VARFÖR ---???

Sv: VARFÖR ---???

Jamen, det är ju det jag säger, du får ha hjälm, hatt eller en potta på huvudet, men varför skulle jag lägga mej i det? Som om endera alternativet var fel? Var och en gör naturligtvis sin egen bedömning utifrån de risker ens häst och sin egen ridförmåga , har man en knäpp häst = hjälm på, dålig att rida = hjälm på etc etc.
Men det är ju att starta i fel ände. har du ingen styrning o broms på bilen, då behöver du hjälm o väst o alla möjliga grejer. men det avgör du ju själv och det ska ingen annan lägga sej i!
Och hur vill vi westernryttare bli sedda var det nån som sa. Jo, en wesernryttare värd namnet visar upp en väldresserad, välriden, välryktad, lugn,fin häst, så vill i alla fall jag bli sedd. Om sen ryttaren har hjälm eller hatt , sk*t detsamma. Jodå, jag har bara ett huvud också, och skulle jag se till att skydda mej från alla faror som ridning skulle kunna utgöra, då måste jag nog skaffa samma utrustning som en hockeymålvakt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARFÖR ---???

Alla som rider western rider inte utan hjälm. Jag kan erkänna att jag slvarvar med det ibland om jag ska skritta på banan typ tio minuter, annars rider jag alltid med hjälm. På tävlingar får man börja rida med hatt när man är 17 år, innan det är det hjälm som gäller!
 
Sv: VARFÖR ---???

*knapplån*

Det finns egentligen inget försvar till att rida utan hjälm, det är bara dumt! Det är ju bara att konstatera... Jag rider ibland utan hjälm själv, så det är inte så att jag predikar...
Red ut med min häst för ett tag sen, funderade på om jag skulle orka gå å hämta hjälmen men det gjorde jag iallafall. Det är jag mycket tacksam för, jag ramlade av och slog i huvudet ordentligt...:crazy: vill inte tänka på hur det hade kännts utan hjälm!

Sen så vill jag tillägga att det är inte bara vi "western-jeppar" som ridr utan hjälm...;)
 
Sv: VARFÖR ---???

rövkudde!
haha, det var den bästa beskrivning på eng. sadel jag hört hittills!:bow:
 
Sv: VARFÖR ---???

ida.kar skrev:
rövkudde!
haha, det var den bästa beskrivning på eng. sadel jag hört hittills!:bow:
Ja, man ska ju hålla sej till sanningen och säga som det är ! Många blir arga när dom hör sanningen, andra - som du - blir glada ! En rövkudde är alltid en rövkudde även om den sitter på en hästrygg!:rofl:
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag vet att tråden är uttjatad vid det här laget men vill bara ge en slutkommentar.

Jag tycker att det är en viktig diskussion. Säkerhet är alltid viktigt.
Vi kan väl helt enkelt konstatera att hjälm, säkerhetsväst och dylikt fyller sin funktion men det är upp till var och en att bestämma. Det handlar inte om man rider western, klassiskt eller vad som helst.
 
Sv: VARFÖR ---???

Daimie skrev:
Vi kan väl helt enkelt konstatera att hjälm, säkerhetsväst och dylikt fyller sin funktion men det är upp till var och en att bestämma. Det handlar inte om man rider western, klassiskt eller vad som helst.

Nä, precis.
Och det är därför jag undrar vad tråden gör här, när den hör hemma under utrustning.....
 
Sv: VARFÖR ---???

Daimie skrev:
Jag vet att tråden är uttjatad vid det här laget men vill bara ge en slutkommentar.

Jag tycker att det är en viktig diskussion. Säkerhet är alltid viktigt.
Vi kan väl helt enkelt konstatera att hjälm, säkerhetsväst och dylikt fyller sin funktion men det är upp till var och en att bestämma. Det handlar inte om man rider western, klassiskt eller vad som helst.
Ridsäkerhet sitter inte i prylar och utrustning utan den ska byggas in i hästen genom träning!
 
Sv: VARFÖR ---???

Vill bara göra ett litet inlägg gällande hjälm i voltige. Det är tillåtet att tävla med hjälm på lättklass-nivå. Dock mycket ovanligt eftersom det i volitgen är så att hjälmen innebär en säkerhetsrisk. Eftersom voltigörerna rör sig på hästen och ibland är flera finns risken att man fastnar i utrustningen eller varandra vilket skulle kunna vara mycket farligt. Med hjälm är det även svårare att ha kontroll på hur stor plats man tar vilket leder till att man lätt slår i varandra, bli skallad av en hjälm är inte skönt.
För övrigt tränar även voltigörer på att hoppa av i galopp vilket gör att de har mer kontroll vid ett fall än en normal ryttare.

Vid all vanlig ridning av våra hästar på tävling så måste hjälm bäras. Vad var och en gör hemma kan jag inte svara för men vi använder hjälm på hemmaplan.
 
Sv: VARFÖR ---???

pigleton skrev:
Vid all vanlig ridning av våra hästar på tävling så måste hjälm bäras. Vad var och en gör hemma kan jag inte svara för men vi använder hjälm på hemmaplan.

Då är western o dressyr ovanlig ridning då?;)

Sorry, kunde inte låta bli..;)
 
Sv: VARFÖR ---???

Vi kan ju alla i denna tråd konstatera att vi alla har olika åsikter och det kommer inte att förändras. Det är bara ett gnat. Vars vill ni komma med detta? Facit är att det är upp till var och en att avgöra vad som är säkert eller inte, att bära hjälm eller inte.
Det känns som en evig kamp om att få ALLA att antingen bära eller inte bära hjälm.

Min hälsning till er alla: Gör det som känns bäst för er och skit i vad andra tycker. Man behöver inte vändra ryggen för andras åsikter och säga att det är fel. Det som käns fel för dig kanske är rätt för en annan.
Det ska kännas bra för en själv för att man ska må bra.
 
Sv: VARFÖR ---???

Sandrew skrev:
Vi kan ju alla i denna tråd konstatera att vi alla har olika åsikter och det kommer inte att förändras. Det är bara ett gnat. Vars vill ni komma med detta? Facit är att det är upp till var och en att avgöra vad som är säkert eller inte, att bära hjälm eller inte.
Det känns som en evig kamp om att få ALLA att antingen bära eller inte bära hjälm.

Min hälsning till er alla: Gör det som känns bäst för er och skit i vad andra tycker. Man behöver inte vändra ryggen för andras åsikter och säga att det är fel. Det som käns fel för dig kanske är rätt för en annan.
Det ska kännas bra för en själv för att man ska må bra.

Visst är det så.
Men det jag hela tiden reagerat över är varför tråden, som handlar om en generell utrustningsdetalj ligger på westernforumet.
Trådskaparens inlägg om jeppar och vattenskallar var ju inte heller direkt nåt man blev glad över att läsa...
 
Sv: VARFÖR ---???

Snygg poäng... dock var min tanke mer, vanlig ridning = ridning med tyglar och egen styrning ;)
Voltige ser jag inte riktigt som ridning eftersom jag som linförare är den som styr och kontrollerar hästen.
På våra tävlingsplatser (voltigetävlingar) måste således de som rider fram eller skrittar av sina hästar eller på något vis sitter på hästen och styr den själv oavsett sadel eller ej bära hjälm :)

Blev det tydligare nu?
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

__Stilett__ skrev:
vilka usla försvarstal. svettigt och äckligt.
ska ni rida utan hjälm kom med vettiga förklaringar.
en skrev att denna får huvudvärk av sin hjälm.
en sådan sak kan jag hålla med om.
jag får yrsel av hjälmtrycket. har lidit av yrselanfall sedan jag var mkt liten och tryckt på huvudet påverkar deta ännu mera.
Men jag använder hjälm ändå och nu förtiden säljs ju lättviktshjälmar som dessutom har lufthål.

Jag har oxå ridit in min häst. visst litar jag på honom men man kan aldrig lita 110% på sin häst. alla hästar är flockdjur med flyktinstinkt och ngn gång kan det gå riktigt illa.

Se bara på den senaste dödsolyckan med fälttävlanshästen. den GLED på backen. inag försök till o kasta av sin ryttare. hästen tvärdog.


Prova att använda en hjälm som passar... (hade själv det problemet så länge jag använde en gammal sammetshjälm, blev BETYDLIGT bättre när jag köpte en ny ventilationshjälm)
 
Sv: VARFÖR ---???

pigleton skrev:
Snygg poäng... dock var min tanke mer, vanlig ridning = ridning med tyglar och egen styrning ;)
Voltige ser jag inte riktigt som ridning eftersom jag som linförare är den som styr och kontrollerar hästen.
På våra tävlingsplatser (voltigetävlingar) måste således de som rider fram eller skrittar av sina hästar eller på något vis sitter på hästen och styr den själv oavsett sadel eller ej bära hjälm :)

Blev det tydligare nu?

menar du när man värmer upp voltige hästen eller?:confused:
 
Sv: VARFÖR ---???

Bill skrev:
Ridsäkerhet sitter inte i prylar och utrustning utan den ska byggas in i hästen genom träning!

Självklart är det så, jag arbetar själv mycket för att få en så säker häst som möjligt. Faktum är dock att hästar är djur och inte maskiner. Dessutom har de ett utpräglat flyktbeteende. Ridsäkerhet handlar inte om prylar men är inte prylar som hjälm ett utmärkt hjälpmedel för att skydda sig?

Jag vill använda hjälm som jag tidigare sagt för att skydda mig OM det skulle hända en olycka. Sen vill jag föregå med gott exempel för de lite mindre ryttarna.
 
Sv: VARFÖR ---???

Daimie skrev:
Faktum är dock att hästar är djur och inte maskiner. QUOTE]

Hatar det där uttrycket!!!!
Mina hästar är bra mycket pålitligare än våra bil:devil: :devil: !
För att inte nämna den kroniskt opålitliga traktorn....
 
Sv: VARFÖR ---???

:rofl: :bow: :bow:
Din traktor är nog av samma bångstyriga typ som min då. Och inte finns det säkerhetsbälte i den heller!!;)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
384
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp