Varför tävlar ni?

Apollo 13

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, varför tävlar ni?

Jag har tävlat väldigt mycket när jag var yngre i en annan sport och alltid tyckt att det varit väldigt roligt. I helgen var jag ute för första gången med hästen och kom hem med två jätte fina resultat.
Nu ställer jag mig dock frågan: Varför tävla?

Jag mår inte bättre av, eller blir glad över att jag (för tillfället) rider bättre än (i detta fallet) 20 andra ryttare. Jag blir ju inte en bättre/sämre ryttare av att få bra, eller dåliga resultat på en tävling.
Jag älskar att rida och ffa träna. Jag tycker det är otroligt roligt att utvecklas med min häst och lära mig nya saker. Men jag har lite svårt att se varför min prestation "bör" jämföras med andra genom att tävla? Samma sak gäller ju även åt motsatt håll. Varför vill de andra jämföra sin ridning med mig och andra ryttare?

Jag erkänner att jag är lite snurrig av det här. Tävlingen var verkligen en super upphåsad grej för mig som gjort mig jätte stressad. Så nu efteråt har jag lite svårt att förhålla mig till allt som varit kring den här nedrans tävlingen :p

Men hur tänkar ni? Varför tävlar ni? Varför tycker ni det är intressant att jämföra er med andra?
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att det för mig är ett slags resultat/beröm för all tid man lägger på träning hemma. Sen kan det ju så klart gå helt åt skogen dåligt på tävling men då har jag något nytt att träna på och kämpa mot. Sen tycker jag det är väldigt mysigt att åka iväg med hästen, man bygger upp starkare band för varandra när båda måste lita på varandra på en ny plats.
Men sen tävlar jag aldrig mot alla andra, jag tävlar alltid mot mig själv. Försöker hela tiden göra det ena och det andra bättre. :)
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag har aldrig tävlat i dressyr men planerar att göra det ngn gång. inte för att komma först och känna sig bäst i världen. utan för att se om jag klarar av det, mitt mål på hopptävling t ex är att komma runt felfri och ha hästen under kontroll före och efter hindren.
på dressyr kommer det vara en utmaning att hålla hästen i form och göra så bra vägar som möjligt, blir roligt sen att få konstruktiv kritik av en utomstående så man ser vad man behöver träna mer på ^_^
 
Sv: Varför tävlar ni?

Ja, som rubriken lyder, varför tävlar ni?

Jag har tävlat väldigt mycket när jag var yngre i en annan sport och alltid tyckt att det varit väldigt roligt. I helgen var jag ute för första gången med hästen och kom hem med två jätte fina resultat.
Nu ställer jag mig dock frågan: Varför tävla?

Jag mår inte bättre av, eller blir glad över att jag (för tillfället) rider bättre än (i detta fallet) 20 andra ryttare. Jag blir ju inte en bättre/sämre ryttare av att få bra, eller dåliga resultat på en tävling.
Jag älskar att rida och ffa träna. Jag tycker det är otroligt roligt att utvecklas med min häst och lära mig nya saker. Men jag har lite svårt att se varför min prestation "bör" jämföras med andra genom att tävla? Samma sak gäller ju även åt motsatt håll. Varför vill de andra jämföra sin ridning med mig och andra ryttare?

Jag erkänner att jag är lite snurrig av det här. Tävlingen var verkligen en super upphåsad grej för mig som gjort mig jätte stressad. Så nu efteråt har jag lite svårt att förhålla mig till allt som varit kring den här nedrans tävlingen :p

Men hur tänkar ni? Varför tävlar ni? Varför tycker ni det är intressant att jämföra er med andra?

Du, det där funderar jag över med. Tidigare när jag tävlade på lb nivå var det bara roligt och det fanns inga krav med... vi lullade runt där och lite omedvetet lyckades vi placera oss ibland. Då var det jätteroligt att tävla, jag blev aldrig nervös eller stressad av det.
Men så började jag rida hästen istället för att åka runt. Då blev det svårt att tävla.
Hemma går det mesta bra, hästen har tagit sig betydligt längre än vad jag nånsin trodde att jag skulle kunna få den till. Men på tävling går det inget vidare. Jag blir nervös, hästen känner av det och spänner till. Jag slutar totalt att rida och hästen blir förvirrad. Så efter varje tävling så känner jag mig bara missnöjd och lite mer fattig:(
Jag tycker precis som du att det är jätteroligt att träna och jag önskar jag tyckte det var roligt att tävla fortfarande. Häromkring känner ju alla till varandra som är aktiva och det är kul att åka ut och träffa alla och se vad som hänt med hästarna under vintern.
Just nu har vi mest fastnat i att vi är sämst av alla, och vi är dessutom inte ett dugg fina:p

Men jag har kommit på det ultimata tricket, låta medryttaren tävla och följa med själv som hästskötare:idea:
Eller ja,just nu står ju hästen på seminstation så nu blir det lugna gatan vad gäller tävlingar ett tag framöver
 
Sv: Varför tävlar ni?

Med en yngre häst tävlar jag för att stämma av hur hästen ligger till i utbildningen och för att vänja den vid tävlingsmiljön. På min nuvarande har jag tävlat för att höja avelsvärdet (äldre sto) och för att hästen tycker det är superkul. Tyckte också att det var jättekul att tävla när jag var yngre men har ingen motivation att göra det för min egen skull för tillfället. Hoppas att det kommer tillbaka men just nu gör jag det inte direkt för min skull (även om det ju blir det indirekt om värdet på hästen ökar) utan skulle lika gärna ha någon annan som tävlade hästen åt mig egentligen. Nu rider inte jag på sån nivå att det nog medför någon större prisökning på hästen men alltid bra att ha på papper att hästen kunnat prestera hyfsat i många år innan den hamnar i avelsboxen.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Ja, som rubriken lyder, varför tävlar ni?

Jag tävlar för att se om jag klarar av svårighetsgraden. Jämför mig egentligen inte med andra utan med mig själv.

Placeringarna är för mig ganska ointressanta (men jag erkänner att det är kul att vinna) och ritten desto viktigare.
Testade förra året tom LA:1 på min nsv travare, fick 59,ngt procent och behövde då inte tävla mer.
I år tävlar han western, har testat Reining på B-nivå (nationell nivå) och vi överlever det.
Nästa år tänkte jag testa MSV dressyr för att se om det går.
Sedan funkar det inte med min filosofi mer eftersom man måste kvala sig uppåt efter den nivån.
och jag kommer antagligen att sluta tävla just den hästen och ta ut någon unghäst i stället på lite för svår nivå för att se om det går...

Dessutom kan man lära sig en hel del av att titta på de andra ekipagen; man kan se en del missar som man själv kanske tycker är relativt grova men som domaren inte bryr sig om, man kan se smarta sätt att rida ett program.
 
Sv: Varför tävlar ni?

och ta ut någon unghäst i stället på lite för svår nivå för att se om det går...

Varför ta ut en unghäst på lite för svår nivå för att se om det går? Ren nyfikenhet och inte kritik.
Själv känns det inte rätt mot varken mig eller hästen att sätta den i en situation som känns för svår och dessutom i tävlingssammanhang i ny miljö. Jag startar således de klasser jag vet att vi hanterar för att ge hästen en bra och trygg upplevelse - sedan kan det ju givetvis gå åt pipsvängen ändå men att vara väl förberedda för uppgiften känns som A och O för mig.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Varför ta ut en unghäst på lite för svår nivå för att se om det går? Ren nyfikenhet och inte kritik.
QUOTE]

Jag uttryckte mig otydligt och lämnade väldigt stort utrymme för tolkning.
Jag startar sällan mina hästar på alldeles för svår nivå =kan inte ta mig runt mönstret.
Däremot rätt ofta på en nivå där jag tror att jag nätt och jämt fixar det.

Kanske ett sätt att slippa bli besviken när/om det inte går så bra? Målet är att ta mig runt banan utan att behöva skämmas.
Kanske för att det som driver mig är utmaningar?

Jag har en häst som går som en klocka på sin nivå men som jag aldrig kommer att få upp till nästa svårighetsgrad. Henne är det inget kul att tävla trots att vi brukar vinna när vi kommer in på banan. Det är ingen sport att sitta och rida en tävling där utgången är nästan given (OK, kaxigt uttryckt men så är det med den hästen på hennes nivå).

Det är sport och utmaning för mig att se om jag lyckas med något som jag tycker är lite för svårt. Det är ingen utmaning alls att "harva" på samma nivå och plocka rosetter.

Jag tror inte att hästarna lider av att nivån är lite för svår - de vet ju inte vad domaren kräver. De märker om jag berömmer dem eller inte. Och så länge hästen gör som jag ber, är jag nöjd.

Det jag menar med lite för svår nivå är om vi nätt och jämt tränar LB hemma så får hästen gå en LB. Om vi nätt och jämt tränar LA hemma, får den gå LA.

Men som sagt, så mycket högre än dit lär jag aldrig komma eftersom jag saknar motivationen att åka runt och kvala för att avancera högre i klasserna.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Haha jag undrar varför ni tävlar alla som svarat för hittills har ingen sagt att dom tycker det är roligt? Sluta ta upp plats då :P
Jag tävlar för att det är sjukt roligt! Det går ju inte alltid super men det är roligt och man märker utveckling från start till start, kommer mer till ridning på banan och kan visa vad man jobbar med hemma!
 
Sv: Varför tävlar ni?

För att jag älskar det! Packa och göra i ordning allt inför dagen, göra hästen fin, gå upp okristligt tidigt, åka med transport, hänga på tävlingsplatsen, insupa atmosfär, glädjas åt framstegen och vara stolt och lycklig över vad man har åstadkommit, deppa lite när det inte har gått som man tänkt sig, få feedback på sin ritt, revansch-lustan och taggandet till nästa tävling, lyckan över ett efterlängtat ärevarv, en färgad rosett i pannbandet, en positiv och uppmuntrande kommentar i protokollet som får en att vilja fortsätta...

Tja, listan kan göras lång. Men jag älskar att tävla! Jag tycker det är jättekul att mäta mig själv mot andra och enbart mot mig själv. Känna att jag och hästen är ett lag även i en annan miljö. Ja, ni fattar. Det är skitkul helt enkelt :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

När jag tävlade min ponny tävlade jag för att det förväntades av oss. Sen var det rätt roligt med rosetter. ;)

Nu är tanken att jag ska ut och tävla ett par andra hästar, för att ägaren vill ha hästarna meriterade.

Men jag är ingen tävlingsmänniska. Det jag gillar bäst är att allt blir så tillfixat och snyggt. :)
 
Sv: Varför tävlar ni?

För mig är det förutom själva tävlingsmomentet, viktigt att ha kommande tävlingar som mål och motivation på träningarna. Nu tex, när sista tävlingen för säsongen är gjord och Pålle ska ut på bete känner iaf jag mig inte lika motiverad på träning. Självklart hittar man även motivation att bli bättre också, man tränar ju på lite högre nivå än man tävlar, så det räcker ju kanske inte att hästen BARA går bra inför en kommande start.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Tävlar i perioder... Just nu ser jag det som en avcheckning av hur det går i träningen. Det är lite olika med det där, ett tag tävlade jag mycket tillsammans med ett kompisgäng och då blev det helt enkelt så vi umgicks. Det mesta kretsade kring träning och tävling. Vilket var kul, men samtidigt ganska krävande.

Nu har jag bara varit ute på småtävlingar på det senaste. Nuvarande häst är inte glad i att resa omkring, och är lite äldre. Så jag ser ingen orsak att pressa, vi tränar och är med på någon klubbtävling ibland för att det är roligt, och för att få en utomstående bedömning av läget. Det är bra att ha någonting att jobba mot, en morot för att hålla igång träningen.

Kanske kommer tävlandet igång igen om jag skaffar en yngre förmåga att komma ut i världen med. :)
 
Sv: Varför tävlar ni?

kl

jätte intressant att så få pratar om att det är roligt att tävla..?

Till alla som tävlar för att checka av och få ett utomstående omdöme:

Om det är anledningen till att ni tävlar, betyder det då att ni lika gärna skulle kunna åka på bara programridningar istället för att just -tävla-? Där får man ju också en utomstående bedömning.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Haha jag undrar varför ni tävlar alla som svarat för hittills har ingen sagt att dom tycker det är roligt? Sluta ta upp plats då :P
Jag tävlar för att det är sjukt roligt! Det går ju inte alltid super men det är roligt och man märker utveckling från start till start, kommer mer till ridning på banan och kan visa vad man jobbar med hemma!

Jag tävlar för att det är det roligaste som finns i hela världen. Punkt.

Varför tycker ni att det är roligt? Alltså, jag undrar inte på ett ifrågasättande sätt utan bara, varför tycker just ni att det är roligt att tävla?:)
 
Sv: Varför tävlar ni?

För att dels är jag en tävlingsmänniska. Inget att sticka under stol med, tror inte det behöver utvecklas.
Sen är det en så sjukt tillfredsställande känsla när man får till det på banan, när man kan rida så pass bra att det är noga, planerat & man vågar satsa. Sjuk kick att tävla.
Tror inte jag kan förklara det på något annat vis.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar också för att det är roligt!
Roligt och skitläskigt! men för att också stämma av det jag tränar på, komma ut och visa upp mig även om jag vill gömma mig i ett hörn;)..

Visst ser jag en tjusning i att pynta upp mig och kusen och packa och förbereda.
Lyckas man sen få godkännda procent så är det väl jättekul!

Har hittils bara totalt tävlat fyra ggr i mitt liv och hästakraken är sex och jag har haft henne sedan föl ( dessutom är jag själv 39..) Min första start gick skit. I min andra kom jag tvåa
i båda klasserna, i min tredje nja, skit oxå, typ näst sist..inge bra på hemmaplan:angel:..

Min fjärde efter en hel konvalesens sommar så blev det blå rosett igen..
Jag är ute och slåss med mina demoner:D.
Startar på tisdag och är jättenervös. Räcker och läsa alla tjusigt stammade hästar i startlistan..Nåja, om vi kommer sist så shit the same... Är en prestation bara att jag deltar, fast visst är det roligare om det går bra..

Programridning eller pay´n ride är jättebra men jag har ridit lite sådana och vill utmana mig själv ännu mer genom att tävla på "riktigt"..
 
Sv: Varför tävlar ni?

det lustiga för mig, är att jag har alltid varit en 7-jävla tävlingsmänniska. Skit dålig förlorare, men ännu sämre vinnare :angel::D

Men det här var verkligen något nytt för mig. Jag var stressad hela tävlingen över de där jävla hörnpasseringarna efter galopplängningen :grin: Så jag tyckte inte att det var roligt att tävla förens jag hade ridit klart sista programmet och fått skapliga % (eller nä, vi fick BRA % för o va en debut och för o va oss).
Mellan klasserna var jag tom på väg att packa ihop och dra för att jag tyckte det var så tråkigt...
Insåg ju i söndags.. när jag låg däckad hela dagen av utmattning, att jag varit lite mer stressad över tävlingen än jag trott :angel:

Men helt plötsligt var tävlingsmänniskan borta i mig. Vi startar på söndag igen, och jag längtar INTE. Ffa inte eftersom vi antagligen kommer hoppa dressyrstaket efter längningarna istället för att göra ett par tjusiga hörnpasseringar... :angel:

Ett annat intressant fenomen som dök upp, var att trotts att jag varit tok stressad över tävlingen och kom ut med två bra resultat (2a placering på 66,3 % och 4e placering på 65,86%) så var jag inte glad. Nu känner jag lite "vad spelar det för roll?" MEN.. jag är ju helt övertygad om att hade det gått åt helvete, och jag gått där ifrån och inte fått godkända %, då hade jag ju dött. Vet inte vad det bästa för mig är, tävla som en galning och vänja mig, eller låta bli :angel:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att utmana mig själv och för att jag tycker det är kul! :) Jag tycker det är en ordentlig utmaning att kunna prestera till max på tävlingsbanan. Det är mycket som ska klaffa och man tävlar ju inte själv som ryttare, utan som ekipage tillsammans med hästen. Jag tycker inte tävling är en avgörande faktor i min utveckling som ryttare, men som en liten extra krydda o en utmaning att ge sig ut o prestera det man faktiskt kan. Jag menar, i sin hemmamiljö är man ju trygg och allt funkar prima - men det behöver inte vara så enkelt på bortaplan.. Visst, man vill ju att det ska gå bra men om det skulle gå dåligt skulle jag inte gräva ner mig för det - jag vet ju vad jag o hästen kan i grunden!

Har tävlat gymnastik när jag var yngre o jag älskade att visa upp vad jag kunde o prestera till max. Jag hade full kontroll på min kropp o visste vad jag kunde. Inom ridsporten så har man ju ett djur man tävlar tillsammans med, och jag tycker det är helt fantastiskt vad våra hästar ställer upp på och vad de presterar. :love:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: hamilton1
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: zarmino
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 074
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp