Bukefalos 28 år!

Varför tillbakaknäppt nosgrimma på kandar?

kopur

Trådstartare
Är det någon speciell anledning till att man en sådan nosgrimma just på kandar? Har aldrig sett den varianten på någon annan typ av träns...

Jag tycker det är så jobbigt med alla remmar så jag har funderat på att helt enkelt ta bort nosgrimman på mitt kandar. (Skulle gärna ta bort käkremmen också, men då måste jag klippa eller skära och det känns väl drastiskt.) Vad kan det finnas för nackdelar med att rida på ett kandar utan nosgrimma? :confused:
 
Om jag ska vara elak så - det går att dra åt en tillbakaknäppt nosgrimma något så in åt helvete jämfört med en vanligt knäppt. Och eftersom du inte får ha nedre rem på kandar så kan man dra åt den engelska nosgrimman för kung och fosterland så hindras hästen lite från att gapa iaf.

Om jag ska vara något snällare så - det är en fråga om vad man tycker är snyggast och så påstås en tillbakakknäppt nosgrimma fördela trycket (förutsatt att den spänns normalt) jämnare.
 
jag har tillbakaknäppt nosgrimma på mitt träns´så det finns på vanliga träns oxå
och nej jag drar verkligen inte åt nosgrimman hårt
 
Om jag tar bort den då - kan det vara negativt för hästen? Med vanliga tränset har jag ridit både med och utan nosgrimma, men jag känner att jag har mycket större respekt för kandaret så jag törs inte ändra något när jag känner att jag inte riktigt vet vad jag gör...
 
Jag tycker att du kan ta bort den. Kan ju vara bra i början för då ser du om hästen tycker att det är obehagligt eller om du tar för hårt i stången -> gapar.
 
Har tillbakaknäppt på ett av mina träns med vanlig engelsk/achen. Tycker inte om det. Är klumpigt och jobbig att knäppa.. Gillar vanlig knäppning bättre
 
varför har man pullbacknosgrimma egentligen, på träns i överhuvudtaget?
 
Min häst får skav av typ allt annat :smirk:
Men nu har jag löst det med att sätta såna här sympatexskydd från Hööks och sätta under nosgrimman, funkar hur bra som helst :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp