Varför nattbelysning?

Sv: Varför nattbelysning?

KL
Mina teorier o iakktagelser:angel:
Hästarna gör inga större strapatser i mörkret- heller inte i boxen.

Men om hästen får välja- verkar de som de föredrar att ha tänt.
Har skrivit om det förr- hade en batteridriven garderobslampa i boxen- för att ha vid strömavbrott. den var tänd varje morgon:confused: hästen tände den.
När batterierna var slut demolerade den lampan.
Trodde ej heller att de låg i hagen på betet under de mörka timmarna, men ack vad fel jag hade. Båda två!! gick o la sig när det mörknade. Förr låg de först i gryningen.

Ang. nattbelysning så har jag tänt utanför boxarna- utomhus. Släcker inne vid 22-23-tiden.

Vet att man rek. att ha 16h. dagsljus, även artificiellt- för att stona ska komma igång med brunst tidigare på säsongen. Så nog kan det även styra hårfällning mm.
 
Sv: Varför nattbelysning?

det var faktiskt en tjej från buke som hade häst, den satte väldigt mycket vinterpäls jämt och den fick klippas flera ggr per vinter.. när hon sedan bytte stall så märkte hon att dom hade rejält med ljus, från kl 06 till 22/23 badade stallet i ljus och det var nytt, för i gamla mörka stallet var det släckt sålänge ingen människa var i där och gjorde något.. och till vintern blev hon förvånad.. hästen satte knappt någon vinterpäls..

jag kan väl bara tala för de erfarenheter jag har, ena ridskolan har tänt i stallet mellan 06 och 22, allt är vitmålat och det är mycket bra lampor, alla hästar ser ut genom fönster, det är nästan aldrig någon skolhäst som behöver klippas, några av ponnierna klipps bara.. på andra ridskolan tänds det kl 7 och det är träfärgat inne och lite färre lampor, ridskolehästarna står mitt i stallet och har inga fönster, samtliga klipps varje vinter..
alla hästarna är i blandade åldrar och raser, några halvblod, några importer, några korsningar etc etc..

jag nekar inte till att genetik har en stor del i pälssättningen, för det har den, tinker, welsh cob, nordsvensk, gotlandsruss, shetladsponnier har generellt sett grövre päls än arabiska fullblod, enghelska fullblod, tyska sportponnies etc etc..

att temperaturen styr som någon sa håller jag inte med om.. i ett större stall är innetemperaturen väldigt jämn över hela året och en regning sommardag känns kallare än en solig vinterdag temperaturmässigt sett i luften..

en av skolhästarna på ena ridskolan (där alla klipps) var så raggig och tjock i pälsen efter betet att dom var tvugna att klippa honom redan för 2-3 veckor sen.. sista veckan på betet var ganska regning och molnig..


gener, ljus och vitaminer (D från solen, B för huden) tror jag är de tre största ingredienserna som styr hästens pälsvolym och kvalitet..
 
Sv: Varför nattbelysning?

de sätter päls efter vad deraqr gener tror att dom behöver... Det är min övertygelse...

Men generna triggar ju igång på något, vilket är de yttre omständigheterna. Sedan har ju generna olika hög eller låg tolerans som mycket annat.

Kicki :laugh:
 
Sv: Varför nattbelysning?

Stämmer bra det där. :laugh: För kor är det viktigt iom. att man har kalvningar året runt att de har bra tillgång till ljus.

Kicki :laugh:
När det gäller kor har man ffa sett att det minskar spentrampsrisken.

KL Om vi håller oss till vad jag kallar nattbelysning dvs svagt glödljus så har det ingen påverka på pälssättning od.
PL
 
Sv: Varför nattbelysning?

När det gäller kor har man ffa sett att det minskar spentrampsrisken.

Ja det är en enorm skillnad och spentramp klarar mig sig ju utan. Och kor kan vara småskvättiga ibland, så det är stor fördel att de har koll på läget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Varför nattbelysning?

kl
När jag hade eget stall så hade jag nattlampa med svag belysning som var på taimer.
Tänt från 21.00 - 24.00 så det inte blev nattasvart direkt.
tändes på morgonen kl 05.30 så när jag kom och fodrade 06.00 så fick dom inte en lampa i ögonen utan hade vant in ögonen.

att ha den tänd hela natten=NEJ
 
Sv: Varför nattbelysning?

Min karl som oftast morgonfodrar tänker lite:bow: tänder den armaturen som är bakom hästarna:banana:

Kan reglera belysningen mkt o har riktigt bra arbetsbelysning- om så behövs.

Hade förr en elektrisk flugdödare som gav ett lagom svagt sken.

tyvärr fick den ena hästen Damp- när den smällde frenetiskt av alla mygg:eek: o fick då tas bort.
 
Sv: Varför nattbelysning?

**KL**
Vilka lampor använder ni er av? Jag letar och letar efter en lampa till de tillfällen där lysrören inte behöver tändas. Tips emottages tacksamt.
/U
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hållbarhet blir ett vanligare och vanligare samtalsämne. Hippson har pratat med veterinären Tobias Wrangberg som brinner för hästarnas...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
698
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 509
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp