid förstå vem man ska lyssna på. Kanhända så byter vi kuskar häst dessutom.

Ju mer vi kör desto duktigare blir de, men de tolkar gärna som det passar bäst för deras sinne vid tillfället. När man då korrigerar så gäller det att den andre hästen inte tar det kommandot. Man vänjer sig och är inget jag tänker jättemycket på.

Men en sak är när man har passagerare på vagnen som har tydliga s-ljud i sitt tal, det vill ena hästen gärna tolka till sin förmån, springgalen som han är!

Hem är ett ord som inte får användas fel heller. För hemlängtan tycks de alltid ha.

Så att ge det som skäl för att man inte ska lära in en viss sak duger inte, där är alltid saker som vi har lärt hästarna, medvetet eller inte som kan tolkas av dem som nåt visst. Olika för varje häst.

På gott och ont! Det går inte att säga att nästan nått är på enbart ont. Vissa saker kan hända mindre lämpligt ibland, men där är väl värre saker än att de stegrar! Hästar som anfaller i hagen tex. Säkert inte mattes mening, men effekten blev detta. (hur det gick senare vet jag inte).

Ptr
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Kl

Mina hästar har lite problem! Husse kör ibland par, ibland är vi flera kuskar. Ofta blir det så att när man möts så stannar man till lite och språkar. När vi då ska iväg så är det inte lätt för hästen att alltid förstå vem man ska lyssna på. Kanhända så byter vi kuskar häst dessutom.

Ju mer vi kör desto duktigare blir de, men de tolkar gärna som det passar bäst för deras sinne vid tillfället. När man då korrigerar så gäller det att den andre hästen inte tar det kommandot.
Man vänjer sig och är inget jag tänker jättemycket på.

Men en sak är när man har passagerare på vagnen som har tydliga s-ljud i sitt tal, det vill ena hästen gärna tolka till sin förmån, springgalen som han är!

Hem är ett ord som inte får användas fel heller. För hemlängtan tycks de alltid ha.


Så att ge det som skäl för att man inte ska lära in en viss sak duger inte, där är alltid saker som vi har lärt hästarna, medvetet eller inte som kan tolkas av dem som nåt visst. Olika för varje häst.

På gott och ont! Det går inte att säga att nästan nått är på enbart ont. Vissa saker kan hända mindre lämpligt ibland, men där är väl värre saker än att de stegrar! Hästar som anfaller i hagen tex. Säkert inte mattes mening, men effekten blev detta. (hur det gick senare vet jag inte).

Ptr


:rofl:

Samma med våra kloka gamla lektionshästar - behövs bara att några pratar lite lågt på läktaren och i förbifarten nämner sakta / stanna eller något liknande ord, så visst stannar de direkt . --- Men du saaa jue?!... :angel:
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Man får inte bli arg på dem, de försöker ju göra rätt!

Ptr
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Klart de gör, fast ibland tycker jag de har en något selektiv hörsel - vissa av dem hör alltid om orden stanna / sakta nämns, andra hör alltid läng / öka. :banana:

Kloka hästar med egen hjärna helt enkelt! :love:
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

När jag var ung kunde kloka ston på ridskolan även vända på framdelen på kommando. det kändes snöpligt när hästen hann vända utan att man gjorde ngt:rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 235
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 841
Senast: Sel
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp