VARFÖR ---???

Sv: VARFÖR ---???

Jag vet inte vad jag skall säga men att väcka denna ålderstigna och uttjatade tråd, Gäääääääääääääääsp, snark.......
Har vi verkligen inte kommit längre inom western:eek:

Var blir alla vettiga diskussioner av?
Ja, jag fattar att nybörjare och nyfikna måste få fråga, men det är väl ändå vettigare att dom vänder sig till en tränare eller klubb på sin hemort, om dom är nyfikna än att försöka fatta konceptet via datorn:crazy:

Hjälmdiskussion?:crazy: :crazy: :crazy: :crazy: Lägg ner!!!

Monke:mad:
 
Sv: VARFÖR ---???

Solafekub skrev:
Varför dyker det inte upp en liknande diskussion på t.ex dressyrforumet, något i stil med "varför rider ni dressyr-jeppar utan hjälm?" För det ÄR ju extremt vanligt att också dressyrryttare rider utan hjälm!

Tro mig, hjälmens "vara eller inte vara" har diskuterats både på dressyr & gnägg sisådär sjutusenfemtioelva gånger :angel:
Dock så har de trådarna flyttats över till "Utrustning" eller blivit "låsta" pga, för mycket tjaffsande :smirk:
Ser dock om man söker lite snabbt på sökfunktionen att det även diskuterats hjälmfrågan här en hel del...men de trådarna ligger kvar :confused: Kanske nån moderator antingen kunde flytta över trådarna till Utrustning eller slå ihop alla hjälmtrådar här på Western så det blir en enda...?
 
Sv: VARFÖR ---???

Jadå, diskussionen om att folk rider utan hjälm den har tagits på flera olika forum och den dyker fortfarande upp med jämna mellanrum, det vet jag. Men inte på samma sätt! Oftast är det en stilla förfrågan om varför folk rider med keps, eller vad det finns för orsaker, men i den här tråden så börjar orginalinlägget så här:

FTW skrev:
Varför rider ni western-jeppar utan hjälm? Finns det någon vits med det, annat än att man inte ser så dj-la dum ut?

Kan man tolka det här annat en negativt? Är det konstruktivt för fem öre? :smirk: Jag förstår inte poängen med att skapa en sån här tråd, och varför man skulle lägga den under just western? Jag undrar vad som skulle hända om man skulle lägga in samma orginalinlägg under dressyrforumet, fast man byter ut ordet "western-jeppar" till "dressyr-jeppar". Det är inte så konstigt att man reagerar... :smirk:

Och sen tycker jag också att den här tråden borde modereras och förhoppningsvis tas bort helt. Den är ju bara skapad för att tjafsa, och om man ville föra en seriös diskussion, då skulle man nog utforma originalfrågan på ett helt annorlunda sätt.
 
Sv: VARFÖR ---???

Solafekub skrev:
Jadå, diskussionen om att folk rider utan hjälm den har tagits på flera olika forum och den dyker fortfarande upp med jämna mellanrum, det vet jag. Men inte på samma sätt! Oftast är det en stilla förfrågan om varför folk rider med keps, eller vad det finns för orsaker, men i den här tråden så börjar orginalinlägget så här:



Kan man tolka det här annat en negativt? Är det konstruktivt för fem öre? :smirk: Jag förstår inte poängen med att skapa en sån här tråd, och varför man skulle lägga den under just western? Jag undrar vad som skulle hända om man skulle lägga in samma orginalinlägg under dressyrforumet, fast man byter ut ordet "western-jeppar" till "dressyr-jeppar". Det är inte så konstigt att man reagerar... :smirk:

Och sen tycker jag också att den här tråden borde modereras och förhoppningsvis tas bort helt. Den är ju bara skapad för att tjafsa, och om man ville föra en seriös diskussion, då skulle man nog utforma originalfrågan på ett helt annorlunda sätt.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

JHANA skrev:
Att dra in cyklar i debatten gör inte detta ämne mer aktuellt i ett forum om westernridning.....

Nä men just denna tråden handlar oom atyt rida utan hjälm såå ..
Om du läser den jag svarade på knske du fattar bättre ..:mad:
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

Mósí_ skrev:
Nä men just denna tråden handlar oom atyt rida utan hjälm såå ..
Om du läser den jag svarade på knske du fattar bättre ..:mad:

Jag vet att att tråden handlar om att rida utan hjälm.
Men jag förstår inte vad den gör på westernforumet!:mad:

Om du läser mina tidigare inlägg kanske du fattar bättre att det var DET jag menade...:p
 
Sv: VARFÖR ---???

Som westernryttare får man inte tävla utan hjälm förrens man är 17. själv rider jag alltid med hjälm för att jag inte är helt säker på min häst ännu. nu i sommar får jag tävla med hatt men jag kommer nog i alla fall ha hjälm. men jag vet att vissa ryttare tycker att det är frihet att bara rida i hatt och visst kan jag hålla med om de. men hjälmen är ju ändå en säkerhet. när jag rider min häst har jag till och med säkerhetsväst....
 
Sv: VARFÖR ---???

FTW skrev:
--- rider ni western-jeppar utan hjälm? Finns det någon vits med det, annat än att man inte ser så dj-la dum ut? (För jag tycker ju inte mer om vattenskalle-look och platt hår än nå'n annan ...)
För ni måste väl också ramla av då och då, eller?
Din fråga är ungefär lika intressant som om jag skulle fråga : " varför "ni engelskjeppar alltid" rider med så korta stigläder ? Finns det nån vits med det, annat än att man ser så dj-la dum ut? " Vad är ditt egentliga syfte med tråden? Begreppet vattenskalle får ibland nya innebörder!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARFÖR ---???

Bill skrev:
Din fråga är ungefär lika intressant som om jag skulle fråga : " varför "ni engelskjeppar alltid" rider med så korta stigläder ? Finns det nån vits med det, annat än att man ser så dj-la dum ut? " Ibland får begreppet vattenskalle en ny innebörd!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: VARFÖR ---???

FTW skrev:
--- rider ni western-jeppar utan hjälm? Finns det någon vits med det, annat än att man inte ser så dj-la dum ut? (För jag tycker ju inte mer om vattenskalle-look och platt hår än nå'n annan ...)
För ni måste väl också ramla av då och då, eller?

I'm born and raised in "western-jeppar" country! Har ridat western i över 30år UTAN HJÄLM bland alla andra jeppar. Jag har ramlat av, blivet kastat av, knuffat av, och även dragget av mer gånger än jag kan kommerihåg, en gissning...35-40 gånger (I was beyond wild in my younger days)! Och inte EN ÄNDA GÅNG skulle en hjälm har hjälpt mig.

Jag heller rider utan hjälm än att köra en bil på Ny
Års afton.

And besides...I wouldn't want to look like a "goofball" wearing a hälmet now would I, My hair would look a mess!:p

Men Jag har inget imot andra som vill ser ut som en "goofball" :-)
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag tycker faktiskt till skillnad från många andra att det är en viktig diskussion om hjälmens betydelse.

Enligt mig finns det starkare argument varför jag borde bära hjälm än det finns att strunta i den. Det som är viktigt för mig är att hjälmen har skyddat mig flera gånger när jag har ramlat av och jag vill vara ett gott föredöme för barn och ungdomar som vill hålla på med hästsport.

Jag själv är westernryttare och tycker inte att hjälmen lyser med sin frånvaro i just denna inriktning. Barock/akademiskt, you name it. Att western överlag skulle ha lydigare hästar och därför ramlar man inte av är rent av löjligt.

Vi kan inte komma ifrån att det handlar om att man prioriterar utseendet, frisyren och undvika värmen bland annat när man inte bär hjälm.

Jag prioriterar säkerhet och säkerhetsmedvetna barn/ungdomar.
 
Sv: VARFÖR ---???

CaliforniaSwed skrev:
I'm born and raised in "western-jeppar" country! Har ridat western i över 30år UTAN HJÄLM bland alla andra jeppar. Jag har ramlat av, blivet kastat av, knuffat av, och även dragget av mer gånger än jag kan kommerihåg, en gissning...35-40 gånger (I was beyond wild in my younger days)! Och inte EN ÄNDA GÅNG skulle en hjälm har hjälpt mig.

Jag heller rider utan hjälm än att köra en bil på Ny
Års afton.

And besides...I wouldn't want to look like a "goofball" wearing a hälmet now would I, My hair would look a mess!:p

Men Jag har inget imot andra som vill ser ut som en "goofball" :-)

Ärligt talat så vet du också att du löper mindre risk att få allvarliga skallskador om du bär hjälm...
 
Sv: VARFÖR ---???

Ja själv klart vet jag det.

Kanske du inte förstog frisyr skämtet. :smirk: en liten bit av ironi.

Jag sa det pga att tråd skapare skulle tror att därför vi inte ta på hjälmen. Jag rider med hjälm när jag rider in unghästar. Bara då. Jag rider inte utan hjälm för att jag tycker mina "western" hästar är lungnare. Vissa röker eller köra bilen som en race car men jag rider utan hjälm. Kanske jag har inte lärt bättre. vem vet. Men jag kommer från en land med sveriges befolkning i en stan nästan och vi rider utan hjälm inte för att det är kul, för att det är hur vi gör det, har varit så och kommer stanna så. Många ändra och jag tycker det är bara bra. Men inget du eller nån annan kommer skriver kommer ändra mig eller så att jag kommer tycker att jag är dum för det heller. You live your life, I'll live mine.

Som sagt jag tycker det är bra att andra vill ha det. Och ja, min dotter rider i en. Och hon har aldrig frågat varför hon måste och inte mamma. Jag dricker alkohol väldigt sällan, jag kör försakta, jag röker inte, jag hoppar inte från flyplaner, jag inte åker skidor eller liknade, Jag nästan gör inget annat "livsvarlig" aktivitet än att rider utom hjälm. And look I'm still here baby! Och planer att vara kvar ett tag till. Det ända "ärlig" orsak till varför jag inte bär en hjälm på min melon är enkelt...jag vill inte.
 
Sv: VARFÖR ---???

Om du inte vill så är det ju din huvudvärk. Om man vill riskera sin hälsa på något sätt så fine:devil: . Jag får väl erkänna att jag själv inte direkt kör 90 km/h;) . Var försiktig bara och akta huvudet, när du väl slagit i finns det inte mycket återvändo.
 
Sv: VARFÖR ---???

Bill skrev:
Din fråga är ungefär lika intressant som om jag skulle fråga : " varför "ni engelskjeppar alltid" rider med så korta stigläder ? Finns det nån vits med det, annat än att man ser så dj-la dum ut? " Vad är ditt egentliga syfte med tråden? Begreppet vattenskalle får ibland nya innebörder!

Haha, så rätt så rätt. Det kan man ju också bre på hur mkt som helst.

varför pickar ni med sporrarna varje steg trots att hästen går fram?
varför drar ni hästen i munnen fast den släppt bettet?
varför har ni nosgrimma när det inte behövs?

- Ful ridning till ingen nytta. Ser i mina ögon lika dumt ut som det i trådskaparens ögon ser dumt ut att rida utan hjälm.

NÄÄ, jag generaliserar INTE, hur kan ni tro det?:eek:

Ungefär samma idoitnivå som att alla westernryttare rider utan hjälm. På samma sätt så finns det ju "engelskryttare" som rider utan slit o dra metoden.


/ Sasucatu som rider MED hjälm o inte förstår vitsen av att rida utan. Men inte bryr sig om det heller.
 
Sv: VARFÖR ---???

Daimie skrev:
Ärligt talat så vet du också att du löper mindre risk att få allvarliga skallskador om du bär hjälm...
Använder du säkerhetsväst?...Tävlar du i säkerhetsväst? Allvarligt talat, den förhindrar svåra ryggskador som både kan döda och förlama en människa och besparar sjukvården enorma summor...Att miljoner människor inte skadat sig i ryggen vid fall spelar väl ingen roll...

Nu är det så att det inte är lag på varken hjälm eller säkerhetsväst utan det handlar om folks egna ansvar och vilja. Bara att acceptera och respektera. Var och en har sin filosofi. Ungar ska ha hjälm och säkerhetsväst...men när dom kommit upp till den ålder där dom har rätt att själv ansvara för sitt liv gör dom som dom vill. Det ska varken du eller någon annan döma dom för.

Irriterande tråd det här:mad:
 
Sv: VARFÖR ---???

Bill skrev:
Din fråga är ungefär lika intressant som om jag skulle fråga : " varför "ni engelskjeppar alltid" rider med så korta stigläder ? Finns det nån vits med det, annat än att man ser så dj-la dum ut? " Vad är ditt egentliga syfte med tråden? Begreppet vattenskalle får ibland nya innebörder!

Håller med dig helt och hållet :idea:
 
Sv: VARFÖR ---???

Vare sej jag har hjälm eller inte på knoppen det är min ensak, och jag fattar inte varför detta skulle vara så intressant för en "engelsk-jeppe"? Jag skulle aldrig fråga " varför rider du skodda ridbyxor när det finns jeans" ?
Nu är det så här, de som rider western har oftast sett till att de har en ridbar häst som inte är farlig vare sej för sej själv eller ryttaren, vilket ofta inte ingår i engelskryttarnas lilla trånga värld.
Detta blir tydligt vid ridning utanför inhägnat område, ridplan eller ridhuset, då de flesta engelskryttare har bekymmer med både sej själva och sina hästar, ungefär som om man gav sej ut i trafiken i en bil som saknar styrning o broms o med en gaspedal som hakar upp sej

Dessutom använder "western-jeppen" en utrustning som är gjord för ridning till skillnad från den lilla rövkudde :rofl:engelskjeppen använder. Så för f*n, låt mej rida med hatten på huvudet utan frågor, träna istället din häst så att den är säker att rida i alla lägen och lär dej sitta kvar på hästryggen i stället för att ställa enfaldiga frågor om saker som du inte har med att göra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARFÖR ---???

Men hallå !!!

Jag har ridit western i 7 år och har ALLTID hjälm då jag rider.
Jag kan säga att 90% av alla i vår westernklubb använder hjälm då de rider, okej några har väl hatt på tävling.
Man har bara ett huvud, tänk på det !
Sen är det väl upp till var och en hur man vill göra.
Slutdiskuterat !!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 027
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp