VARFÖR ---???

Sv: VARFÖR ---???

ja till exempel, eller vid två dagars tävlingar så är det ju inte ovanligt att man kommer kvällen före och då rids kanske hästen eller om den skrittas av då som jag sa
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

__Stilett__ skrev:
jag både skrittar, travar och galopperar min häst ibland utan vare sig träns eller grimma på huvudet. Jag rider ej western (måhända börjar ngn gång), utan min häst tävlas i hoppning mestadels. spelar ingen roll om det är western, dressyr eller hoppning. Det krävs lydnad oavsett.
Om en häst inte är lyhörd klarar den aldrig att hoppa en större bana, utan att braka in ngnstans.

att dessutom påstå att man har då mer pli på en westernhäst stämmer inte. jag har även sett tokfall som kallas för "westernhästar" precis som jag sett tokfall inom dressyr, hoppning eller vanlig hobbyridning.
håller helt med dej! :smirk:
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag har hjälm. Har väl ridit lite barbacka utan nån gång.

Men de är väl upp till var å en om an vill ha hjälm eller inte.

Tror de är lika många i dressyrvärlden som rider utan oxå. å dom som hoppar med bara en hjälm utan hakremen.. hjälmen lär ju flyga bra om dom skulle ramal eller trasla in sig. men men... upp till var å en.
 
Sv: VARFÖR ---???

Det har jag occkså funderat på många gånger. Det ser ännu konstigare ut när jag möter westernryttare utan hjälm men med säkerhetsväst. Jag har mycket westernfolk i närheten och den synen är inte ovanligt. Kan nån förklara varför?
 
Sv: VARFÖR ---???

JHANA skrev:
För att inte nämna den kroniskt opålitliga traktorn....
Ha ha ha...ja, det är samma här...mina hästar går igång utan nån j*kla soppakran som ska öppnas...:eek: ...ett h*lv*t* att lufta eländet:crazy: ...
 
Sv: VARFÖR ---???

bigganl skrev:
Frackhattarna som är såå snygga! Smaken är delad.

Oj, dom tycker jag är så fula! ;) Man kan verkligen ha olika smak, precis som du skriver!
 
Sv: VARFÖR ---???

tänk på hon som ligger i koma se i kvällstidningen igår.det går fort om man ramlar av.
 
Sv: VARFÖR ---???

bigganl skrev:
Det har jag occkså funderat på många gånger. Det ser ännu konstigare ut när jag möter westernryttare utan hjälm men med säkerhetsväst. Jag har mycket westernfolk i närheten och den synen är inte ovanligt. Kan nån förklara varför?


OK. Det kan jag.

Det är snyggt med hatt ! Det finns ingen annan anledning... :cool:

Varför har människor svarta kemikalier på ögonfransarna? Därför att det är snyggt! Det är inte nyttigt, fransarna mår inte bra, det kan komma i ögat och svida om man gråter eller det regnar etc. Lika enkel ekvation.

Kokopelli Igen
 
Sv: VARFÖR ---???

Min tjej sa nåt' intressant idag med tanke på några nyupptäckta sår på mitt huvud:
"Så mycket som du går och slår dig hela tiden, är det konstigt att du fortfarande lever. Den enda gång du inte slår dig är när du sitter på hästryggen"
Fram för hjälmtvång för all vaken tid. Fast det är klart, jag har ju även trillat ur sängen några gånger…
 
Sv: VARFÖR ---???

TDJ skrev:
Min tjej sa nåt' intressant idag med tanke på några nyupptäckta sår på mitt huvud:
"Så mycket som du går och slår dig hela tiden, är det konstigt att du fortfarande lever. Den enda gång du inte slår dig är när du sitter på hästryggen"
Fram för hjälmtvång för all vaken tid. Fast det är klart, jag har ju även trillat ur sängen några gånger…

Haha! :rofl:
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag har tänkt på en sak med anledning av det pågående os.

Varför har damerna i konståkning inte hjälm? Tja!?
Vem vill se isdansare iförda hockeyliknande rusting?
Inte jag iallafall. Och ta de här paråkarna t.ex. tjejen kastas gång på gång iväg ca 6-7 meter på en höjd på upp till två meter och så snurrar hon runt och landar i bästa fall med skridskorna först på en STENHÅRD IS....

Sedan förväntas jag (enligt hjälmfanatikernas klubb) 42 år med 30 års ridvana bära sammetshjälm på en bana som är FULL med SÅGSPÅN även om jag rider ett skolat gotlandsruss på 1.30.
Det är väl bra löjligt?

Den KAN ju råka snubbla och jag KAN ju trilla av och Precis där kan det råka vara en sten eller vara för nära sargen och och.....
-störtlöjligt.



Jag har full förståelse för att barn på ridskola och på ridanläggningar skall bära hjälm och helst också väst. Det är barn som står under vuxnas ansvar och som inte skall få fatta egna beslut i frågan. Barn som tränar konståkning bör också ha hjälm och har det säkert skulle jag tro.

Den här fanatismen kring hjälmbärandet går till överdrift i detta land om ni frågar mig. Det handlar ju om omdöme om sin och hästens förmåga i förhållande till underlaget...

Frid Kokopelli Mana - som gärna tar fram och bär hjälm när hon åker skridskor. Är inge bra på det....
 
Sv: VARFÖR ---???

Kokopelli skrev:
Den här fanatismen kring hjälmbärandet går till överdrift i detta land om ni frågar mig. Det handlar ju om omdöme om sin och hästens förmåga i förhållande till underlaget...

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: VARFÖR ---???

Håller med Kokopelli till 100%!

Det här ju samma debatt som pågår inom hockey till och från. Om huruvida man ska ha galler på hjälmen, eller om det räcker med visir och tandskydd. Där är det ju betydligt mycket mer en fråga som kan uppröra eftersom det inte har med utssendet att göra, det handlar om vad som är "coolt".
 
Sv: VARFÖR ---???

Att dessutom komma och påstå att det bara är "western-folk" som rider utan hjäm är ju hur dumt som helst!
Var senast i tisdags med min ridlärare och hennes häst till Lussan (dom flesta lär ju veta vem det är...) då hon skulle träna. I denna perfekta miljö med välborstade hästar, nyputsad utrustning, läpstift på alla ryttare och välfriserad frisyer - ja, det var viktigt!
Men hjälm var det Ingen som använde! Detta var alltså dressyrryttare på elitnivå!
 
Sv: VARFÖR ---???

kullerbytta skrev:
Väldigt bra tråd det här:)

100 poäng!

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Lite för tramsig för min smak..... Håller med om 100 poäng, men med ett minus före....:devil:
 
Sv: VARFÖR ---???

:bow:

dom har väl inte mkt att skydda! Men samtidigt så rider många personer vanlig dressyr utan hjälm.
Hur mkt tror du dressyrhattarna skyddar om dom skulle flyga av?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
389
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp