Bukefalos 28 år!

Varför så höga hästar?

Sv: Varför så höga hästar?

jag har själv gått emot alla trender :) har just haft iväg mitt 156 cm höga sto på betäckning, hingsten var bara 142 cm. hoppas på en avkomma som landar på 148-150 cm.
 
Sv: Varför så höga hästar?

När det gäller att trilla av så tror jag inte storleken har så stor betydelse för om det ska bli en stor skada eller inte.
Minns en ponny på ridskolan där jag var i många år. En B-ponny som ledsnat på att vara ridskolehäst, han körde stuket tvärnita och dra ner skallen. Vilket ju ofta ledde till att ryttaren åkte av över skallen på honom.
En elev (numera vuxen) råkade ut för hans tvärnit/ner med skallen och åkte av. Gissar att fallhöjden var någonstans på dryga halmetern eftersom hon åkte över hans sänkta huvud. Det resulterade i en krossad mjälte och nära att dö! Värsta skadan vi haft på ridskolan på alla år. På en B-ponny...

Själv så lyckades jag volta (!!) med en av mina hästar när jag hoppade. Snubbel efter ett hinder, sedan kullerbytta. Hästskrället var dryga 170cm, jag fick inte ens träningsvärk!

Så som i andra fall så tror jag att det är likadant när det gäller trilla av hästen, storleken har inte betydelse!

Hör inte hit, men din avatar är helt underbar!!!! :love:
 
Sv: Varför så höga hästar?

haha. .
6374_114331112506_546072506_2376172_4807992_n.jpg


var ju inte meningen att min skulle bli så stor. pappa briar är väl ca 173 å mamman runt 165. Å denna "lilla" vän växte om både pappa och mamma i hästlängder. 180 cm i mankhöjd åså kommer jag med mina 165.. Ej planerat att bli en så stor avkomma. Men de blev som de blev
 
Sv: Varför så höga hästar?

Det är väldigt mycket som ändras med tiden.Jag minns att när jag var runt 10 år själv...frågade jag hur stor häst som är "lagom" för en person gentemot längden/vikten.

Gällande vikt sa man-var man smal-späd häst var passande och var man kraftig-kraftigare-häst dvs med kraftigare benstomme osv.

Gällande storlek då...jo det som ansågs som "lagom" gällande mankhöjd var -10 cm än var man själv var lång dvs var du 160 cm lång skulle du ha en häst på 150 cm-annars kunde man få dålig kontroll över sin häst om den föll i sken hette det...

Men det var dåtidens snack i stallarna där jag var...över 25 år sen.

För ca 15 år sen ändrades pratet...då hette det att hästen skulle vara lika hög som man är lång...

Men man ser ju liiite grand effekten av att folk gärna köper sej lite FÖR stora hästar ibland...jag menar varför KÖPA sej en häst på över 180 cm när man själv är 160 cm?Så nog är det lite "trendigt" kanske just nu med större häst kanske...

...men å andra sidan blir folk allt längre med och behöver större hästar.Därav att det blir större förfrågan efter större hästar med.

Men som tur är finns det ju alltid variationer...men visst det förekommer ju att folk faktiskt efterfrågar mindre hästar och tycker det är svårt att finna.
 
Sv: Varför så höga hästar?

fast jag må ha min åsikt över detta. Det är inte längden å mankhöjden på en häst å människa som avgör om det fungerar eller ej. Det är olika från häst till häst. Min hbl val jag hade tidigare. Vi hade jättemysigt ihop ute. Men när det väl kom till dressyrarbetet så passade vi inte alls ihop. Denna hästen låg då på 162, jag är 165. Vår tränare sa då att jag rider unghästen på 180 mycket bättre. Det må se lite roligt ut med en fluga på en elefant men det ligger i betraktarens ögon :) så länge de känns okej i ridningen så ser jag ingen nackdel i hans storlek på 180. Antingen passar man ihop - eller så gör man det inte. Å det beror inte på storlek :)
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag är 173 och har långa ben. TYcker det är rätt obetydligt egentligen, vikten är nästan en bättre indikator. Många d-ponny ryttare är ju över 170 långa innan de går över till stor häst.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag sa inte att det var min åsikt...utan bara hur åsikterna lät förr.

Att man kan trivas ihop ändå förvånar mej inte.Jag är själv knappt 160 och har ridit hästar på över 180 cm i mankhöjd.Det har gått bra.Men däremot ställer jag mej MKT tveksam till hur man får stopp på en så pass stor häst om den faller i sken i full panik.Det har dock aldrig hänt mej-men visst skulle det kunna hända.

Men däremot har jag sett roliga exempel på folk som är "korta i rocken" som går o köper unga stora hästar med resultatet att de inte knappt vågar lämna ridbanan/ridhuset(verkar rätt vanligt idag).Jag vet en som red ut men där hästen gick hem-när HAN ville...dvs hon hade ingen kontroll...när han tröttnade-ja då vände han hem...

Det jag menar är...visst kan man trivas ihop.Men köp häst för att man vill ha just den hästen och att man trivs ihop-inte för att visa grannen bredvid att man köpt en "bjässe"....då köper man ju häst på fel grunder.En häst ska man ju ha av "tycka om skäl" o helst passa ihop också-dvs att häst o ryttare är på samma nivå ridmässigt.Den mentala biten har ju den största betydelsen.Allt handlar ju om kemi-det är ju därför även en del kortare ryttare kan rida dessa större hästar med.Stämmer ingenting-då kan det bli svårt.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Tror inte det är lättare att få stopp på en häst som är 165 om den väl hamnar i sken. En fjording tex är enormt stark men ändå liten. Det gäller ju att hästen inte inser sin storlek.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Om en häst faller i sken spelar det ingen roll hur stor man är i förhållande till den. Har själv varit med om att min shettis skenade när jag körde honom. Jag som då var 165 cm (60 kg) hade inte en suck att stanna. Stod upp och hade lindat tömmarna ett varv men det slutade med att jag hoppade ur rockarden. Och han stannade när han behagade.

Har normalt en 176 cm märr som jag rider och visst, när hon är i tävlingskondition och vi håller på och konditionstränar i en backe tillsammans med travhästar får jag jobba för att hålla henne. Då använder jag pessoastång och hon är normalt väldigt lydig men har tävlingsinstinkt. Å andra sidan hade jag inte en chans att hålla mitt lilla fullblod på 156 cm när hon var i samma situation så det där håller inte...
Hästen har alltid vikten på sin sida när det gäller människor, det handlar om lydnad och vem som är ledaren. Oavsett storlek.

Kan tillägga att jag inte skulle ha köpt en så stor häst men den här har jag fött upp själv och det bara blev så ;-)
 
Sv: Varför så höga hästar?

*kl

Har också vuxit upp med snacket "man ska vara 10 cm längre än sin häst är hög" på ridskolan. Oj vad vi tjejer blev vita i ansiktet när vi insåg att b-ponnyerna bara var 125 när vi själva var 140. Jag kunde heller inte sova på natten då jag "vägt in" mig på 44 kg när favoritponnyn (kat b) hade viktgränsen 45 för VAD skulle jag väga med kläder och sadel?! :eek::grin:

Det är ett enkelt sätt att skapa ätstörningar och storleksfixeringar bland unga ridskoletjejer, vilket lyckades väldigt bra på min tid och jag hoppas vuxna ledare vet bättre idag. Det är även på det sättet man skapar dålig hållning i sadeln då ryttaren föröker dölja sin storlek. Men det hör egentligen inte hit utan är en annan diskussion.


Till saken. Jag är 158 cm lång, inte jättesmal men inte kraftig eller råstark. Jag har filosofin att man rider på känsla och inte styrka och ska man se det på det viset så ska hästens storlek inte spela roll. Rent teoretiskt sätt ska man kunna vara en liten mygga på en elefant(häst).
MEN sen kommer man till verkligheten. Om det beror på hästens utbildning eller mina ofärdigheter låter jag vara osagt, men MÅNGA hästar jag ridit behöver inte minst skänklar som når om. Jag når inte om en kraftig häst på 165+, det är fakta. Kan hända att hästarna är vana vid att ha skänkel runt sig, och det är vad det beror på, men jag får det inte att fungera. Jag har även en teori att många hästar rids på styrka och därför anpassat sig till det ( hur ofta får man inte höra "driv, driv, driv" från ridlärare... och hur ska man kunna driva i varje steg om man ska rida avslappnat och finkänsligt och dessutom med bibehållen god sits? :confused:)
I mina sk "glansdagar" då jag red välutbildade hästar för duktiga tränare flera ggr/vecka så fick jag det att fungera hyfsat ändå trots hästar i alla storlekar, men det var då som sagt duktig tränare i kombination med mkt välridna hästar. De hobbyhästar jag red hemmavid var inte i närheten av lika lätta att få ihop. Där drar jag slutsatsen att hästens utbildning/vana av "styrkeridning" spelar in och inte främst storleken, vilket är en självklarhet, men märks mer tydligt när hästarna kommer upp i stl tycker iaf jag fastän jag talar emot teorin "känselridning". Jag är rörig men det beror på tidbrist :o

Jag har för nuvarande ingen egen häst och är ganska, för att inte säga mkt, sämre i min ridning nu jämfört med förr om åren då jag tränade mkt på skolan och red 1-3 hästar hemmavid.
Jag red för ett år sedan ett tag en d-ponny som inte kan kallas speciellt välriden, och rider nu ibland ett hbl av grov modell på 158 som är betydligt mer skolad. Ponnyn gick milsvidder bättre med mig än hbl. Jag känner mig som en mygga på henne och hon är ändå exakt lika hög som jag. Så jag har accepterat mitt "öde" som ponny/litenhästryttare och har planer på att utveckla det. Så har jag löst våndan med att inte räcka till storleksmässigt. Kan hända att jag ändrar mig i framtiden om jag får ett tävlingsintresse (tycker det verkar svårt att hitta välutbildade hästar under 155).
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så höga hästar?

Håller med om att storleken på ryttare/häst inte spelar någon roll för kontrollen om hästen skenar.
Jag har skenat en gång (alltså farit fram i galopp i flera km utan att han en chans att stanna hästen), och det var med min första häst, 162 cm hög. Då jag är 179 cm "hög" så borde jag ju lätt kunnat bemästra den hästen, men icke!

Mina andra hästar, en på 168 cm och två på 170 cm har jag däremot aldrig tappat kontrollen på i full fart framåt även om den ena 170 cm hästen var stark ibland.

Så med dåtidens mått mätt har jag rätt mankhöjd på min häst nu, 179 cm ryttare på 170 cm häst!
Men med senare påstådda lämpliga mått behöver jag en häst på runt 180 cm tydligen! :p

Fö så är det ju så att människorna blir längre, dessutom väger vi mer. Så att hästarna numera är högre i mankhöjd är väl egentligen en naturlig utveckling?
Personligen tycker jag det är enormt skönt att slippa ha problem att hitta häst numera! Låååånga jag hade fullt schå att hitta lämplig häst för bara några år sedan!
 
Sv: Varför så höga hästar?

*knapplån*

Det jag inte förstår är varför så många köper för stora hästar(där folk har viss rädsla för sin egna häst pga av storleken) eller ibland hästar med "toppstam"som kanske egentligen skvallrar om att blodet passar mer för den avancerade ryttaren än för den vardagliga hobbyryttaren och att det hela ska resultatera i att man inte vågar lämna ridbanan/ridhuset.Knappast ett roligt liv för en häst.Tyvärr mkt vanligt.

Är det viktigare idag att man har en stor häst att visa upp än att det fungerar mellan häst och ryttare?(nu menar jag alltså de som bevisligen är rädda för sina egna hästar)Är det viktigare att ha en härstamning som får folk att säga "oj vilken fin stam"-än att ha en häst som passar en själv?Nog tror jag en o annan känner igen fenomenet...
 
Sv: Varför så höga hästar?

Ja det du beskriver känner man ju igen tyvärr! :grin:

Minns en gång när jag hade en häst som var alldeles för svår för mig. Jag var långt ifrån någon nybörjare, men hästen var rejält mycket tuffare än jag trodde när jag köpte den. Han fick hos ägaren jag sålde honom till smeknamnet "hoppmaskinen utan hjärna", det säger en del tycker jag.
I allafall hade han bra stam, var snygg som 17 och hoppade hus och hade bra gång.
En kvinna såg helt oförstående ut när jag ska jag skulle sälja, det var ju en häst med kanonkapacitet, varför sälja?! När jag sa "men det ska ju vara roligt att ha häst ju" tittade hon helt oförstående på mig! :D

Likaså det du nämner med för stora hästar. Det gnälls överallt om ryttare som väger för mycket, små nätta ryttare har enorma problem med lite större ryttares vikt! Bla så har jag tränat i flera år för en tränare som är kort, nätt och väger typ som en Krafft-säck. Var och varannan gång vi pratar så ska hon prata om "feta ryttare" med mig! En gång sa hon tom att om man vägde 80 kg eller ve och fasa lite mer, då borde man VERKLIGEN banta eller överväga att sluta rida, för STACKARS hästar!

Kan säga att de enda hästar jag sett fara illa när det gäller ryttarvikt, det är de som du nämner, alldeles för små ryttare på jättestora hästar! Hästar de inte kan jobba i rätt form pga sin nätta ryttarstorlek, de måste betsla upp för att få ihop hästen osv, osv.
Varför är det accepterat att hästar inte håller för att de rids av små nättisar som har för stor häst? :confused::confused:
 
Sv: Varför så höga hästar?

KL

Jag håller helt med TS. Jag har haft min häst ute på annons, många är intresserade, tills de får höra att han bara är 160.... Då ändrar de sig. Jag försöker förklara att han BÄR sin ryttare bra, att jag som är 170 inte alls ser stor ut, men de vill ändå ha en större. Ingen har reagerat på hans gång/exteriör/utbildning utan just när de får veta att han är 160 så vänder i grindhålet så att säga. Det är bara en allroundhäst så varför behöver man då en på över 170?

Själv tycker jag att 160 - 165 kan vara lagom, om hästen känns som en häst att rida :)
 
Sv: Varför så höga hästar?

kl

En mycket duktig och erfaren hingsthållare i Tyskland sa för ett antal år sedan något mycket bra:

"Storleken på hästen sitter inte i mankhöjden, utan i huvudet på hästen, hur den är att rida"

Detta tycker jag stämmer på de flesta hästar!
/Qbaby
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så höga hästar?

Håller jag absolut med om för jag tycker att min lilla fullblodsmärr på 156 cm var etter värre att rida ihop än min 5-åring på 170 cm. Trots höjdskillanden har båda 145 cm täcken oxå...
 
Sv: Varför så höga hästar?

Hur länge ska vi älta fram och tillbaka?? ^^ haha.. Tror allt är skrivet i denna tråd nu som bara går att skriva :)

Ja alltså trivs man med hästen så spelar de väl ingen roll om den är 180 lr 160. Tänkte på du som skrev att dom vänder i grindhålet när dom fick veta att hästen som ligger ute på annons bara är 160. Det är ju också en smaksak. Vissa vill rida omkring på nordisar å andra föredrar andra typer. det är väl som med allt :) men sedan så lär ju de att: passar hästen en själv lr inte, som lär vara det stora avgörandet.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Kul att många här verkar tycka om små hästar. Då kanske jag kan få skapligt betalt för min Don Primero avkomma som inte verkar bli alltför stor :laugh:
Jag har faktiskt oroat mig för det, ifall hon ska säljas.

Själv älskar jag utsikten från mina två pållar som är 170 + :)
 

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 632
Senast: __sofia__
·
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: cello
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 209
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 256
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp