Varför tävlar ni?

Sv: Varför tävlar ni?

kl

jätte intressant att så få pratar om att det är roligt att tävla..?

Till alla som tävlar för att checka av och få ett utomstående omdöme:

Om det är anledningen till att ni tävlar, betyder det då att ni lika gärna skulle kunna åka på bara programridningar istället för att just -tävla-? Där får man ju också en utomstående bedömning.


Det beror väl också på om du vill plocka upp hästen i klasserna, eller inte. Hästen kanske ska säljas och ägaren vill meritera den för att höja priset, använda den i avel och därför meritera för att avkommorna ska bli mer attraktiva, eller något i den stilen.

Som jag tränar och tävlar just skulle jag kunna rida enbart programridning egentligen, men jag vill ju ha den lilla rosetten eller plakatet... :devil: :banana:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tycker hästtävlingar är det läskigaste som finns och har hittills aldrig tagit mig ut på en riktig. :p Har ridit hopp-CR på ridskolehästar när jag var liten och jag var så nervös att jag ville dö. Har ett 10-tal rosetter från denna period så man kan väl säga att jag är envis... för jag var spyfärdig/svimfärdig varje gång tills ritten var över. :o

Jag ÖNSKAR att det bara vore skitkul. Att man nån gång har den där härliga hästen som är enkel att ha med så att det bara kan vara roligt och man fokuserar på sig själv. Det verkar så mysigt att fixa i ordning, jag älskar att åka iväg med hästarna (fast jag blir skitnervös över problem med transporten - har tappat ett däck i farten med häst i och en annan som hade sönder halva transporten), att få vara iväg och göra något totalt icke-vardag.

Om jag nån gång kommer att tävla kommer jag nog att vara helt förstörd dagen före, under dagen och dagen efter, precis som du. :p
Så varför tävla, för min del? Det vore verkligen den ultimata utmaningen och om allt går väl skulle jag nog få en jättekick (och genast bli beroende, tills det kommer ett bakslag hehe).
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag älskar att tävla! :love:

Jag kom dock på detta rätt sent, började inte tävla förrän jag köpte min nuvarande häst för fyra år sedan och sadlade om från western till dressyr. Upptäckte att det är fantastiskt roligt att piffa upp hästen inför en tävling, att känna förväntningarna stiga när man rullar in på en ny tävlingsplats, att nervöst vänta på resultaten och att försöka hålla sig kvar i sadeln på en häst som älskar ärevarv när det gått som bäst! :D

Jag blir dock näst intill aldrig någonsin nervös inför eller på en tävling. Kan ju vara en bidragande orsak till varför jag uppskattar tävlingarna så mycket. De är lixom höjdpunkten varje månad.

Jag tycker absolut inte att det är lika roligt med programridningar och är sällan med på dessa, utan det ska vara på riktigt! :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Just nu tävlar jag dressyr för att vi behöver träna på just det. :grin: Det går inte särskilt bra, men det är väl bara att traggla på, såsmåningom kanske jag lär mig rida henne även på tävlingbanan (måste bara lära mig rida henne hemma också, men den träningen är ju ett långtidsprojekt).

Det är ju självklart inte jättekul att hålla koll på resultat-tavlan om det enda man kollar efter är om man ligger sist eller inte. Seg väntan mellan klasserna blir det. Men jag tävlar mot mig själv, har små delmål som vi försöker uppnå, försöker lära mig rida fram osv. Har ju bara tävlat några få gånger innan så det är nytt även för mig.

Sen tror jag att när det börjar gå bra och man kan finlira lite och inte bara försöka hålla sig på banan i rätt gångart kommer det att bli betydligt roligare!
Längtar tills dess... :p:D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag anser nog inte att jag går och jämför mig med de andra på banan. Jag tävlar för att utvecklas. Och främst för att det är Roligt och det blir en bit i tårtan så att säga. Varje gång jag tävlat ( är inte såå ofta) Kollar jag alltid protokollet och film samtidigt och checkar av Vad kunde jag gjort bättre. Och sen övar på det hemma inför nästa gång jag tävlar. Det är helt enkelt kul att få åka ut och visa upp dig lite.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag har för bara ett par månader sedan bestämt mig för att sluta tävla min häst. Jag gillar (har gillat) att tävla men jag har fel häst för ändamålet. Det går bara inte med den satmaran jag har.

Han går bra hemma på tävling men blir en riktig fjant ute på tävling och jag blir arg och less och vill slå honom i huvudet med en stor slägga.

Så nej, vi ska inte tävla mer :grin:
 
Sv: Varför tävlar ni?

kl

jätte intressant att så få pratar om att det är roligt att tävla..?

Till alla som tävlar för att checka av och få ett utomstående omdöme:

Om det är anledningen till att ni tävlar, betyder det då att ni lika gärna skulle kunna åka på bara programridningar istället för att just -tävla-? Där får man ju också en utomstående bedömning.

Jag är lite "odd man out" här.
Har en bakgrund med billiga ponnyer utan möjlighet till lektionsridning (ekonomi) under många år. Sitter kvar i billiga hästar men har numera möjlighet till ridlektioner.
Jag tävlar en del i western, vilket är fokus i år, och där är det verkligen roligt att vara ute och tävla. Jag kommer med en häst av udda-ras (kbl-travare) som är hyfsat duktig, och alla är jättepositiva till mina försök. Har nu gett mig på B-nivå i reining och ska fortsätta på den nivån i en gren till (B-nivå är SM-nivå; nästa nivå uppåt är internationell nivå).
Trevligt, lättsamt folk som säger positiva saker om udda häst. Bara kul.

I dressyr har jag inte samma glädje.
Jag har känslan av att man ser ner lite på min häst (trots att han gör ett genuint jobb i de försök jag gjort med tävling tom LA:1 med som högst 66% på en klubbtävling).
Mina tränare är övertygade om att jag har en häst för åtminstone MSV, så det är inte hästens kapacitet som brister så här långt. Men attityden hos övriga är inte precis positivt överraskat utan snarast rynkade näsor.
Då blir det inte så mycket roligt att tävla, förutom känslan av att komma och visa att även en udda-häst kan göra ett vettigt jobb.

Men jag tänker att det här med tanken kring tävling kan påverkas en hel del av vad man har för häst.
Och jag vill inte byta ut mina hästar.

Tror att kanske stämningen mot min häst kan ändra sig när jag kommer med min frieser om några år (han är tre år och under grundinridning i långsamt tempo; med lite tur fixar vi en LB nästa år) eftersom frieser nog är lite mer accepterat än nordsvensk travhäst - om det nu inte är så att attityden blir "vad tror den där att hon är för någon - ska komma hit och försöka flasha med en frieser, hon klarar nog ingenting".

Tyvärr har jag inte så goda erfarenheter av attityderna bland dressyr-folket...:crazy:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tycker det är kul att tävla. Fixa med hästen innan, känna adrenalinet pumpa när du står inne på banan och väntar på start, känner adrenalinet avta och fokusen öka efter första hindret (eller hälsningen i dressyren)... Underbart. Sen om jag blir placerad eller inte spelar ingen roll,´det är nästan obehagligt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta, om det är ohyfsat att le som en tok eller konstigt om man behåller sitt poker face...

Jag tycker det är bra och lärorikt att tävla. Man kanske hittar något nytt som man kan göra bättre nästa gång, man strävar alltid efter att bli lite bättre. I dressyren får man det svart på vitt: "Det här var bra, det här kan du ändra på till din egen fördel".

Sen tycker jag det är minst lika lärorikt att se på de andra ekipagen, se hur de går tillväga, kanske hittar jag mig ett nytt knep?
 
Sv: Varför tävlar ni?

För att jag tycker det är för jäkla roligt, jag är en tävlingsmänniska! Gillar att tävla i det mesta och älskar såklart att vinna :D men jag är ingen dålig förlorare.

Gillar förberedandet, atmosfären, sammanhållningen på tävlingsplatsen (speciellt lagtävlingar). Alltid känner man någon på tävlingarna så det är så härligt att åka ifrån sambo och son och få nörda en hel dag :D ;)

Hade jag inte tävlat och tränat kan jag lika gärna lägga ner hästeriet för tävlingarna är för mig det som gör att jag håller motivationen uppe. Och nej jag tävlar inte bara mot mig själv, jag tävlar för att vinna! Men jag deppar inte ihop om det skulle gå dåligt någon gång, då får vi jobba vidare mot nya mål.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Haha jag undrar varför ni tävlar alla som svarat för hittills har ingen sagt att dom tycker det är roligt?

Det är väl enkelt? Kan inte finnas en enda människa med förnuftet i behåll som kan påstå att det är ROLIGT att harva runt och runt innanför vita staket :p

fio/ som definitivt inte tar upp plats för någon på tråk-tävlingarna :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Just nu tävlar jag dressyr för att vi behöver träna på just det. :grin:

Det borde jag iof oxå göra, mina grå förstår inte alls grejen med att först ridas runt innanför dessa staket när det står hinder brevid, dom gör verkligen inte det :confused: Dom tror först att dom är på en hopptävling och sedan måste dom ta en omväg in där... innan dom kommer in på framhoppningen och så är det ju aldrig på hopptävlingar så jag riktigt hör hur dom tänker Que?? Den ljusa 6 åringen sätter upp huvudet och ser sig förvånat runt när vi kommer in där och den mörka börjar väl förstå att det kan höra till men blir bara spänd och börjar bromsa men det brukar släppa efter ett par vita staket rundor i ft. Den mörka har ju hoppat ut och den ljusa höll på att hoppa ut på senaste ft...

Så dom borde verkligen tas ut mer på vanliga dressyrtävlingar där det inte finns ett hinder så långt ögat når och inte blir det någon hoppning efteråt heller.

Det blir ett senare projekt känner jag.. önskar nästan man hade en klon som kunde åka ut på dressyren med dom :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Så när jag inte kan hoppa längre kommer jag ju sluta tävla, dock är det ju roligt att träna dressyr men tävla njaeee..
 
Sv: Varför tävlar ni?

KL

Jag har absolut inga tävlingsnerver så håller mig på låg nivå därav, men för mig är det en utmaning. Att vara så nervös att man tror att man ska svimma, men sedan gå in och klara det ändå!

Det blir dessutom ett kvitto på vad jag och hästen presterar. Han stannade ut sig i kombinationen- okej, då får vi träna mer på det. Hon tyckte alla människor och rörelsen var jobbigt- jamen då lägger vi ner lite tid på det. Osv osv. Ett kvitto på hur långt vi kommit i våran utveckling tillsammans och hur sammansvetsade vi är helt enkelt!

Sen håller jag mestadels på med unghästar & problemhästar, så där blir det ännu mer förberedande för att se att dom klarar av den situationen. Jag vill förbereda alla mina hästar för alla slags olika situationer de kan tänkas stöta på även hos framtida ägare, och då innefattas tävling.
Inför försäljning är det också superbra, för att visa ev köpare att "det här kan min häst!"

Pga mina nerver blir det dock aldrig hög nivå öht, men då har ändå både jag och ev köpare fått ett bevis på vad vi/hästen kan och vad vi har kvar att jobba på. Suberbra!
 
Sv: Varför tävlar ni?

Hahaha! Du är bäst fio :rofl:



Jag tävlar endast för att det är kul att se lite nya ställen och göra en kul grej med lilla hästen. Jag kan lika gärna åka på en träning, åka till ett nytt (eller gammalt ;)) ställe att rida ut på eller åka till stranden och galoppa. Skillnaden är att tävling kräver lite mer puts och det är oxå kul.

Gå upp tidigt är inte kul och vara borta en hel dag är inte kul. Jag ber således om sen starttid om jag inte kan välja en klass jag tror går sent och jag startar inte 2 klasser om det är lång väntan (enda gången jag tycker väntan är ok är fälttävlan, lite svårt att komma ifrån ju ;)) och jag startar inte på tävlingar långt bort.

Jag har helt vuxit i från ponnytidens galna tider där man var borta minst 12 h, körde 3 h för en fälttävlan, åkte från stallet 4-5 på morgonen, red fram i -10 och frös konstant hela dagen osv. Det är det verkligen inte värt för mig längre.

Jag är ingen tävlingsmänniska alls heller och jag är ALLTID glad och nöjd efter en tävling. Även om vi fått typ 50 % och jag haft noll koll på banan så gjorde hästen kanske en bra galoppfattning på framridningen och travade glatt runt banan innan start :D

Och oavsett så är lilla hästen alltid en ängel och jätterolig att åka ut på äventyr med, det räcker för oss :)
 
Sv: Varför tävlar ni?

åh! jag älskar din inställning, önskar att jag själv inte hade sånt krav på mig själv om att kunna rida bättre än jag gör :angel:

ed: vilket alltså innebär att jag tycker att jag SKA kunna sätta alla moment i programmet jag anmält mig till och skulle således vilja sticka kniven i mig om jag inte fick godkänt.....
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tävlar ni?

Jag vet tyvärr inte vad den kommer i från. Jag har liksom alltid insett mina begränsningar och varit glad ändå typ :D

Är det just godkända procent som du hänger upp dig på?
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag vet tyvärr inte vad den kommer i från. Jag har liksom alltid insett mina begränsningar och varit glad ändå typ :D

Är det just godkända procent som du hänger upp dig på?

Ja det kan man ju inte hänga upp sig på heller ifall man råkar ut för en puckodomare..

Ta bara Linas film på fb tex .. har du sett den? Helt vansinnigt dömt! Kul att där var respekterade domare oxå som höll med om att det är vansinnigt dömt.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för det är roligt när det går bra, jag är ganska prestationsinriktad och älskar att känna mig bättre än andra, det måste jag erkänna :angel:

Går det mindre bra finns det alltid nån ursäkt jag kan komma på för att ändå känna mig nöjd.

Typ, egentligen är vi bäst, men min ponny är ju faktiskt en hopponny / vi har faktiskt inte hunnit träna dressyr denna veckan / min ponny kostade faktiskt bara 30 tusen och gick mer bakåt än framåt när jag fick honom / det här är faktiskt hästen första tävling / min häst är faktiskt bara 4 år / det är faktiskt första gången vi startar denna klassen / min mamma är faktiskt inte dressyrdomare / jag rider faktiskt bara en häst om dagen / jag har faktiskt inte tävlat på ett år...

Alltid finns det något att skylla på :angel:
 
Sv: Varför tävlar ni?

nej.. jag tror jag generellt har högre krav på mig själv på hur ridningar over all ska fungera.
jag debuterade som sagt förra helgen och jag hade ingen som helst aning om då vart jag låg. jade lika gärna kunnat komma ut med 55%, jag hade INGEN aning. MEN det som slog mig, var att jag tyckte jag gjorde ett "okej" men kunde vart betydligt bättre, och ändå kom jag ut med 65,86 % och 66,3%. Jag fick lite uppfattningen att om man går ut och rider ett program på ett sätt som JAG jämtemot min egen känsla när jag själv rider, uppfattar som "okej" men inte mer, så får man % på 65-66%. Själv skulle jag inte anmäla mig till ett program om jag inte klarat det på den nivån som jag gjorde då. Inte sett från procenten utifrån ridningen. Sen kan man såklart få kisskotte missar, typ fel galopp och sånt skit vilket såklart är okej, eller om hästen/ryttaren har en dålig dag. Men over all så vill jag att programmen och momenten ska sitta så väl som de gjorde för mig, för att jag ska anmäla mig. Annars blir jag bara för stressad och orolig över att det inte ska funka. Kan jag inte programmet och momenten, så har jag inget där och göra, då ska jag lägga pengarna på att träna för mina tränare istället.

Sen ska jag säga att jag struntar fullständigt i hur andra gör. Det rör mig inte i nacken alls om andra går ut och kommer ut med 45% och visste från början att de inte skulle få godkänt. Detta är endast min uppfattning jämtemot mig och min egen ridning.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för det är roligt när det går bra, jag är ganska prestationsinriktad och älskar att känna mig bättre än andra, det måste jag erkänna :angel:

Går det mindre bra finns det alltid nån ursäkt jag kan komma på för att ändå känna mig nöjd.

Typ, egentligen är vi bäst, men min ponny är ju faktiskt en hopponny / vi har faktiskt inte hunnit träna dressyr denna veckan / min ponny kostade faktiskt bara 30 tusen och gick mer bakåt än framåt när jag fick honom / det här är faktiskt hästen första tävling / min häst är faktiskt bara 4 år / det är faktiskt första gången vi startar denna klassen / min mamma är faktiskt inte dressyrdomare / jag rider faktiskt bara en häst om dagen / jag har faktiskt inte tävlat på ett år...

Alltid finns det något att skylla på :angel:

men gud, det där är väll en helt fantastisk egenskap :D
haha jag är såå avundsjuk! jag önskar så att jag kunde acceptera mina brister mer men jag tycker bara att det SKA FUNGERA! :angel: (iaf den lätta ridningen jag håller på med)
men resultatet på tävlingen var ju bra (även om, hahaha arrangören skickade ett brev till mig förra veckan och skrev att de failat och räknat fel, så tjejen som "kom 4a" kom egentligen 2a och puttade ner mig från 2a platsen i LCn :mad::D) men jag glädjs inte åt resultatet i sig, mer åt lättnaden över att vi inte fick typ 55%. Men jag är dålig på att klappa mig själv på axeln när det går bra. Jag kan känna eufori när hästen gått äckel-päcke-superBRA på träning, men jag glömmer också bort att vi för ett år sedan inte kunde bromsa, gallopera, knappt rida honom i form och nu har vi placerat oss i en LB. Utvecklingen har gått i en rasande takt sen i september förra året.. Men.. jag har lite bråttom och hade helst velat rida.. typ... St george nu :angel::D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: hamilton1
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: zarmino
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 074
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp