Varför nattbelysning?

Sv: Varför nattbelysning?

Japp, och de står även ute på betet under sommarmånaderna då det gud förbjude råkar vara ljust ute större delen av natten.:angel: vilken katastrof, och vad störda de måste bli.

KL

återigen: whats the big deal? ingen har full belysning som använder nattlampa, och dessutom i min vetskap har INGEN nattlampa hela natten, utan det handlar om fram till sena kvällen tills stallet är stängt för natten.

Jag har stått i mer än ett stall där det varit tänt hela natten. Även på den naturbruksskola jag gick på var det nattlampa tänt hela natten. Så jo visst finns det fenomenet även om du inte stött på det.
 
Sv: Varför nattbelysning?

Där jag har min häst har vi också en liten nattlampa. Men jag kan ju inte direkt säga att den lyser upp, det är fortfarande väldigt mörkt. Jag tror egentligen att det kvittar för hästarna om det finns en nattlampa eller inte.
 
Sv: Varför nattbelysning?

kl.

eftersom jag inte sysslat med avel så är detta bara hörsägen

men på 70-80 talet va det många i min omgivning som pratade om att man genom ljuset kunde påverka brunsten. det har länge varit många som strävat för att få så tidigt födda föl som möjligt för att dom ska hävda sig bäst i sin årgångs konkurens.
 
Sv: Varför nattbelysning?

Till nötkreatur har man ju "alltid" haft nattljus. Det är till och med ett krav för mjölkkor enligt djurskyddslagen. Då är det inte för människans bästa utan för att kor helt enkelt mår bättre med nattbelysning. De sover ju inte på natten som vi gör!

Ja, som jag har lärt mig på nöt får de färre spentramp o ledsamheter om de har nattljus. De står ju så pass tätt inne så de mår bättre med lampa. Ute i hagen håller de andra avstånd o är de ute svarta nätter håller de avstånd så de inte trampar varandra helt enkelt.
 
Sv: Varför nattbelysning?

Japp, och de står även ute på betet under sommarmånaderna då det gud förbjude råkar vara ljust ute större delen av natten.:angel: vilken katastrof, och vad störda de måste bli.

KL

återigen: whats the big deal? ingen har full belysning som använder nattlampa, och dessutom i min vetskap har INGEN nattlampa hela natten, utan det handlar om fram till sena kvällen tills stallet är stängt för natten.

Där måste jag tillägga att ljusa nätter är ett fenomen som i stort sett bara finns här...! Hästar finns det överallt på jorden o våra svenska ljusa sommarnätter är inget som finns överallt.

Jag har svårt att tro att en liten nattlampa påverkar brunster osv. Däremot att som tidigare nämnts i tråden att förlänga dygnet lite genom att släcka runt ca 22.

Höns t.ex. styr man mycket genom belysning. Man förlänger dygnen på dem eller rent av kortar av dygnen så de ska värpa mer. Man brukar ju säga 1 ägg/dag o kortar man av dygnet lite så man får in nått dygn extra i veckan kan man pressa upp produktionen lite. Hur snällt det sen är är ju en helt annan sak...
 
Sv: Varför nattbelysning?

Jag förstår inte heller varför det ska vara tänt nattetid.

När vi flyttade hit kunde man inte släcka två lampor i stallet, enligt förra ägaren för att hästarna ville ha nattlampa.

Det första vi gjorde var att koppla om så att det gick att släcka, jag har aldrig träffat en häst som behöver nattlampa, de är väl inga mörkrädda små barn heller:confused:
 
Sv: Varför nattbelysning?

Där måste jag tillägga att ljusa nätter är ett fenomen som i stort sett bara finns här...! Hästar finns det överallt på jorden o våra svenska ljusa sommarnätter är inget som finns överallt.


med andra ord lider våra svenska hästar oerhört jmf med hästar i mörkare delar av världen : )

skämt åsido: jag fattar fortfarande inte vad folk orkar gnälla på. en NATTLAMPA brukar som sagt inte innebära fullt ljus natten igenom, utan en liten liten svag belysning innan stallet släcks komplett för kvällen. Mindre störande för hästarna att ställa om ögonen från becksvart till fullt lyse medans hästägarna kommre och går som tättingar kvällen igenom. Om du frågar mig : )
 
Sv: Varför nattbelysning?

Ja, som jag har lärt mig på nöt får de färre spentramp o ledsamheter om de har nattljus. De står ju så pass tätt inne så de mår bättre med lampa. Ute i hagen håller de andra avstånd o är de ute svarta nätter håller de avstånd så de inte trampar varandra helt enkelt.


Just det med spentramp stämmer bra, både för uppbundet och lösdrift. En högproducerande ko sover i snitt 30-40 min. per dygn och behöver lägga in en massa käk, vilket bäst gör i ljus i någon form. I en lösdrift ska ju djuren, oavsett om det är kor eller kvigor, utan problem se att förflytta sig hela dygnet utan problem. Även i kalvdelen så behövs nattljus för att kalvarna lättare ska äta i en bambifeed. Sedan så är det ju viktigt att kunna kolla kvällsbrunsten utan att behöva störa med att tvärtända lampor, varesig det är lösdrift eller uppbundet.

Kicki :laugh:
 
Sv: Varför nattbelysning?

Stämmer bra det där. :laugh: För kor är det viktigt iom. att man har kalvningar året runt att de har bra tillgång till ljus.

Kicki :laugh:
 
Sv: Varför nattbelysning?

Vi har en liten lampa tänd under hela natten under de mörka månaderna. Vet egentligen inte varför. Hästarna är ju absolut inte 'mörkrädda', tror egentligen inte vi har nån anledning alls;)

Mer än att det känns lite schystare att tända lysrören på morron utan att hästarna blir bländade av ljuset:crazy:

Stallet är rätt nybyggt och är beläget på en bondgård där det huseras nötdjur, antagligen kommer idén därifrån, av anledningar som redan nämnts i tråden.
 
Sv: Varför nattbelysning?

Min stora pålle är mörkrädd!!!
Här om dagen hade vi strömavbrott och vi skulle iväg på träning när vi kom tillbaka sent på kvällen så hade strömmen inte kommit tillbaka!
Det tog ett bra tag innan jag fick in hästen i boxen :)
Men eftersom det är ström avbrott så funkade det juh inte med nattlampa :)

Men en nattlampa tycker jag är behagligt eftersom om du skulle behöva ner i stallet om något händer så är det trevligare med ett mjukt lyse än att få åtta lysrör tända om dom är nyvakna...
 
Sv: Varför nattbelysning?

Jag har en nattlampa på när mina står is tall. Det känns bra helt enkelt. Man kan glänta på dörren och få en bra överblick om allt ser bra ut. Sen har det hänt att lampan gått sönder, då när man kommer på morgonen och slår på "strålkastarna" står min äldre gubbe och blinkar i trekvart innan han ser ngt.. Så jag tror de trivs med den där extra lampan. Och vid advent är det en stjärna med godkända stallkablar.
 
Sv: Varför nattbelysning?

Vår storkille är mörkrädd, så han har nattlampa! Han är lugnare och är mer utvilad då.


mitt ena sto är sånn också men tror inte hon är mörkrädd dock vandrar hon som en galning om stallet är kolsvart har en svag lampa på hela natten (15 w) och det räcker hon är mkt lugnare och boxen mindre stökig och sönderdrampad.

Dom övriga bryr sig inte...men så bor jag i norr också där det verkligen är becksvart på natten medans sommartid när dom är ute dygnet runt är det ju även ljust dygnet runt :D

det är nog en smaksak...men så länge detta sto finns så kommer svaga nattlampan vara på.....

det känns lite som med ungarna när dom var små...varför inte ha på en lampa om natten blir lugn istället för att bli störd hela tiden av gråt å ångest för att det är mörkt??
 
Sv: Varför nattbelysning?

KL
Jag har nattlampa med svag belysning både i stallet och i lösdriften. När inte lampan är på i lösdriften (pga strömavbrott) går inte hästarna som är lägst i rang in, vilket de gör utan tvekan de nätter lampan är på. Lösdriften är väl tilltagen och har två stora in- och utgångar. Jag har dragit slutsatsen att de blir mer osäkra när de inte kan se de andras kroppsspråk lika tydligt i mörkret. I stallet äter hästarna mindre om lampan inte är tänd, och det är stökigare i boxarna. Varför har jag inte ens en teori om :confused:.
 
Sv: Varför nattbelysning?

jag har åxå hört att pälssättning styrs av ljuset. pälslossning styrs av temperatur.....

Huh? Det finns många skrönor om pälssättning... Den enda jag har gått på hittils är att det handlar om genetik... Varför skulle ananrs hästar i samma stall med samma ljusförutsättningar och utevistelse och täckesvanor få totalt olika vinterpäls? :confused: Dvs. de sätter päls efter vad deraqr gener tror att dom behöver... Det är min övertygelse...
 
Sv: Varför nattbelysning?

ja trav människor som jag vet har tänt för pälsen blir inte lika lång på vintern . jag vet inte men jag har lösdrift hemma .
 
Sv: Varför nattbelysning?

ser inte problemet? Ingen har väl fullt ljust tänt hela natten, utan isåfall är det en enstaka lampa med dämpat ljus för ledsyn som gäller. Är väl inte mycket konstigare än att det är halvljust hela nätterna, sommartid ?
[/QUOTE]
Jag menar alltså en relativt svag lampa som är tänd hela natten. Många jag träffar har det nuförtiden. Förr var det aldrig någon som kom på iden ens. Jag förstår bara inte vad det ska vara bra för??
Det verkar enbart onödigt för mig. Varför krångla till saker?
 
Sv: Varför nattbelysning?

skämt åsido: jag fattar fortfarande inte vad folk orkar gnälla på. en NATTLAMPA brukar som sagt inte innebära fullt ljus natten igenom, utan en liten liten svag belysning innan stallet släcks komplett för kvällen. Mindre störande för hästarna att ställa om ögonen från becksvart till fullt lyse medans hästägarna kommre och går som tättingar kvällen igenom. Om du frågar mig : )
[/QUOTE]

Det är inget gnäll från min sida utan bara en fråga om varför. Sen är det inte nattbelysning du beskriver ovan. Nattbelysning=tänd lampa hela natten. Det är det frågan gäller.
 
Sv: Varför nattbelysning?

jag avsåg inte att säga att du gnäller, jag tyckte bara det blev så upphypat runt hur vansinnigt dåligt det var för hästarna att ha ledljus via en mkt svag lamp i ett till 99% mörkt stall. motivering har getts av flera redan, ser som sagt inte vad den stora dealen är.
 
Sv: Varför nattbelysning?

KL
Under vaknätterna så har jag märkt att hästarna blir mindre störda om det är nersläkt mot när de har nattlampa. Därför har jag numera en kamera som ser även i mörkret. Övriga månader om året är det svart nattetid i stallet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hållbarhet blir ett vanligare och vanligare samtalsämne. Hippson har pratat med veterinären Tobias Wrangberg som brinner för hästarnas...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
698
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp