Varför twitter?

tanten

Trådstartare
Tog upp detta i en annan tråd men ingen nappade...

Jag har fått inbjudan till twitter av en för mig totalt okänd person. så vitt jag kunnat googla mig fram så saknar jag beröringspunkter i intresseområden och gemensamma bekanta med någon med det namnet.

Jag twttrar inte och har därför begränsad inblick i varför man ska ha ett konto.

Red ut mysteriet för mig - varför vill denna person att jag ska gå med i twitter? Blir vi "vänner" på samma sätt som på facebook? Hur funkar det.
Vad vinner hon på att jag går med i twitter?
 
Sv: Varför twitter?

Man vinner inget på att nån annan går med. Möjligen följare om man får den nya att följa en själv.

Twitter är enkelriktade skrik.
Man följer/prenumererar på andras inlägg. Man är inte kompisar utan kan följa vem som helst. Jag har kompisar, politiker, kändisar, okända feminister, naturorganisationer och fack på min lista. Favoriten för många är t ex Stephen Fry. Blir nån tråkig så avföljer man dem raskt.

Enklaste är ju att du själv går in på twitter.com och läser. Sök t ex upp @stephenfry och läs några poster. Sök upp ‏ @OPFalunBorlange och se vad polisen sysslar med där. Varför inte se vad @FacketKommunal sysslar med? Eller kanske se vad tidningen @FokusRedaktion har pushat på för artiklar på sistone?

Man behöver inte gå med för att läsa. Bara för att kunna följa/prenumerera.
 
Sv: Varför twitter?

Man vinner inget på att nån annan går med. Möjligen följare om man får den nya att följa en själv.

Twitter är enkelriktade skrik.
Man följer/prenumererar på andras inlägg. Man är inte kompisar utan kan följa vem som helst. Jag har kompisar, politiker, kändisar, okända feminister, naturorganisationer och fack på min lista. Favoriten för många är t ex Stephen Fry. Blir nån tråkig så avföljer man dem raskt.

Enklaste är ju att du själv går in på twitter.com och läser. Sök t ex upp @stephenfry och läs några poster. Sök upp ‏ @OPFalunBorlange och se vad polisen sysslar med där. Varför inte se vad @FacketKommunal sysslar med? Eller kanske se vad tidningen @FokusRedaktion har pushat på för artiklar på sistone?

Man behöver inte gå med för att läsa. Bara för att kunna följa/prenumerera.

OK.

Då blir allt ännu mer obegripligt.
 
Sv: Varför twitter?

Obegripligt att be någon annan gå med? Ja.

Men fullt begripligt att själv gå med!

@krisinformation - alla "katastrofer" och storlarm i Sverige
@MarsCuriosity - det lilla fordonet som just nu kör runt på Mars
@sweden - en ny person varje vecka som twittrar på engelska, ibland uppskattat av alla, ibland blir det mest upprört... :)

(Undra om jag måste banna mig själv nu? Är det här reklam för annat forum?)
 
Sv: Varför twitter?

Det är ett smidigt sätt att följa vettiga/roliga människor. Jag följer t ex genusfotografen och Lena Sundström, dessutom följer jag några viktiga personer inom en bransch som jag vill hänga med i utvecklingen av. Sen kan man ju hålla på och skriva själv också, är man riktigt aktiv kan man nog få sin röst hörd ganska bra men det kräver ju en del. Själv skriver jag inget utom nån enstaka kommentar. Det är ett snabbt och enkelt sätt att hänga med i samhällsdebatten. Dock så tycker jag att det kräver en smartphone, grejen för mig åtminstone är att man ska kunna kolla lite snabbt. Jag är selektiv på twitter och följer bara de vars inlägg jag verkligen vill se, på facebook däremot är jag vän med alla jag känner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej gänget. Jag har googlat runt och kikat på en massa listor om hur en ska komma över sin avundsjuka men känner inte riktigt att något...
Svar
7
· Visningar
1 634
Senast: Glimra
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 537
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 591
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp