varför så stressad just NU??

T

Totte36

Har en hästtyp som är skeptisk, spänd och med stark flyktinstinkt. Dock har hon alltid varit hyfsat lugn att rida och hantera. Hon fryser till en staty om hon blir orolig. Under den här säsongen har vi fått i ordning på hennes hälsa. Hon har gott om hull och pälsen glänser. Musklerna är på god väg. Vi hanterar henne dagligen och hon går i lugn hage en hästkompis. Hon har fri tillgång till hö, men bara en näve kraft och betfor. Havre är en no no. Ger henne även magnesium.
I ridningen brukar hon alltid stressa upp sig i galoppen eller traven så det blir mycket långa skritt turer.
Så även om vi hittat mer rätt nu än någonsin, så blir hon bara värre och värre med att stressa upp sig. Hon är halvarab och just nu har hon nerverna utanför kroppen. Flyger i luften vid minsta grej ute när vi promenerar. Efter en kort galopp taktar hon och stressar som en tok.
Hon har tidigare haft ont i knän och rygg, men har sedan förra sommaren varit ren och oöm.
Så varför känns det som att ju mer vi gör bra saker för henne så ökar hennes flyktbenägenhet. Är ju rädd för att hon en dag ska springa rätt över mig eller dottern när hon får panik.
 
Sv: varför så stressad just NU??

Går hon ute mycket? Just nu börjar gräset spira så smått och hästar som är ute länge på dagarna hinner få i sig en del, så de kan bli lite mer laddade än vanligt.
 
Sv: varför så stressad just NU??

är du säker på att hon är helt frisk? hur gammal är hon?
rids hon varje dag?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 516
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp