Varför rullar hästar egentligen i lera?

kopparberg

Trådstartare
Att de rullar över huvud taget när de tappar pälsen, är svettiga, fulla med insekter och liknande, det förstår man ju, det kliar.
Likaså förstår man ju att de vill lägga på ett sand- eller lerlager när det är fullt med insekter, det skyddar ju.

Men när inget av ovanstående är aktuellt, varför rulla?? Och varför i värsta smeten i hagen? Det kan ju vara en hage på flera hektar med en plätt på typ 5 x 5 meter med bottenlös lera, och då ska det rullas i leran! :confused:

Och nu med dessa skitvintrar är det ju ännu jobbigare! :crazy:
Nuvarande häst "ser ut som f-n" då och då så det funkar ju även utan täcke.

Men min förra häst rullade i värsta smeten 365 dagar per år om det fanns lera, och då tog han alltid en rejäl när han kom ut, sedan en rejäl precis innan insläpp = inte bara lerig utan BLÖT lera! Han var alltså rejält lerig ända upp på ryggen MED täcke!
Lägg då till att hästen i fråga avskydde att bli ryktad! :crazy: Spola gick ju inte, han gned fast leran så mycket att man ändå var tvungen att borsta om man spolade. Så med en sådan där lervinter där det aldrig frös så blev det till slut att ta beslut om jag skulle ställa av hästen eller inte släppa ut honom alls i hagen några dagar i veckan! :crazy:

Så vet någon varför hästar vill smeta ner sig i lera? Har det någonsin forskats på det?
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

För att de kan? :devil:

Nej jag vet faktiskt inte, men jag tror nog de kan vara kliiga t ex utan att vi fattar varför. Sen kan det ju helt enkelt vara som med mycket annat, en kvarleva. Dvs de rullar sig för att slippa insekter/skydda mot solen/dölja lukt/whatever även fast det inte är insekter att skydda sig emot, sol eller liknande.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Att det kan vara en kvarleva från vildhästlivet, så kan det ju säkert vara!

Jag har alltid sagt att jag ska uppfinna några sorts rörelseaktiverade stödhjul till hästar! Varje gång de ska rulla fälls hjulen ut och hästen rullar en bit framåt i stället för att kunna lägga sig ner.
Sedan ska jag bli miljonär och ligga på någon strand med paraplydrinkar resten av mitt liv! :cool:

Hundar rullar väl för att dölja sin lukt, gör hästar likadant?
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Att det kan vara en kvarleva från vildhästlivet, så kan det ju säkert vara!

Jag har alltid sagt att jag ska uppfinna några sorts rörelseaktiverade stödhjul till hästar! Varje gång de ska rulla fälls hjulen ut och hästen rullar en bit framåt i stället för att kunna lägga sig ner.
Sedan ska jag bli miljonär och ligga på någon strand med paraplydrinkar resten av mitt liv! :cool:

Hundar rullar väl för att dölja sin lukt, gör hästar likadant?

Haha, vi pratade om stödhjul igår, jag och ägaren till inackorderingen. Hon börjar nu inse nackdelarna med sådana här 'vintrar' och en fullpälsad shettis som älskar att rulla :devil:

Jag har det rätt behändigt i år. Shettisskrället har ju sett förjävlig ut, men nu är han helklippt. Unge welshen är en pälsboll men fin i kanten när det kommer till lera, och äldre welshen är en pälsboll, hemskt kär i lera men går på GRUS. Ha!
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

kopparberg;15478090Hundar rullar väl för att dölja sin lukt skrev:
Ja, nästan.. eller en form av flockbeteende som säkert sitter kvar i reptilhjärnan..;)

På sommaren brukar jag studera flocken och just vid rullning så rullar gärna flera hästar på samma ställe i följd. En ranghög häst kanske börjar, därefter kommer 2-3 stycken underordnade som luktar på marken och rullar, sen kommer nästa..

Fast jag kan ju inte tycka att det är för att dölja lukter..kanske de rullar i varandras dofter som en slags flockförbindelse?

Rullning har jag börjat relatera till tvångsbeteende..iaf hos min :grin:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Börjar en rulla följer de andra efter.

Rullar sig lösdriftshästar lika mkt?
Tror ändå att det beror på täcket.

Min ena rullar sig bara om det kliar. det betyder att den andra inte heller rullar sig:banana:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Fast här rullas det lika vilt med som utan täcke. Ja alltså bland de SOM rullar.

De som INTE rullar (prisa dem!) de rullar varken utan täcke, med täcke, klippt, inte klippt etc.

Min lilla shettis rullar mindre helklippt med täcke, men det säger sig ju själv att det är skönt slippa monsterpälsen. Rullar gör han ändå dock, första han gör på morgonen. Han var en rulloman på lösdrift också.

Men generellt har jag inte sett någon större skillnad på om de har täcke eller ej, rullomanerna rullar ändå (däremot om de blir för varma eller är obekväma i sina täcken rullar de ju säkerligen mer).

Stora welshen har ju grushage nu, han rullar en del i den - men han har börjat rulla inne i boxen, något han inte gjorde innan. Så, det tycks som prion är att rulla, och underlaget sekundärt även om lera är det yppersta av någon obegriplig anledning.

Här smittar det heller inte. T ex så trots att båda shettisarna rullar de flesta mornarna, så lillwelshen hänger inte på. Han står och tittar på och undrar vad i hela friden de håller på med egentligen??
Lillwelshen kan rulla ibland, och drar sig då inte för att rulla i lera. Men det händer kanske 1 gång var tredje vecka att han rullar.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Min rullar sig inte har under sina 9 år rullat 3 gånger då har någon sett honom. Däremot ligger han gärna ner på våren och sommaren! Men hans mamma älskar att rulla gärna båda sidorna och gärna gnugga in det ordentligt:grin:, min syster brukar stå i ett dammoln när hon borstar henne:)! Shettisen han rullar men på något sätt sätter sig det inte så hårt!
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag undrar detsamma. Teorin om att det skulle bero på täcket tror jag inte ett skvatt på, då hade det aldrig sett ut så här varenda dag under det helt täckesfria sommarhalvåret (och ja, det ser alltså precis lika illa ut under dessa "vintrar" när de har täcken på).

575336_10150848516982287_1012245013_n.jpg


564746_425168210842970_1844352983_n.jpg


Snälla, kan du inte uppfinna de där stödhjulen nu? Jag köper minst fem par att ha i reserv!

Men jag skulle också tippa på en instinktiv kvarleva av något slag för att dölja eller "samordna" lukt och dylikt, just för det här med att man så ofta ser att hela gänget hakar på och rullar sig på samma plätt.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Så vet någon varför hästar vill smeta ner sig i lera? Har det någonsin forskats på det?

Hur kommer det sig att en häst är så känslig att det t.o.m. känner av när en fluga sätter sig på pälsen?

Svaret är ganska enkelt för att inte använda ett bättre ord, naturligt!!

Djur på savannen gör samma sak och det för att det skapar ett skydd mot insekter och parasiter, en fet päls är oxå mera effektiv mot värme/kyla så det är ingen överdrift att påstå att en häst som rullar sig i skiten ofta är en onaturligt för ren häst.

Ju renare dessto mera skitar dom ner sig.. Rycktborsten måste ju bara vara hästens värsta fiende och i förlägningen även skötarens värsta fiende.:angel:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag har alltid sagt att jag ska uppfinna några sorts rörelseaktiverade stödhjul till hästar! Varje gång de ska rulla fälls hjulen ut och hästen rullar en bit framåt i stället för att kunna lägga sig ner.
Sedan ska jag bli miljonär och ligga på någon strand med paraplydrinkar resten av mitt liv! :cool:

Och jag tyckte jag var optimist :angel:


:D
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag tror min gamla älskling hade hört för mycket skönhetstips av de andra tjejerna i stallet för jag slår mig i backen på att leran var rena ungdomsmedlet! Som 24 hade hon knappt ett grått hår någonstans och var lika pigg och full i bus som när jag köpte henne som 7-åring. Bra hull, blank och fin hårrem och glittrande klara ögon. :love:

Att leran inte hade samma effekt på matte var en bisak, tror hon skrattade åt mig när jag fick gräva fram henne ur leran där det noga var ingnuggat över hela kroppen, hals och huvud, tom i öronen ibland. Nästan så jag fick torka fram ögon och näsborrar med, världens bästa camoflage, inget rovdjur i världen hade kunnat upptäcka henne om hon stod stilla under sitt lerpansar. :idea:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag tror att mina försöker komouflera sig :rofl:
Mina hästar går fortfarande på 3 hektar gräs, men hittar den ynka lilla plätt med lera, tydligen, för båda ser ut som träsktroll. Har försökt prata allvar med dom men de lyssnar inte... :eek:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Hej!

Hur förklarar du då min??

Hon verkar avsky att vara lerig, OM hon rullar letar hon alltid upp det torraste och olerigaste stället i hela hagen. Med nya täcken vägrar hon rulla helt (jag vet att det inte är så, men det verkar som om hon tänker att rena nya täcken kan man minsann inte skita ner!).

Min förra var däremot en sån där lergalning, med eller utan täcke. Jag hade henne hellre naken, den tjocka "helkroppsinpackningen" var lättare att få bort än utspridda småfläckar här och där.

/Lavinia, som också undrar varför vissa envisas med att rulla i leran jämt (och varför vissa andra verkar avsky att bli leriga)
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Det där med att rulla i tur och ordning på samma fläck, det ser man ju ofta! :D
Mina två hästar går med en annan häst, de rullar i tur och ordning på "sin" fläck, och lille 1-åringen är självklart siste man!

För övrigt så rullade inte 1-åringen eller hans kamrater när han gick på lösdrift! Rulla inte ett beteende som unga hästar har? Nu däremot i samma hage som två vuxna lortgrisar började han också rulla i smeten förra veckan! :grin:

Undrar om min förra kuse också rullade tvångsmässigt... :crazy:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Med eller utan täcke, det kvittar, det håller jag med om! Så många täckta och ej täckta hästar har jag sett genom åren att jag är bergsäker på det!

Däremot så märkte jag på ridskolan där jag var som barn, att de hästar som hade skötare som ryktade och gned varje dag, de skitade ner sig i stort sett varje dag! Däremot de hästar som inte hade skötare utan bara "dammades av" av personalen innan lektionerna om de skulle gå, de skitade nästan aldrig ner sig! Slump eller inte?

Min allra första sköthäst rullade ALDRIG! :bow: Såg henne lägga sig ner i hagen en gång, sedan reste hon sig och såg nära nog äcklad ut och ruskade och ruskade! :D Så hon var undantaget, ryktades flitigt varje dag men rullade aldrig!

Du ska få specialpris när jag uppfunnit mina stödhjul! ;)
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Slump säger jag, ang skötseldelen. Jag sanerar sällan mina bara för att, helt enkelt för de ändå gör om det imorgon. Dvs jag står inte och sanerar en toklerig häst om jag inte ska rida/köra den dagen. Det spelar ingen roll för rullomanerna, de lägger på ett ytterligare lager lera om de redan har ett, eller ett nytt om de är rena.

Bara för jag skrev att lillwelshen så sällan rullar som kom han in täckt i lera idag :devil:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Ingen aning faktiskt. Jag har en häst som har rullat sig i lera en gång på de 7,5 år jag haft henne så jag har inte det problemet. Min ponny däremot, hon har lera lite överallt just nu.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

För övrigt så rullade inte 1-åringen eller hans kamrater när han gick på lösdrift! Rulla inte ett beteende som unga hästar har? Nu däremot i samma hage som två vuxna lortgrisar började han också rulla i smeten förra veckan! :grin:
Kanske en trygghetsgrej? Ett rovdjur har lättare att slå en häst som ligger ner och med två vuxna känner han sig trygg att de varnar om det är fara? Alla hästar i en flock ligger ju aldrig ner samtidigt, är alltid minst en som står upp. :idea:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag tror att mina försöker komouflera sig :rofl:
Mina hästar går fortfarande på 3 hektar gräs, men hittar den ynka lilla plätt med lera, tydligen, för båda ser ut som träsktroll. Har försökt prata allvar med dom men de lyssnar inte... :eek:

I stora gräshagar verkar de gärna stå och samlas och trampa på en fläck som blir gräsfri och sen rullas det där. På sommaren verkar det helt klart vara som skydd mot flugor poch insekter tycker jag, men på vintern?

Jag har haft två hästar som från början inte la sig och rullade, men som "lärde" sig av de andra och en av dem blev värsta lerhästen efter att ha verkat tycka det var rätt äckligt från början... Han i sin tur lärde en kompis nära 20-åriga gamla sto att börja rulla i leran varenda dag, hon hade aldrig gjort det tidigare under alla sina år hos samma ägare...

Min nuvarande rullar bara i någotsånär torrr sand eller gräs, hon gillar tack och lov inte leran att rulla i. Däremot när det finns en ny sandhög i hagen som ska spridas ut då går alla hästar dit och rullar och min rullar noga över och gnider in båda sidorna.

Jag tror att det är något som har med skydd att göra, men också ett flockbeteende som de lär sig. Det där med täcken tror jag inte på eftersom hästar som gillar att rulla gör det med eller utan täcke.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har ridit sv hbl i över 20 år och då dressyr men för 5 år sedan bytte jag ras men kallar mig ändå mig för dressyrryttare, De är...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
18 509
Senast: Niela
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 556
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp