Varför radhus?

Och jag hör grannen unders väckarklocka i sovrummet samt deras radio i köket. I en tidigare lägenhet hörde jag både moraklocka och tv. Så det där är ju väldigt olika.
Visst är det så. Jag hörde inget från trapphuset i min förra lägenhet heller men hörde hur grannen ovanpå snarkade. Men därför kan man inte påstå att det alltid låter massor från trapphuset vilket står i inlägget jag svarade på.
 
Det har jag också funderat på, jag ser det mest som att det har alla nackdelar med att ha hus men rätt få av fördelarna.
För att citera ett ex "ska man ha ett hus så ska man kunna pinka på tomten utan att nån granne kan se" typ. Ska jag ha grannar vägg i vägg och regler för vad man kan/inte kan göra på tomten osv kan jag lika gärna bo bekvämt i lägenhet

Fast då faller väl också allt villaboende i tättbebyggt områden, så inte specifikt för just radhus?
 
Jag tror jag kan tänka mig att bo i radhus, allt hänger ju på vad man har för grannar (med det gör det ju i villakvarter med). Det enda jag har emot lägenhet är att jag inte får någon tomt till och det får man ju med radhus, de jag känner som bor i radhus har häckar eller plank mellan sina tomter så man ser inte varandra speciellt väl, inte mer än vad jag ser mina grannar som har sitt hus 15 meter från vårt. Åsikter har ju folk även i villakvarteren...
 
Tror min morbror bott i sitt radhus sedan 93 elr 94 om jag inte minns fel. Tror att de bodde i radhus innan det flyttade dit där det bor nu om jag inte minns helt fel, de bytte bara kommun. Lugnt område i större kommun i Stockholmsområdet. Det måste trivas väldigt väl i för som det bott där så länge. Upplever inte att man har grannarna mer tätt in på en vad vi har som bor i lägenhet med grannar runt omkring oss både uppe och nere.
Hör mina grannar mer skulle jag säga som bor i lägenhet eller så har vi bara otroligt lyhört. Hade kunnat tänka mig radhus med bra grannar men sådant är ett lotteri oavsett vart man bor om man inte bor mitt i skogen som min ena förälder med närmsta granne 300 meter bort typ.
 
Fast då faller väl också allt villaboende i tättbebyggt områden, så inte specifikt för just radhus?
ja, fast radhus är ju oftast än mer kloss an och med samarbete med grannar än villa. Inget av det hade funnits som alternativ för mig, men i valet mellan två onda ting hade en fristående villa varit valet. I en lägenhet så är oftast enda utbytet med grannarna när man möts i trappan typ. Det är helt ok. Men att folk ska kunnna lägga sig i vilken färg man målar huset osv...
 
Well. Om man kollar på hemnet kostar den nu billigaste villan i min kommun 5,5 miljoner. Billigaste radhuset är 3,4 miljoner. Det är 2,1 miljoner skillnad. Villan har då en "enorm" tomt på 430 kvm. Ska man ha en tomt på över 1000kvm kostar det istället 6,4 miljoner.

Vill man då bo så att man har någon typ av gräsplätt och vill/behöver bo ungefär här rent geografiskt... Tja, då är det betydligt lättare att ha råd med radhus än med villa. Själv tycker jag radhus känns lyxigt och skulle gärna ha råd med en lägenhet som har någon typ av gräsplätt som uteplats.
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)

Jag har bott i radhus och trivdes bra. Jag är inte intresserad av trädgårdsskötsel eller fastighetsskötsel och då passade det bra med en ganska liten tomt.

Jämfört med lägenhet tyckte jag också att det var mycket värt att bara kunna öppna altandörren och sätta mig i en solstol och känna gräs mellan tårna, grilla, plocka jordgubbar direkt från odlingslådan och spana på igelkotten som genade över tomten ibland.

Där jag bodde var det dessutom mycket billigare med radhus än villa. Jag köpte ett helt nybyggt radhus och hade aldrig haft råd med motsvarande villa i samma område.

Jag tyckte aldrig att grannarna var något problem. Tycker om att ha folk omkring mig och jag har inget behov av att gå naken i trädgården.
 
Jag bor i kedjehus och trivs himla bra. Vi har ett litet hus som räcker gott och väl till oss tre. Vi har en liten tomt som aldrig är betungade utan lagom trevlig att pyssla i. Min dotter har kompisar på andra sidan staketet. Det finns förskola och skola inom några 100m och vi har buss och tåg inom 10min som går direkt till stan. Vi har trevliga grannar som ställer upp och hjälper till vid behov. Det är väl inte jättestor skillnad mot att bo i lägenhet egentligen.

Och sen den lilla avgörande faktorn att vårat hus kostade 2.7miljoner. Skulle vi köpt en vanlig villa (med minst lika mycket insyn) i vårat område så ligger dom på 7-10miljoner.
 
Ekonomi tror jag till stor del.

Sen har vissa radhus en hel del delade saker som kan vara en fördel. En radhuslänga nära min mamma har ex dels små privata tomter men bakom dessa är en stor (!) grönyta med skogsdunge, lekplats, grönsaksland, volleybollnät mm hör till radhusen och är då som en gemensam privat inhägnad tomt för de boende. Vet att jag var lite avundsjuk som barn på att ’radhusbarnen’ hade så fin rolig tomt 😁
 
ja, fast radhus är ju oftast än mer kloss an och med samarbete med grannar än villa. Inget av det hade funnits som alternativ för mig, men i valet mellan två onda ting hade en fristående villa varit valet. I en lägenhet så är oftast enda utbytet med grannarna när man möts i trappan typ. Det är helt ok. Men att folk ska kunnna lägga sig i vilken färg man målar huset osv...

Det kan ju bygglovsavdelningen ha även för villa. Kontentan är att jag tänker att det du (och ditt ex) är ute efter är att bo med en litet krav på interaktion och hänsyn till grannar, och då är det mer undvikande av boende i tättbebyggda städer som är grejen, snarare än att undvika just radhus. I radhus med tillhörande tomt kan man ha mycket mindre insyn och förväntan om interaktion över planket, än vad man har i en fristående villa där man inte får ha häck eller plank.
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)

Bor visserligen i parhus men det är ett del av ett radhusområde så i praktiken är det väl som ett gavelradhus. Bodde i lägenhet innan och tycker verkligen inte att grannarna är närmare nu. Och att slippa bfr:en är fantastiskt.

Radhus var inte något i sig vi var ute efter. Ville bo i hus med trädgård. Bor här av enkla anledningen att vi prioriterade läget och hade då inte råd med friliggande hus. Att inte bo nära matbutik och kollektivtrafik och bli fast i ett bilberoende var inte ett alternativ för oss.

Kan se massor med anledningar till att välja radhus framför villa förutom det uppenbara ekonomiska. Allmänt nu inte att vi valt av dessa skäl. Bland annat:

- Man vill ha ett hus men så lite skötsel som möjligt. Mindre hus och mindre fastighet blir attraktivt.
- billigare uppvärmningskostnader pga en eller två varma väggar.
- Man är helt ointresserad av allt vad trädgård heter. Men vill ha en uteplats att äta på, grilla på, hänga ut tvätten på osv.
- Man upplever det tryggt att ha grannarna nära. Viss insyn har även positiva effekter.
- Är det radhusområden utan biltrafik uppskattar barnfamiljer ofta att barnen kan gå mellan husen utan bilar. Och att det finns många barn nära si sig. Och det finns ofta gemensamma ytor/parker för barnen att leka.

Personligen skulle jag aldrig välja radhus i brf-form. Men kan ju se att en del ser fördelar med det också.
 
Senast ändrad:
Jag trivs bra i mitt radhus (äganderätt) på gaveln. Jag hör inte mer från radhusgrannarna än vad jag gör från villagrannarna. Att det blev radhus handlade i första hand om läget och i andra hand om att sambon inte riktigt kände sig redo för ett helt hus. Vi har samfällighet för garage, vatten, gator och gatubelysning. Det är ett litet radhusområde med tre längor i en backe ner mot vattnet.

Jag ville helst ha fristående hus med stor tomt, men i backspegeln är jag glad för radhuset. Det är mer än tillräckligt att sysselsätta sig med det och framförallt är det inga problem att lämna det under många veckor utan att komma hem till ett kaos. Det tar liksom bara en dag att fixa iordning trädgården efter fyra veckors bortavistelse på sommaren. Det jag kan sakna är plats för fler fruktträd, sparris, och ett stort garage där jag hade kunnat inreda ett gym med paddelergometer, skivstång, löpband, inomusförvaring av mina kajaker, plats för vallabord, etc. etc.
 
Jag hör aldrig något från mitt trapphus.

Däremot massor av skällande hundar och gräsklippare sent på kvällen i området där jag växte upp.

Där jag bodde hörde man varenda steg i trapphuset plus att grannarna var pensionärer som rökte 24/7 så hela trapphuset stank! Man hörde när grannarna spolade i sina toaletter.

Nä, jag kommer aldrig mer frivilligt sätta mig i ett boende med ytterdörren till ett trapphus! Att behöva gå upp i ett trapphus för att sen gå ut på en loftgång där ytterdörren är känns ok. Men aldrig mer ytterdörr i trapphus om jag får välja. Då tar jag mycket hellre ett radhus! Tyst, lugnt och ingen stinkande cigarettrök som tar sig in i hemmet.
 
Varför väljer man boendeformen radhus?

Tänker att det oftast är lite längre från stan än tex en lägenhet. Och så småttiga tomter plus att grannarna nästan känns närmare en själv än i en lägenhet? Iaf så är min upplevelse.
Jaha nu kom grannen mitt emot in lite senare än vanligt och oj vad grannens ungar för liv igen.
Så varför inte en villa om man nu vill ha tomten?

Mest nyfiken hur ni som bor i radhus tänker :)

Har bott i radhus, kedjehus och villa med vanlig villatomt. Skillnaden har känts infinitesmal som utgörs av boendeformen. Det är tätt med folk oavsett så man måste ändå välja förhållningssätt till det faktumet.

(Jag har inte trivts alls i något av det)
 
Jag tänker att radhus kan möjliggöra ett stadsnära boende som är större än lägenhet. Jag har aldrig störts av grannar men tycker att det är skönt med en egen dörr så jag kan kliva rakt ut, och vill ha en liten trädgård. Nu får jag allt detta i min lägenhet, men ser absolut radhus som ett alternativ när jag ska flytta till något större. Villa är absolut inget för mig, vad ska jag med ett helt hus till? Mina saker ryms liksom i 2-3 rum.

För mig är det helt obegripligt att man vill bo i en villa i en småstad. Allt jobb med ett hus, långt bort från stan men med lika mycket grannar dvs ingen lugn och ro och man kan inte ens ha en "naturlig" trädgård. För mig är det verkligen det sämsta av alla världar. Men det är ju enormt populärt, så det är ju tur att smaken är som baken så det finns något för alla :).
 
Tycker det är en total ickefråga. Varför bor man i lägenhet, villa, husbåt eller under en bro liksom?

Alla människor har ju olika preferenser vad de gillar och klarar av både ekonomiskt och fysiskt.

T.ex en kompis till mig bor i radhus för att deras företag gick i kånken och de förlorade allt.

Så efter sju år med två barn i en liten rutten lägenhet hade de nu äntligen råd att köpa radhus.

För dem är det ett palats på 120kvm fast de innan kraschen bodde på 350kvm.
 
Jag trivs enormt bra på min 1,5 ha stora tomt. Men om jag av någon anledning skulle behöva leva själv skulle jag nog titta på radhus. Billigare i inköp, mindre skötsel och jag skulle åtminstone få en liten tomt.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 692
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 974
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 045
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 899
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp